2013-09-16, 17:07
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Krossbollar tycker jag mig höra varje gång jag ser på Viasats sändningar. Visste jag inte bättre skulle jag nog tro att de pratade om sjuhelsikes dönare.

Krossboll och offside är ju vedertagna uttryck varav det första till och med är en försvenskad version men du hör väl aldrig att det blev penalty eller corner?
Citera
2013-09-16, 17:09
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bullshit, hur ofta hör du någon referera till en wingback eller winger? Händer för fan aldrig men folk som Wilbacher klarar inte en dag utan att säga trequartista, catenaccio eller mercato. Det är ingen annan som börjar snacka om fish n chips eller surkål bara för att man gillar engelsk eller tysk fotboll men pasta och italienskt vin? Jajamen, det hör visst hemma i ett fotbollsprogram. När kommer första referensen till folköl och pyttipanna i 08-fotboll?

Sitter man med några polare och har tråkigt en kväll så kan man ladda upp senaste Eurotalk och ta en sup för varje italienskt uttryck Wilbacher drar. Är man lite mer hardcore så tar man också en för varje gång han börjar jämföra med Italien fast man är i Englands- eller Tysklandsdelen.

Kort sagt, det är redigt jävla kuksmekande bland alla tifosi di italiano eller va fan det heter...

Trequartista är ju en vital & viktig position på planen som historiskt präglat den italienska fotbollen lika mycket som rak fyrbackslinje präglat den svenska. Catenaccio är en taktik som ligger till grund för hela den moderna fotbollen (de senaste 40 åren), det har större betydelse än nästan alla andra begrepp du någonsin hört inom fotboll.

Angående "mercato"...när jag vill bli full snabbt som fan så tar jag en sup varje gång någon säger "Silly Season".
Citera
2013-09-16, 17:16
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Trequartista är ju en vital & viktig position på planen som historiskt präglat den italienska fotbollen lika mycket som rak fyrbackslinje präglat den svenska. Catenaccio är en taktik som ligger till grund för hela den moderna fotbollen (de senaste 40 åren), det har större betydelse än nästan alla andra begrepp du någonsin hört inom fotboll.

Angående "mercato"...när jag vill bli full snabbt som fan så tar jag en sup varje gång någon säger "Silly Season".

Jo, det var dumt att ta just trequartista som exempel för det tycker jag själv är ett ganska bra uttryck, jag tog ett gäng bara på måfå. Grejen är inte att det inte finns en del italienska eller engelska ord som har användning utan att det är ett jävla snobberi och ordbajsande runt italiensk fotboll som leds av Wilbacher och Alkisen där det spelar större roll hur man säger något än vad man säger. I deras värld är det tydligen så man markerar att man kan något om italiensk fotboll.
Citera
2013-09-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag förstår inte riktigt varför det fästs så stor vikt vid programledare, journalister & experter. Vad är det som de gör som är så kasst? Jag måste ha missat det i så fall.

Det här fenomenet vill jag nog kalla "Internet-sjukan". Att man måste analysera & totalsåga varenda människa som är någorlunda känd. Det verkar som att de som medverkar i program blir mera granskade, diskuterade & sågade än spelarna (frånsett de i storlagen).

Euro Talk & Club Calcio bygger ju på att några snubbar sitter & snackar lite fotboll. Hur det sen kan leda till att de blir fullständigt nedsablade på nätet går bortom mitt förstånd. Vad exakt är det för kolossala fel dessa människor begått?

Thomas Wilbacher blir sågad för att han pratar mycket om Italien. Ja, det är ju därför han är där! För att babbla om det han kan oerhört mycket om, dvs Italien.

De vanliga journalisterna blir sågade för brist på djupa kunskaper. Ja, de kan lite om mycket. Deras jobb handlar om att kunna bevaka all möjlig idrott & kunna lite grand om allting.

Hur ska man göra då? Grejen med nördar är ju deras djupa kunskap om något specifikt & grejen med slipat mediafolk är ju att de kan ro en TV-sändning i land.

Det kan verka som att dom i TV är blåsta & att folk på FB kan så otroligt mycket. Såklart, här kan man ju välja precis vad man känner för att uttala sig om & man slipper bli granskad av någon. Hade vi vetat vilka som döljer sig bakom kontona på FB skulle ju både den ena & andra bristen krypa fram. Till slut blir det nog inte så många som skulle kunna genomföra en TV-sändning. Det blev tyvärr totalfiasko när TV4 för några år sedan bjöd in en kille från Svenska Fans till att snacka Lazio. Vill inte gå djupare in på det för jag vill inte peka ut honom. Konstaterar bara att mediefolket är oerhört skickliga på det dom gör.

Wilbacher snackar inte bara upp italiensk fotboll, utan har även en förkärlek till att snacka ned tysk sådan, se exempelvis efter Dortmund-Malaga där han var duktigt bitter. Förmodligen för att vi "oförtjänt" tog deras CL-plats.
Citera
2013-09-16, 17:37
Medlem
Italienska fansen har gått om anglofilerna längesedan. Bara att gå in på Serie A-tråden så verkar var tredje inlägg vara på italienska. För helvete, Sven Svensson!!!
Citera
2013-09-16, 17:38
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Jo, det var dumt att ta just trequartista som exempel för det tycker jag själv är ett ganska bra uttryck, jag tog ett gäng bara på måfå. Grejen är inte att det inte finns en del italienska eller engelska ord som har användning utan att det är ett jävla snobberi och ordbajsande runt italiensk fotboll som leds av Wilbacher och Alkisen där det spelar större roll hur man säger något än vad man säger. I deras värld är det tydligen så man markerar att man kan något om italiensk fotboll.
Krosspassning är ju ett modeord från 2000-talet. Snackade man om "kross" på 90-talet betydde det enbart storstryk och inte inlägg , djupledspassning eller kantbyte.

Trequartista och catenaccio har varit ett vedertagna begrepp längre än så.
Citera
2013-09-16, 17:43
Medlem
Existerar det ens många rabiata anglofiler? Om vi bortser från den nedsupna Peter Wennman, vilka fler finns det?
Citera
2013-09-16, 17:44
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Krosspassning är ju ett modeord från 2000-talet. Snackade man om "kross" på 90-talet betydde det enbart storstryk och inte inlägg , djupledspassning eller kantbyte.

Trequartista och catenaccio har varit ett vedertagna begrepp längre än så.

Det tvivlar jag starkt på i ett Sverige som fått allt i fotbollsväg från Sverige. Känns som det är en fråga för Språket i P1.
Citera
2013-09-16, 17:46
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Det tvivlar jag starkt på i ett Sverige som fått allt i fotbollsväg från Sverige. Känns som det är en fråga för Språket i P1.

Krosspassning känns äldre än 00-talet.

Två begrepp som känns rätt nya i de svenska fotbollsspråket är "boxen" och "skjuter brett". Jag tror jag hörde dem första gången i ett VM. Kan det vara 2006? De måste vara influerade från engelskan.
Citera
2013-09-16, 17:50
Medlem
De "ställer frågor till backlinjen" eller går "all in". Vidriga jävla klyschor som förmodligen också är hämtad från engelskan. Eller pokervärlden i det senare fallet. Spyr varje gång jag hör det.
Citera
2013-09-16, 17:50
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Fast där tycker jag precis tvärtom. Då & då kollar jag på andra idrotter också. NBA-basket, Rugby-VM, Tour de France, boxning, volleyboll-VM eller NHL-hockey. Jag vill slukas in i en ny värld. Jag vill att det formligen ska spruta begrepp & uttryck som karaktäriserar just den miljön jag vill insupa. Det är ju den särpräglade stämningen som utgör dessa idrotter som jag vill ta in. Skit samma om jag inte fattar hälften. Kommentatorerna är proffs på att vara pedagoger. De brukar kunna förklara hjälpligt.

Nyligen hajade jag att min morsa inte har järnkoll på skillnaden mellan landslagsfotboll & klubblagsfotboll. Varför inte Milan deltar i VM alltså. Farsan visste inte skillnaden på Premier League & Champions League. Kommentatorerna kan inte hinna förklara alla grunder för alla. De som är riktigt inbitna tar ju själva reda på de grunderna för att kunna hänga med bättre.

Du tycker det blir för mycket italienska uttryck. Jag vill påstå att de svenska uttrycken är lika svåra att förstå. Trots att man kan svenska perfekt så är det omöjligt att hänga med helt om man inte är inbiten. "De hade ett bra fönster", "De parkerade bussen", "Han är en falsk nia", "Han är ute & hänger tvätt" osv osv. Morsan skulle såklart inte fatta ett skvatt av det här. Vill man vara engagerad så greppar man förhoppningsvis så småningom vad grejerna betyder.
Citera
2013-09-16, 17:55
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Existerar det ens många rabiata anglofiler? Om vi bortser från den nedsupna Peter Wennman, vilka fler finns det?

Erik Niva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in