2013-09-18, 12:45
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Fast utan boots så klarar sig inte understödsfunktionerna, och utan understödsfunktionerna klarar sig inte boots.
Det är helheten som är det viktiga.

Precis rätt!
Det är därför jag med emfas trycker på att Pansarbrigaderna skall vara helt autonoma.
De skall vara totalt fullutrustade och självständiga. De skall dock direkt kunna samverka med annan Pansarbrigad över stora avstånd.
Det är lögn i helvete att bygga upp den enormt fina militära infrastrukturen vi hade i hela Sverige. Den har några 5:e kolonnare och fosterlandsförrädare betongfyllt och rivit ner.

Det kan bli riktigt svindyra lösningar för Pansarbrigaden i form av egen satellituppkoppling eller vad fan som krävs för att kunna kommunicera fritt.

Dessa 6 Pansarbrigader skall vara av absolut och yppersta världsklass i absolut allt. Ingenting skall saknas i dem.
Folksjälen behöver idag 6 superstarka Pansarbrigader för att stärka den. Militär kraft är ett kvitto på självrespekt och nationalitetskänsla.
Citera
2013-09-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ja de kan läggas ned helt och hållet, läser du Grundviks så hyllade inlägg på Wisemans blogg och tänker i 5 min. så fattar du hur illa det är.

Jag är mer än väl medveten om hur illa det är och det är därför jag anser att fokus därför bör ligga på att få Försvarsmakten att överleva länge nog till att vi når ett 1936-läge där inte ens svenska politiker kan blunda.

Därför motsätter jag mig även majoriteten av alla förslag som inbegriper "köp... ". Vi bör helt enkelt undvika att bränna onödigt kapital, försöka hålla befintliga förband igång och driva debatten på den politiska arenan.
Citera
2013-09-18, 16:31
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Och du tror det går bättre om man sitter i ett JAS, Stridsfordon eller liknande när ryssen skjuter ballistiska robotar mot alla fasta installationer och rullar över bataljonvis med stridsvagnar? Nej, dö lär man göra hur man än försvarar landet.

Handlar det om att bespara civilbefolkningen så vet jag den ultimata lösningen, vi köper massor med ryska flaggor. När första stridsvagnen rullar över gränsen är Sverige redan Ryskt!

Ryssen måste mötas på och över Östersjön, när han sedan kapitulerat så får han finansiera sanerandet av vrakplatserna efter hans överskeppningstonnage och örlogsfartyg.

Ett modernt och förment rikt land måste ha en modern och stark försvarsmakt. Vi måste kunna stå emot 95% av alla möjliga och 100% av alla tänkbara ryska angrepp och vi måste kunna avsluta kriget genom att tvinga upp Vladimir ur hans regeringsbunker utanför Moskva och få honom att skriva på kapitulationshandlingarna.
Till detta krävs en kvalificerad försvarsmakt och för att kunna bygga upp en sådan måste vi behålla åtminstone kompetensen att utveckla och bygga moderna fartyg, U-båtar, Stridsfordon och stridsflyg. Dessvärre sker detta med dagens extremt anorektiska budget på bekostnad av förmågan att verka med dessa. Vi har inte ett här och nu försvar, vi har ett fröförsvar.
Citera
2013-09-18, 23:03
Medlem
tigerrakets avatar
Säg att där har gått beredskapslarm
En HV-grupp är på väg ut till en radarstation för att bevaka denne. Det de inte vet om är att Fi redan har tagit sig fram till radarstationen och inväntar nu HV för att likvidera dem och sno till sig deras vapen, radio och uniformer för att infiltrera resten av Bataljonen (fniss)
HV kommer med sina tre Pb8 och svänger av från den större landsvägen till den lilla skogsvägen. Kartläsaren i bil ett kliver av och lossar bommen som spärrar av den smått övervuxna vägen upp mot radarantennen.
De tre fordonen rullar vidare upp mot stationen.
Fi ligger uppe vid krönet och öppnar eld när samtliga bilar finns i synfältet från KSP skyttarna som ligger bakom träden.
Panik utbryter, ursittning görs. Men många har redan blivit skadade. Gruppbefälet beordrar regelrätt reträtt och man lastar på i en jävla fart.
Nu ska alltså dessa fordon backas på den lilla vägen, vända och ha sig. Med vars ett släp där bak....
Bara jag som ser problemet här?

Situationen hade sett likadan ut ända fram till backningen även med TGB-bilarna. Men backningen hade gått betydlige enklare.
Citera
2013-09-18, 23:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
En HV-grupp är på väg ut till en radarstation för att bevaka denne. Det de inte vet om är att Fi redan har tagit sig fram till radarstationen och inväntar nu HV för att likvidera dem och sno till sig deras vapen, radio och uniformer för att infiltrera resten av Bataljonen (fniss)
HV kommer med sina tre Pb8 och svänger av från den större landsvägen till den lilla skogsvägen. Kartläsaren i bil ett kliver av och lossar bommen som spärrar av den smått övervuxna vägen upp mot radarantennen.
Fi ligger uppe vid krönet och öppnar eld när samtliga bilar finns i synfältet från KSP skyttarna som ligger bakom träden.
Panik utbryter, ursittning görs. Men många har redan blivit skadade. Gruppbefälet beordrar regelrätt reträtt och man lastar på i en jävla fart.
Nu ska alltså dessa fordon backas på den lilla vägen, vända och ha sig. Med vars ett släp där bak....

Situationen hade sett likadan ut ända fram till backningen även med TGB-bilarna. Men backningen hade gått betydlige enklare.

Så går det inte till. Inte ens om man har pansarfordon gör man så. Jag ska inte gå närmare in på hur det går till men om krönet är ett uppenbart ställe för eldöverfall så säkras det direkt. Resten tas metodiskt och med hjälp av hundar.
Citera
2013-09-18, 23:38
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Alltid kul med någon som har en totalt skild åsikt mot ens egen.
Jag väljer att helt göra tvärt om ifall jag fick. Ha kvar flygförmåga med ett modernt JAS och sedan ha 6 stycken helt autonoma och fullriggade Pansarbrigader. Självklart så skall Pansarbrigaderna kunna samverka och kriga tillsammans. De skall dock vara fullt utrustade till tänderna med allt underhåll och LV. ART, transportresurser osv, osv som TOEM kräver.

Det som kommer över havet skiter vi i tills de försöker gå i hamn och skall då mötas av minst en Pansarbrigad på bettet.
Vi skall kunna skapa lokal överlägsenhet oavsett var fienden försöker sig på.

Det är boots on the ground som vinner krig, inte understödsfunktioner.
Problemet är att vi inte ens har råd att bemanna och öva de hittepåbataljoner vi har och att ersätta de avancerade vapensystemen och fordon som finns är en omöjlighet.
Att FM köper in grönmålade paketbussar är ett bevis på hur illa det är.
FM är redan vid vägs ände frågan är bara när allt kollapsar.
Tur i oturen att det mesta kan döljas med lite stillbilder på nätet och hemligstämpel.
Citera
2013-09-18, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket

Aldrig hört talas om fordonsavlämningsplats, FAP?
Citera
2013-09-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Automatlådan är bra. Tgb20 äter kopplingslameller och det är inte gratis att byta.

Och nog f-n kan den transportera en grupp med all utrustning på vägar. Det är först när man ger sig ner i bäckraviner mm som Tgb20 är bättre - förutsatt att inte kopplingen rasar.

Jag är försiktigt positiv till fordonet, men då har jag vägt in att det är billigt också. För länder med stora plånböcker så finns ju bättre men då kommer vi nog över miljonen per fordon.

1. Det drar väl lite på landsväg också. Kanske 1-1.5L/mil fullastat. Det är väldigt lite och ger förbandet enorm uthållighet. I övrigt så är det väl som så att en Hv-grupp eller omgång maximalt kommer att köra landsväg, motorväg, stadskörning och göra små vändor i naturen för att parkera fordonet varför man kanske tänkt sig kunna skippa terrängkörningsförmågan. Däremot är väl snön fortfarande ett problem då man kan tänka sig 25-100cm snö på oplogade skogsvägar under vintern.
Citera
2013-09-19, 08:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det drar väl lite på landsväg också. Kanske 1-1.5L/mil fullastat. Det är väldigt lite och ger förbandet enorm uthållighet. I övrigt så är det väl som så att en Hv-grupp eller omgång maximalt kommer att köra landsväg, motorväg, stadskörning och göra små vändor i naturen för att parkera fordonet varför man kanske tänkt sig kunna skippa terrängkörningsförmågan. Däremot är väl snön fortfarande ett problem då man kan tänka sig 25-100cm snö på oplogade skogsvägar under vintern.
Det låter fantasifullt, TG serien har raka gamla volvosexor med förgasare aldrig att de går så billigt.
Citera
2013-09-19, 08:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det låter fantasifullt, TG serien har raka gamla volvosexor med förgasare aldrig att de går så billigt.

Jag tror att uppgiften skulle gälla mercabussen.

B30-motorn ihop med Tgb11/13/20 är en gammal trotjänare som garanterat inte drar mindre än 2 liter milen på landsväg. Och då är det ekononomirally som gäller.

Men som påpekats, det är drivlinan som är den svaga punkten, eftersom det inte finns resurser att lära bilförarna korrekt terrängteknik.
Citera
2013-09-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att uppgiften skulle gälla mercabussen.

B30-motorn ihop med Tgb11/13/20 är en gammal trotjänare som garanterat inte drar mindre än 2 liter milen på landsväg. Och då är det ekononomirally som gäller.

Men som påpekats, det är drivlinan som är den svaga punkten, eftersom det inte finns resurser att lära bilförarna korrekt terrängteknik.

Givetvis menade jag de nya inköpen. En fullastad TGB11, dvs. den minsta sorten torde dra minst 3L milen, blandad körning enbart 4 man med personlig stridsutrustning och enkel extra last av normalt slag. Lasta lite mer så är man definitivt uppe i 3.5L milen.
Citera
2013-09-19, 09:31
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Problemet är att vi inte ens har råd att bemanna och öva de hittepåbataljoner vi har och att ersätta de avancerade vapensystemen och fordon som finns är en omöjlighet.
Att FM köper in grönmålade paketbussar är ett bevis på hur illa det är.
FM är redan vid vägs ände frågan är bara när allt kollapsar.
Tur i oturen att det mesta kan döljas med lite stillbilder på nätet och hemligstämpel.

JA! Du har fullständigt och komplett rätt!
Det som idag kallas för FM är rakt igenom ett stort djävla skämt. Ingenting fungerar och 40 miljarder om året levererar runt 500 soldater utomlands som bäst.
Som jag skrev tidigare, Under min sista utbildning så gavs det tid att kontemplera. Vi fick tyvärr för mycket information av forskare, doktorander och höga militärer där på Valhallavägen 117 så jag kom till en skrämmande insikt.
Hela skiten kommer nu att förfalla till noll och intet och jag kan inte verka i en organisation som jag inte tror på.
Tyvärr så har förfallet blivit runt 100 gånger värre än vad jag befarade. All militär infrastruktur är riven till noll och intet. Det är omöjligt att bygga upp den igen för det skulle kosta enorma summor. Min slutsats är att det kan bara vara en dold agenda att bryta folkviljan, bryta ner självkänslan, få oss att känna oss odugliga så politikerna kan transferera över pengarna till privata kapitalister inom alla områden.
INTE en djävla Pansarbrigad till landets skydd längre.
Hur man än vrider och vänder på det så är ett lands status, självrespekt och kvitto på hur mycket man anser att det är värt att skydda representerat av antalet Pansarbrigader. (nåja, ni förstår vad jag menar)
Vi har ingen och det är tyvärr det sorgliga kvittot på hur vår nationalkänsla mår idag. Vi vräker ut 100-tals med miljarder på annat skit som bara är en belastning för 50-100 år framåt i samhället.
Vi har dock INTE råd men en djävla Pansarbrigad till rikets skydd.

Katastrof även här för minst 50 år framåt. Snart är alla dugliga och duktiga officerare som kan Brigadsystemet och har "krigat" med Brigader som smäller samman på Revingehed eller på Fingalsåsens västra del i Boden ett minne blott.
Vad vi har kvar är officerare som tror att grupp/ pluton "ad hoc" i Afghanistan är ett förband och kan max leda det. Bataljon. det har de kanske läst om. Brigad, det finns inte ens i deras världsbild.

Katastrof!

"Förvånad"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in