2013-09-18, 07:44
Medlem
Ingetvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Alla de andra telefonundersökningarna försöker tvinga fram ett partival med tre frågor.

Valförhör av telefoninstitutets förhörsledare.

Intervjuaren som vet ditt namn, adress mm frågar:
Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval i dag?
Om du inte vill svara:
Intervjuaren ger sig inte utan frågar envist:
Vilket parti lutar det mest mot för dig?
Om du inte vill svara:
Intervjuaren ger sig inte utan frågar envist:
Vilket parti du tycker är minst dåligt?

Det är etablerat sedan hundratals år att man skall
ha minimal (helst) ingen direktkontakt med en försöksperson.
Utfrågningar bör vara 100% anonyma utan involvering av "förhörsledare."
Man skall absolut inte komma med ledande frågor
till människor om man vill ha ärliga svar.

intressant, visste inte att det var praxis. Har du någon aning varför SKOP har vet ej siffror på under 10% när de flesta institut har vet ej siffror på över 10%?
2013-09-18, 07:48
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Tycker förövrigt att attityden mot SD börjar luckras upp på min arbetsplats.

Förut så var det många som sa ungefär såhär när SD kom in i riksdagen "Herregud! Undra vad resten av världen kommer tro om oss nu!" som om de skulle bry sig när resten av världen i princip bedriver SDs invandringspolitik? Många liknande kommentarer har förts angående SDs framfart.

Idag så hör jag sällan lika kritiska kommentarer om SD, även om de ibland förekommer. Den vanligaste kommentaren jag får höra är "Det går bra för SD nu" där jag kan svara "Ja ". Även om den personen som säger det inte röstar SD, så har attityden förändrats. När mindre människor klagar på SD, då kommer fler våga erkänna för sig själva att de faktiskt håller med SD.

Egentligen är det konstigt att andras synpunkter på vad man tycker om SD är viktigare än sina egna åsikter och hur landet mår.

Håller helt klart med. Är den bilden jag får också. Folk börjar bli väldigt öppna med att dom stödjer SD på internet och på jobbet. Trodde jag inte för något år sedan. Man snackar friskt om det och jag hör bara fler och fler som talar gott om SD. Även många som inte röstar på SD just idag tycker iallafall om deras politik. Möter många som jag är helt säker på att dom snart kommer hoppa på SD tåget. För varje fikapaus, lunchrast, parmiddag m.m där SD diskuteras så vaknar folk upp. Öronen öppnas för fler och fler. Samtidigt som vårt samhälle förfaller och äts upp bit för bit så märket den vanliga svensken vad som håller på att hända. Att Svp dessutom fått mycket skit har tagit bort strålkastarljuset från SD och placerat dom i ett fack som ett nästan helt vanligt parti är förstås bra. Media kan ljuga för folket men dom kan ej hindra oss från att se vad som håller på att hända på gator,torg i vår förort och i dom djupaste skogarna norrut.

Nej nu har Svenskarna äntligen vaknat, SD kommer gå som en raket framöver och vi går en mycket spännande framtid till mötes. Finns ingen media, ingenting som kan stoppa detta och det gör mig alldeles vild i brallan. Samhället kommer gå i en svacka nu framöver. Det kommer bli en tuff resa men när vi alla vaknat upp och SD tar tag i taktpinnen så kommer samhället rensas upp igen och våra barn kommer tryggt kunna gå hand i hand till skolan en vacker junimorgon, med hela världen framför sig och med positiva vindar i ryggen från vår blivande landsfader Åkesson.

Länge leve Sverige !
Senast redigerad av brunnsang 2013-09-18 kl. 07:52.
2013-09-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vi har ju Sentio som riktmärke - ett institut som är norskt (icke PK-smittat), en beställare som inte heller är PK-smittad (SD, Fria Tider eller vilka det nu är), som har självrekryterande webpanel och som är favoriserat av SD-fantaster. Sentio är en pizza med "allting på". Ändå ger Sentio inte SD några otroooooligt mycket högre siffror än UM och YG. Det finns t.o.m. månader då Sentio legat lägre än dem (mars 2013 - Sentio 12,3, YG 12,6 / juli 2012 - Sentio 7,9, UM 8,7). Trots det fortsätter spekulationerna om UM och YG. Varför ödsla energi på det? Om det sker fulspel får vi aldrig veta det och kan inte göra något åt det, och när valresultatet kommer får vi facit.

Kläm fram med var rådata finns för övriga institut utöver UM
som du tvärsäkert visste var publicerade.

Så slipper du och andra skriva OffTopic om invandring, klimat etc
eller spekulera om osäkra månatliga siffror.
Du och andra kan analysera i linje med trådens ämne.
Tråden skulle bli berömd bland opinionsmätare.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-18 kl. 08:08.
2013-09-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
intressant, visste inte att det var praxis. Har du någon aning varför SKOP har vet ej siffror på under 10% när de flesta institut har vet ej siffror på över 10%?

Bra fråga.
status.st
http://privat.bahnhof.se/wb492673/4%20Main%20frame%20Skop.html

Frågan formuleras annorlunda hos Skop.
Skop skickar också brev till de som inte nås via telefon.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-18 kl. 08:04.
2013-09-18, 08:18
Medlem
Intelligenskvots avatar
Beträffande Skop har det rapporterats om omfattande fusk av de som ställer frågorna:
http://avpixlat.info/2012/05/31/fd-skop-anstallda-havdar-pahittade-svar-och-fusk-vid-matningar/

Nu ska detta inte gälla just partisympatierna men det finns nog anledning att fundera över hur korrekta dessa är.

Man kan notera att detta inte är något problem för webbpaneler. En unik felkälla för alla telefoninstitut således.
2013-09-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Beträffande Skop har det rapporterats om omfattande fusk av de som ställer frågorna:
http://avpixlat.info/2012/05/31/fd-skop-anstallda-havdar-pahittade-svar-och-fusk-vid-matningar/

Nu ska detta inte gälla just partisympatierna men det finns nog anledning att fundera över hur korrekta dessa är.

Man kan notera att detta inte är något problem för webbpaneler. En unik felkälla för alla telefoninstitut således.

Länken
Citat:
Det är aldrig ett bra kneg att ringa folk och ställa enkätfrågor eller sälja något. Jag har helt tappat förtroendet för alla undersökningar. Om man ber en person om fem minuter för att svara på frågor så hinner de inte tänka efter.

För 50 år sedan var nog många smickrade att bli utvalda.
De flesta är idag förbannade på telefonspam från alla företag som ringer.
När sedan det skall pressas fram svar på kort tid blir lätt fel.
Novus lägger nu ut sina undersökningar på ett företag många tillfälligt anställda.
Telefonmätningarna bör läggas ned.
2013-09-18, 09:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot

Jag har själv jobbat med marknadsundersökningar via telefon, vilket ju är i princip samma sak som opinionsundersökningar. Visst gör man sitt bästa, men det är en tidspress och om man inte riktigt hör vad någon sluddrande människa säger som man intervjuar, så fyller man i uppgiften själv bara för att hålla tempot.

Det var ju till och med en människa på SIFO som hade suttit i flera år och bara fejkat varenda intervju. Det går nog inte nu, när man spelar in och gör efterkontroller. Men en relativt stor felprocent bör det fortfarande vara vid telefonintervjuer.
2013-09-18, 10:34
Medlem
Citat:
Det är riktigt att det finns äldre inlägg på hemsidan som påstår att
viktning inte sker mot mot tidigare års valresultat.

Mycket förvirrande från Expressen/Demoskop.
Jag vet inte, det finns artiklar om att Demoskop inte viktar mot valresultat men de kanske har ändrat sig på den punkten. Här är en från 2010: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.430259-sa-fungerar-opinionsmatningar

Citat:
Alla utom Demoskop viktar sina mätningar mot det senaste valresultatet. Varför?

Därför att närmare två tredjedelar av väljarna röstar på samma parti i val efter val.

Varför gör inte Demoskop det?

Därför att man anser sig tydligare kunna registrera vindkantringar i opinionen. Det blir viktigare, menar Demoskop, ju närmare valdagen man kommer.
Viktningen mot tidigare val missgynnar små partier som växt kraftigt och gynnar stora partier så att det ser ut att ligga mer stabilt än de egentligen gör. Därför missgynnar det SD extra mycket eftersom de vuxit till dubbla storleken (eller mer) efter valet.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Frågan är om det faktiskt är klokt att för mycket anta högre siffror för SD än de som märks i mätningarna. Jag tror nog de flesta SD-anhängare kommer att glädjas mer åt ett visst valresultat om det slår deras förväntningar, än om det innebär en besvikelse i förhållande till förväntningarna, även om det exakta valresultatet är densamma. Jag misstänker att det håller på att ske en normalisering kring inställningen till SD, åtminstone bland stora delar av befolkningen, om kanske inte hos etablissemanget (t.ex. gammelmedia), oavsett om SD ligger några procentenheter lägre eller högre i opinionsmätningarna.
Precis. Det viktiga är ju trenden, om det sen fattas ett par procent tycker jag är ointressant. Jag blir hellre positivt överraskad och det blev jag inte i valet 2010, som jag tyckte var en besvikelse med 5,7%. Jag räknade med omvänd Bradleyeffekt och eftersom UM låg så högt som 7,0, 7,2 och 7,5 i några av sina septembermätningar alldeles innan valet 2010 så hoppades jag på en skräll i trakten av 8-9. Därför tycker jag det är både rimligt och bra att UM viktar ner mer nu än då. Jag vill inte höra 15 om ett år och sen få ett valresultat på 12. Jag tror mer på YG och UM än på Sentio eller de andra.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-09-18 kl. 11:03.
2013-09-18, 10:57
Medlem
Kyrkovalet gav SD det väntade utfallet.
Det är rimligt att anta att SD för närvarande ligger runt 7 procent när det gäller EU val och runt 12 procent när det gäller riksdagsval.

Uppsidan som finns är att partiet numera inte kan utestängas från valdebatterna.
Ovanstående torde därför vara någon form av golv...hur högt taket är beror på hur skickligt partiet kan utnyttja sin position på den etablerade scenen.
2013-09-18, 11:51
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Kyrkovalet gav SD det väntade utfallet.
Det är rimligt att anta att SD för närvarande ligger runt 7 procent när det gäller EU val och runt 12 procent när det gäller riksdagsval.

Uppsidan som finns är att partiet numera inte kan utestängas från valdebatterna.
Ovanstående torde därför vara någon form av golv...hur högt taket är beror på hur skickligt partiet kan utnyttja sin position på den etablerade scenen.
Ja nog är det golvet allt,är ganska övertygad om att SD kan frisera siffrorna till EU valet rejält om man får EU motståndarna att gå och rösta.
EU motståndet är stort i landet och utav de etablerade partierna är det bara V och SD som har en anti EU agenda.
Många ute i stugorna har nog i dagsläget inte en aning om vart SD står i EU frågan,men när det kommer ut i dagsljuset i kommande debatter kommer nog betydligt fler än 7% lägga sin röst på SD.
2013-09-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Ja nog är det golvet allt,är ganska övertygad om att SD kan frisera siffrorna till EU valet rejält om man får EU motståndarna att gå och rösta.
EU motståndet är stort i landet och utav de etablerade partierna är det bara V och SD som har en anti EU agenda.
Många ute i stugorna har nog i dagsläget inte en aning om vart SD står i EU frågan,men när det kommer ut i dagsljuset i kommande debatter kommer nog betydligt fler än 7% lägga sin röst på SD.

Jag var tidigare väldigt ambivalent angående EU. När jag ser vilken dyr, maktfullkomlig, korrumperad ineffektiv koloss EU blivit har jag utvecklats till en motståndare. Jag röstade M tidigare och inte tusan tänker jag lägga min röst på V. Då återstår det inte så många. Dessutom hoppas jag det blir en käftsmäll som heter duga om SD skulle skrälla och få majoriteten av EU-motståndarna, kanske +40 % i EU-valet.

Jag trodde EU skapades som någon slags garant för att undvika Europa att hamna i krig igen, men det som verkar ha hänt är att nationkänslan tappat och man fyllt på länder med muslimer och andra bidragstagare och helt plötsligt går det vindar av hat genom hela Europa. Väpnade konflikter inom Europa känns som det kan ske när som helst.

Våra politiker är ytterst ansvariga för att det blivit så och de är ytterst ansvariga för att lösa situationen utan att blod flyter på gatorna.

Ett SD som skräller i EU-valet kan ge den uppmärksamhet på partiet som SD behöver för att få ketchupeffekten till riksdagsvalet.

Som någon annan skrev, det spelar ingen roll vad enskilda medlemmar i SD gör för man röstar mot 7-klöverns politik, för SDs politik. Folk lämnar inte SD utan man lämnar 7-klövern.
Senast redigerad av in84ever 2013-09-18 kl. 15:47.
2013-09-18, 15:30
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
[b]
Antalet medlemmar (likes) är bara en del för att sidan
skall påverka. Många bör komma tillbaka (talking).
Här ligger SD med 12 000 ca 4 ggr högre än S och ca 10 ggr högre än M.

SD hatarna med sitt nej tack har 370 000 likes men ingen bryr sig.
Registrerade talking ligger på ynkliga ca 146. 85ggr lägre än ja tack.
Man kan däremot se en minskning från
370 796 den 9/9 till
370 765 den 18/9.
=-31
Citat:
12 000 talking av 63 500 likes innebär 19% vilket är strålande bra.

Sverigedemokraterna officiella medlemssida på Facebook
https://www.facebook.com/SDjatack
är starkt opinionsdrivande.
Ändå är den tyvärr väldigt sällsynt på min facebook.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in