2013-09-16, 17:28
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ditt scenario kräver inte nödvändigtvis att S och M bildar regering (det är dessutom rätt osannolikt).

Jo, det kräver det sannolikt. Det här är en fråga som har blivit så infekterad att den måste lösas genom en bred blocköverskridande uppgörelse. Socialdemokraterna, i koalition med MP (och kanske V) kan inte göra upp med Moderaterna bakom koalitionspartnernas rygg.

Det är just av detta skäl som jag tror mitt scenario är osannolikt för jag tror på en röd-grön regering.
2013-09-16, 17:32
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det har han ju trott hela tiden och alltid. Det fanns inte 4% potentiella Sverigedemokrater, så SD skulle aldrig nå riksdagen. Sen kom man in, då skulle man åja ut på en gång, men man ökade, då blev taket 6%, man blev större och så har det fortsatt. SD skulle aldrig någonsin kunna nå 10%, det harm an rimligtvis gjort. Taket var 12% som riktigt högt enligt dessa likasinnade, SD har nått siffror på över 14%.

Jag är väl medveten om det. Men det hade varit intressant att få lite bakgrund till de analyser/profetior han kommer med, eftersom de står bjärt i kontrast med vad den allmänna opinionen tycks peka på. Nånstans kommer ju informationen som ligger till grund för (det enligt dig och mig felaktiga) resonemanget. Vet powerboy något som du och jag har missat?
2013-09-16, 17:40
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Jag är väl medveten om det. Men det hade varit intressant att få lite bakgrund till de analyser/profetior han kommer med, eftersom de står bjärt i kontrast med vad den allmänna opinionen tycks peka på. Nånstans kommer ju informationen som ligger till grund för (det enligt dig och mig felaktiga) resonemanget. Vet powerboy något som du och jag har missat?

Powergirlie är ganska lika politikerna i så måtto att hen lever i en fantasivärld som hen målar upp i sitt sinne genom att utbrista i PK-anpassade "slogans". Sista stadiet före "krama-dig-själv-tröjan"...
2013-09-16, 18:03
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
SD har verkligen guldläge nu i och med 5:e jobbskatteavdraget.

Ska SD rösta på Alliansens förslag, ja kräv något tillbaka. Ska SD rösta på rödgrönas förslag, kräv något tillbaka då med.

Riktigt taktiskt bra drag av SD att säga att de vill ha 5:e avdrag men inte höja brytpunkten. Nu står de precis mittemellan Alliansen och rödgröna. Guldläge vad gäller förhandlingar.

Nu ska SD skita i "att ta ansvar". Nu ska de kräva något tillbaka efter allt piss de fått motstå.

Som Crispy skrev innan, det verkar som att SD är odödliga vad gäller att sjunka inom opinonen. Inte för att SD är så bra, utan för att de andra är så värdelösa och har noll förtroende. Om SD nu skiter i att "ta ansvar" och börjar kräva så kommer skiljelinjerna tydliggöras, och jag tror bannemig SD kommer öka ytterligare inom opinionen oavsett utgång.

Tycker att SD står helt rätt här. Dom har sagt att dom kan tänka sig ett 5e jobbskatteavdrag men inte är med på höjd gräns för att betala extra skatt på lönen. Tror det är vad majoriteten av folket också stödjer.

Någon som vet vart dom står gällande vinster i privata bolag gällande välfärden. Finns ett massivt stöd för att sätta begränsningar här (alltså inte stopp utan begränsningar). Vore grymt om SD kan ha denna hållning och dessutom få fram detta budskap.
2013-09-16, 18:08
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Tycker att SD står helt rätt här. Dom har sagt att dom kan tänka sig ett 5e jobbskatteavdrag men inte är med på höjd gräns för att betala extra skatt på lönen. Tror det är vad majoriteten av folket också stödjer.

Någon som vet vart dom står gällande vinster i privata bolag gällande välfärden. Finns ett massivt stöd för att sätta begränsningar här (alltså inte stopp utan begränsningar). Vore grymt om SD kan ha denna hållning och dessutom få fram detta budskap.

Åkesson utvecklade detta i sitt sommartal 2012. Han nämnde att vinster i välfärden är okej, men det ska finnas begränsningar. Man ska inte få ta ut en massa pengar och flytta det till skatteparadis. Ungefär så som du tycker.

Däremot borde de utveckla detta mer och framförallt gå ut med det tydligare. Jag tror att gemene man tycker som SD i denna fråga och kanske kan göra så att de ökar lite lite till. Men alla bäckar små.
2013-09-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Tackar igen, hittar mycket intressant där. Tittar man på medlemsantalet för SD ja tack och opinionsmätningarnas medelvärde under samma tid så är trenderna ganska uppenbara. Man kan ju nästan undra om det är normaliseringen på sociala medier som leder till högre procentsats i opinionsundersökningarna eller om det är tvärtom.

Det blir också tydligt att webpaneler ger bättre siffror för SD än telefonintervjuer. Inte för att det är någon nyhet i den här tråden men kul att kunna jämföra lite på egen hand

Långsiktiga opinionsförändringar för ett parti som SD beror
på den mentala bild av verkligheten och framtiden som finns sympatisörerna.
SD väljare är mera kritiska i flera frågor än andra väljare
och anser nog nu att värre snart blir värst.

Idag är det nog svårt att säga vad som ger höjt stabilt stöd och hur sociala medier påverkar etc.
Jag tror att förändringar i medlemsantal i SD och medlemmar i SD jatack säger mycket
om hur stödet till SD ändras och är på väg. Just nu indikerar det att SD kommer att öka
flera procentenheter till i väljarstöd fram till valet 2014. 15% verkar vara möjligt.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-16 kl. 18:22.
2013-09-16, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
UM har en internetfaktor som Melin hävdar innebär att SD blir riktigt uppmätt.
Melin från UM liksom Morian från YouGov har alltsedan 2010 hävdat att
Ipsos, Sifo, Novus, Skop, Demoskop och SCB klart underskattar SD.
Argumentet är att de använder telefon och ringer upp väljare.
Forskning visar väljare då ofta vägrar svara eller uppger annat parti än det de stöder.
Tex litar många inte på instituten och är rädda
för att bli stämplade som SD-are hos järnrörsvänstern.
Japp. Tvärtom ofta med MP. Där de är större i telefonundersökningarna än i verkligheten.
2013-09-16, 18:44
Medlem
Zirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Åkesson utvecklade detta i sitt sommartal 2012. Han nämnde att vinster i välfärden är okej, men det ska finnas begränsningar. Man ska inte få ta ut en massa pengar och flytta det till skatteparadis. Ungefär så som du tycker.

Däremot borde de utveckla detta mer och framförallt gå ut med det tydligare. Jag tror att gemene man tycker som SD i denna fråga och kanske kan göra så att de ökar lite lite till. Men alla bäckar små.

Det är sant. Hörde på nyheterna för någon dag sedan att 60% var emot vinster i välfärd och om jag kommer ihåg rätt - 20% var positiva.

Idag är det enbart V som är stark motståndare vad jag vet och det tror jag att V kan vinna röster på.

SD kan också tjäna på att vara emot vinster, kanske bara inte lika hårda motståndare som V.
2013-09-16, 18:44
Medlem
Sverigedemokraterna officiella medlemssida på Facebook
https://www.facebook.com/SDjatack

2013-09-09_____ 60 000
2013-09-16 18.18 63 268

Fortsatt enorm ökning ca 450 medlemmar per dygn och 3 000 per vecka.

jmf också graf:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/21...k_ja_tack.html
2013-09-16, 18:48
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Sverigedemokraterna officiella medlemssida på Facebook
https://www.facebook.com/SDjatack

2013-09-09_____ 60 000
2013-09-16 18.18 63 268

Fortsatt enorm ökning ca 450 medlemmar per dygn och 3 000 per vecka.

jmf också graf:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/21...k_ja_tack.html

Med den här takten så ansluter sig alltså 1,7 procent av Sveriges valmanskår varje månad.
2013-09-16, 18:54
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Med den här takten så ansluter sig alltså 1,7 procent av Sveriges valmanskår varje månad.
Nja, snarare 0,17 procent, eller?
2013-09-16, 18:55
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Fast det behöver ju inte betyda något. Många av dessa nytillkomna kan vara gamla SD:are som nu fattat modet att stå för sin åsikt offentligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in