2013-09-19, 14:51
Medlem
Blodet anses alltså ha ett värde i sig som försoningsbärare som inget annat har? Som en valuta eller vad? Som inte får slösas på andra saker?
Citera
2013-09-19, 14:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, men jag sade att majoriteten av kristna amerikaner stödjer krig patriotiskt.

Vilket är fel om 60-80 % är emot Syrien-angrepp. Men beror som sagt på vilket krig och när man frågar....såvida man inte struntar i sådana saker och bara vill presentera nidbilden över amerikaner som flaggviftande rednecks som ropar god bless america...

Citat:
Nej poängen var Jesu budskap att vända andra kinden till och att många som säger sig vara kristna i Amerika inte följer detta:

Vilket ifs kan bero på att det är en ganska korkad princip.

Citat:
Nej Gud är inte ansvarig för Hitlers handlingar, Hitler agerade av egen fri vilja.

Kan gud förutspå mänskliga handlingar?

Citat:
Så vad klagar du för när Gud agerar mot ondskan?

Jag tycker liknelsen "döda Hitler är rätt = döda oskyldiga barn är rätt" haltar något.

Citat:
Varför är det inte rätt och gott att att döda människor som Hitler?

Nu pratar vi människor generellt, inte om Hitler.

Dessutom så dödade gud INTE Hitler. Vilket också kanske säger något.

Citat:
Det var folk som var onda,

1. Onda enligt gud själv, ja. Vem har hört deras sida om saken?

2. Vad praktiskt. Var även deras små barn onda?

Citat:
vissa hade t.ex. sedvänjan att offra barn:

"De offrar sina barn där borta! Låt oss gå dit och döda alla inklusive barnen...."
Citera
2013-09-19, 14:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Skulle man inte kunna se på mord av spädbarn som en god gärning eftersom man då garanterar deras plats i himmelriket?

Så vad hindrar dig från att åka till BB med svärd och sköld? Startskottet från gud?
Citera
2013-09-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så vad hindrar dig från att åka till BB med svärd och sköld? Startskottet från gud?

Måste fundera klart om jag kan stå för ett sådant drastiskt synsätt på att rädda människosjälar först.
Citera
2013-09-19, 14:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"De offrar sina barn där borta! Låt oss gå dit och döda alla inklusive barnen...."

"Det var DOM som började".
Citera
2013-09-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Så du vet inte?

Jag anklagar inte Gud för det, han har rätten att ge liv och ta liv. Spädbarnen kanske blir uppväckta i en framtid, till ett samhälle som inte offrar barn, då har inte dessa spädbarn upplevt ondska.

Fråga Eberhard om han anklagar Gud för att ha utrotat ett helt folk med spädbarn.

Kommer du att fråga honom? Det tror jag knappast, du och Eberhard har samma agenda, ni är bara ute efter att smutskasta och motsäga Jehovas vittnen. Er egna tro och övertygelser vill ni gömma undan, för ni har inget att komma med.
Citera
2013-09-19, 15:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Principen är att visa respekt för blodet oavsett hur man skulle använda blodet.

Vad vore mer respektingivande än att använda det till att rädda liv?

Citat:
Man har använt blod i andra medicinska sammanhang där man trott att blod botar från sjukdomar, t.ex. att dricka blod, kan man då undanta detta eftersom man inte äter blod? Självklart inte.

Äta och dricka förefaller dock vara ganska närbesläktat, va?

Citat:
Menar du på allvar att man enligt bibeln kan använda blod till allt annat än att äta?

Beror väl på? Men det betyder oavsett inte att blodtransfusion inte skulle vara ok. Tydligen är det också det för den övervägande majoriteten av kristna.

Citat:
Blodet fick bara användas till att försona synder, det var den enda acceptabla användningen, som senare skulle ha en större betydelse i Jesu blod.

Då kan man ju tycka att gud kunde tydliggjort detta?
Citera
2013-09-19, 15:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Måste fundera klart om jag kan stå för ett sådant drastiskt synsätt på att rädda människosjälar först.

Var det inte en god gärning nyss? Blås på!
Citera
2013-09-19, 15:22
Medlem
Citat:
@http:

Men vad tycker du om att JW-kyrkans uteslutningar (av diverse anledningar, vet inte vilka synder som kvalificerar sig som tillräckliga) av vissa medlemmar?

Jag tycker som bibeln:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.

Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
"(1Kor 5:1-13 Bibel2000)
Citera
2013-09-19, 15:25
Medlem
Citat:
Jag tycker som bibeln:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.

Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
"(1Kor 5:1-13 Bibel2000)

Ser du alls någon problematik i dessa uteslutningar? Exempelvis att de i vissa fall kan vara felaktiga på grund av den mänskliga ofullkomligheten?
Citera
2013-09-19, 15:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anklagar inte Gud för det, han har rätten att ge liv och ta liv. Spädbarnen kanske blir uppväckta i en framtid, till ett samhälle som inte offrar barn, då har inte dessa spädbarn upplevt ondska.

Naturligvis skall vi fylla resonemangs-gapen med hitta-på 'arguments from ignorance'.

Citat:
Det tror jag knappast, du och Eberhard har samma agenda, ni är bara ute efter att smutskasta och motsäga Jehovas vittnen.

Det klara du bra själv med ditt vetenskaps/filosofi-förvrängande.
Citera
2013-09-19, 15:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag litar på bibeln, det är för mig osannolikt att människor bara hittat på saker och ting i bibeln.

Ja människor har ju aldrig hittat på saker....

Citat:
Kanske bakterier och virus inte hade utvecklat farliga egenskaper på den tiden?

Haha, förkylningarna var lite softare på den gamla goda tiden?

Citat:
Modern bibelforskning? Tillåt mig småle, riktig bibelforskning går ut på att förutsättningslöst undersöka fakta, inte att ateister försöker hitta allt som går att ifrågasätta.

Majoriteten av bibelforskarna är faktiskt troende....

Citat:
Nu har du ju inte satt dig in ett djuplodande bibelstudium, hur var det med din "begränsade tid"? Nu verkar du ha all tid i världen att säga allt möjligt om bibeln, utan att vara insatt.

Jag sa bara vad experterna säger, inget annat.

Citat:
Har du tid att gå igenom påståenden om att Moses inte skrev böckerna? Eller kommer du igen att skylla på att du inte har tid? Är det "hit and run"som gäller?

Jag har nog varken tiden eller framför allt inte kompetensen för en djupdykning kring författarskap i GT, har läst alldeles för lite om det. Men vad jag vet är att förespråkarna för "mose = författare" inte direkt är många....och jag tänker (kanske naivt?) att den samlade bedömningen av en samlad bibelforskarkår väger tyngre än ett random jw...

Citat:
Så du tror på en konspirationsteori?

Så 'Människor kunde inte bli 800 år gamla och alla som säger det hittar på' är en enligt dig en konspirationsteori? Snälla....

Citat:
Vad hade människan/människorna som skrev Moseböckerna för fördel att dom skrev att människor hade kortare och kortare livslängd?

Jag är inte säker på att det var meningen att tokas bokstavligt till att börja med. Kanske bara vara ett sätt att höja storheten för de gamla legendariska karaktärerna, vad vet jag. OM det var så att de menade allvar så gav ju en kortare kontemporär levnadstid fördelen att ingen som läser deras hitte-på direkt säger, "Stopp där, det är väl ingen som kan bli 800 år gamla idag?"

Citat:
Jag accepterar kol-14 metoden, men man kan inte förlita sig blint på den.

= "Jag accepterar den så länge den inte stöter sig med bibeln."

Hade du nån förklaring på varför gamla årsringar inte innehåller radikalt mycket mindre kol-14?

Citat:
Fast man har ju kommit fram till just det:

En jämförelse av mitokondrisk DNA från människor av många olika raser och från olika geografiska områden tyder på att alla dessa DNA-sekvenser för vår art, homo sapiens sapiens, härrör från en enda gemensam föregångare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitokondrisk_Eva

Att du har en fäbless för att förvränga vetenskap blir ganska tydligt emellanåt. Jag pratar om adam och noas tid, alltså 6000 och 4500 (?) år sen.

Citat:
Det var mer "inavel" på Noas tid, men dom var samtidigt närmare fullkomligheten.

Varför MINSKAR fullkomligheten om den genetiska diversifieringen ÖKAR? Är det nåt som borde förstöra fullkomligheten är det väl inavel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in