Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, det är det inte. Den stora frågan som förenar alla med sympatier för SD är invandringsfrågan. När SD värderas utifrån frågan "kan de hantera statsfinanserna" eller "kan de hantera arbetsmarknaden" fallerar de, styggt. Det är lätt, enkelt och publikfriande att peka ut att invandringen inte fungerar, men för att nå längre krävs mer än så.
Jämför med glastaket för V och MP - tror du på allvar att SD kan tränga särskilt mycket längre?
Det är verkligen inte illa pinkat att etablera sig som ett stabilt parti runt 6-8 % (som jag tror att man kan uppnå, i vart fall innan invandringspolitiska frågor hanteras bättre än nu av andra partier) men för att tro på bortemot 20 % bör man tänka på att V toppat ungefär 12 % i modern tid, MP toppat ca 8, FP toppat ca 12 liksom KD. C (på tidigt 70-tal) har nosat på 25 % (73-76). M är idag 30% precis som S (30 % (tredjedelspartier och tredjdelssamhälle, du vet), men inget parti har någonsin dragit väljare i klass med S, och det var på 70- och 80-talet man gjorde sina riktigt starka val rnt 40-45%.
I det perspektivet, med ett rekordantal etablerade partier att välja på och vad som brukar hända profilpartier när (eller om) de utmanas på sin starka fråga, kan jag inte se att invandringsfrågan kan räcka för att öka opinionen (=valresultatet) ytterligare. Jag tror IOFS på en politisk shake-out, men att SD plockar tillräckligt från ett vitaliserat S och en Allians som samlar ihop sig så att SD blir ett stabilt "tredje största parti" är jag mer tveksam till. Men det får vi ju se.
Att hävda att invandringen är en "enfråga" är världsfrånvänt, det måste du ändå hålla med om. Tvärtom är det svårt att hitta sakområden som INTE påverkas av invandringen.
Tänk själv i valdebatterna, vilka frågor som kan behandlas:
1. Arbetslösheten. Ett enormt influx av outbildade, oerhört svårintegrerade människor från tredje världen PLUS ett enormt tillflöde av lågutbildade arbetskraftsinvandrare med mycket missbruk av systemet.
2. Skola. Svenska barn får se resurserna slukas i heroiska försök att föra upp nyinvandrade på en europeisk nivå. Stök och bråk, där media och politiker tiger om att det är mycket vanligt att det är de svenska ungarna som mobbas.
3. Pensionärerna. Pensionerna har sänkts pga av importerad arbetslöshet genom bromsen. Åldringsvården drar ned, medan migrantindustrin blomstrar.
4. Vården. Samma sak där, icke skattebetalande illegaler får GRATIS sjukvård samtidigt som vården går på knäna.
5. Kriminalpolitik. Skojar du?
Och om Jimmie bara kan spotta upp sig när det gäller alla de individuella stackars fallen som dras upp på människor som behöver hjälp av rika Sverige, genom att resa ned till ett flyktingläger och berätta om alla de individer som vi KUNDE hjälpt för samma pengar så har övriga politiker inget ben att stå på.
Den enda faran jag ser är att Åkesson kommer försöka vara en snäll pojke och INTE tjata om invandringen för att "bredda SD:s budskap", när han istället bör ta upp hur negativt snart sagt varje politikområde påverkas. Kulturpolitik och försvar är ju dessutom öppna mål att göra populära utspel.
En normal lägstanivå för SD i Sverige är 20%. Uppnår de inte det på två val så är de oförlåtligt oskickliga jämfört med liknande partier.