2013-09-18, 13:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Illvilja? Hänsynslöshet? Mordiskhet? ...

Är inte det snarare brist på empati i form av socipati eller liknande? Känner du till någon individ som uppvisar dessa tecken som inte antingen rättfärdigat det till att tro att han gör gott, eller någon som är sjuk?
Jag tror inte på ondska. Är ett lodjur som äter upp ett litet oskyldigt lamm och leker med maten ondskefullt?
Citera
2013-09-18, 13:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
- en motståndare är per definition ond.

Öh, nej?
Citera
2013-09-18, 13:20
Medlem
Citat:
Är det så att du har lättare att tro på Satan därför att du ser ondskan, men har svårare att tro på Gud på grund av denna ondska?

Om du ser godhet så ser du Gud.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2013-09-18, 14:10
Medlem
Citat:
De som anar att det finns en osynlig ond makt och har hört talas om Satan anar nog också ett samband. Satan betyder motståndare på hebreiska - en motståndare är per definition ond.

I din lista på vad som finns glömde du att lägga till 'X' eller 'övrigt'. För du menar väl inte att din uppräkning är komplett?

Haha, nä en komplett lista lär bli rätt så lång. Var bara några få exempel.

Överhuvudtaget allt detta med övernaturliga påhitt stör mig. Det är så uppenbart påhittat och att folk går omkring och tror på att det är sant är så in i bängen primitivt.

Spöken, tomten, troll, enhörning, darth vader, andar etc.. är också påhitt och likaså att ondskan skulle ha någon koppling vara ett livsväsen i sig. Onska är en egenskap, ett sätt beskriva att någon har gjort någonting mot någon annan. Men näe.. oj, jordbävning, vem var så ondskefull och gjorde att det blev jordbävning här?
Citera
2013-09-18, 15:08
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Då vet du att det är med tro som det är med militär, paramilitärer kör agendan men med lite "justeringar" bara. Det bottnar och slutar på samma fläck i samma cirkeleringar, bara olika nyanser utifrån olika finansiella pott.

Så här ser jag det.
Alldeles för ofta ifrågasätter vi den andres tolkningar av skriften när vi istället borde ifrågasätta vad det står skrivet. Det är därför krig, motsättningar och separation uppstår. Skulle det vi läser istället tala direkt till vårt hjärta skulle heller inga konflikter uppstå. Det är för att det som står skrivet har skrivits av människor som inte förstått, sen återskapar vi våra egna tolkningar av den text som står skrivet.
All religion härstammar ursprungligen ifrån samma för att Sanningen är samma. Men eftersom vi dras med i illusionen sker ett oändligt antal tolkningar av sanningen.
Senast redigerad av BEing 2013-09-18 kl. 15:36.
Citera
2013-09-18, 15:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Kanske, men många som inte kan se tecknen från Gud kan ändå se tecken av Satan. Man kan intressera sig för vad som finns bakom ord.

Illvilja? Hänsynslöshet? Mordiskhet? ...

Ja, vi möter ondska från individer men också från attityder och föremål (en giljotin t.ex). Frågan är vad du menar med högre makt, men det finns osynliga makter som vi inte är medvetna om. De bilder du gör dig av dessa makter är säkerligen oriktiga, men de finns - i samhället och i övrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är inte det snarare brist på empati i form av socipati eller liknande? Känner du till någon individ som uppvisar dessa tecken som inte antingen rättfärdigat det till att tro att han gör gott, eller någon som är sjuk?
Jag tror inte på ondska. Är ett lodjur som äter upp ett litet oskyldigt lamm och leker med maten ondskefullt?
Om jag vore din fiende så skulle det finnas ondska i det. Och det finns ondska i lodjurets jakt. Ondskan är vanligt förekommande. Ondskan är en del av tillvarons ofullkomlighet. Den finns i våra gener och driver oss att konkurera med våra medmänniskor.

Teorier om sjukdomstillstånd ändrar ingenting. Ondskan är en del av det ofullkomliga och godheten är fullkomlig.
Citera
2013-09-18, 15:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Haha, nä en komplett lista lär bli rätt så lång. Var bara några få exempel.

Överhuvudtaget allt detta med övernaturliga påhitt stör mig. Det är så uppenbart påhittat och att folk går omkring och tror på att det är sant är så in i bängen primitivt.

Spöken, tomten, troll, enhörning, darth vader, andar etc.. är också påhitt och likaså att ondskan skulle ha någon koppling vara ett livsväsen i sig. Onska är en egenskap, ett sätt beskriva att någon har gjort någonting mot någon annan. Men näe.. oj, jordbävning, vem var så ondskefull och gjorde att det blev jordbävning här?
Tanken på osynliga makter är primitiv. Våra förfäder uppfattade sådana väsen innan präster, vetenskapsmän och massmedia bestämde vad som gällde. Jag har själv upplevt elaka andar (men gör mig ingen särskild bild av dem) så jag känner igen mig i förfädernas föreställningar.

När man gör sig bilder av dessa väsen så får de ett eget liv i den fantasifulla sagovärlden och likheten med ursprunget är nog inte stor alla gånger.

Det är omöjligt att göra en lista av allt som finns. Hur lång man än gör den så måste man ändå lägga till "övrigt" för allt som man inte känner till. Det är förståeligt att tro att bara det finns som man känner till, men det är lätt att inse att det är ett felaktigt tänkande.
Senast redigerad av iesho 2013-09-18 kl. 15:32.
Citera
2013-09-18, 15:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Ja, vi är inte goda av naturen, men vi är inte sämre än att vi kan uppfatta och uppskatta godhet. Och där tror jag att den som söker Gud ska börja. Jesus förnekade att han var god: bara Gud är god. Vi tar det goda för givet, som luft och vatten, men utan godhet kan vi inte leva.
Citera
2013-09-18, 16:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tanken på osynliga makter är primitiv. Våra förfäder uppfattade sådana väsen innan präster, vetenskapsmän och massmedia bestämde vad som gällde. Jag har själv upplevt elaka andar (men gör mig ingen särskild bild av dem) så jag känner igen mig i förfädernas föreställningar.

När man gör sig bilder av dessa väsen så får de ett eget liv i den fantasifulla sagovärlden och likheten med ursprunget är nog inte stor alla gånger.

Det är omöjligt att göra en lista av allt som finns. Hur lång man än gör den så måste man ändå lägga till "övrigt" för allt som man inte känner till. Det är förståeligt att tro att bara det finns som man känner till, men det är lätt att inse att det är ett felaktigt tänkande.

Ungefär som anden på berget, El Shaddai?
Citera
2013-09-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ja, vi är inte goda av naturen, men vi är inte sämre än att vi kan uppfatta och uppskatta godhet. Och där tror jag att den som söker Gud ska börja. Jesus förnekade att han var god: bara Gud är god. Vi tar det goda för givet, som luft och vatten, men utan godhet kan vi inte leva.

Jag tror att vi i grunden är goda (intentionerna) men att hela barndomen bara är en rakaträcka av korrumption till ett korrumperat vuxenliv.
Citera
2013-09-18, 17:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är det så att du har lättare att tro på Satan därför att du ser ondskan, men har svårare att tro på Gud på grund av denna ondska?

Om du ser godhet så ser du Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Vi har alla våra begränsninger. Din är att du är på samma intellektuella nivå som iesho.
Citera
2013-09-18, 17:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Våra förfäder uppfattade sådana väsen innan präster, vetenskapsmän och massmedia bestämde vad som gällde.

Då måste det väl vara sant.

Citat:

Det ledar till sånt som kallas för "bevisbörda"; var snäll att googla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in