2013-09-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja jag missade ordet "påstås".

Så, en påstådd sexualförbrytare tillåts fortsätta sin kyrkliga verksamhet med barn om de misstänkt utsatta barnen inte har några vittnen som kan styrka deras påståenden?
Citera
2013-09-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Djur har aldrig samtyckt till att någon tappar blod av dem. De är inte någonsin donatorer eftersom de inte godkänt eller samtyckt till att blod tappas av dem. Nej, jag anser att det är etiskt förkastligt att äta blodpudding som tillkommit genom djurens ofrivilla tappning.

Djur samtycker nog inte heller att bli dödade för att bli kött på din tallrik, ändå äter du kött.
Citera
2013-09-20, 12:20
Medlem
Citat:
Djur samtycker nog inte heller att bli dödade för att bli kött på din tallrik, ändå äter du kött.

Visst äter jag kött. Men jag äter inte något som helst blod (förutom det myckna blod som finns i köttet) Övergreppen är oetiska och sådana övergrepp har aldrig godkänts av Gud. Däremot har slakt godkänts.
Citera
2013-09-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Så, en påstådd sexualförbrytare tillåts fortsätta sin kyrkliga verksamhet med barn om de misstänkt utsatta barnen inte har några vittnen som kan styrka deras påståenden?

Som jag sade, Jehovas vittnen har inte sådan "kyrklig verksamhet med barn", vi har möten och tjänst på fältet. Men lokala församlingar kan hitta på olika aktiviteter, men då är det utanför organisationen.
Hur man agerar då är ju som i samhället i övrigt väldigt individuellt, vissa församlingar är bra på att hantera sådana här problem, andra inte. Det avhopparna gör är att dom tar fram dom värsta exemplen och låter påskina att alla Jehovas vittnen är på det sättet.
Citera
2013-09-20, 12:29
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Det handlar inte om präster, utan om att alla som jobbar på skolor har anmälningsplikt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anm%C3%A4lningsplikt

Men så här står det på socialstyrelsens hemsida.

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnsomfarilla/anmalanarbarnfarilla

Citat:
Anmälningsskyldighet gäller också dig som arbetar med barn och unga i privat verksamhet
Citera
2013-09-20, 12:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det avhopparna gör är att dom tar fram dom värsta exemplen och låter påskina att alla Jehovas vittnen är på det sättet.

Vilket .... om det är sant .... är tämligen synonymt med hur du missbrukar vetenskap/filosofi, så varför skulle det vara ett problem för dig?
Citera
2013-09-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Visst äter jag kött. Men jag äter inte något som helst blod (förutom det myckna blod som finns i köttet) Övergreppen är oetiska och sådana övergrepp har aldrig godkänts av Gud. Däremot har slakt godkänts.

Var i bibeln står det att tappa ur blod från djur är oetiskt?

Så du tycker att blodtransfusioner med hundar är oetiska?
Citera
2013-09-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Men så här står det på socialstyrelsens hemsida.

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnsomfarilla/anmalanarbarnfarilla

Menar du att jag hade fel?
Citera
2013-09-20, 12:43
Medlem
Citat:
Som jag sade, Jehovas vittnen har inte sådan "kyrklig verksamhet med barn", vi har möten och tjänst på fältet. Men lokala församlingar kan hitta på olika aktiviteter, men då är det utanför organisationen.
Hur man agerar då är ju som i samhället i övrigt väldigt individuellt, vissa församlingar är bra på att hantera sådana här problem, andra inte. Det avhopparna gör är att dom tar fram dom värsta exemplen och låter påskina att alla Jehovas vittnen är på det sättet.

Jag har faktiskt aldrig sett någon avhoppare eller någon annan som låter påskina att alla JV är på det sättet.
Tror inte heller att det har hänt annat än i din fantasi.
Jag brukar säga att jag tror och hoppas att det är bättre bland JV än i samhället i övrigt, men förmodligen är det åtminstone inte värre!
Det är JVs sätt att hantera det hela som är det verkligt allvarliga, men man kan ju hoppas att deras hanterande blir bättre efterhand som de döms i olika fall.

Tex får man hoppas att en misstänkt pedofil inte tillåts att ta församlingens barn med sig ut i tjänsten efter Conti-fallet! Det är väl det minsta man kan begära i ett sådant fall, eller hur?
Citera
2013-09-20, 12:53
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
enligt normer ja, generellt. visst är det cyniskt.
Citera
2013-09-20, 12:57
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=ttsp|45329125]
Citat:
Som jag sade, Jehovas vittnen har inte sådan "kyrklig verksamhet med barn", vi har möten och tjänst på fältet
.Sedan när hade jehovas detta fabricerade önsketänkande du lägger fram?
Citat:
Men lokala församlingar kan hitta på olika aktiviteter,
Kan dom?
Citat:
men då är det utanför organisationen.
Vilken organisation, i vilka länder då? alla va?

Citat:
Hur man agerar då är ju som i samhället i övrigt väldigt individuellt,
Tycker du det?
Citat:
vissa församlingar är bra på att hantera sådana här problem, andra inte.
Bra på skalan utmed grässtrån och ögon?

Citat:
Det avhopparna
With some parachute?
Citat:
gör är att dom tar fram dom värsta exemplen
Med linor?

Citat:
och låter påskina att alla Jehovas vittnen är på det sättet
så dom är alltså skickliga tolktolkare menar du?
Citera
2013-09-20, 13:02
Medlem
Citat:
Gud har rätt att göra vad han vill med sin skapelse, tur är att han är rättvis och barmhärtig.

Varför skulle han ha det? Han var inte så rättvis och barmhärtig förr i tiden. Mer girig och hämndlysten.. Tur att han antagligen inte finns. Vilken hemsk värld det skulle varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in