Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Intressant. Du bor väl i Frankrike? Har för mig att jag läst det i något av dina inlägg i språkforat.
Nåväl, i just Frankrike bor det ju mycket afrikaner och det kanske har gått så långt att de slutat se sig själva som en enad grupp afrikaner och att det bildats subgrupper med utgångspunkt ifrån folks nationella tillhörighet. Vad vet jag...
Jag har aldrig träffat nagon afrikan (jag har haft svarta i familjen i runt tva decennier och bott/bor i invandrartäta omraden) som identifierat sig som afrikan före sin nationalitet, oavsett var de kommer fran, oavsett var i världen jag träffat dem.
Men, jag har bara varit i ett afrikanskt land (Gambia, jävlar vad de hatade invandrare fran grannländerna), och trots mina erfarenheter sa är det bara anekdotisk bevisföring. Jag har ju aldrig fragat nagon om det här, och jag känner inte till nagon undersökning om det, utan det är bara mina erfarenheter. Lustigt att de skiljer sig sa mycket
Däremot upplever jag det som ohyggligt vanligt att man är stolt över sin kontinent pa ett sätt som jag inte sett hos européer, sydamerikaner etc.