2012-10-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Intressant. Du bor väl i Frankrike? Har för mig att jag läst det i något av dina inlägg i språkforat.

Nåväl, i just Frankrike bor det ju mycket afrikaner och det kanske har gått så långt att de slutat se sig själva som en enad grupp afrikaner och att det bildats subgrupper med utgångspunkt ifrån folks nationella tillhörighet. Vad vet jag...
Jag har aldrig träffat nagon afrikan (jag har haft svarta i familjen i runt tva decennier och bott/bor i invandrartäta omraden) som identifierat sig som afrikan före sin nationalitet, oavsett var de kommer fran, oavsett var i världen jag träffat dem.

Men, jag har bara varit i ett afrikanskt land (Gambia, jävlar vad de hatade invandrare fran grannländerna), och trots mina erfarenheter sa är det bara anekdotisk bevisföring. Jag har ju aldrig fragat nagon om det här, och jag känner inte till nagon undersökning om det, utan det är bara mina erfarenheter. Lustigt att de skiljer sig sa mycket

Däremot upplever jag det som ohyggligt vanligt att man är stolt över sin kontinent pa ett sätt som jag inte sett hos européer, sydamerikaner etc.
Citera
2012-10-12, 14:35
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Jag har aldrig träffat nagon afrikan (jag har haft svarta i familjen i runt tva decennier och bott/bor i invandrartäta omraden) som identifierat sig som afrikan före sin nationalitet, oavsett var de kommer fran, oavsett var i världen jag träffat dem.

Men, jag har bara varit i ett afrikanskt land (Gambia, jävlar vad de hatade invandrare fran grannländerna), och trots mina erfarenheter sa är det bara anekdotisk bevisföring. Jag har ju aldrig fragat nagon om det här, och jag känner inte till nagon undersökning om det, utan det är bara mina erfarenheter. Lustigt att de skiljer sig sa mycket
Ja, som sagt var. Våra erfarenheter tycks gå isär och jag säger varken att du eller jag har rätt eller fel. Ingen av oss har ju annat än just erfarenheter, ingen tyngre statistik att backa upp påståendena med.

Märkligt det där med gambiers främlingsfientlighet mot Gambias grannländer. Eller ja, grannland (de har ju bara ett). Det är inget jag har upplevt i något av länderna jag varit i.
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Däremot upplever jag det som ohyggligt vanligt att man är stolt över sin kontinent pa ett sätt som jag inte sett hos européer, sydamerikaner etc.
Ja, DET är vi nog alla överens om.
Citera
2012-10-12, 14:51
Medlem
Citat:
Märkligt det där med gambiers främlingsfientlighet mot Gambias grannländer. Eller ja, grannland (de har ju bara ett). Det är inget jag har upplevt i något av länderna jag varit i.
Tydligen handlade det om att invandrare i Gambia var fattigare än gambianerna och valde att försörja sig pa brott (stölder, utpressning med mera) riktade bade mot inhemsk befolkning och västerlänningar (turister och bofasta). Rätt lustigt att lyssna pa dem faktiskt, det lät ungefär likadant som pa Flashback
Citera
2012-10-14, 17:13
Medlem
Mardolls avatar
Citat:
Tror du är inne på något centralt här. Vi i Sverige är ju relativt snabba när det gäller att byta ord på saker för att vi anser att orden har negativ klang. Jämför följande:
Städare - fastighetsskötare
Fånge - intern/intagen
Utlänning - invandrare
Obs-klass - stödklass/specialklass

Lokalvårdare är väl ett vanligare namn för städare? Fastighetsskötare tror jag oftast är en sådan som förr kallades för vaktmästare.
Citera
2012-10-14, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Lokalvårdare är väl ett vanligare namn för städare? Fastighetsskötare tror jag oftast är en sådan som förr kallades för vaktmästare.
Håller med dig, fastighetsskötare är en helt annan arbetskategori än städare. Kanske till och med lite annat än att vara vaktmästare även om de arbetena påminner mycket om varandra.

Städare kan ju annars kallas lokalvårdare som du säger men även trivseltekniker om man vill snida till det lite. Finns även ett till namn som ofta användes förut för att försköna städarnas titel, men som jag tyvärr glömt för närvarande. Fanns ofta med i platsjournalen på 80-talet om det är någon som minns sånt?
Citera
2012-10-14, 18:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Det verkar som att vi gått från att ha flera neutrala ord för samma grupp numera knappt har något ord som är acceptabelt för en grupp, utom vad gäller vita män, som det tydligen inte finns några nedsättande uttryck för alls, oavsett vad de vita männen säger om saken.
Citera
2012-10-14, 18:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det verkar som att vi gått från att ha flera neutrala ord för samma grupp numera knappt har något ord som är acceptabelt för en grupp, utom vad gäller vita män, som det tydligen inte finns några nedsättande uttryck för alls, oavsett vad de vita männen säger om saken.

Kollektivt sätt att se på saken skapar en "ordning", som tacksamt kan användas av olika lobbygrupper. Dock är skalan på inget sätt konsistent. Det enda som är gemensamt är emellertid just det du pekar på. En "vit man" får aldrig se sig själv som individ i offentliga sammanhang. Detta är dock en fråga av en karaktär som inte bara har med denna tråds ämne att göra.
Citera
2012-10-30, 01:18
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Och just därför avrådes härmed ofoget att skriva "dom" i alla former av texter.
Om jag minns rätt så var det lite av en reform i skolan (på 80-talet) när elever tilläts skriva "dom" i uppsatser etc utan att få röd bock för talspråk. Tidigare var det ansett som "fel" att skriva ordet "dom" i skriven form.

Håller med om att man ska låta bli att skriva "dom". Det ser småfult ut. Men jag stör mig MYCKET mer på alla de som ska hålla på och skriva "dem" här och där. Jag vet inte riktigt varför den felskrivningen görs, men det verkar som om det finns två kategorier av felanvändningar. Den första är de som inte kan skilja på de och dem, den andra är de som skriver "dem" för att de tycker det låter högtidligare på något sätt.

Tyvärr är det inte bara på flashback man ser en tråkig ökning av felaktig användning av ordet "dem" utan på andra ställen också.
Citera
2012-10-30, 01:43
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Håller med om att man ska låta bli att skriva "dom". Det ser småfult ut. Men jag stör mig MYCKET mer på alla de som ska hålla på och skriva "dem" här och där. Jag vet inte riktigt varför den felskrivningen görs, men det verkar som om det finns två kategorier av felanvändningar. Den första är de som inte kan skilja på de och dem, den andra är de som skriver "dem" för att de tycker det låter högtidligare på något sätt.

Du tror alltså att vissa medvetet väljer att använda dem generellt, trots att de skulle kunna skilja på de och dem om de ville? Det verkar underligt. Är samma personer medvetna om att välutbildade, stilistiskt kunniga personer anser att det inte blir högtidligt alls, utan bara fel?
Citera
2012-10-30, 08:57
Medlem
swimp78s avatar
Jag använder aldrig "dom" i skriven text, eftersom jag förmår att använda "de" och "dem" på korrekt vis - men jag vill mena att de som inte kan använda "de" och "dem" på korrekt vis hellre ska skriva "dom" än att stoppa i "dem" på fel ställe i texten.

Så jag vill uppmuntra den nya generationens halvanalfabeter och WoW-spelare att på internet använda "dom" konsekvent. Det är i alla fall bättre än det bäbisintryck man får av "dem" på fel ställe i texten.
Citera
2012-10-30, 09:03
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan

Även om det förekommer en del talspråk och andra felaktigheter i böcker, så är de fortfarande en ganska god källa för korrekt språk. Ju färre böcker man kommer i kontakt med, framför allt som barn/i skolålder, desto större ansvar har skolväsendet att se till att barnen lär sig att använda språket på ett korrekt sätt.

Jag tror det är enormt viktigt att läsa mycket böcker (romaner, då helst) mellan 10-15 års ålder. Då får man språket "i ryggraden" så att säga, och kan uttrycka sig korrekt även om man inte hängt med på grammatiklektionerna.

När jag var i 12-årsåldern fanns det inte massa datorspel och tv-spel att försjunka i flera timmar dagligen. Då fick man roa sig med en bra bok. Jag undrar ibland vad som händer med de generationer som kommit, som inte behöver böcker för att bli underhållna - utan har ett ständigt flöde av datorspel, tv och liknande. Deras förmåga att läsa och skriva måste ju bli enormt mycket sämre än de generationer som faktiskt läste mycket?
Citera
2012-10-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Du tror alltså att vissa medvetet väljer att använda dem generellt, trots att de skulle kunna skilja på de och dem om de ville? Det verkar underligt. Är samma personer medvetna om att välutbildade, stilistiskt kunniga personer anser att det inte blir högtidligt alls, utan bara fel?
Jag tror att det Doktordonka menar är att den ena kategorin inte har någon aning och använder än den ena än den andra formen. Den andra kategorin är lika okunnig men håller sig systematiskt till dem i tron att det är en ”finare” form.
Senast redigerad av In-Fredel 2012-10-30 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in