Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag litar på bibeln, det är för mig osannolikt att människor bara hittat på saker och ting i bibeln.
Ja människor har ju aldrig hittat på saker....
Citat:
Kanske bakterier och virus inte hade utvecklat farliga egenskaper på den tiden?
Haha, förkylningarna var lite softare på den gamla goda tiden?
Citat:
Modern bibelforskning? Tillåt mig småle, riktig bibelforskning går ut på att förutsättningslöst undersöka fakta, inte att ateister försöker hitta allt som går att ifrågasätta.
Majoriteten av bibelforskarna är faktiskt troende....
Citat:
Nu har du ju inte satt dig in ett djuplodande bibelstudium, hur var det med din "begränsade tid"? Nu verkar du ha all tid i världen att säga allt möjligt om bibeln, utan att vara insatt.
Jag sa bara vad experterna säger, inget annat.
Citat:
Har du tid att gå igenom påståenden om att Moses inte skrev böckerna? Eller kommer du igen att skylla på att du inte har tid? Är det "hit and run"som gäller?
Jag har nog varken tiden eller
framför allt inte kompetensen för en djupdykning kring författarskap i GT, har läst alldeles för lite om det. Men vad jag vet är att förespråkarna för "mose = författare" inte direkt är många....och jag tänker (kanske naivt?) att den samlade bedömningen av en samlad bibelforskarkår väger tyngre än ett random jw...
Citat:
Så du tror på en konspirationsteori?
Så 'Människor kunde inte bli 800 år gamla och alla som säger det hittar på' är en enligt dig en konspirationsteori? Snälla....
Citat:
Vad hade människan/människorna som skrev Moseböckerna för fördel att dom skrev att människor hade kortare och kortare livslängd?
Jag är inte säker på att det var meningen att tokas bokstavligt till att börja med. Kanske bara vara ett sätt att höja storheten för de gamla legendariska karaktärerna, vad vet jag. OM det var så att de menade allvar så gav ju en kortare kontemporär levnadstid fördelen att ingen som läser deras hitte-på direkt säger, "Stopp där, det är väl ingen som kan bli 800 år gamla idag?"
Citat:
Jag accepterar kol-14 metoden, men man kan inte förlita sig blint på den.
= "Jag accepterar den så länge den inte stöter sig med bibeln."
Hade du nån förklaring på varför gamla årsringar inte innehåller radikalt mycket mindre kol-14?
Citat:
Fast man har ju kommit fram till just det:
En jämförelse av mitokondrisk DNA från människor av många olika raser och från olika geografiska områden tyder på att alla dessa DNA-sekvenser för vår art, homo sapiens sapiens, härrör från en enda gemensam föregångare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitokondrisk_Eva
Att du har en fäbless för att förvränga vetenskap blir ganska tydligt emellanåt. Jag pratar om adam och noas tid, alltså 6000 och 4500 (?) år sen.
Citat:
Det var mer "inavel" på Noas tid, men dom var samtidigt närmare fullkomligheten.
Varför MINSKAR fullkomligheten om den genetiska diversifieringen ÖKAR? Är det nåt som borde förstöra fullkomligheten är det väl inavel?