2013-09-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Blanka röster räknas som ogiltiga. Kan vara nytt för det här valet.

Jag hörde själv när valnämndens ordförande läste upp instruktionerna vid räkningen: "Röster där ingen av nomineringsgrupperna (dvs. partierna) finns korrekt angiven, räknas som ogiltilga."

Det är alltså samma behandling om man skriver fel som om man inte skriver något alls.
Om man är så hängiven att man klär på sig och går till vallokalen för att blankrösta i ett val med 12% deltagande borde man få ett pris.
2013-09-15, 23:13
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Blanka röster räknas som ogiltiga. Kan vara nytt för det här valet.

Jag hörde själv när valnämndens ordförande läste upp instruktionerna vid räkningen: "Röster där ingen av nomineringsgrupperna (dvs. partierna) finns korrekt angiven, räknas som ogiltilga."

Det är alltså samma behandling om man skriver fel som om man inte skriver något alls.
Det är sant att blanka röster är ogiltiga röster, men åtminstone i val som hålls av Valmyndigheten så särredovisas hur många av de ogiltiga som var blanka. För riksdagsvalet 2010 var nästan alla ogiltiga röster blanka (97%), övriga (3%) var ogiltiga av någon annan anledning.

Det är möjligt att Svenska kyrkan inte särredovisar sina blankröster.
2013-09-15, 23:16
Medlem
Flor-Idas avatar
Skulle vara intressant att veta hur stor andel av de "ogiltiga" rösterna med lite god vilja hade kunnat tydas som SD. T.ex. felstavning, särskrivning mm.

Min magkänsla säger att det är en oproportionellt hög andel.
2013-09-15, 23:29
Medlem
hmm är det Sverige eller demokraterna en sd-väljare stavar fel på??
2013-09-15, 23:31
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Skulle vara intressant att veta hur stor andel av de "ogiltiga" rösterna med lite god vilja hade kunnat tydas som SD. T.ex. felstavning, särskrivning mm.

Lägg av med foliehattandet!
De håller inofficiellt VM i foliehattsvikning för tillfället på Avpixlat.

Gå dit och titta hur rösträkningen går till istället! Såg en valsedel med ett enda jättestort S ritat på. Det skämtades friskt mellan rösträknarna om detta skulle räknas som en röst på sossarna eller SD, eller möjligen felstavat Centern.

Det handlar om en eller två sådana röster per vallokal. Tror du på konspiration som kan påverka något är du redo för en stor sinnesundersökning.
2013-09-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warrider
Felstavning av "Sverigedemokraterna" kanske?

Särskrivning, versaler, felstavning, otydbara bokstäver, osv.
Finns många sätt att underkänna en handskriven röstsedel, det är ju upp till valförättaren att döma.

Sparas inte alla röster, även de ogiltigförklarade, för att när som helst kunna gås igenom vid ett senare tillfälle?
2013-09-15, 23:53
Medlem
Zirens avatar
Ja nä 6% är kanske lite tråkigt när man hade hoppats på så mycket mer. Däremot slog det mig när jag var och röstade idag att alla jag mötte inne i vallokalen var pensionärer. Gamla stofiler där seriöst 1/3 hade rullator.

Lägg till att så många "antirasister" gaskade upp sig och gick och röstade så är det nog bara att acceptera resultatet. Jag tror nog ändå efter detta val att SD ligger på en c:a 9 - 12% i opinionen och att det möjligtvis kan ge någon ytterligare % till nästa år. Mest troligen kommer ingen vilja samarbeta med SD och S, MP samt V kommer inte vilja röra SD med en tång de närmaste 10 åren. Däremot så tror jag att till valet 2018 och framförallt valet efter det år 2022 så kommer mindre och mindre människor bry sig om alla hets kampanjer som drivs och SD kommer att bli bättre, mer mogna och skickligare. Alliansen kommer ha mist minst ett parti fram till dess och M och det andra och sista högerpartiet kommer inte ha något annat val än att samarbeta med SD om de någonsin vill ta tillbaka makten.
2013-09-16, 00:24
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och så här kommenterade en del politiska motståndare raset: Demker: "SD har flyktigare medlemmar".
Kul att hon har noll koll.
2013-09-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Ja nä 6% är kanske lite tråkigt när man hade hoppats på så mycket mer.
Äsch, 6% är bra och följer SD:s fördubblingsmönster.

Dessutom går det inte att jämföra med riksdagsvalet när det är hela 12 alternativ som delar på mandaten istället för 8.
2013-09-16, 00:47
Medlem
Sverigedemokraterna i riksdagen - ja tack!
https://www.facebook.com/SDjatack

2013-09-16 00.46 63 003
2013-09-13 19.57 SD 62 000
2013-09-11 20.00 SD 61 000 *
2013-09-09_____ 60000

* ungefärlig tid

jmf också graf:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/21%20Main%20frame%20Facebook_ja_tack.html
Senast redigerad av amalrik 2013-09-16 kl. 00:59.
2013-09-16, 00:47
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida

Citat:
Lägg av med foliehattandet!
De håller inofficiellt VM i foliehattsvikning för tillfället på Avpixlat.

Det är inte alls något konstig tanke. Precis som Flor-Ida på ett så sjukt roligt sätt beskriver så är det nog både en och annan blank lapp med "SD", "Sverige Demokraterna" eller liknande som blivit ogiltiga. Inte på grund av att SD:are skulle vara så mycket sämre på att stava utan på grund av det utbredda sabotaget mot SD som resulterat i att det helt enkelt inte funnits vanliga valsedlar. Undrar hur många röster Socialdemokratiska Arbetarpartiet eller Moderata samlingspartiet skulle få om man var tvungen att plita ner namnen helt korrekt varje gång.

Därmed inte sagt att det är ett överdrivet stort antal och att SD annars skulle hamnat på 10% men rätt ska va rätt.
2013-09-16, 00:49
Bannlyst
Helle Klein skall beklaga sig om SD i TV4 Morgon i morgon bitti.

Jag gissar att ingen SD:are är inbjuden som vanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in