2013-08-22, 02:41
Medlem
Irenicuss avatar
De - jag, du, han, hon, vi, ni och man
Dem - mig, dig, honom, henne, oss, er och en

Det fungerar inte alltid men om du använder det som en tumregel så kommer du i alla fall pricka in 95% rätt.
Citera
2013-08-22, 02:54
Medlem
curiamobiliums avatar
Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel.
Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
Jag fick även lära mig att det skall vara en preposition med; till åt, för, med, utan, av,
till dem
åt dem
för dem
med dem
utan dem
av dem
I annat fall är det "de" som gäller. Ngn som kan förkasta teorin?
Men det heter
- utan dem hade vi inte klarat oss och (syftar på de stridsdugliga soldaterna som ersätts med dem)
- utan de stridsdugliga soldaterna hade vi inte klarat oss
Citera
2013-08-22, 05:48
Medlem
Hamnkakas avatar
"De" kan bytas ut till "vi" och "dem" kan bytas ut till "oss".

Ex. De slog dem.
Här blir "dem" utsatta av "de".

Detta blir: Vi slog oss.
Citera
2013-08-22, 07:43
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Mitt eget språk heter det. Egna är plural.
Kan vara plural borde det stå.

I Mitt alldeles egna språk är det definitivt inte plural.
Citera
2013-08-22, 08:45
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Du skriver dem i objektsställning i meningar.

Tex som att du skriver: Jag gillar henne istället för Jag gillar hon.

Du skriver liksom dem som att du pratar om "dem" i tredje person.

Okej, ett verklighetsexempel som kanske gör det glasklart för dig. För det här är något man bara måste kunna.

Låt oss säga att du sitter hemma och ska på fest. Två av dina bästa polare ( Göran och Jonas ) är redan på festen med en massa randoms du inte känner.
Du fixar dig hemma och nu ringer Fredrik som du också är grymt bra polare med. Han frågar dig om du är taggad och ska på festen, självklart svarar du. Varpå han frågar vart Göran och Jonas är.

Då min vän, svar du: De är redan på festen med dem andra
Dina vänner är huvudpersoner i meningen, medan "dem andra" syftar på en okänd massa som inte är viktig.

Du skulle också kunna svara: Jag tror att dem redan är på festen Skillnaden är att du pratar i jag-form. Dvs nu är det du som är huvudpersonen i meningen och nämner andra.

Hoppas du förstår.
Är det exempel på hur det inte ska vara?

"De är redan på festen med de andra"
"Jag tror att de redan är på festen"

Så ska det stå. Dem används när det är objektsform. T ex "Jag såg dem" "Han slog dem" Samma gäller jag/mig "De såg mig" "Han slog mig" Mig är alltså objektsform.

Som en liten parentes kan jag nämna att det inte heter "vart är Göran och Jonas" Det heter "var är Göran och Jonas""
Citera
2013-08-22, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Då min vän, svar du: De är redan på festen med dem andra
Dina vänner är huvudpersoner i meningen, medan "dem andra" syftar på en okänd massa som inte är viktig.

Du skulle också kunna svara: Jag tror att dem redan är på festen Skillnaden är att du pratar i jag-form. Dvs nu är det du som är huvudpersonen i meningen och nämner andra.

Nej och nej.

Det heter "de är redan på festen med de andra", då objektet utgörs av hela frasen de andra. Däremot "de är redan på festen med dem".

Vidare är "jag tror att de redan är på festen" det riktiga. Varför? Meningen består av två satser: "jag tror, att de redan är på festen". I sats nummer två är de subjekt; "de är redan på festen". Vill man prompt konstruera en mening som börjar med "jag tror" och innehåller objektet dem så blir det "jag tror dem".
Citera
2013-08-22, 09:58
Medlem
RiverStyxs avatar
Ett tips kan vara att köra på "dom" om du inte kan få rätt på de/dem. Det är bättre att vara konsekvent och hålla sig till att skriva talspråk, även om det inte ser särskilt elegant ut, än att skriva fel på de/dem och bevisa att man har noll språkkänsla.
Citera
2013-08-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Ett tips kan vara att köra på "dom" om du inte kan få rätt på de/dem. Det är bättre att vara konsekvent och hålla sig till att skriva talspråk, även om det inte ser särskilt elegant ut, än att skriva fel på de/dem och bevisa att man har noll språkkänsla.

Det var det dummaste råd jag någonsin hört i sammanhanget. Trådstartaren vill ju lära sig använda de och dem korrekt. Bättre då att kämpa på och be andra att förklar och rätta en. Att konsekvent skriva "dom" kan möjligen duga på Flashback, men i många andra sammanhang gör det det icke.
Citera
2013-08-22, 10:19
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden De eller dem? sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2013-08-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Du har inte läst TS' mening va?

Vilket av jag eller mig skulle du sätta in där?
Nej, jag var lite väl snabb där.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Kan vara plural borde det stå.

I Mitt alldeles egna språk är det definitivt inte plural.
Var lite väl snabb som sagt. Klantigt av mig.
Citera
2013-08-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det var det dummaste råd jag någonsin hört i sammanhanget. Trådstartaren vill ju lära sig använda de och dem korrekt. Bättre då att kämpa på och be andra att förklar och rätta en. Att konsekvent skriva "dom" kan möjligen duga på Flashback, men i många andra sammanhang gör det det icke.
Det är ju inte att rekommendera direkt, men det är hur som helst bättre än att göra fel hela tiden, och ja, jag vet att även detta är fel, men du förstår vad jag menar.

Ett annat knep är att tills dess man vet vad man gör så väljer man de istället för dem. I praktiken gör man mycket färre fel, och de fel man gör sticker inte lika mycket i ögonen.
Citera
2013-09-20, 10:23
Medlem
Paijters avatar
Husen "E-type" köpt är del av den medeltidsby som användes i inspelningarna av filmerna om Arn. Husen kostade mellan 135.000 och 50.000 kronor styck. Nu ska "E-type" flytta de till sin mark ute på Adelsö i Mälaren.
Korrekt eller inkorrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in