2013-09-16, 17:57
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Krosspassning känns äldre än 00-talet.

Två begrepp som känns rätt nya i de svenska fotbollsspråket är "boxen" och "skjuter brett". Jag tror jag hörde dem första gången i ett VM. Kan det vara 2006? De måste vara influerade från engelskan.
Efter lite googling så verkar det som att krosspassning fanns med i SAOL12 som gavs ut 1998 (saknar information om tidigare versioner) så jag får nog backa där.

Dock vill jag med en dåres envishet hävda att det gått inflation i användandet av ordet. Vissa, som exempelvis Glenn Strömberg, säger inte ens inlägg längre utan allt är en kross.
Citera
2013-09-16, 18:01
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Wilbacher snackar inte bara upp italiensk fotboll, utan har även en förkärlek till att snacka ned tysk sådan, se exempelvis efter Dortmund-Malaga där han var duktigt bitter. Förmodligen för att vi "oförtjänt" tog deras CL-plats.

Enstaka grejer vid enstaka tillfällen.

Jag har varit fly förbannad på Hasse Backe en gång, Magnus Hedman en gång & Elin (fotbollsspelare ljus) en gång. Finns det verkligen någon man har verklig anledning att störa sig på jämt? Jag tror inte det. Wilbacher snackar förmodligen sällan ner tysk fotboll. Det ligger nog i sättet du väljer att betrakta sändningen på.
Citera
2013-09-16, 18:02
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Du tycker det blir för mycket italienska uttryck.

Jag tycker det blir för mycket uttryck bara för sakens skull, ett ordbajsande och snobberi som sagt. Du hör ingen som säger transfer markt, verteidiger eller anhänger.

Däremot har jag inte märkt att Wilbacher klankar ner på andra ligor direkt.
Citera
2013-09-16, 18:07
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Krosspassning är ju ett modeord från 2000-talet. Snackade man om "kross" på 90-talet betydde det enbart storstryk och inte inlägg , djupledspassning eller kantbyte.

Trequartista och catenaccio har varit ett vedertagna begrepp längre än så.

Andy Hinchcliffe, Evertons högerback, var otrolig på krosspassningar. Det var hans specialitet. Kanske en ganska medioker spelare i övrigt men fan vad han kunde byta kant med långa svepande bollar. Därför är jag hundra på att kommentatorn snackade om krossbollar när Everton spelade på 90-talet.
Citera
2013-09-16, 18:20
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Efter lite googling så verkar det som att krosspassning fanns med i SAOL12 som gavs ut 1998 (saknar information om tidigare versioner) så jag får nog backa där.

Dock vill jag med en dåres envishet hävda att det gått inflation i användandet av ordet. Vissa, som exempelvis Glenn Strömberg, säger inte ens inlägg längre utan allt är en kross.

Krossade (som i att slå, tveksamt om det gäller en fotboll, boxning eller nåt annat) finns med i SAOL10 från -73 och krossboll finns med i SAOL11 från -86.
http://runeberg.org/saol/10-1/0266.html
http://runeberg.org/saol/11-6/0297.html

Edit: Sen vet jag inte vad man håller på med på SAOL, såg av en händelse att man strukit "derby" och "nepotism" till 13:e upplagan...
Senast redigerad av Aigis 2013-09-16 kl. 18:24.
Citera
2013-09-16, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Existerar det ens många rabiata anglofiler? Om vi bortser från den nedsupna Peter Wennman, vilka fler finns det?
Det beror på vad man räknar som anglofili, i princip alla svenskar älskar England och identifierar sig med England och dess kultur, det är alltså en del av den svenska kulturen att vara anglofil. Att gilla Italien eller Tyskland ses dock som märkligt och konstigt.
Citera
2013-09-16, 18:22
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Andy Hinchcliffe, Evertons högerback, var otrolig på krosspassningar. Det var hans specialitet. Kanske en ganska medioker spelare i övrigt men fan vad han kunde byta kant med långa svepande bollar. Därför är jag hundra på att kommentatorn snackade om krossbollar när Everton spelade på 90-talet.

Begreppet krosspassning/krossboll inom fotbollen (eller förkortningen kross, jmfr pass = passning) har funnits så länge jag vet, dvs minst sedan 70-talet. Vad ska man kalla det annars? (Tvärboll? Snepass? )
Citera
2013-09-16, 20:44
Medlem
Normalt undviker jag sådana här trådar. Men tonen är onekligen ganska trevlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Det finns en ganska avgörande skillnad mellan England och Italien när det gäller fotbollen i det att i Italien har den en sammankoppling till övriga samhället mycket mer än i England. I podcasten Agendasättarna intervjuades i ett avsnitt Glenn Strömberg och han sade bland annat att spelare som Zola, Vialli tyckte det var rätt skönt att komma till England eftersom "ingen brydde sig", antar att han menar i samma utsträckning som det kunde vara i Italien. Kanske ser annorlunda ut i dag då Premier League är världens största liga men ändå intressant.
...
Jag håller med. Enligt mig är intresset bredare i Italien. Alla jävlar har en åsikt om vilka som ska spela och vilken taktik man borde använda. Och min erfarenhet från då jag träffar engelsmän, och även till stor del fransmän i yrkeslivet är att de hellre snackar om rugby. Klasskillnader.

En anledning till att man svänger sig med italienska uttryck, förutom att sätta stämning, är att traditionen skiljer sig från den engelska och därmed svenska begreppsvärlden.

Vafan, Calcio! Ordet skiljer sig från resten av världen. Alla andra använder fotboll. Förutom amerikanarna, men det är bara för att namnet redan användes för deras variant av rugby. Men i Italien så använder man naturligtvis calcio om hela världens fotboll, så det är en språklig innovation inte minst i Sverige att kunna skriva italiensk fotboll på ett kort och enkelt vis som alla förstår. Och samtidigt få in lite italiensk känsla.

Trequartista, libero, catenaccio, ultras, tifo, bandiera, cucchiaio, osv sedan är det nog mer lathet om man väljer att använda spelarroller som t ex regista, mezzala, prima och secunda punta osv eftersom det finns svenska namn för detta även om definitionerna nog inte riktigt stämmer överens.

Och precis som Motvall varit inne på så spelar städers och regioners historiska bakgrund stor roll i Italien. Och det höjer upplevelsen att kunna så mycket som möjligt om de olika städerna. Ungefär som då man ser Tour de France med en bra kommentator. En fullständigt händelselös etapp på fem timmar kan vara en njutning om han har vett att berätta om gamla hjältars insatser på samma sträckning, om historiska slag som skett på borgarna de passerar, vilka ostar och viner som produceras osv in absurdum.

Och eftersom Italien har varit framgångsrika har de varit med och drivit spelets utveckling och därmed även termerna. Jag tror t ex att de var först med ordet centrocampista dvs mittfältare. Innan var man antingen anfallare eller försvarare.
Citera
2013-09-16, 21:09
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bullshit, hur ofta hör du någon referera till en wingback eller winger? Händer för fan aldrig men folk som Wilbacher klarar inte en dag utan att säga trequartista, catenaccio eller mercato. Det är ingen annan som börjar snacka om fish n chips eller surkål bara för att man gillar engelsk eller tysk fotboll men pasta och italienskt vin? Jajamen, det hör visst hemma i ett fotbollsprogram. När kommer första referensen till folköl och pyttipanna i 08-fotboll?
På tal om ingenting så sitter Bosse P. just nu under Liverpools match och slänger sig med termer som wing-spelare.
Citera
2013-09-16, 21:15
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
På tal om ingenting så sitter Bosse P. just nu under Liverpools match och slänger sig med termer som wing-spelare.

Bosse får säga vad han vill, basta.
Citera
2013-09-16, 21:19
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bosse får säga vad han vill, basta.

Nu slänger du ju dig med italienska uttryck.

Eller du menar "basta" som i en uppmaning att PG ska sätta sig i en bastu?
Citera
2013-09-16, 21:28
Medlem
motvalls avatar
Citat:

Hörde samma sak. Det är däremot ett helt meningslöst ord, finns ett adekvat svenskt uttryck.

Annars är detta med vilka ord som ska användas i svenskan för olika företeelser eller begrepp inte alls speciellt självklart, så att du hade totalfel nyss behöver du inte skämmas för. Svenska fotbollsförbundet har en egen liten ordbok för att alla ska "prata" samma språk, sådant fick man lära sig på tränarutbildningarna. Men gissar att den är lika aktuell som SAOL var förr i tiden, om inte trequartista finns med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in