Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
appropå det. jag har aldrig druckit utopian och tycker det är för mycket pengar att splasha ut, även om jag faktiskt köper typ allt jag kan få tag på. eller är det bättre att söka upp någon krog och sippa några droppar? just i detta fall är prislappen inte sekundär, tusen spänn för öl, där går även min gräns.

Du kan ju aldrig riktigt jämföra priset rakt av utan att ta hänsyn till vad det är, hur man kommer dricka det, flaskmängden kontra portionsmängden etc

Med det sagt så är Utopias oavsett ganska dyr, men inte dyrare per mängd jämfört med t.ex. Ghost Deer.
Personligen la sig Ghost Deer aningen högre när jag testade den nu senast och med den i minnet så gillade jag den bättre än en Utopias som jag drack för ett 1-2 månader sen. Dock var den här Utopias en 2009:a och jag misstänker att oxidering/ålder tagit ut sin rätt då den säkert öppnats en hel del gånger och luftats eftersom flaskan var nästan tom när jag beställde. Jag kommer också ihåg för lite av exakt hur den förra jag drack smakade då det var ett bra tag sen.
Sammanfattningsvis skulle jag gärna ha en Utopias hemma då jag är säker på att den smakade bättre när den var nyare/mindre luftad/oxiderad, men då den har en hyfsad prislapp och jag är osäker på hur den kommer att utvecklas med tiden pga hur utsatt den blir för luft/annat skit så valde jag att avstå.
Jag tycker utan tvekan du borde söka upp den på någon krog och testa den, men försök hitta en som inte luftats 50 ggr under flera år