2013-09-11, 21:20
Medlem
ttsp, bra att du svarar på frågor kring Jehovas Vittnen, det är så många felaktiga förutfattade meningar/åsikter kring den religionen. Jag är inte ett döpt vittne,men har släktingar som är överlämnade och har själv studerat. Tror starkt att det bara finns en Gud,och hans namn är Jehova! Uppskattar verkligen dina inlägg
Citera
2013-09-11, 21:24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
ttsp, bra att du svarar på frågor kring Jehovas Vittnen, det är så många felaktiga förutfattade meningar/åsikter kring den religionen. Jag är inte ett döpt vittne,men har släktingar som är överlämnade och har själv studerat. Tror starkt att det bara finns en Gud,och hans namn är Jehova! Uppskattar verkligen dina inlägg
tycker du, vad vet du om det.

är du jag?
Citera
2013-09-11, 21:26
Medlem
BlackJewels avatar
och så är stark eller svag tro equal, fan vad tröga ni är, ursäkta svordomen - den passar däremot, enligt mig

det hette o heter, gud vet inte ett piss, nä men männskor gör, cheers pucko
Citera
2013-09-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
tycker du, vad vet du om det.

är du jag?

Que??
Citera
2013-09-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det motsäger Big bang om vi antar att Gud skapade allt på 6 dagar.

Men nu tror jag inte att Gud skapade allt på 6 dagar, har du inte förstått det än?

Citat:
Gud skapade växter och människan, bland annat.

Och?

Citat:
Menade dateringsmetoder, men dessa har ju kvantfysik som grund(spontana sönderfall, tex). Dateringen talar för att jorden och alla djur, har funnits/skapades för X miljarder år sedan.

Hur blir mätning med kol-14 metoden påverkad om den kosmiska strålningen varit annorlunda, eller om den kosmiska strålningen hindrats av en tjock atmosfär? Hur vet man att den kosmiska strålningen har varit konstant och hur vet man att det aldrig i historien har varit ett hinder för strålningen?

Citat:
Du menar artbildning?

Ja med artbildning menar jag att en art inte kan få avkomma med en annan art. Exempelvis är inte Darwins finkar olika arter eftersom det är finkar, som kan få avkomma med andra finkar. Finkarna är av samma art, fast dom ser olika ut.

Citat:
Det ÄR vetenskap. FAKTA. Det råder total konsensus (99%) om detta inom vetenskapsvärlden. För biologer är siffran ännu högre. Om inte evolution är fakta, får man omdefiniera vad fakta är. Samma sak med vetenskap.

Nej, att en art förvandlas till en annan art är inte vetenskapligt bevisat. Man har inga observationer på att detta har hänt, man har bara observationer att en art anpassat sig och utvecklat olika egenskaper och utseenden, men det handlar fortfarande om samma art, eftersom dom kan få avkomma med den andra populationen som kan se helt annorlunda ut.

En nakenhund och en grand danois ser väldigt olika ut, ändå handlar det om samma art eftersom dom kan få avkomma med varandra.

Citat:
Du tror väl för guds skull inte att man använder Kol-14 för att datera saker som är miljarder år gamla?

Ok, vad tänker du på då?

Citat:
Sönderfallet är konstant, btw.

Jo men atmosfärens halt av kol-14 kan variera beroende på hinder av den kosmiska strålningen.

Citat:
Men om 15+ oberoende av varandra forskarteam kommer fram till samma resultat, tror du då inte man kan lita på den mätningsmetod som de använde?

Så tänkte även människor på medeltiden, då dom litade på 15+ oberoende av varandra präster som sade att solen snurrade runt jorden.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ordet "dag" kan ha flera betydelser än bara 24 timmar på jorden. Du ser redan i det du citerar att dag kan betyda bara ljuset: "Gud kallade ljuset dag" och mörkret natt, ändå sägs det om både ljuset och mörkret att det är "en dag".
Citat:
Nä, inte annat än att man med dag menar 12 timmar istället för 24.
Citat:
Ja du ser, det finns inget fast begrepp för ordet "dag".
Citat:
Jo, ca 24h... Eller menar du att eftersom man inte kan fastställa EXAKT, så är vilken godtycklig tidsperiod giltig?

Nej inte ca 24h, jag förklarade nyss att det kan handla om 12h också.

Om nu en "dag" kan handla om både 24h och 12h, vad är det som säger att en "dag "inte kan handla om tusen år, eller miljarder år?

Citat:
Då är det inte dagar som det pratas om. Förövrigt hade man ingen aning om, för 4000 år sedan, att det fanns andra planeter som hade annan dygnsrytm. Iallafall inte i Mellanöstern.

Jaha ok, ändå står det:

"Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag."(2 Petrus 3:8 Bibel2000)

Om det inte pratas om dagar, varför står det "dag" som tusen år?

Citat:
Och vilken annan definition hade man för 4000 år sedan som skiljer så mycket från våran?

Jag har redan förklarat, t.ex. skiljer det sig inte mellan 24h och 12h, både då och nu kallar man det för "dag".

Citat:
Det nämns ju i skapelseberättelsen att växter och träd (och fåglar, va?) fanns på jorden dagar efter att den skapats, fast att jorden dagarna(eller t.o.m årtusendena efter skapelsen) fortfarande var extremt överhettad och varm.

Återigen, jag tror inte att jorden skapades på 6x24h jorddagar, läser du vad jag skriver? Jag tror att jorden skapades under mycket längre tid, kanske stämmer 5 miljarder, men Guds skapelsedagar har inget med jordens 24h dagar att göra.

Citat:
Dateringsmetoder på skelett, gamla stenyxor och annat som hittats tillsammans med människoskelett, våran skenäktenskap med alla organismer, Byggnader som är över 10 000 år gamla, osv osv.

Ok, men jag har ju sagt att dateringsmetoden kan vara felaktig om man baserar det på felaktiga antaganden. Man antar att den kosmiska strålningen har varit konstant, man antar att det inte funnits några hinder på vägen för den kosmiska strålningen att komma fram till atmosfären. Om dessa antaganden är fel, så fallerar hela dateringsmetoden.

Citat:
Eller så tänkte inte den som skrev bibeln på det. Det ljuset kallades dag, och dag finns bara om solen lyser där man är. Utan solen får begrepp som dag och natt ingen betydelse(alternativt att det är natt hela tiden).

Så den enda källan som ger ljus är solen?

Citat:
Vad tror du att de menade med "det blev kväll, och det blev morgon", om inte att solen gick ner och upp.

En miss, helt enkelt. Det är ju trots allt människor som skrivit bibeln. Och som vi vet, är människor långt ifrån perfekta varelser.

Jag vet inte exakt vad som menas med kväll och morgon, det kan vara symboliskt, det kan också vara något konkret, men det har inget med solen att göra eftersom solen skapades på den fjärde "dagen".

Citat:
Du har sagt typ att tidsperioderna KAN vara miljarder år. Du har liksom inte gett någon speciell anledning. Jag har bra anledningar att tro att det handlar om faktiska dagar.

Jag har gett dig anledningar till att jag tror så, t.ex. att Guds dagar kan vara som 1000år, och att solen skapades den fjärde "dagen" för att "markera... dagar och år.":

"Gud sade: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. " (1Mose 1:14 Bibel2000)

Ser du? Ljus ska bli till, alltså solen, och solen skulle skilja "dagar" ifrån varandra. Men om nu solen inte existerade innan den fjärde dagen, betyder det att "dagar" inte existerade?

Nej! Eftersom Gud hade skapat ett annat ljus innan, som inte befann sig på "himlavalvet" så som solen. Detta ljus skiljde det som Gud kallade för dag och natt:

"Gud kallade ljuset dag" (1Mose 1:5 Bibel2000)

Citat:
Precis. Ser du inte var logiken felar? Jag fattar faktiskt inte hur författaren kunde missa detta.

Hehe, det är du som missar att det fanns ett ljus innan solen.

"Gud kallade ljuset dag" (1Mose 1:5 Bibel2000)
"På himlavalvet skall ljus bli till" (1Mose 1:14 Bibel2000)

Citat:
Ja, man förstår det genom sammanhanget. Författaren skriver ju "det blev kväll, och det blev morgon".

Men då är vi ju överens om att det faktiskt är dagar det handlar om! Eller?

Nej! Och varför är du så tvärsäker när du skriver "troligen"?

Citat:
Det i säg är ju inte fel, om än lite konstigt agerande, att vänta så överjävligt länge.

Det är din synpunkt.

Citat:
True dat. Men varför skickade Gud ner sin enda son till så ociviliserade människor?

Judarna var inte ociviliserade, tvärtom, dom hade Guds lagar, men inte alla följde dessa, framförallt inte människor som hade makt och inte ville förlora den.

Citat:
Fast du erkände ju att Gud hade ingripit tidigare. T.ex via syndafloden och kraften han gav Moses.

Nä, nu försöker du glida ifrån ämnet.

Nu förstår jag inte, vad menar du?

Citat:
Tycker du?

Ja och du tycker annorlunda?

Citat:
Bibeln är ju en kopia på en tolkning på en förvrängning på en översättning på ännu en tolkning på en förvrängning osv osv.

Kineserna skulle lyckas dokumentera mycket bättre, men hursomhelst borde en allsmäktig Gud förstå att han inte skulle kunna använda en bok för att övertyga folk.

Hur är den trovärdig, förresten?

Knappast, du är inte insatt, kolla t.ex. dödahavsrullarna och jämför det med dagens bibel.
Citera
2013-09-11, 22:39
Medlem
Citat:
Tur då att Vetenskap inte handlar om åsikter, utan om vad som är sant.

Ok, hur bevisar du att människan är äldre än 6000 år?
Citera
2013-09-11, 22:45
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Nej, att en art förvandlas till en annan art är inte vetenskapligt bevisat.

Jo, det är vetenskapligt bevisat.

Teorin heter "Evolutionsteorin". Du har kanske hört talas om den?!

*edit*

Pajas!
Citera
2013-09-11, 22:53
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ok, hur bevisar du att människan är äldre än 6000 år?
DNA, dateringsmetoder, arkeologiska fynd osv osv. Vad trodde du?
Citera
2013-09-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
text

Jo visst, jag har en annan syn på denna sakfråga än den officiella hållningen.

Hur blir det då med dina andra anklagelser om att Jehovas vittnen är hjärntvättade och tvingade till att tro som ledningen? Det blir lite motsägelsefullt, eller hur?

Jag har flera andra synpunkter som inte stämmer med Jehovas vittnens officiella hållning, hur vill du ha det? Vill du ha det att Jehovas vittnen är hjärntvättade, eller vill du ha det att Jehovas vittnen kan ha andra åsikter?
Citera
2013-09-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Pajas!

Citera
2013-09-11, 22:57
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
DNA, dateringsmetoder, arkeologiska fynd osv osv. Vad trodde du?

Men det där är ju vetenskap.
ttsp efterlyser inte det, han vill ha vetenskap som passar in i bibeln. Inte sånt där tjafs som inte stämmer med bibeln. Det måste stämma med bibeln fattar du väl?! BIBELN... Skitviktigt med bibeln... och vetenskap... Men bara bibelvetenskap, för annars är det bara tråk-å-blä-vetenskap.
Citera
2013-09-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77

Tack

Ja det finns många förutfattade åsikter och förvrängda/felaktiga påståenden om Jehovas vittnen, inte minst från bittra avhoppare som gärna befinner sig på internet och forum som dessa, och som gärna vill förvränga och överdriva saker och ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in