2013-04-08, 11:12
  #5065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
appropå det. jag har aldrig druckit utopian och tycker det är för mycket pengar att splasha ut, även om jag faktiskt köper typ allt jag kan få tag på. eller är det bättre att söka upp någon krog och sippa några droppar? just i detta fall är prislappen inte sekundär, tusen spänn för öl, där går även min gräns.

Du kan ju aldrig riktigt jämföra priset rakt av utan att ta hänsyn till vad det är, hur man kommer dricka det, flaskmängden kontra portionsmängden etc

Med det sagt så är Utopias oavsett ganska dyr, men inte dyrare per mängd jämfört med t.ex. Ghost Deer.
Personligen la sig Ghost Deer aningen högre när jag testade den nu senast och med den i minnet så gillade jag den bättre än en Utopias som jag drack för ett 1-2 månader sen. Dock var den här Utopias en 2009:a och jag misstänker att oxidering/ålder tagit ut sin rätt då den säkert öppnats en hel del gånger och luftats eftersom flaskan var nästan tom när jag beställde. Jag kommer också ihåg för lite av exakt hur den förra jag drack smakade då det var ett bra tag sen.

Sammanfattningsvis skulle jag gärna ha en Utopias hemma då jag är säker på att den smakade bättre när den var nyare/mindre luftad/oxiderad, men då den har en hyfsad prislapp och jag är osäker på hur den kommer att utvecklas med tiden pga hur utsatt den blir för luft/annat skit så valde jag att avstå.

Jag tycker utan tvekan du borde söka upp den på någon krog och testa den, men försök hitta en som inte luftats 50 ggr under flera år
Citera
2013-04-08, 16:29
  #5066
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeilon
Du kan ju aldrig riktigt jämföra priset rakt av utan att ta hänsyn till vad det är, hur man kommer dricka det, flaskmängden kontra portionsmängden etc

Med det sagt så är Utopias oavsett ganska dyr, men inte dyrare per mängd jämfört med t.ex. Ghost Deer.
Personligen la sig Ghost Deer aningen högre när jag testade den nu senast och med den i minnet så gillade jag den bättre än en Utopias som jag drack för ett 1-2 månader sen. Dock var den här Utopias en 2009:a och jag misstänker att oxidering/ålder tagit ut sin rätt då den säkert öppnats en hel del gånger och luftats eftersom flaskan var nästan tom när jag beställde. Jag kommer också ihåg för lite av exakt hur den förra jag drack smakade då det var ett bra tag sen.

Sammanfattningsvis skulle jag gärna ha en Utopias hemma då jag är säker på att den smakade bättre när den var nyare/mindre luftad/oxiderad, men då den har en hyfsad prislapp och jag är osäker på hur den kommer att utvecklas med tiden pga hur utsatt den blir för luft/annat skit så valde jag att avstå.
jag köper en hel del öl och det blir lite av ett problem när man får in saker man egentligen inte vill lägga tid på, detta är verkligen en sån produkt, tycker man bara ok om den så är det lätt hänt att den söker sig en bit bak på ölhyllan.

Jag tycker utan tvekan du borde söka upp den på någon krog och testa den, men försök hitta en som inte luftats 50 ggr under flera år
naturligtvis vet jag detta. jag köper även dyra viner då och då så prislappen är egentligen inget problem. jag är mest rädd för att jag bara tycker den är ok och så vips har den stått där i 5-6 månader och tappat stinget.

jag har även druckit ghostdeeren och tycker det är en kul grej, men knappast så man ojar av förtjusning. dock är förpackningsstorleken av dessa som gick att köpa betydligt bättre än utopian.

tja, den produceras ju löpande så vill man hitta den så är det inga problem. de har den på BA här i stan så skulle jag verkligen vilja så är det bara att knalla dit ikväll, men dock så vet man ju inte heller vilket skick den är i.

jag avvaktar. tack för infon.
Citera
2013-04-08, 18:19
  #5067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Testade Gluttony igår och blev ganska besviken, tycker den hade hyfsad doft, nästan ingen smak förutom en jättekraftig beska, glömde dom humlen som ska ge smak?

Min flaska var ett praktexemplar på en obalanserad öl. Men omdömena varierar ganska kraftigt så jag börjar fundera på om det kanske kommit flera olika batcher till bolaget.
Tråkigt att höra, drack Gluttony för kanske ett år sedan och den var det riktigt bra klös i, jag älskar IPA med otroligt mycket humle så jag har ganska höga krav på den biten men jag blev positivt överraskad. Var nog en dålig batch.
Citera
2013-04-08, 18:20
  #5068
Medlem
Lagunitas Cappuccino Stout kan jag varmt rekommendera, fantastisk.
SKA Vinifera Stout tycker jag var riktigt grym, älskar syrligheten och friskheten från grapejuicen.
Citera
2013-04-08, 23:49
  #5069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Tråkigt att höra, drack Gluttony för kanske ett år sedan och den var det riktigt bra klös i, jag älskar IPA med otroligt mycket humle så jag har ganska höga krav på den biten men jag blev positivt överraskad. Var nog en dålig batch.

Har en flaska kvar, tänkte först lämna tillbaka den men kanske ger den en ny chans mest för att majoriteten av omdömena är otroligt positiva, men jag är inte ensam om att uppleva den såhär.
Citera
2013-04-09, 19:01
  #5070
Medlem
Cineastens avatar
Ni som gillar belgisk öl, vad anser ni om St Bernardus Tripel? Jag tycker det är en höjdare och sitter just och avnjuter en. Ett mycket gott öl. Lådan jag köpte förra året börjar så sakteligen tömmas så jag måste nog beställa mig en låda till. Det är trots allt ett öl som går att dricka nästan när som helst och det passar utmärkt att lagra.
Citera
2013-04-09, 21:13
  #5071
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ni som gillar belgisk öl, vad anser ni om St Bernardus Tripel? Jag tycker det är en höjdare och sitter just och avnjuter en. Ett mycket gott öl. Lådan jag köpte förra året börjar så sakteligen tömmas så jag måste nog beställa mig en låda till. Det är trots allt ett öl som går att dricka nästan när som helst och det passar utmärkt att lagra.
Gillar Abt bättre, på trapister gillar jag oftast inte de ljusa (enkel, trippel) det är en massa smaker som spretar som blir en fin enhet i de mörka (dubbel, kvadrupel). Sedan tycker jag att eventuell spritighet döljs bättre i de mörka. Nu är det ett tag sedan jag provade tippeln men jag vill minnas att jag tyckte den var spritig (men det var nog för tidigt på kvällen kanske)
Citera
2013-04-09, 22:28
  #5072
Medlem
brutefishs avatar
man har verkligen blivit kräsen på sistone, kanske ska sluta dricka så mycket.

har just avslutat en mayan apocalypse och det var verkligen en besvikelse, smakar ju inte ett jävla skit, visst smakar det quad, men jag har väldigt svårt att hitta resten av det som skall ingå.

får max en 2:a.
Citera
2013-04-09, 23:34
  #5073
Medlem
Germanofils avatar
Idag fick jag äntligen chansen att dricka Leffes "våröl". Den var slutsåld på puben senast när jag var där men idag hade de fått in en ny laddning. Riktigt god och kan väl bäst beskrivas som en blandning mellan Leffe Tripel och en tysk bocköl. Rekommenderas!
Citera
2013-04-10, 10:13
  #5074
Medlem
nimrod666s avatar
Jag har dålig koll på amerikansk öl så jag blev rekommenderad att testa Lagunitas New Dogtown Pale Ale. Är det värt pengarna?
__________________
Senast redigerad av nimrod666 2013-04-10 kl. 10:16.
Citera
2013-04-10, 10:34
  #5075
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nimrod666
Jag har dålig koll på amerikansk öl så jag blev rekommenderad att testa Lagunitas New Dogtown Pale Ale. Är det värt pengarna?

Den är helt okej tycker jag. Lite tunn kanske, men inte tokig.
Citera
2013-04-10, 10:39
  #5076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimrod666
Jag har dålig koll på amerikansk öl så jag blev rekommenderad att testa Lagunitas New Dogtown Pale Ale. Är det värt pengarna?
Ska du beställa kolli?
Kostar bara 21 kr styck annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in