2013-09-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag vet, jag skrev det bara av bekvämlighet. Visste inte att det fanns en distinktion dem emellan.

Det verkar hända dig ofta? först gravitationen, nu det här. Självklart är det skillnad mellan "fullkomliga gener" och "i det närmaste fullkomliga gener".

Citat:
Så vad gud gjorde efter fallet var egentligen att introducera genetiska sjukdomar? Faktiskt en ganska intressant variant som jag inte hört förut.

Nja, Gud tog bort "livets träd" från människorna. Vad exakt det innebar vet jag inte, men följden blev att människorna började dö:

"Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid." (1Mose 3:22 Bibel2000)

I samband med det så uppstod genetiska sjukdomar, döden kan man säga är en genetisk sjukdom.

Citat:
Hur kommer det sig att man aldrig lyckas gräva upp några människor som är sådär gamla? Varför tycks medellivslängden på funna kroppar vara betydligt lägre än idag?

Jag vet inte, floden innebar omvälvande förändringar, och man kanske misstolkar data.

Citat:
Fanns det inga vanliga sjukdomar på den tiden? De hade ju inte direkt nån sjukvård?

Jo det fanns det säkert. Gud sparkade ut människorna från hans omvårdnad, så det blev nog eländigt på många sätt.

Citat:
Om en forskare idag undersökte t ex Adam, skulle denne då kunna urskilja att han hade "i det närmaste fullkomliga gener"?

Det blir nog svårt, man har ju inte en fullständig koll på genomet. Man förstår t.ex. inte varför människor dör, varför människor inte kan återbilda organ så som en salamander kan.

Citat:
Finns det någon som helst bevisföring som talar för att de hade bättre gener förr?

Nej det tror jag inte förutom att det är väl underligt att Moses skrev för 3500 år sedan att levnadsåldern sjönk med tiden, och plötsligt efter floden.
Menar du att Moses hittade på allt? Dom exakta åldrarna och namnen?

Citat:
Fanns det inga vanliga sjukdomar på den tiden? De hade ju inte direkt nån sjukvård?

Du frågar samma fråga som ovan.

Citat:
Varför påstår sig forskare ha hittat tydliga tecken på inavel hos tidiga människor om det inte fanns?

Det har jag inte hört förut, har du någon källa på det?
I alla fall, varför tror du att dessa har något med Adam och Evas barn att göra? Hur stor chans finns det att man hittar Adam och Evas barn? (om vi nu hypotetiskt antar att bibeln stämmer).

Citat:
Borde inte mänsklighetens genom rent logiskt vara betydligt mer diversifierat vid moses tid än direkt efter syndafloden då det bara fanns en enda familj kvar?

Jo?
Citera
2013-09-19, 11:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
först gravitationen, nu det här. Självklart är det skillnad mellan "fullkomliga gener" och "i det närmaste fullkomliga gener".

Från perspektivet av RIKTIG vetenskap finns det inte några problem. Det är när du introducerar din egen förvrängde vetenskap att det blir kommunikations-problemer.
Citera
2013-09-19, 11:31
Medlem
Citat:
Konsten att dra 300 miljoner människor över en kam....det finns faktiskt väldigt många amerikaner som inte vill veta av något krig, och många som inte är flaggviftare...

Jasså, "dra över en kam". Menar du att majoriteten av amerikaner inte vill veta av USA:s krig?

Citat:
Förutom i GT....

Ja Gud som skapare har rätten att ta bort människor av typen Hitler, har du något emot det?
Citera
2013-09-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag frågade inte efter det kontroversiella utan bara vad som är Jesus huvudbudskap.

Ok, detta var huvudbudskapet:

"Jesus svarade: ”... Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.”(Johannes 18:37 Bibel2000)
Citera
2013-09-19, 11:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja Gud som skapare har rätten att ta bort människor av typen Hitler, har du något emot det?

Man kan ju börja med att ifrågasätta hela argumentets validitet.
Citera
2013-09-19, 11:48
Medlem
Citat:
Men vad är grejen med blodtransfusioner? Att det räknas som en enhet (som en sockerkaka)? Är det förbjudet för jw att ta emot blod? Varför? Vad händer med en människa som tar emot blod? Är det en dödssynd? Är det någon skillnad om blodtransfusionen ges frivilligt eller under tvång?

Detta är orsaken till att Jehovas vittnen inte tar emot blod:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)

"Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk.

Ty varje varelses liv är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet. Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. Inte heller en invandrare får göra det. Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas.
"(3 Mose 17:10-14

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från...blod,"(Apg 15:28,29 Bibel2000)
Citera
2013-09-19, 11:51
Medlem
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jehovas-vittnen-varför-inte-blodtransfusioner/
Citat:
Varför tar Jehovas vittnen inte emot blodtransfusioner?

Det här är främst en religiös fråga och inte en medicinsk. Både i Gamla testamentet och Nya testamentet får vi befallningen att avhålla oss från blod. (1 Moseboken 9:4; 3 Moseboken 17:10; 5 Moseboken 12:23; Apostlagärningarna 15:28, 29) Gud anser dessutom att blodet representerar livet. (3 Moseboken 17:14) Så vi tar inte emot blodtransfusioner eftersom vi vill följa Guds lag och eftersom vi vill visa respekt för honom som livets upphovsman.

Enligt JW:s officiella hemsida så är blodtransfusion inte förenligt med Guds ord och är i grund och botten därför en religiös fråga och den medicinska aspekten torde därför vara helt irrelevant för diskussionen. Tydligen sitter människans (och djurens) själ i blodet och detta är anledningen till att det finns påbud mot blodtransfusioner.

Lite oklart vad som tros ligga till Guds påbud mot blodtransfusioner (enligt JW:s tolkningen). Vad tros hända med själen hos donatorn och mottagaren vid blodtransfussion? Att någons eller bådas själ förintas? Att de sammansmälter? Väldigt oklart.
Citera
2013-09-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ok, detta var huvudbudskapet:

"Jesus svarade: ”... Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.”(Johannes 18:37 Bibel2000)

Och vad är sanningen som Jesus kom att vittna för?
Citera
2013-09-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
De står under Jvs trollspö.

Citera
2013-09-19, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Lite oklart vad som tros ligga till Guds påbud mot blodtransfusioner (enligt JW:s tolkningen). Vad tros hända med själen hos donatorn och mottagaren vid blodtransfussion? Att någons eller bådas själ förintas? Att de sammansmälter? Väldigt oklart.

GT kan ju också "tolkas" så att demiurgen är en "soul-eater".
Citera
2013-09-19, 11:57
Medlem
Citat:
Detta är orsaken till att Jehovas vittnen inte tar emot blod:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)

"Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk.

Ty varje varelses liv är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet. Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. Inte heller en invandrare får göra det. Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas.
"(3 Mose 17:10-14

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från...blod,"(Apg 15:28,29 Bibel2000)

Men hur är det med intaget av kött som ju innehåller blod (vilket än en gång blev uppenbart för mig för någon dag sedan när jag tinade lite köttfärs)? Är det förbjudet att äta kött?
Citera
2013-09-19, 12:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag vet inte, floden innebar omvälvande förändringar, och man kanske misstolkar data.

Är det uteslutet för dig att bibeln kanske har fel om deras ålder?

Citat:
Jo det fanns det säkert. Gud sparkade ut människorna från hans omvårdnad, så det blev nog eländigt på många sätt.

Då tycker iaf jag att det är konstigt att, i en tid då människor kunde dö som flugor av vanliga infektioner, folk kunde bli hundratals år gamla.

Citat:
Nej det tror jag inte förutom att det är väl underligt att Moses skrev för 3500 år sedan att levnadsåldern sjönk med tiden, och plötsligt efter floden.

Vänta lite nu. Menar du att det bokstavligt talat var moses som skrev moseböckerna? Du inser att du går tvärtemot i princip all modern bibelforskning?

Citat:
Menar du att Moses hittade på allt? Dom exakta åldrarna och namnen?

Bortsett från att det inte var moses som skrev dem: GIVETVIS. Det finns ingenting utöver "heliga texter" som pekar på att människor kunde bli så gamla, och en hel del som talar emot.

Namnen har jag ingen aning om, det spelar mindre roll.

Citat:
Du frågar samma fråga som ovan.

Ooops.

Citat:
Det har jag inte hört förut, har du någon källa på det?

Det finns källor, men eftersom du av någon anledning inte accepterar kol-14 metoden, så lär du inte ju inte gå med på någon fastställd åldersbestämning av fynden iaf?

Citat:
I alla fall, varför tror du att dessa har något med Adam och Evas barn att göra? Hur stor chans finns det att man hittar Adam och Evas barn? (om vi nu hypotetiskt antar att bibeln stämmer).

Nu hänger jag inte med. adam och eva ska ju vara förfäder till ALLA människor, då borde ju ALLA människor fram till floden ha närmast fullkomliga gener enligt dig? Det borde med andra ord spela noll roll vem vi gräver upp så länge tidsperioden är rätt?

Hur kommer det sig förresten att man vid dna-analys inte kan fastställa att alla människor har en gemensam anfader i form av dels adam och dels sedan igen i form av noa?

Citat:
Jo?

Då borde det väl egentligen vara mindre inavel, därmed bättre gener och därmed längre liv vid moses tid än vid noas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in