2013-09-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Nu vet jag inte hur mycket utrustning HV har med sig, men när jag testade Pb8 under en vecka förra hösten och lastade in hund, lite gruppmtrl och grupp så blev det trångt. Mycket trångt. Och då hade vi inte någon trosspackning med oss. Lastutrymmet är underdimensionerat och avsaknaden av att kunna lasta på taket kommer ganska omgående identifieras som en stor brist. Vi körde tross samt större del av gruppmtrl på lastbil, är det en förmåga som HV har? I annat fall kommer det krävas släp.

Jag uppfattade det iallafall som så att testerna samstämigt pekade på detta. De bristerna ska ha rättats till i "slutversionen". Vidare är det sagt att varje PB8 levereras med en släpkärra.
Detta då gruppmtrl och trossar och annat bös ska förvaras i kärra, medans vapen och stridsutrustning ska förvaras i bilen.
Senast redigerad av Moffmeister 2013-09-16 kl. 22:24.
Citera
2013-09-17, 00:05
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Sorry, drog över med 30kg, 1720kg ska det vara, enligt Försvarsmakten själva.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Skolor/Hemvarnets-stridsskola-HvSS/Nyheter/Hemvarnets-nya-fordon-rullar-in/
De har definitivt rätt på en punkt iaf.
Något motsvarande fordon finns inte på den civila marknaden eller inom Försvarsmakten i dag.

Fordonet väger alltså 3280kg, olastat får man förmoda, med en max lastvikt på 1730 kg.

Vilket innebär att det är inte en längre en minibuss och lär knappast få köras med B-körkort utan är alltså i princip en buss/lastbil och kräver motsvarande behörighet.
Så varför inte då köpa in en ordentlig buss/lastbil istället för en minibuss tänkt att användas med B-kort som man sedan beefat upp så den kräver C-kort?

Fördelen med ett fordon som alla kan köra har alltså försvunnit.
Såvida man inte vill hävda att HV-personal ska få dispens från normala körkortsregler i kronans fordon.
Citera
2013-09-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fördelen med ett fordon som alla kan köra har alltså försvunnit.
Såvida man inte vill hävda att HV-personal ska få dispens från normala körkortsregler i kronans fordon.

Bandvagn 206 klockar in på 4500 kilo och får framföras med B-körkort enligt FMs bestämmelser.
Så jag ser inte problemet.
Citera
2013-09-17, 00:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Bandvagn 206 klockar in på 4500 kilo och får framföras med B-körkort enligt FMs bestämmelser.
Så jag ser inte problemet.

Nope. När förarbeviset går ut så är det C-kort som gäller. Nytt.
Citera
2013-09-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Sedärja. I stand corrected.
Citera
2013-09-17, 06:11
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Enligt min info så gäller detta inom FM minus HV, som på nåt vis lyckats få dispens för att kunna köra med de gamla reglerna fram till 2024 eller liknande. Sitter tyvärr inte med någon vettig källa.
Citera
2013-09-17, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Enligt min info så gäller detta inom FM minus HV, som på nåt vis lyckats få dispens för att kunna köra med de gamla reglerna fram till 2024 eller liknande. Sitter tyvärr inte med någon vettig källa.

Finns en skrivelse som gäller Hv: ”19 100:51623 Beslut avseende övergångsbestämmelser reformerad förarutbildning inom Försvarsmakten” vilket ger Hv rätt att fram till 2020 utfärda förarbevis. Så för körkort tagna före 1/7 1996 så ska det räcka med b-kort + förarbevis. För övriga, ungdomar behövs ett C1-kort.
Citera
2013-09-17, 09:00
Medlem
tigerrakets avatar
Eftersom det inte kvalar in som lätt lastbil längre, borde det inte vara billigare och bättre att köpa in Unimog till dem? Man slipper alla "specialbyggen" då fordonet redan är byggt för skogen, en värdig ersättare.
Citera
2013-09-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Eftersom det inte kvalar in som lätt lastbil längre, borde det inte vara billigare och bättre att köpa in Unimog till dem? Man slipper alla "specialbyggen" då fordonet redan är byggt för skogen, en värdig ersättare.

Finns det en Unimog-modell som från fabrik tar 8 personer i ett passagerarutrymme?
Citera
2013-09-17, 11:23
Medlem
Det är bra att man har ökat höjden i taket vilket gör den aningen bättre än en minibuss. Däremot känns det som att man har brännt en jävla massa pengar på att sminka en gris i det här fallet.

De tre personerna i bak kommer inte ha någon sikt alls och utrymmena är inte särskilt bra anpassad för flexibel lastning eller snabb utrymmningar av fordonet. Dessutom jag är övertygad om att fordonet lär falla i bitar eftersom bilen från början är byggd på en plattform som inte alls är anpassad för vikten vilket även ambulanser brukar ha problem med. Om den dessutom alltid förväntas rulla med lastvagn så lär belastningen bli ännu värre.

Dessutom vill jag minnas att priset är 400 000 kr för fordonet och 400 000 för modifikationerna så det är inte direkt billigt heller. Eftersom vi nu dessutom behöver minst 1 C körkort per 8 man lär vi dessutom få förbannat svårt att köra fordonen...
Citera
2013-09-17, 12:56
Medlem
REALINs avatar
"Den kommer att klassificeras som personbil men har en totalvikt över 3,5 ton så det krävs ett C1 körkort om man inte tog körkortet före 1 juli 1996, då det räcker med ett B körkort och förarbevis/utbildningsintyg. Men för oss i Hemvärnet gäller än så länge B körkort och förarbevis enligt skrivelsen ”19 100:51623 Beslut avseende övergångsbestämmelser reformerad förarutbildning inom Försvarsmakten” Hemvärnet med därtill kopplad verksamhet medges att med utbildning främst med Bilkårens försorg, utfärda förarbevis till och med 2020-12-31. Förarbevis utfärdade för Hemvärnspersonal (hemvärnsmän och frivilligpersonal) får utfärdas med en giltighetstid på 10 år. Det kommer i närtid att tas fram en utbildningsplan som skall följas för att få framföra fordonet. "

- Bilkårens tidning.
Citera
2013-09-17, 20:27
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Frågan är dock hur många miljarder man är beredda att lägga ut på riktiga terrängfordon.
Ut minnet så kan "riktiga" militära ptgb gå loss på uppåt 5 miljoner styck,
vilket i det här fallet blir två miljarder.

Men visst, att börja införa nya Pinzgauer inom både HV
och resten av armén hade varit aptitligt.

Dock så finns det många roller som kan lösas av vanliga (omodifierade) civila fordon.
Personligen så hade jag hellre sett att man köpt helt vanliga VW-bussar
och utan någon annan anpassning att man spänner fast hundbur,
rack för radio och ammunition o.d. på golvet.

Då får man fordon som är billiga att köpa in och serva (om ingen kör sönder skiten)
och som man inte behöver gråta blod över om man måste skicka till skroten
och ersätta med en ny, eftersom Griskalle
har gett sig ut i terränglådan och lyckats slita loss bakaxeln
och fått en granstubbe genom oljetråget.

En fördel med helt civila bilar (d.v.s. ej gröna och vid behov med civila skyltar)
är att man skulle kunna gå ut relativt dolt
till t.ex. oplats, vägspärr eller skyddsobjekt i ett skymningsläge.

Helt rätt, köp vanliga vw bussar istället... Detta berkar vara något extremt efterblivet mellanting som knte är bra på något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in