2013-09-18, 13:30
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=iesho|45298054]
Citat:
Du borde börja med att begrunda begrepp som värde, värdering och referenser.
Något jag gjort och är färdig med, att värdesättningar skulle förändra gud till att "eventuellt" kunna existera, nej - vad som inte existerar existerar inte, med andra ord, kan du säga att gud saknar värde och är värdelös själv, då ingen gud skapar sig gud, enbart människan anger värden. Jo djuren förstås men har hittills aldrig hört något djur vilja ta kommando över människors intellekt.

Citat:
Det är inte givet att begrepp som dessa inte begränsar våra föreställningar.
Jo, det är givet att intellektet är fritt och via friheten också når fram, ett ofritt intellekt når däremot inte fram. Tycker det är ockermentalitet att påstå att man behöver ge upp liv för att nå liv, om inte det är nazistiska rågångar i intellektuellt trassel så kommer du inte närmare trams än vad du nyss sa. Det är ju nihilism och minimalism - annat uttryck är kanske avundsjuka och pessimism. När man inte ens förstår vad intellekt är.. fast man borde veta mn gör sig så dum att man vill någonting mer men man vet inte vad, då vet man inte heller vad vilja är och har alltså en mycket trasig plattform, det är på sådan plattform gudsteserna skapades och annat legitimerande som inte passar i tråden.

Personligen äcklar jag mig på sådant pseudo-filosoferande, man behöver bra belöning att bejaka det, iaf jag. Men vill du frälsa så försök och då ska allah med, i den tappning allah alltid kommit, så får du se hur sanningen emottages.

Nej, enbart mäniskor och människors ansvar är i ägo av klarsyn, inte gud, då gud är skapad för att ha som LEK men kontroll.
Citat:
När vi uppträder rationellt visavi givna värden och referenser så blir nationalekonomernas prognoser mer exakta. Homo Oeconumicus kan inte uppfatta annat än vad hon är programmerad för.
Förstod ingenting av detta, ekonomisk rationalitet upptar inte logik eller ens matematik som matematik upptas i t.ex teknik eller medicin, ska du räkna ut en bukkörtelproduktion eller syraproduktion, och applicerar s.a.s ekonomisk matte, good luck.. du har inte med en bit metall att göra vid bukspottkörtlar, det är en bit av människa. Något man inte visste men ville leka lite mer ändå. Optimeringar.

Nej vägs ände kan nås, också vad gäller gudomliga spörsmål.
Citat:
Jag kan lova dig att jag är alltigenom värdelös och innerst inne tror jag att du är lika värdelös som mig.
då kör du en jämförelse utifrån okunskap, då du inte vet mitt värde, du behöver veta värden för att förstå eller hur, du kan bygga ett hus på lösan grund, men du behöver liksom mäta också grunden. Visar ju sig vid om inte annat vindar och brisar vad som utstår vad. för du behöver ju tåla vad jag tåler, för att jämföra och jag behöver tåla vad du tåler, framförallt behöver man veta vad tålighet ens är, det är ju strax innan något brister, då tåler det, om du ska lyfta 100 kg och säger att minsann en annan tålde det, då vill du ha ditt värde till något iom du inte tåler 100 kg? nej... du har en jobbig slags metafysisk spekulativ ingång, jag förstår inte vad du menar ens.
Citera
2013-09-18, 15:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du det?
Vilket då? Att godhet är makt?
Citera
2013-09-18, 15:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Hur går du från "Det finns ingen enkel godhet" till "godhet är den ultimata makten"
2. Varför skulle det inte finnas tillfällig välvilja? Eller hur menar du?
3. Varför? Motivera båda två.
4. Därför att...?
1. En välvillig handling behöver inte vara särskild god utan kan t.o.m få ödesdigra konsekvenser. Vad som i ett större perspektiv är gott är förknippat med en mycket stor makt.
2. Jo visst finns det tillfällig välvilja, men den ger ingen rättvisande bild av sann godhet.
3. Medvetandet står över alla förklaringar, speciellt biokemiska förklaringar. Godhet kräver en ofattbar makt: hur väl du än vill så kan du inte styra över konsekvenserna av dina handlingar.
4. Se ovan.
Citera
2013-09-18, 15:49
Medlem
ieshos avatar
[quote=BlackJewel|45299305]
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Något jag gjort och är färdig med, att värdesättningar skulle förändra gud till att "eventuellt" kunna existera, nej - vad som inte existerar existerar inte, med andra ord, kan du säga att gud saknar värde och är värdelös själv, då ingen gud skapar sig gud, enbart människan anger värden. Jo djuren förstås men har hittills aldrig hört något djur vilja ta kommando över människors intellekt.

Jo, det är givet att intellektet är fritt och via friheten också når fram, ett ofritt intellekt når däremot inte fram. Tycker det är ockermentalitet att påstå att man behöver ge upp liv för att nå liv, om inte det är nazistiska rågångar i intellektuellt trassel så kommer du inte närmare trams än vad du nyss sa. Det är ju nihilism och minimalism - annat uttryck är kanske avundsjuka och pessimism. När man inte ens förstår vad intellekt är.. fast man borde veta mn gör sig så dum att man vill någonting mer men man vet inte vad, då vet man inte heller vad vilja är och har alltså en mycket trasig plattform, det är på sådan plattform gudsteserna skapades och annat legitimerande som inte passar i tråden.

Personligen äcklar jag mig på sådant pseudo-filosoferande, man behöver bra belöning att bejaka det, iaf jag. Men vill du frälsa så försök och då ska allah med, i den tappning allah alltid kommit, så får du se hur sanningen emottages.

Nej, enbart mäniskor och människors ansvar är i ägo av klarsyn, inte gud, då gud är skapad för att ha som LEK men kontroll.
Förstod ingenting av detta, ekonomisk rationalitet upptar inte logik eller ens matematik som matematik upptas i t.ex teknik eller medicin, ska du räkna ut en bukkörtelproduktion eller syraproduktion, och applicerar s.a.s ekonomisk matte, good luck.. du har inte med en bit metall att göra vid bukspottkörtlar, det är en bit av människa. Något man inte visste men ville leka lite mer ändå. Optimeringar.

Nej vägs ände kan nås, också vad gäller gudomliga spörsmål.
då kör du en jämförelse utifrån okunskap, då du inte vet mitt värde, du behöver veta värden för att förstå eller hur, du kan bygga ett hus på lösan grund, men du behöver liksom mäta också grunden. Visar ju sig vid om inte annat vindar och brisar vad som utstår vad. för du behöver ju tåla vad jag tåler, för att jämföra och jag behöver tåla vad du tåler, framförallt behöver man veta vad tålighet ens är, det är ju strax innan något brister, då tåler det, om du ska lyfta 100 kg och säger att minsann en annan tålde det, då vill du ha ditt värde till något iom du inte tåler 100 kg? nej... du har en jobbig slags metafysisk spekulativ ingång, jag förstår inte vad du menar ens.
Jag tvingas kanske omvärdera dig då?
Citera
2013-09-18, 16:10
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
1. En välvillig handling behöver inte vara särskild god utan kan t.o.m få ödesdigra konsekvenser. Vad som i ett större perspektiv är gott är förknippat med en mycket stor makt.

Varför skulle det vara förknippat med en mycket stor makt?

Citat:
2. Jo visst finns det tillfällig välvilja, men den ger ingen rättvisande bild av sann godhet.

Och sann godhet är vadå?

Citat:
3. Medvetandet står över alla förklaringar, speciellt biokemiska förklaringar.

1. Argument from ignorance.

2. Har du testat att ha medvetande utan en biokemisk hjärna nån gång? Vad händer med medvetandet om den biokemiska hjärnan skadas?

Citat:
Godhet kräver en ofattbar makt: hur väl du än vill så kan du inte styra över konsekvenserna av dina handlingar.

Och varför skulle godhet vara att kunna styra över alla möjliga utfall?

Citat:
4. Se ovan.

Det var inget svar alls på frågan ovanför. Du sa att ingen kan göra något gott utan inflytande från gud. Det är ett ganska anmärkningsvärt påstående som jag skulle vilja att du utvecklar. Eller menar du att personer kan tro sig göra något gott, men det är i själva bara gott på riktigt om det kommer från guds inflytande?
Citera
2013-09-18, 16:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vilket då? Att godhet är makt?

Citat:
Om någon gör något gott så kommer detta inflytande från Gud.

För att spara tid väljer jag ett av dina påståenden. Hur vet du detta?
Citera
2013-09-18, 16:23
Medlem
ArneIIIs avatar
Finns ganska mycket bevis på att Gud finns. Titta bara i Bibeln eller Koranen. Sedan kanske du hört talas om påsk och jul Varför firar vi det...

Gud Finns! Jag har mött honom...
Citera
2013-09-18, 17:11
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det finns ingen enkel godhet, ungefär som en tillfällig välvilja, utan godhet är den ultimata makten. Godhet och medvetande är för mig två tecken på en högre makt.

Om någon gör något gott så kommer detta inflytande från Gud.
Ingen kommer någonsin få reda på varför man har bibeln, och varför alla rollspel behövts. Det är falskt, det enda man kan säga. Du vet inte ett dugg om GT, du är för sent född helt enkelt. Och också gamlingarna som lever är alldeles för sent födda att påstå sig ha släktskap, de är däremot hjärntvättade, och rollspelare!

Gudsproklamatörer är alla löite smårubbade, de vill fly verklighet och trolla med folk och ämnen (långt ifrån alltid okunskap, okunskapen skylls ändå på andra när den är), det är liksom bara så, att man vill rättfärdiga maktmissbruk. Att Faraoner hade sin taktik att nå sina mål, betyder inte att det var rätt, skulle maktmissbruk vara rätt, skulle det inte få fatala konsekvenser,.
Så mkt makt ligger i GT-doktrinen och NT, men GT drog det till ultra, att alla är beredda att gå in i retoriken, då det finns svinigt rika människor, som är rätt sjuka, ska tilläggas.

Nicole nånting, var ju enbart ett exempel, på hur långt det går, och det är ju om man förskjuter siffror lite eller tid, genuin pedofili. Sjuk religionsupptagning är alltså rätt äventyrligt. Pedofili har inte direkt räckt för att få upp ögon på folk, utan vad som uppmuntrar pedofilin har enbart smörat vidare, och givit sig in i alla sorts guds hus, som människan velat ha till gud, utefter sina sökanden, men floppat p.g.a ja.. lögner, det är civiliserat att ljuga.
Citera
2013-09-18, 17:58
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=iesho|45301183]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jag tvingas kanske omvärdera dig då?
Man kan inte utgå från att andra är värdelösa för att man själv vt med sig något och spekulerar, alla spekulerar inte om allt, men du ville dra det dithän att värdelöskänsla skulle infinna sig, så sett är du värdelös medan jag inte är, för mig är det väldigt udda och skrämmande stt, men du kallar det nog för psykologi du.
Bråkenhjälm som tyckte att människor som inte "förstår" eller "kan" se guds värde, därmed saknar något och behöver ifrågasättas om de ens har kapacitet, lika bra att skissa ner dem i kalkyler dit "de passar"
Nej jag har ingen vidare sympati för korkskallar och varför skulle man dölja det? det är livsfarligt att ge korkskallar makt. ja å andra sidan så är det också meningen att skapa krig, det får vi ju försöka hålla i minnet, man mobbar inte för intet.
Citera
2013-09-18, 18:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att spara tid väljer jag ett av dina påståenden. Hur vet du detta?
Människor har inte makt att göra något som verkligen är av godo. Det bästa vi kan göra är det som är rätt, t.ex att inte stjäla från andra eller undanhålla dem vad som är deras...
Citera
2013-09-18, 18:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Människor har inte makt att göra något som verkligen är av godo. Det bästa vi kan göra är det som är rätt, t.ex att inte stjäla från andra eller undanhålla dem vad som är deras...

Godo enligt vems definition?
Citera
2013-09-18, 19:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Det roliga måste ju ändå vara att 526 lyckades skriva Tuning istället för Turing.
Ja det var ju faktiskt ganska kul. Lite gtb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in