2013-09-18, 19:51
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Människor har inte makt att göra något som verkligen är av godo. Det bästa vi kan göra är det som är rätt, t.ex att inte stjäla från andra eller undanhålla dem vad som är deras...

Jo, människor gör saker av godo varje dag, varje timme, varje minut. Men du kanske separerar dig själv från det som är gott.
Citera
2013-09-18, 20:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns ingen enkel godhet, ungefär som en tillfällig välvilja, utan godhet är den ultimata makten. Godhet och medvetande är för mig två tecken på en högre makt.

Om någon gör något gott så kommer detta inflytande från Gud.

Var vänlig att ge belägg för dessa positivistiska postulat.
Citera
2013-09-18, 22:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Var vänlig att ge belägg för dessa positivistiska postulat.
Det finns inte en chans på en bogomiljon att jag skulle klara av att definiera mina ord och belägga denna min åsikt på ett sådant sätt att du skulle godkänna detta. Så jag tänker inte ens försöka.
Citera
2013-09-19, 10:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns inte en chans på en bogomiljon att jag skulle klara av att definiera mina ord och belägga denna min åsikt på ett sådant sätt att du skulle godkänna detta. Så jag tänker inte ens försöka.

För all del, om du vill stanna kvar med debatt-inlägg som i så fall är substanslös semantik eller mytopoesi .... be my guest.
Citera
2013-09-19, 10:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
. Däremot finns det rimliga och logiska argument för Gud och liknande.

Varför ser vi aldrig dessa?

Citat:
Om man avfärdar dessa pga av "bristande bevis" så får man också avfärda en betydande mängd av det vi idag tar för att vara vedertagen vetenskap.

Falsk analogi.

Citat:
Det är ju här det blir problem. Ett "argument" är i de flesta fall induktiva och inte deduktiva (förutom inom matematiken). Därmed INTE sagt att det är BEVIS. Men att döma ut argument på grund av att de bygger på induktion - är både vetenskapsteoretiskt fel och intellektuellt oärligt. Det är bara ignorant och arrogant i kombination.

Inte alls, det går bra att döma ut induktiva argument.

Citat:
Ett argument behöver inte vara korrekt eller fullständigt.

Korrekt, det kan finnas kunskapsgap eller ett sanolikhets-underlag .... men inom en viss marginal.

Citat:
Men jag förstår ert problem. Det börjar helt enkelt bli frustrerande när ni måste bemöta argument och resonemang med motargument.

Varför "måste vi" det? För det mesta är det tydligt att den teist-apologetiska demagogin fallar på sin bevisbörda.

Citat:
Det funkar inte längre med att sitta och spy ur sig att arroganta oneliners om att "metodiken" är fel – som standardsvar.

Jo.

Citat:
Ni måste och så förklara VAD och VARFÖR vissa resonemang är fel enligt er.

101 vetenskap/filosofi för dummies får du allt skaffa dig själv.

Citat:
Och det kan ni inte.

Visst kan vi det, men det finns en del problemer med att göra detta. T.ex. om eleverna har Dunning-Kruger syndromet eller är semantik-akrobater.
Citera
2013-09-19, 10:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Godo enligt vems definition?
Om någon jävlas med dig är det du som är måttstocken. Men det är väl så att också godhetens existens ytterst är en fråga om tro?
Citera
2013-09-19, 10:25
Medlem
BEings avatar
Citat:
Om någon jävlas med dig är det du som är måttstocken. Men det är väl så att också godhetens existens ytterst är en fråga om tro?

Hur tänker du om "tro"? För mig upphör helt enkelt begreppen "god" och "ond" när jag släpper tankarna och lyssnar till hjärtat. Förstår du vad jag menar?
Citera
2013-09-19, 10:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Där talade man tydligt om att "det organiserar sig självt" och att det inte finns något "bakom" eller "inuti" som styr komplexiteten. Istället för denna organiserade kraft, som man nu bevisat inte finns, så menar man istället att det är naturlagarna som gör så det som blir, blir det det blir.
Så nu vet vi det! Det är inte en bakomliggande kraft –utan en annan kraft i form av naturlagar.
Som om någon någonsin påstått något annat.

Precis, vi rationalister refererar till naturlagarna; det är du och dina geliker som postulerar att det finns ett bakomliggande allt-är-étt princip.

Citat:
Återigen smyger sig scientismen in och vrider till folks hjärnor.

Återigen försökar du vrida debattens fokus till ditt väderkvarnskrig mot scientismen.

Citat:
Det försöker säga i klartext är att det inte behövs någon gudskraft för att forma naturen. Det är istället naturen som formar sig självt.

1/ Är du helt inkapabell till att kommentera något alls utan att dra in ditt väderkvarnskrig?

2/ Finns det däremot ett måste om att "gudskraft" skall inkluderas?

Citat:
För mig är detta pinsamt efterblivet resonemang. Vad är det för skillnad i dessa båda påståenden?

Bevisbörda och det värdelösa i 'argument from ignorance'.

Citat:
Det som troende och filosofer sagt i alla tider är att det finns en kraft som skapar, styr allting. Den kraften finns i allt överallt hela tiden.

Ad populum-argument.

Citat:
Så tack "vetenskapen" för att ni bekräftar det vi alltid trott. Amen

Hur kommer du till denna konklusion? Det enda du har presenterat är din vanliga semantiska akrobatik och argumentationsfel.
Citera
2013-09-19, 10:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Hur tänker du om "tro"? För mig upphör helt enkelt begreppen "god" och "ond" när jag släpper tankarna och lyssnar till hjärtat. Förstår du vad jag menar?
Om du menar att inte döma människor som onda eller goda så förstår jag. Min tro är att godhet är en stor makt - en verklighet.
Senast redigerad av iesho 2013-09-19 kl. 10:53.
Citera
2013-09-19, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men det är väl så att också godhetens existens ytterst är en fråga om tro?

Bara för snuttefiltister som kommer i existentiellt 'självsväng' om inte skydaddy eller positivistiska absoluter ledar dom vid handen genom livet.
Citera
2013-09-19, 10:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Bara för snuttefiltister som kommer i existentiellt 'självsväng' om inte skydaddy eller positivistiska absoluter ledar dom vid handen genom livet.
Vilka fakta menar du stöder denna slutsats?
Citera
2013-09-19, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vilka fakta menar du stöder denna slutsats?

T.ex. den mycket vanliga manifestation av existentiell ångest som teister regelbundet skrivar om: "Gud eller kaos", "ateism = nihilism" och "ateism --> meningslöshet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in