Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-09-22, 17:45
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Om betydande resurser ska ägas av det svenska folket så kommer det betyda att jordbruk, mark mm kommer förstatligas. Det ska bli kul att se hur bilägarna kommer regera när staten snor bildelar i jakt på sällsynta metaller.
Nej betyder det inte alls, vad det betyder är att man motsäger det vansinniga i att utländska bolag kan köpa upp svenska naturresurser till kostnader som inte uppgår till en tusendel av vad det kostar att återställa landskapet när de är klara med att utvinna råvaran. Svenskarnas parti är inte emot att svenska privata företag ska få bedriva t.ex. gruvdrift.

Sedan kan jag personligen anse att det finns åtskilliga förbättringar att göra vad gäller t.ex. gruvskatten och jag hoppas även att SvP kommer att ta ställning för en betydligt mycket restriktivare hållning i frågan än den idag vansinniga schablonbeskattningen som tillåter rovdrift på svenska naturtillgångar.

Vidare så kan jag bara räkna upp två områden som Svenskarnas parti velat förstatliga det är Apoteket och bankväsendet.

/Micke
Citera
2013-09-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Jaha. Du är en motståndare till nationalisering av betydande naturresurser och väljer att tramsa för att göra någon slags märklig poäng. Då är jag med.
Exakt vad är tramsigt? Sverige saknar många viktiga metaller (de finns inte i marken). Många av dessa metaller finns i våra vardagsprylar. Bilar, datorer mm. Om då Bertil har exempelvis 120% mer av metall A i sin bil än vad Sverige har i marken ska han få behålla det?
Senast redigerad av Olepeter 2013-09-22 kl. 18:01.
Citera
2013-09-22, 18:03
Medlem
Citat:
Gränsen för betydande går?

Ja inte vet jag direkt, men att inte få odla egna potatisar är ju en tämligen paranoid föreställning. Du kanske tänkte på ditt kära sovjet?
Citat:
Björnar är kanske inte bästa exemplet. Mig veterligen är björnar ganska fredliga och delar gärna med sig av matställen http://bioexpedition.com/wp-content/uploads/2012/05/Grizzly_Bears_Catching_Salmon_in_River_600.jpg (Björnar är inte ett flockdjur).

Delar med sig.. med samma björnar? Kanske fel bild du valde där?

Citat:
Det är väl ändå 50% Tochariers fel att de blandades bort? Måste ju vara två av varje för att barn ska bli till...

Se där ja, en ursäkt för dig att vara fientlig mot vita, vad lägligt! Nästan som att du skulle vart bland de där Tocharierna och manipulerat de till att folkmördas! Sen vet vi ju att Mongolerna har en otroligt fredlig historia! Eller hur, antivit?

Citat:
Hur är situationen i Brasilien, kan du upplysa mig? Berätta också hur mina perversioner är. Jag har nämligen ingen aning.

Besök valfri kåkstad vet jag. Ja, du ursäktar att vita ska blandas bort och folkmördas för att.. du inte får odla dina egna potatisar annars? Ja, kanske inte perverst egentligen, utan jävligt efterblivet bara.
Citera
2013-09-22, 18:04
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Exakt vad är tramsigt? Sverige saknar många viktiga metaller (de finns inte i marken). Många av dessa metaller finns i våra vardagsprylar. Bilar, datorer mm. Om då Bertil har exempelvis 120% mer av metall A i sin bil än vad Sverige har i marken ska han få behålla det?
Boliden bedriver idag en sådan verksamhet, dvs där man utvinner guld, silver och koppar ur bl.a kretskort, varför skulle en sådan verksamhet inte få fortsätta? Att utvinningen skulle utgöra en majoritet av de ädelmetaller som utvinns i Sverige är en utopi men för vissa smältverk så kan verksamheten utgöra över 50%.

/Micke
Citera
2013-09-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Nej betyder det inte alls, vad det betyder är att man motsäger det vansinniga i att utländska bolag kan köpa upp svenska naturresurser till kostnader som inte uppgår till en tusendel av vad det kostar att återställa landskapet när de är klara med att utvinna råvaran. Svenskarnas parti är inte emot att svenska privata företag ska få bedriva t.ex. gruvdrift.
Om det då är en privatperson som lägger vantarna på alla gruvbolag - hur kan resurserna ägas av det svenska folket? Hyr han marken av staten? Kan man äga stora areal mark i SvPs Sverige? Ponera att jag köper en bit mark som visar sig innehålla flera hundra kilo guld. Är allt guld mitt?
Citera
2013-09-22, 18:13
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Om det då är en privatperson som lägger vantarna på alla gruvbolag - hur kan resurserna ägas av det svenska folket? Hyr han marken av staten? Kan man äga stora areal mark i SvPs Sverige? Ponera att jag köper en bit mark som visar sig innehålla flera hundra kilo guld. Är allt guld mitt?
Utan att vara någon talesperson för Svenskarnas parti så blir det givetvis svårt för mig att föra deras talan. Men utifrån den politik jag sett SvP föra genom åren så ser jag inget problem med att du som privatperson får behålla de mineraler du hittar på din mark.

Den viktiga frågan som jag diskuterat med Stefan vid ett par tillfällen är den mineralersättning som tas ut vid gruvdrift, den här mineralersättningen ger mindre än 0,05 % tillbaka på det totala värdet av utvunnet material till staten vilket är helt vansinnigt och helt oförsvarbart, speciellt i en tid då Sveriges mineralresurser är i hetluften. Utländska bolag bedriver en "kostnadsfri" rovdrift på de svenska naturresurserna och när de är klar så lämnar de ett förstört landskap som ofta är förgiftat av diesel och andra miljögifter. Det måste åtgärdas omgående och det genom en punktbeskattning på gruvdrift.

Exakt vart i frågan Svenskarnas parti står är väl inte klarlagt så därför ska den här biten som jag diskuterar inte tas som SvP ståndpunkt.

/Micke
Citera
2013-09-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R3kyl
Ja inte vet jag direkt, men att inte få odla egna potatisar är ju en tämligen paranoid föreställning. Du kanske tänkte på ditt kära sovjet?
Men full realitet i ett framtida Sverige styrt av en betongarbetare.
Citat:
Delar med sig.. med samma björnar? Kanske fel bild du valde där?
Men snälla nån. Du skrev att björnar vill vara med sina egna. Det är helt fel. Björnar är inte folkdjur. Om det inte fanns is på Grönland så är jag fett övertygad om att det skulle lufsa runt brunbjörn både här och där. Det är alltså inte någon sorts grej om att brunbjörnar inte finns på nordpolaren eller andra typiska isbjörnsområden för att det finns isbjörn där. Det beror på att brunbjörnen inte har någon mat där.
Citat:
Se där ja, en ursäkt för dig att vara fientlig mot vita, vad lägligt! Nästan som att du skulle vart bland de där Tocharierna och manipulerat de till att folkmördas! Sen vet vi ju att Mongolerna har en otroligt fredlig historia! Eller hur, antivit?
Men lägg av. Du är ju konstig. Vem är fientlig? Länk till att det var folkmord? För övrigt var mongolerna fredliga så länge som man inte satte sig på tvären.
Citat:
Besök valfri kåkstad vet jag. Ja, du ursäktar att vita ska blandas bort och folkmördas för att.. du inte får odla dina egna potatisar annars? Ja, kanske inte perverst egentligen, utan jävligt efterblivet bara.
Var har jag ursäktat att vita ska blandas bort?
Senast redigerad av Olepeter 2013-09-22 kl. 18:28.
Citera
2013-09-22, 18:34
Medlem
Citat:
Men full realitet i ett framtida Sverige styrt av en betongarbetare

Vet inte hur ditt förakt för betongarbetare spelar in.. men visst?

Citat:
Men snälla nån. Du skrev att björnar vill vara med sina egna. Det är helt fel. Björnar är inte folkdjur. Om det inte fanns is på Grönland så är jag fett övertygad om att det skulle lufsa runt brunbjörn både här och där. Det är alltså inte någon sorts grej om att brunbjörnar inte finns på nordpolaren eller andra typiska isbjörnsområden för att det finns isbjörn där. Det beror på att brunbjörnen inte har någon mat där.

Så, det är helt omöjligt att olika björnar konkurrerat ut varandra, såsom alla andra djurarter och raser gjort och gör, inklusive människan?

Nä, vi får gå efter ditt "fett övertygande" om att ingen mat på Grönland för brunbjörnar, trots att vita björnar finns där. Vice versa där brunbjörnar befinner sig.

Väldigt övertygande, såsom "betongarbetar" diktaturen du fantiserar om, du borde skriva en bok. Dina tankar är underhållande.
Citat:
Men lägg av. Du är ju konstig. Vem är fientlig? Länk till att det var folkmord? För övrigt var mongolerna fredliga så länge som man inte satte sig på tvären.

Du ursäktar Tochariernas undergång med att det var deras eget fel? Visst, om man bortser från sådana som dig som oroar sig för potatisar mer än vita folkslag.

Och Mongolerna krävde att städer skulle ge sig, annars så massmördade dem alla i den staden. Miljontals blev mördade, och då var inte världsbefolkningen särskilt stor ens. Men visst, JAG är konstig som inte tycker att Mongolerna red på regnbågar och sköt kramar och godis med pilbågarna.
Citat:
Var har jag ursäktat att vita ska blandas bort?

Potatisodling är viktigare för dig än att vita ska få bilda homogena samhällen och säkra sin existens. Säger väl allt, antivit?
Senast redigerad av R3kyl 2013-09-22 kl. 18:37.
Citera
2013-09-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R3kyl
Vet inte hur ditt förakt för betongarbetare spelar in.. men visst?
Jag har svårt att tro att en betongarbetare ska kunna vara en ledarfigur.
Citat:
Så, det är helt omöjligt att olika björnar konkurrerat ut varandra, såsom alla andra djurarter och raser gjort och gör, inklusive människan?

Nä, vi får gå efter ditt "fett övertygande" om att ingen mat på Grönland för brunbjörnar, trots att vita björnar finns där. Vice versa där brunbjörnar befinner sig.
Jag utgår ifrån att du menar isbjörnar när du snackar om vita björnar. Du är farligt okunnig om du på allvar menar att brunbjörn ska kunna leva på nordpolen/Grönland därför att isbjörnar gör det.
Citat:
Du ursäktar Tochariernas undergång med att det var deras eget fel?
Ja, indirekt. De skulle ge fan att kaxa sig emot stater som är starkare om de vill överlva.
Citat:
Potatisodling är viktigare för dig än att vita ska få bilda homogena samhällen och säkra sin existens. Säger väl allt, antivit?
Det handlar om principer. Saten ska ge fan i att ta det som är mitt. Varför måste staten ha det som är mitt för att säkerställa svenskarnas överlevnad. Låter helt sjukt.
Citera
2013-09-22, 19:49
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Det handlar om principer. Saten ska ge fan i att ta det som är mitt. Varför måste staten ha det som är mitt för att säkerställa svenskarnas överlevnad. Låter helt sjukt.
Varför är det ditt då?
Citera
2013-09-22, 19:51
Medlem
Rickard-SvPs avatar
Citat:
Jag har svårt att tro att en betongarbetare ska kunna vara en ledarfigur.

Det låter fördomsfullt. Menar du att ett visst yrke automatiskt begränsar folks ledaregenskaper? Har du något exempel på en stor ledare som har ett i dina ögon godkänt yrke?
Citera
2013-09-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Varför är det ditt då?
För grödan kommer från min mark. Basic. Jag får lite zigenarvibbar av din fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard-SvP
Det låter fördomsfullt. Menar du att ett visst yrke automatiskt begränsar folks ledaregenskaper? Har du något exempel på en stor ledare som har ett i dina ögon godkänt yrke?
Självklart kan man vara betongare och vara en bra ledarfigur. Men jag och många andra gör inte den kopplingen direkt. Men man kan ju överraska. Vem trodde att en bankrånare skulle bli en av Europas mäktigaste män genom tiderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in