Citat:
Ursprungligen postat av
Aigis
Jo, det var dumt att ta just trequartista som exempel för det tycker jag själv är ett ganska bra uttryck, jag tog ett gäng bara på måfå. Grejen är inte att det inte finns en del italienska eller engelska ord som har användning utan att det är ett jävla snobberi och ordbajsande runt italiensk fotboll som leds av Wilbacher och Alkisen där det spelar större roll hur man säger något än vad man säger. I deras värld är det tydligen så man markerar att man kan något om italiensk fotboll.
Fast där tycker jag precis tvärtom. Då & då kollar jag på andra idrotter också. NBA-basket, Rugby-VM, Tour de France, boxning, volleyboll-VM eller NHL-hockey. Jag vill slukas in i en ny värld. Jag vill att det formligen ska spruta begrepp & uttryck som karaktäriserar just den miljön jag vill insupa. Det är ju den särpräglade stämningen som utgör dessa idrotter som jag vill ta in. Skit samma om jag inte fattar hälften. Kommentatorerna är proffs på att vara pedagoger. De brukar kunna förklara hjälpligt.
Nyligen hajade jag att min morsa inte har järnkoll på skillnaden mellan landslagsfotboll & klubblagsfotboll. Varför inte Milan deltar i VM alltså. Farsan visste inte skillnaden på Premier League & Champions League. Kommentatorerna kan inte hinna förklara alla grunder för alla. De som är riktigt inbitna tar ju själva reda på de grunderna för att kunna hänga med bättre.
Du tycker det blir för mycket italienska uttryck. Jag vill påstå att de svenska uttrycken är lika svåra att förstå. Trots att man kan svenska perfekt så är det omöjligt att hänga med helt om man inte är inbiten. "De hade ett bra fönster", "De parkerade bussen", "Han är en falsk nia", "Han är ute & hänger tvätt" osv osv. Morsan skulle såklart inte fatta ett skvatt av det här. Vill man vara engagerad så greppar man förhoppningsvis så småningom vad grejerna betyder.