[quote=iesho|45298054]
Personligen äcklar jag mig på sådant pseudo-filosoferande, man behöver bra belöning att bejaka det, iaf jag. Men vill du frälsa så försök och då ska allah med, i den tappning allah alltid kommit, så får du se hur sanningen emottages.
Nej, enbart mäniskor och människors ansvar är i ägo av klarsyn, inte gud, då gud är skapad för att ha som LEK men kontroll.
Nej vägs ände kan nås, också vad gäller gudomliga spörsmål.
Citat:
Något jag gjort och är färdig med, att värdesättningar skulle förändra gud till att "eventuellt" kunna existera, nej - vad som inte existerar existerar inte, med andra ord, kan du säga att gud saknar värde och är värdelös själv, då ingen gud skapar sig gud, enbart människan anger värden. Jo djuren förstås men har hittills aldrig hört något djur vilja ta kommando över människors intellekt.
Du borde börja med att begrunda begrepp som värde, värdering och referenser.
Citat:
Jo, det är givet att intellektet är fritt och via friheten också når fram, ett ofritt intellekt når däremot inte fram. Tycker det är ockermentalitet att påstå att man behöver ge upp liv för att nå liv, om inte det är nazistiska rågångar i intellektuellt trassel så kommer du inte närmare trams än vad du nyss sa. Det är ju nihilism och minimalism - annat uttryck är kanske avundsjuka och pessimism. När man inte ens förstår vad intellekt är.. fast man borde veta mn gör sig så dum att man vill någonting mer men man vet inte vad, då vet man inte heller vad vilja är och har alltså en mycket trasig plattform, det är på sådan plattform gudsteserna skapades och annat legitimerande som inte passar i tråden.
Det är inte givet att begrepp som dessa inte begränsar våra föreställningar.
Personligen äcklar jag mig på sådant pseudo-filosoferande, man behöver bra belöning att bejaka det, iaf jag. Men vill du frälsa så försök och då ska allah med, i den tappning allah alltid kommit, så får du se hur sanningen emottages.
Nej, enbart mäniskor och människors ansvar är i ägo av klarsyn, inte gud, då gud är skapad för att ha som LEK men kontroll.
Citat:
Förstod ingenting av detta, ekonomisk rationalitet upptar inte logik eller ens matematik som matematik upptas i t.ex teknik eller medicin, ska du räkna ut en bukkörtelproduktion eller syraproduktion, och applicerar s.a.s ekonomisk matte, good luck.. du har inte med en bit metall att göra vid bukspottkörtlar, det är en bit av människa. Något man inte visste men ville leka lite mer ändå. Optimeringar.
När vi uppträder rationellt visavi givna värden och referenser så blir nationalekonomernas prognoser mer exakta. Homo Oeconumicus kan inte uppfatta annat än vad hon är programmerad för.
Nej vägs ände kan nås, också vad gäller gudomliga spörsmål.
Citat:
då kör du en jämförelse utifrån okunskap, då du inte vet mitt värde, du behöver veta värden för att förstå eller hur, du kan bygga ett hus på lösan grund, men du behöver liksom mäta också grunden. Visar ju sig vid om inte annat vindar och brisar vad som utstår vad. för du behöver ju tåla vad jag tåler, för att jämföra och jag behöver tåla vad du tåler, framförallt behöver man veta vad tålighet ens är, det är ju strax innan något brister, då tåler det, om du ska lyfta 100 kg och säger att minsann en annan tålde det, då vill du ha ditt värde till något iom du inte tåler 100 kg? nej... du har en jobbig slags metafysisk spekulativ ingång, jag förstår inte vad du menar ens.
Jag kan lova dig att jag är alltigenom värdelös och innerst inne tror jag att du är lika värdelös som mig.