2013-09-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
SD har verkligen guldläge nu i och med 5:e jobbskatteavdraget.

Ska SD rösta på Alliansens förslag, ja kräv något tillbaka. Ska SD rösta på rödgrönas förslag, kräv något tillbaka då med.

Riktigt taktiskt bra drag av SD att säga att de vill ha 5:e avdrag men inte höja brytpunkten. Nu står de precis mittemellan Alliansen och rödgröna. Guldläge vad gäller förhandlingar.

Nu ska SD skita i "att ta ansvar". Nu ska de kräva något tillbaka efter allt piss de fått motstå.

Som Crispy skrev innan, det verkar som att SD är odödliga vad gäller att sjunka inom opinonen. Inte för att SD är så bra, utan för att de andra är så värdelösa och har noll förtroende. Om SD nu skiter i att "ta ansvar" och börjar kräva så kommer skiljelinjerna tydliggöras, och jag tror bannemig SD kommer öka ytterligare inom opinionen oavsett utgång.
Som jag spekulerade i en annan tråd kan detta vara en fälla som rödgröna gillrat. Deras grej med lögner om välfärdens förfall och att vi "lånar till skattesänkningar" är populär ute i stugorna nu när det blåser en vänstervind. Rödgrönas dröm är att SD säger nej till deras förslag och röstar med alliansen, då kan rödgröna visa folket på ett väldigt publikt sätt att SD är borgare och tillhör förlorarlaget. SD måste manövrera sig genom detta rävspel genom att se flera schackdrag framåt.
2013-09-16, 19:27
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Åkesson utvecklade detta i sitt sommartal 2012. Han nämnde att vinster i välfärden är okej, men det ska finnas begränsningar. Man ska inte få ta ut en massa pengar och flytta det till skatteparadis. Ungefär så som du tycker.

Däremot borde de utveckla detta mer och framförallt gå ut med det tydligare. Jag tror att gemene man tycker som SD i denna fråga och kanske kan göra så att de ökar lite lite till. Men alla bäckar små.

Ja helt klart. Nyheterna tog upp att en majoritet tycker att välfärden blivit sämre senaste 8 åren, tom moderatväljare börjar skruva på sig och missnöjet börjar gro med välfärden.
2013-09-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Med den här takten så ansluter sig alltså 1,7 procent av Sveriges valmanskår varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Nja, snarare 0,17 procent, eller?

En nolla till. Tror Menved menade promille.

Skitsamma, all ökning är en bra ökning. Inget tyder på minskning trots vad div. vänstertroll både i massmedia och på flashback yrar om.

Var fan är Reydar? Syntax error?
2013-09-16, 19:50
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewYork99
En nolla till. Tror Menved menade promille.

Nej, jag menade procent. Fick för mig att det var 700 000 röstberättigade. Totalt hjärnsläpp mao.
2013-09-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nej, jag menade procent. Fick för mig att det var 700 000 röstberättigade. Totalt hjärnsläpp mao.
700.000 röstberättigade hade annars varit en utmärkt plan.
2013-09-16, 20:14
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Sverigedemokraterna officiella medlemssida på Facebook
https://www.facebook.com/SDjatack

2013-09-09_____ 60 000
2013-09-16 18.18 63 268

Fortsatt enorm ökning ca 450 medlemmar per dygn och 3 000 per vecka.

jmf också graf:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/21...k_ja_tack.html

Naturligtvis väldigt glädjande för SD. Det är däremot en teoretisk möjlighet att dessa medlemmar skulle kunna vara köpta. Se exempel här: http://www.socialbusiness.se/att-kopa-likes-pa-facebook/ eller Flashbacktråd om ämnet: https://www.flashback.org/t1852504

Nu tror jag förvisso inte att SD har köpt "likes". Däremot borde det vara möjligt att kolla upp på något sätt för att vara på den säkra sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Fast det behöver ju inte betyda något. Många av dessa nytillkomna kan vara gamla SD:are som nu fattat modet att stå för sin åsikt offentligt.

Nja, säg inte det..! Även om det är "gamla SD:are som nu fattat modet att stå för sin åsikt offentligt" så kan det mycket väl leda till ringar på vattnet. Tror inte heller att den hittills ofantligt stora tillökningen de senaste veckorna enbart kan förklaras med att det är gamla rävar som helt plötsligt, och av en slump, samtidigt börjar bli offentliga sympatisörer på facebook. Troligtvis är det är en kombination av både nya och gamla SD:are. Oavsett vad ser jag det som symboliskt viktigt att partiet har den största facebookgruppen (jag vet - helt sjukt att en facebookgrupp kan vara symboliskt viktig egentligen. Det är en annan fråga dock...).

Tittar man däremot på den kyrkovalsreklamfilm (långt ord) som partiet la upp så var det, tyvärr, inte särskilt mycket SD-positiva kommentarer. Vad beror det på? Vågar inte tillräckligt många av dessa 60 000+ "likearna" argumentera eller vad?
Senast redigerad av Qwertyz 2013-09-16 kl. 20:16.
2013-09-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Naturligtvis väldigt glädjande för SD. Det är däremot en teoretisk möjlighet att dessa medlemmar skulle kunna vara köpta. Se exempel här: http://www.socialbusiness.se/att-kopa-likes-pa-facebook/ eller Flashbacktråd om ämnet: https://www.flashback.org/t1852504

Nu tror jag förvisso inte att SD har köpt "likes". Däremot borde det vara möjligt att kolla upp på något sätt för att vara på den säkra sidan.

Nja, säg inte det..! Även om det är "gamla SD:are som nu fattat modet att stå för sin åsikt offentligt" så kan det mycket väl leda till ringar på vattnet. Tror inte heller att den hittills ofantligt stora tillökningen de senaste veckorna enbart kan förklaras med att det är gamla rävar som helt plötsligt, och av en slump, samtidigt börjar bli offentliga sympatisörer på facebook. Troligtvis är det är en kombination av både nya och gamla SD:are. Oavsett vad ser jag det som symboliskt viktigt att partiet har den största facebookgruppen (jag vet - helt sjukt att en facebookgrupp kan vara symboliskt viktig egentligen. Det är en annan fråga dock...).

Jag har gjort lite slumpmässiga kollar och hittar inget märkligt.
Dessutom SD har varken pengar eller motiv att köpa "likes".
Notera också att antalet medlemmar, med medlemsavgift,
relativt sett ökat ännu mer.

Årtal ____ ____Medlemmar
2013 (24 augusti) >10000
2010 (19 augusti) >4800

http://privat.bahnhof.se/wb492673/18%20Main%20frame%20Medlem.html
2013-09-16, 21:13
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Jag har gjort lite slumpmässiga kollar och hittar inget märkligt.
Dessutom SD har varken pengar eller motiv att köpa "likes".
Notera också att antalet medlemmar, med medlemsavgift,
relativt sett ökat ännu mer.

Årtal ____ ____Medlemmar
2013 (24 augusti) >10000
2010 (19 augusti) >4800

http://privat.bahnhof.se/wb492673/18%20Main%20frame%20Medlem.html

Ja, som sagt: jag har svårt att tänka mig att SD har köpt dem även om det finns en teoretisk möjlighet. Det är minst sagt anmärkningsvärt stor tillströmning till gruppen för närvarande. Om man kollar på http://privat.bahnhof.se/wb492673/21%20Facebookjatack.gif så ser man däremot att det har varit en ganska kraftig ökning ändå sen vi kom in i år 2013, även om det har skett ett stort skutt nu den senaste tiden.
2013-09-16, 22:25
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ditt scenario kräver inte nödvändigtvis att S och M bildar regering (det är dessutom rätt osannolikt). Det räcker att tidens tand gnager en smula till på den här frågan och de andra partierna (dvs inte SD) flyttar sig ett snäpp eller två åt begränsningshållet (alla står inte lika långt från en återställare, det är bara de som ropar "Sjuklövern" som tror det). Det kommer att hända, frågan är bara förr eller senare och med vilka argument som bas. Att "Harmonisera med EU" och "Värna EUS yttre gräns" kan vara möjliga sådana faktorer.

I detta måste inses att skälen för att ta ett beslut är lika viktigt som själva beslutet. Att "Stoppa invandringen så MENA-råttorna inte kan krossa den svenska rasen och ta över vårt fina land" är inte samma sak som "Vi vill dra vårt strå till stacken, men vi kan inte klara av att ge social trygghet och rättvisa (S)/ge alla våra invandrade samma chans(M)".

NIH är kanske bekant? I politik kallas det för beröringsskräck...
Men tidens tand hade jobbat rätt bra redan innan SD kom in i riksdagen och vad hjälpte det? Det är tämligen avlägset att dårarna i de övriga partierna ska tänka om och använda sig av dina slogans. De fortsätter glatt med Sverige räcker till för oss alla, vi ska föra en generös flyktingpolitik och låt mig tala om Hibo, medan bl.a svensk sjukvård skriker efter resurser, när pengarna istället lagts på asylturister.
När ska dina kompisar vakna till?
När levnadsstandarden i Sverige understiger den i Somalia?
2013-09-17, 00:00
Medlem
KalleXs avatar
En intressant observation från kyrkovalet.

2009
Antal giltiga röster: 657 626
Antal röster på SD: 18 815
Antal röster på andra än SD: 638 811

2013
Antal giltiga röster: 676 158
Antal röster på SD: 40 288
Antal röster på andra än SD: 635 870

Förändring
Antalet röster på SD: +21 473
Antalet röster på de övriga: -2 941
2013-09-17, 00:14
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Sverigedemokraterna i riksdagen - ja tack!
https://www.facebook.com/SDjatack

2013-09-16 00.46 63 003
2013-09-13 19.57 SD 62 000
2013-09-11 20.00 SD 61 000 *
2013-09-09_____ 60000

* ungefärlig tid

jmf också graf:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/21%20Main%20frame%20Facebook_ja_tack.html

Man ser att facebookgrafen har en viss eftersläpning jämfört med opinionsundersökningarna. Det verkar som att opinionsundersökningarna som började axa uppåt nånstans vid september/oktober gav råg i ryggen till folk som sedan några månader senare vågade visa sin sympati öppet på facebook.

Det måste skett någon form av nationell liten sentimentförändring när kurvan går från sidledes till rakt stigande där vid årsskiftet.

Citat:
Ursprungligen postat av wire2
Därför att SD:s unkna människosyn inte överensstämmer med bibelns humanistiska värderingar och dess kärleksbudskap!! Därför har SD inget i den svenska kyrkan att göra! De önskar bara sprida sin skit och förpesta kyrkorummet och guds hus! Nä driv ut dessa onda från Guds boning! SD står för precis allt som Gud och kyrkan förkastar! Deras avsikt är att endast söndra! Det är för jävligt att vi inte kan få ha vår kyrka ifred utan att den skall infiltrera av ondskans krafter!

Jag tycker du är enögd i din kritik. Varför kritiserar du inte att borgerligheten finns representerad också. Alliansen som står för utförsäkringar av totalt oförmögna cancersjuka, sänkta skatter till redan bemedlade, bidragande till ökade klyftor mellan fattiga och rika i samhället. (Se internationella rapporter: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klyftor-vaxer-snabbast-isverige_8172016.svd). Notera kurvans kraftiga ökning från 2006 och framåt.

Tråkigt för övrigt att SD tänker rösta för det femte jobbskatteavdraget. Det hade varit en ypperlig chans att sänka Reinfeldt rejält efter alla påhopp på SD. En skön attack där på en rätt onödig reform hade varit mer gynnsamt för SD. Det hade också kunnat vara en liten icebreaker för att närma sig Sossarna i form av lite smådiskussioner i korridorer och lite dålda ryggdunkningar i korridorerna på Rosenbad, Sossarna som med all sannolikhet kommer regera snart. Fega tråkiga höger-SD.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-09-17 kl. 01:13.
2013-09-17, 00:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men tidens tand hade jobbat rätt bra redan innan SD kom in i riksdagen och vad hjälpte det? Det är tämligen avlägset att dårarna i de övriga partierna ska tänka om och använda sig av dina slogans. De fortsätter glatt med Sverige räcker till för oss alla, vi ska föra en generös flyktingpolitik och låt mig tala om Hibo, medan bl.a svensk sjukvård skriker efter resurser, när pengarna istället lagts på asylturister.
När ska dina kompisar vakna till?
När levnadsstandarden i Sverige understiger den i Somalia?

Jag tror att SD-ökningen i Sverige sammanhänger med ett allt större missnöje med den förda invandringspolitiken. Jag tycker själv att jag märker en bitterhet hos personer i min omgivning - de köper inte längre de vanliga flyktingargumenten.

Jag tror även att sjuklöverns politiker nu känner en allt större skräck över vad de ställt till med.
Reinfeldts regelmässiga "goddag yxskaft" och hans argumentlösa hatutbrott tyder på det. Sjuklövern bemöter inte längre argument med argument. De är helt enkelt trängda i ett hörn och ser hur SD plockar riksdagsmandat efter riksdagsmandat. Allt medan de själva funderar över om de kanske kan klättra upp lite på valsedeln som det ju börjar spånas på nu. Får SD 15% så innebär det att var tionde icke-SD åker ur riksdagen. Det känns, garanterat. Decimering kallas detta, och det var förr en militär bestraffning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in