2013-09-17, 23:52
Medlem
Gendarmeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Alkemisten kommer i oktober. Det är den enda vad jag vet. I Danmark kan du dricka Cantillon Blåbær och köpa Haandbryggeriet Blåbic och Blåbær.

Tackar och bockar!

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
inte jättevanligt, men det händer. jag gillar verkligen dessa öl.
sen naturligtvis så har du cantillon blåbär, men jag tror knappast detta är något du är ute efter, samt att den är lite halvsvår att få tag i.

http://www.ratebeer.com/beer/dark-horse-tres-blueberry-stout/13581/
http://www.ratebeer.com/beer/shipyard-smashed-blueberry-pugsleys-signature-series/146135/
dessa två har funnits på bolaget "nyligen", har du tur så dyker det upp någon blåbär i höst.

sen finns det säkert i beställningssortimentet att hämta grejer, men jag orkar inte leta.

Har du prövat dessa själv?
Senast redigerad av Gendarmeri 2013-09-17 kl. 23:55.
Citera
2013-09-17, 23:55
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gendarmeri
Tackar och bockar!
jag vet inte hur pass insatt du är, men alkemisten är en lambic, dvs raka motsatsen till en stout.
(cantillon blåbär är också en lambic)
så var beredd på syra.
Citera
2013-09-17, 23:57
Medlem
Gendarmeris avatar
Aldrig testat labric förut, men tack för upplysningen. Hade nog fått en smärre chock om jag hade förväntat mig en stout
Citera
2013-09-18, 00:03
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Aldrig testat labric förut, men tack för upplysningen. Hade nog fått en smärre chock om jag hade förväntat mig en stout
det hade du, utan tvekan. men nu är ju ett ypperligt tillfälle, lambic med blåbärssmak.
Citera
2013-09-18, 00:05
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Var i Amsterdam nyss och besökte en välsorterad ölbutik, jag kom där över en Westvleteren. Hur gör jag för att avnjuta den på bästa sätt?
Citera
2013-09-18, 04:02
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag vet inte hur pass insatt du är, men alkemisten är en lambic, dvs raka motsatsen till en stout.
(cantillon blåbär är också en lambic)
så var beredd på syra.

Förra batchen Alchemisten var inte speciellt syrlig så tvekar på att denna kommer vara det. Den verkade inte dra åt det syrliga hållet för ett drygt år sen då den precis var nygjord, men det kan ju såklart vara svårt att avgöra på en sådan ofärdig öl.
Citera
2013-09-18, 07:56
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Förra batchen Alchemisten var inte speciellt syrlig så tvekar på att denna kommer vara det. Den verkade inte dra åt det syrliga hållet för ett drygt år sen då den precis var nygjord, men det kan ju såklart vara svårt att avgöra på en sådan ofärdig öl.
det där är grader i helvetet, de facto är det fortfarande en lambic och du vet mycket väl vilken "chock" det innebär för någon som aldrig smakat något sådant tidigare.

antagligen, för en annan, kommer denna inte vara syrlig nog, men för noviser.......
Citera
2013-09-18, 12:33
Medlem
Citat:
Söker en öl som avnjöts i Prag under namnet Borivka Blueberry.
Om jag inte missminner mig så var det en stout?

Om ingen annan har träffat på denna tidigare så utvidgar jag frågeställningen lite; Går det att få tag på någon slags öl med inslag av blåbär i Sverige?

Tack!

Shipyard Smashed Blueberry finns ju i beställningssortiment men tyvärr kollikrav på 12 flaskor.

http://www.systembolaget.se/89177
Citera
2013-09-18, 13:22
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Tackar och bockar!

Har du prövat dessa själv?
ja. shipyarden är helt ok, gillar man blåbär så är den god, om inte så lär den inte vara så uppskattad.

darkhorsen är däremot bra, den rekommenderar jag absolut om man gillar blåbär, även för andra också.
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Var i Amsterdam nyss och besökte en välsorterad ölbutik, jag kom där över en Westvleteren. Hur gör jag för att avnjuta den på bästa sätt?
tja. du dricker den?
lite ost till kanske, jag föredrar den ensamt. strax under rumstemp också.
Citera
2013-09-18, 18:31
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk

Batchen som släpps nu är så vitt jag vet inte bryggd för ett år sedan, när jag besökte Hantverks i våras (mars?) så hade de precis lagt den på blåbär i sekundären, tror ölet var totalt ungefär en månad gammal. Då uppvisade den inga lambictoner alls utan smakade mest... blåbärssoppa.
Citera
2013-09-18, 18:49
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Låt den sätta sig någon vecka i kylskåp. Häll upp i ett svep i ett glas (eller tillbringare) med stark belysning så att du ser när bottensatsen kommer, lämna bottensatsen i flaskan. (Du kan sedan hälla upp lite av bottensatsen på ett annat glas och hälla lite öl på den för att smaka av den)
Jag upplever bottensatsen i Westyn som lite livlig och inte smakfull.

Ett trick kan vara att du dricker ölet under lång tid så att du får smaka det i fler temperaturer än en. 10-18 grader är väl ett bra spann, men den funkar säkert på 6 och 25 också (men inte lika bra).

Lagrad hårdost (räcker med prästost) och/eller salami funkar tycker jag även om salamin kan ta över lite för mycket.
Citera
2013-09-19, 11:45
Medlem
Rimberts avatar
En väldigt god "standard-öl" är det tjeckiska Staropramen 5.0.
En välbalanserad och lättdrucken brygd, som har allt det som man förväntar sig av en god öl, till ett rimligt pris.
Den har en maltig smak med liten sötma, inslag av knäckebröd, torkade aprikoser, örter och apelsinskal.
Tjeckerna kan det här med öl, de har en riktigt ölkultur och jag säger bara dobre

Förstår inte alla ölsnobbar här som gladeligen betalar 25 kr och mer för en flaska öl.
Öl är öl och man är väl till syvende och sist ändå ute efter berusningseffekten.

Edit Det är klart att det finns riktigt vidriga öl i det billigaste segmentet, som man inte vill ta i sin mun, som smakar som djävulens munvatten.
Senast redigerad av Rimbert 2013-09-19 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in