2013-09-18, 13:17
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Vilka krav?
Bland annat så måste man ge ut sitt personummer. Jag diskuterar inte detta vidare här på grund av off topic. Sänd pm i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Min nyfikenhet är större än min rädsla. Möten med okända är kul. Livet blir så tråkigt annars.

Förövrigt så är inget hemligt.

Mötet igår var mkt intressant.

Kan inte säga så mkt mer just nu utan behöver lite mer kött på benen.
Måste ta reda på vilken firma fastighetsägaren för det huset ULs mamma boddde i använde för sina rörmokararbeten.

UL vill få ett svar på detta. Enligt han själv finns dock inte orken och energin.
Då får flashback rycka in.

Helt klart är det väldigt många som följer denna tråd men aldrig skriver.
Det är väldigt synd. Precis som Jenlov påpekat är det av största vikt att dessa oxå engagerar sig.

Det finns folk som både sett och hört saker men tror deras uppgifter är av marginellt intresse och håller därför tyst.

Inte bra alls!!

När jag lokaliserat rörmokarfirman kanske det kan gå att få ett namn på den lärling som då jobbade på firman men inte dök upp till arbetet kl 09.00 i ULs gamla mammas lägenhet på morddagen, 900 meter från mordplatsen.
Tidsaspekten talar emot oss då det tyvärr är 9 år sedan.

Troligtvis är detta bara ett av alla sidospår men det finns tillräckligt för att gräva vidare.

Jag återkommer i detta ärende när jag vet mer.
Vad kul att det händer saker! Jag ju hjälpa dig att lokalisera firman. Vilka uppgifter finns att gå på?

Berätta mer om mötet! Hur uppfattade du UL? Trovärdig? Ungefärlig ålder? Kan det ha varit GM du träffade?
Citera
2013-09-18, 16:46
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Jag kan väl förövrigt meddela alla som läser här i tråden att den externa flashbackgrupp som bildats har speciella krav för medlemskap, jag är av den anledningen inte med där längre. Jag hoppas dock att folk fortsätter skriva i tråden också och inte bara i slutna cirklar.

Jag sympatiserar med P-H och håller mig också utanför. Jag anser att en grupp som är öppen för alla helt anonymt är så mycket starkare än något annat. Det ena behöver visserligen inte utesluta det andra, utan att man kan ha en kärna med några stycken som är helt öppna inför varandra med vilka de är osv.

Så mitt förslag är helt enkelt en stor grupp för alla som vill vara med och en inre sluten kärna för de som vill ha lite mer kontroll.
Citera
2013-09-19, 14:07
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Bland annat så måste man ge ut sitt personummer. Jag diskuterar inte detta vidare här på grund av off topic. Sänd pm i så fall.

Vad kul att det händer saker! Jag ju hjälpa dig att lokalisera firman. Vilka uppgifter finns att gå på?

Berätta mer om mötet! Hur uppfattade du UL? Trovärdig? Ungefärlig ålder? Kan det ha varit GM du träffade?

ULs ålder skall ställas i relation till att dennes mamma nästan var 80 år 2004. Jag bedömer UL som mycket trovärdig och kan med garanti säga att han ej är GM

Han bor numera i Norrköping och vi träffades på ett hotell vid centralstationen i Sthlm.

Bakgrunden till ULs stora nyfikenhet kring händelsen är följande.

ULs mamma var vid denna tidpunkt väldigt sjuk i KOL och åkte in och ut på sjukhuset. UL hjälpte till med det praktiska och hade bokat en tid med rörmokarfirman via telefon.
När UL informerat om problemets art tyckte firman att det var så pass enkelt att dom skulle skicka en ny ung kille, en lärling.

UL var ej närvarande när rörmokarlärlingen skulle infinna sig kl 09.00 på mordagen. Mamman var sjuk i KOL men hon var helt klar i huvudet.

Lärlingen dök aldrig upp och det berättade mamman för UL samma kväll.
UL reflekterade inte mer över det än att han skulle ringa och boka en ny tid.

Ett par dagar senare lades mamman in på sjukhus och låg där ca 1 vecka.

När hon kom tillbaka så ringde UL rörmokarfirman och dom lovade skicka en ny kille dagen efter.

Dagen efter var UL på plats i mammans lgh då rörmokarn dök upp.
UL bjöd på kaffe och dom småpratade litegrann.

UL nämde då att den lärling som skulle kommit tidigare aldrig dök upp.

Rörmokarns kommentar var då ungefär såhär:

"Det var märkligt det där, en ung kanonkille som verkade duktig och seriös. Helt plötsligt en dag så dök han inte upp mer. Då hade han jobbat hos oss ca 3 veckor. Jag vet inte vad som hände,det var något konstigt med det där.

UL tänkte ju inte mer på det förän ca ett år efteråt då han lite läste någon artikel om Morden.

Han har ej varit i kontakt med polisen ang detta. Under åren har han funderat mer och mer på om det kan finnas en eventuell koppling.

Det är bakgrunden.

Statusen nu är att jag troligtvis hittat firman på vilken lärlingen jobbade. Tyvärr var de första kontakten idag mycket negativ. Jag pratade med chefen på firman och han hade inget som helst intresse av att lämna ut någon information alls till mig som privatperson. Tyvärr. Han ville inte ens bekräfta att dom haft uppdrag på den adress jag uppgav.
Jag har även mailat mina frågor till honom. Väntar mig dock inget svar.

Jag leter vidare för att hitta den person rörmokare som besökte UL. Han bör med största sannolikhet vara pensionerad nu.

Jag kommer även försöka nå andra personer inom firman som kan tänkas ha jobbat där 2004. Men då efter arbetstid.
Som sagt. Jag gnuggar vidare.
Senast redigerad av massepojken 2013-09-19 kl. 14:17.
Citera
2013-09-19, 18:10
Avslutad
Frågan är då om det var den dagen som han plötsligt inte dök upp, eller om det var några dagar tidigare. Och att han som höll i bokningarna sen inte fått tag i alla som killen skulle åka till.

Lärling, det låter, om jag förstår hur det går till för rörmokare, att man först gått sin utbildning på gymnasium, men sen måste arbeta ett par år för att få sin titel som rörmokare, jag tror det funkar så. Under den tiden är det rörmokarfirman som betalar lönen, men en lite lägre lön. Tror det är 2 år.

Men "lärling" kan ju också vara en benämning på någon som arbetar där, som fått uppdraget av arbetsförmedlingen, som rörfirman får i stort sett gratis. Kan också vara någon som hoppat av gymnasiet, vvs-linje eller vilken linje som helst.

Anledningen man kan tänka sig till att rörmokarfirman inte vill ge ut några uppgifter, är ju att det kan vara en nära anhörig till någon på firman som haft den här lärlingsplatsen. Då kanske man inte vill hänga ut den personen förstås.

Edit; här står det en del; http://sv.wikipedia.org/wiki/VVS-mont%C3%B6r
Senast redigerad av Kalle81 2013-09-19 kl. 18:12.
Citera
2013-09-19, 18:11
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
ULs ålder skall ställas i relation till att dennes mamma nästan var 80 år 2004. Jag bedömer UL som mycket trovärdig och kan med garanti säga att han ej är GM

Han bor numera i Norrköping och vi träffades på ett hotell vid centralstationen i Sthlm.

Bakgrunden till ULs stora nyfikenhet kring händelsen är följande.

ULs mamma var vid denna tidpunkt väldigt sjuk i KOL och åkte in och ut på sjukhuset. UL hjälpte till med det praktiska och hade bokat en tid med rörmokarfirman via telefon.
När UL informerat om problemets art tyckte firman att det var så pass enkelt att dom skulle skicka en ny ung kille, en lärling.

UL var ej närvarande när rörmokarlärlingen skulle infinna sig kl 09.00 på mordagen. Mamman var sjuk i KOL men hon var helt klar i huvudet.

Lärlingen dök aldrig upp och det berättade mamman för UL samma kväll.
UL reflekterade inte mer över det än att han skulle ringa och boka en ny tid.

Ett par dagar senare lades mamman in på sjukhus och låg där ca 1 vecka.

När hon kom tillbaka så ringde UL rörmokarfirman och dom lovade skicka en ny kille dagen efter.

Dagen efter var UL på plats i mammans lgh då rörmokarn dök upp.
UL bjöd på kaffe och dom småpratade litegrann.

UL nämde då att den lärling som skulle kommit tidigare aldrig dök upp.

Rörmokarns kommentar var då ungefär såhär:

"Det var märkligt det där, en ung kanonkille som verkade duktig och seriös. Helt plötsligt en dag så dök han inte upp mer. Då hade han jobbat hos oss ca 3 veckor. Jag vet inte vad som hände,det var något konstigt med det där.

UL tänkte ju inte mer på det förän ca ett år efteråt då han lite läste någon artikel om Morden.

Han har ej varit i kontakt med polisen ang detta. Under åren har han funderat mer och mer på om det kan finnas en eventuell koppling.

Det är bakgrunden.

Statusen nu är att jag troligtvis hittat firman på vilken lärlingen jobbade. Tyvärr var de första kontakten idag mycket negativ. Jag pratade med chefen på firman och han hade inget som helst intresse av att lämna ut någon information alls till mig som privatperson. Tyvärr. Han ville inte ens bekräfta att dom haft uppdrag på den adress jag uppgav.
Jag har även mailat mina frågor till honom. Väntar mig dock inget svar.

Jag leter vidare för att hitta den person rörmokare som besökte UL. Han bör med största sannolikhet vara pensionerad nu.

Jag kommer även försöka nå andra personer inom firman som kan tänkas ha jobbat där 2004. Men då efter arbetstid.
Som sagt. Jag gnuggar vidare.
Men du, är det nåt litet företag typ "Svenssons rör" så kan det ju vara så att lärlingen som skulle ha kommit den dagen hade blodsband in i firman. Typ ägarens systers son. Därav avogheten kanske.

Vem som äger firman är ju offentligt (?), du kan väl se vilka som sitter i styrelsen. Titta om de har samma efternamn. Då får du ju en bild av hur familjestyrt det är. Om det är ett ovanligt efternamn så är det ju lättare att jobba vidare med också. Om lärlingen var chefens systers son så kanske inte lärlingen hade samma efternamn men det går ju måhända att luska ut ändå vem han är när man tittar i rullorna, bara man har ett första ovanligt (eller relativt ovanligt i alla fall) efternamn att gå på.

Ta och kontakta polisen också vetja. Why not liksom?

Och du: Bra jobbat!
Citera
2013-09-19, 22:49
Medlem
02-02-2012s avatar
Rörmokarlärlingen låter intressant, en kille i rätt ålder som försvann helt plötsligt. Kanske lite för normal för mig GM-profil men jag erkänner att jag hade fel om det här är den vi söker.

Tänk på att företag inte alltid är så glada i att ge ut information om sina anställda eller tidigare anställda till någon som bara ringer upp och ställer lite frågor, fullt förstålig om de kniper igen. Hantverkarskrået är dessutom en familjedriven branch, väldigt vanligt att barn, kusiner och nära vänner barn går in i någons företag. Om du inte får napp på killens namn är det bara att kolla på efternamnet hos någon ägar och luska lite så hittar du nog rätt på killen. Facebook kanske kan hjälpa i sökandet.
Citera
2013-09-20, 17:25
Medlem
substitutes avatar
Håller med Pulver-Henke,
man måste få vara anonym om vi ska skapa en grupp.

Att lämna ut sina personliga uppgifter är tvärtemot vad FB
alltid varit, den anonyma källans drivkraft.

Jag bönade och bad om att så många som möjligt skulle gå
med men vi kan inte ha det så att vissa ska uteslutas
pga att man inte vill lämna ut sina mest intima uppgifter.

Jag tror alla här har något att bidra med, något man hört
eller sett något.

Låt nu inte denna tråd trappa av, gräv o gräv i allt ni kan
komma på, till slut kommer det att ge resultat.
Senast redigerad av substitute 2013-09-20 kl. 17:42.
Citera
2013-09-20, 17:55
Medlem
substitutes avatar
ca 13.10 in i filmen visar polismannen hur tidningsstället öppnats.
jag född och uppvuxen lantis men har bott i storstan i ca 14 år.

när man tar en kaffe och en metro på väg till jobbet så öppnar
man lådan precis som polismannen gör i andra skedet.

första skedet visar gärningsmannens försök att öppna låda,
typ en skräpkorg/postlåda.

Bara funderar.........nyinflyttad, pendlare etc etc...........

http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
Senast redigerad av substitute 2013-09-20 kl. 18:16.
Citera
2013-09-20, 17:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
ca 13.10 in i filmen visar polismannen hur tidningsstället öppnats.
jag född och uppvuxen lantis men har bott i storstan i ca 14 år.

när man tar en kaffe och en metro på väg till jobbet så öppnar
man lådan precis som polismannen gör i andra skedet.

första skedet visar gärningsmannens försök att öppna låda,
typ en skräpkorg/postlåda.

Bara fundear.........nyinflyttad, pendlare etc etc...........

http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
Kanske stressad?
Citera
2013-09-20, 18:04
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Kanske stressad?

Ja, stress kan göra mycket med hjärnan. Man blir en komplett idiot om man är stressad.
Citera
2013-09-20, 18:13
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Kanske stressad?

helt klart, efter allt som hänt, men vissa saker gör man på rutin bara,
efter ett tag.
Citera
2013-09-20, 18:15
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
helt klart, efter allt som hänt, men vissa saker gör man på rutin bara,
efter ett tag.

Nej, faktiskt inte. OM jag är riktigt riktigt riktigt stressad, då klarar jag ibland inte av att göra en viss sak trots att jag gjort det 1000 ggr förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in