2013-08-22, 01:55
Medlem
Läs min signatur.
Citera
2013-08-22, 02:00
Bannlyst
Jag kan inte skilja på de/dem. Jag gör som #2 skrev. Jag tycker det är lustigt. Jag kan skilja på they/them utan att sätta in I/me i engelskan utan problem. Jag kan inte göra det på mitt egna språk.
Citera
2013-08-22, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigedemokratJA
Du skriver de där du kan sätta jag
Du skriver dem där du kan sätta mig
låter ju fel i båda fall?
Citera
2013-08-22, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Läs min signatur.
Bidra med hjälp om du är så sträng mot det.
Citera
2013-08-22, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
låter ju fel i båda fall?
Nej?

Jag måste gå till jobbet.

Mig funkar inte, då använder du inte dem. Du använder de.

--------------------------------------------------------------------------------------

Jag hatar dem.

Jag funkar inte, då använder du inte de. Du använder dem.
Citera
2013-08-22, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suhk
Nej?

Jag måste gå till jobbet.

Mig funkar inte, då använder du inte dem. Du använder de.

--------------------------------------------------------------------------------------

Jag hatar dem.

Jag funkar inte, då använder du inte de. Du använder dem.
använd den meningen jag skrev
Citera
2013-08-22, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekerdinkukmedmos
Rolig signatur. Du tillhör dem som är smartare än de andra på Flashback va?
Lol. Kanske det. Jag får tacka.
Citat:
Ursprungligen postat av suhk
Jag kan inte skilja på de/dem. Jag gör som #2 skrev. Jag tycker det är lustigt. Jag kan skilja på they/them utan att sätta in I/me i engelskan utan problem. Jag kan inte göra det på mitt egna språk.
Mitt eget språk heter det. Egna är plural.
Citat:
Bidra med hjälp om du är så sträng mot det.
Det var väl just det jag gjorde? Jag förklarade att det är exakt samma sak som att skilja på jag och mig.
Citera
2013-08-22, 02:21
Medlem
Jag förstår inte att det ska vara så svårt. För mig är det lika naturligt som en/ett eller den/det men ibland kan engelskan hjälpa.

Them=dem & they=de

Få skulle skriva:
Them told me
I told they

Eller?

Hursomhelst så är det jävligt illa att så många (90-talister främst?) inte kan skilja på de/dem. Skriv dom om ni är osäkra.

Ok om man är IQ70-somalier men fan inte som myndig svensk med godkända betyg från grundskolan.
Citera
2013-08-22, 02:23
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Det var väl just det jag gjorde? Jag förklarade att det är exakt samma sak som att skilja på jag och mig.
Du har inte läst TS' mening va?
Citat:
Jag ser fram emot allt du har att bidra med till att göra mig till en mer lärd person och hoppas på att jag kan dela med mig av de/dem lärda kunskaperna
Vilket av jag eller mig skulle du sätta in där?
Citera
2013-08-22, 02:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Lol. Kanske det. Jag får tacka.

Mitt eget språk heter det. Egna är plural.

Citat:
Jag ser fram emot allt du har att bidra med till att göra mig till en mer lärd person och hoppas på att jag kan dela med mig av de/dem lärda kunskaperna

Ska man skriva de eller dem?

Jag tror TS vill ha lite mer tydlighet. Det går att tolka dig som att du vill att man ska göra om hans mening till:

Jag ser fram emot allt du har att bidra med till att göra mig till en mer lärd person och hoppas på att jag kan dela med mig av jag/mig lärda kunskaperna
Citera
2013-08-22, 02:26
Medlem
Du skriver dem i objektsställning i meningar.

Tex som att du skriver: Jag gillar henne istället för Jag gillar hon.

Du skriver liksom dem som att du pratar om "dem" i tredje person.

Okej, ett verklighetsexempel som kanske gör det glasklart för dig. För det här är något man bara måste kunna.

Låt oss säga att du sitter hemma och ska på fest. Två av dina bästa polare ( Göran och Jonas ) är redan på festen med en massa randoms du inte känner.
Du fixar dig hemma och nu ringer Fredrik som du också är grymt bra polare med. Han frågar dig om du är taggad och ska på festen, självklart svarar du. Varpå han frågar vart Göran och Jonas är.

Då min vän, svar du: De är redan på festen med dem andra
Dina vänner är huvudpersoner i meningen, medan "dem andra" syftar på en okänd massa som inte är viktig.

Du skulle också kunna svara: Jag tror att dem redan är på festen Skillnaden är att du pratar i jag-form. Dvs nu är det du som är huvudpersonen i meningen och nämner andra.

Hoppas du förstår.
Senast redigerad av Rolle55vakt 2013-08-22 kl. 02:28.
Citera
2013-08-22, 02:33
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigedemokratJA
Du skriver de där du kan sätta jag
Du skriver dem där du kan sätta mig
Citat:
Varför är ni så oerhört anala? Om ni hade haft ett uns av språkkänsla hade ni insett att er "minnesregel" inte kan tillämpas i detta fall.

TS: ... de lärda kunskaperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in