2013-09-16, 13:52
Medlem
tjenaretjenares avatar
Tycker också att diskussionen håller en god nivå och det hoppas jag att den fortsätter att göra. Jag sätter mig gärna ner och käkar pasta, dricker ett gott italienskt vin och kollar en trevlig serie a match. Jag gillar även att läsa om diverse ryska klubbar där de finns en klubb som är rätt speciell och då läser jag om hela staden och området. Läser gärna historier om spelare från Afrika som varit med om saker som man inte kan föreställa sig och ja jag läser gärna om gatubarn och liknande i Rio som är en del av deras fotboll. Så nej jag är inte befriad från att läsa saker kring klubbar/städer och dess kultur utan tvärtom blir de tråkigt om man bara hör snack om att man ska spela 4-4-2 eller 4-2-3-1.

Men som jag sagt så har vi en grupp herrar i svensk media som enligt mig har börjat gå för långt på redigt att hela tiden ska den italienska fotbollen framstå som störst bäst och vackrast. Denna desperation hittar jag varken i England, Ryssland, Brasilien eller någon annanstans och det är här jag börjar snacka om något som liknar ett sjukdomsfall. Lägg därtill att dessa medianissar såklart har sina svansar som mer än gärna ska gapa lika högt dock når de inte de svenska folkhemmet och den gemene fotbollsintresserade människan på samma sätt.
Citera
2013-09-16, 14:06
Medlem
Shuyins avatar
Det finns en ganska avgörande skillnad mellan England och Italien när det gäller fotbollen i det att i Italien har den en sammankoppling till övriga samhället mycket mer än i England. I podcasten Agendasättarna intervjuades i ett avsnitt Glenn Strömberg och han sade bland annat att spelare som Zola, Vialli tyckte det var rätt skönt att komma till England eftersom "ingen brydde sig", antar att han menar i samma utsträckning som det kunde vara i Italien. Kanske ser annorlunda ut i dag då Premier League är världens största liga men ändå intressant.

Detta kanske avspeglar sig i dem som följer italiensk fotboll, både inhemskt men även bland utomstående följare av Serie A och för den delen lägre divisioner.

Edit: kan spontant också ställa mig frågande till att "italienfiera" ett program som är riktat till den publiken. Om det är i ett mer allmänt forum kan TS kritik vara mer nödvändig.
Senast redigerad av Shuyin 2013-09-16 kl. 14:08.
Citera
2013-09-16, 15:09
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Det finns en ganska avgörande skillnad mellan England och Italien när det gäller fotbollen i det att i Italien har den en sammankoppling till övriga samhället mycket mer än i England. I podcasten Agendasättarna intervjuades i ett avsnitt Glenn Strömberg och han sade bland annat att spelare som Zola, Vialli tyckte det var rätt skönt att komma till England eftersom "ingen brydde sig", antar att han menar i samma utsträckning som det kunde vara i Italien. Kanske ser annorlunda ut i dag då Premier League är världens största liga men ändå intressant.

Detta kanske avspeglar sig i dem som följer italiensk fotboll, både inhemskt men även bland utomstående följare av Serie A och för den delen lägre divisioner.

Edit: kan spontant också ställa mig frågande till att "italienfiera" ett program som är riktat till den publiken. Om det är i ett mer allmänt forum kan TS kritik vara mer nödvändig.

Att inte italienska gamla stjärnspelare blivit så igenkända i England beror nog mest på att de inte är engelska. Som i alla större fotbollsländerna är landets invånare ganska ointresserat av andra ligor och dess spelare, man har fullt upp med att följa sin egen storliga. I det fallet är det nog vi svenskar som är lite udda.

Men du har rätt i din ursprungliga tanke, fotbollsintresset i Italien är socialt sätt ”bredare” än i England. Där är den fortfarande mycket av en arbetarsport, även om det håller på att förändras. Men i det fallet är Italien inte annorlunda än de flesta andra länder, som Spanien, Tyskland eller t o m Sverige. Det är England som skiljer ut sig genom att medel- och överklassen har två ”egna” lagsporter, rugby och cricket.
Citera
2013-09-16, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Att inte italienska gamla stjärnspelare blivit så igenkända i England beror nog mest på att de inte är engelska. Som i alla större fotbollsländerna är landets invånare ganska ointresserat av andra ligor och dess spelare, man har fullt upp med att följa sin egen storliga. I det fallet är det nog vi svenskar som är lite udda.

Men du har rätt i din ursprungliga tanke, fotbollsintresset i Italien är socialt sätt ”bredare” än i England. Där är den fortfarande mycket av en arbetarsport, även om det håller på att förändras. Men i det fallet är Italien inte annorlunda än de flesta andra länder, som Spanien, Tyskland eller t o m Sverige. Det är England som skiljer ut sig genom att medel- och överklassen har två ”egna” lagsporter, rugby och cricket.

Sant, men grejen är väl den att engelsmän generellt är mer fotbollstokiga än Italienare. Det kanske är en stor generalisering, men av mina egna personliga möten med engelsmän och Italienare från olika klasser samt yrken har ju engelsmännen klart kunnat och varit mer intresserad av fotboll..
Citera
2013-09-16, 15:20
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Medveten om att så är fallet, men det var bara något som jag tänkte på när jag såg tråden och jag tror inte att skillnaden är lika extrem i dagsläget heller. Känner dock att vi börjar gå lite off topic här om vi skall bedyra vad Svensson håller på för lag.

Jag kan ju känna sympati dock för att man vill markera sitt Serie A intresse och distansera sig från mainstream som i detta fall får representeras av "PL-svenskar".
Citera
2013-09-16, 15:24
Medlem
I verkliga livet? Nej!
På Flashback? Ja, och har varit så sedan jag började skriva här 2007.
Citera
2013-09-16, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Tycker också att diskussionen håller en god nivå och det hoppas jag att den fortsätter att göra. Jag sätter mig gärna ner och käkar pasta, dricker ett gott italienskt vin och kollar en trevlig serie a match. Jag gillar även att läsa om diverse ryska klubbar där de finns en klubb som är rätt speciell och då läser jag om hela staden och området. Läser gärna historier om spelare från Afrika som varit med om saker som man inte kan föreställa sig och ja jag läser gärna om gatubarn och liknande i Rio som är en del av deras fotboll. Så nej jag är inte befriad från att läsa saker kring klubbar/städer och dess kultur utan tvärtom blir de tråkigt om man bara hör snack om att man ska spela 4-4-2 eller 4-2-3-1.

Men som jag sagt så har vi en grupp herrar i svensk media som enligt mig har börjat gå för långt på redigt att hela tiden ska den italienska fotbollen framstå som störst bäst och vackrast. Denna desperation hittar jag varken i England, Ryssland, Brasilien eller någon annanstans och det är här jag börjar snacka om något som liknar ett sjukdomsfall. Lägg därtill att dessa medianissar såklart har sina svansar som mer än gärna ska gapa lika högt dock når de inte de svenska folkhemmet och den gemene fotbollsintresserade människan på samma sätt.
Eh va? Skojar du eller? Premier League marknadsförs ju hela tiden som den bästa ligan, överlägset bästa ligan och det är vad PL fansen själva säger jämt och ständigt. Är det någon liga som påstår sig vara överlägset bäst så är det ju premier league.

De övriga ligorna får ju ingen respekt alls i Sverige, Premier league är bäst, spanska ligan är värdelös förutom två lag, den italienska ligan suger och alla spelare där fuskar och filmar osv osv. PL fansen har väldigt låg respekt för övriga fotbollsligor.

Att du stör dig på några få svenskar som gillar italiensk fotboll är ju ett skämt, du kan glädja dig med att 99 % av svenskarna enbart glor på PL och skiter i resterande fotboll.
Citera
2013-09-16, 16:24
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Sant, men grejen är väl den att engelsmän generellt är mer fotbollstokiga än Italienare. Det kanske är en stor generalisering, men av mina egna personliga möten med engelsmän och Italienare från olika klasser samt yrken har ju engelsmännen klart kunnat och varit mer intresserad av fotboll..
Det är inte mitt intryck alls, då har jag ändå både arbetat och bott i England samt har släkt där. Har också hygglig koll på Italien, inte bott där själv, men har släkt som gör/gjort det.

Men fotbollsintresset runt om i världen skiljer sig enormt mellan vilka man träffar och varifrån dessa kommer, speciellt i England varierar det väldigt mycket mellan olika städer. Sedan får man inte glömma bort att i vissa orter runt om i Europa, som säg Newcastle eller Dortmund, finns det egentligen bara fotboll att vara intresserad av. Klart att de är fotbollstokiga där oberoende av land.

Tillbaka till ursprungsfrågan;
Man får inte glömma bort att det bara är den italienska fotbollen som överhuvudtaget har något eget riktigt TV-program som Club Calcio. Skulle det finnas motsvarande om spansk eller tysk fotboll vore dessa nog lika ”nördiga” och säkerligen reta vissa.

Tycker personligen att det man mest kan reta sig på i fotbollsmedia-Sverige dock inte är lite fjantiga italienfixerade programledare eller ens Premier Leagues dominans och mångas otroligt ensida syn på både lag och spelare där. Man har liksom vant sig efter alla år.

Det är istället den helt oproportionerliga fokuseringen på franska ligan nu när Zlatan spelar där. Vem är egentligen så intresserad av den att man slaviskt måste följa omgång efter omgång? Förvånansvärd dålig fotboll i mina ögon, utan den charmen som alla de andra större ligorna ändå har.
Citera
2013-09-16, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
I verkliga livet? Nej!
På Flashback? Ja, och har varit så sedan jag började skriva här 2007.

Håller med vissa användare här är extrema när det gäller runkandet till serie a och kulturen. Bodde i italien och studerade i florens mellan 2011-2012 och folket var långt ifrån tokiga nötter
Citera
2013-09-16, 16:42
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Och anglofilerna använder aldrig engelska ord?

Bullshit, hur ofta hör du någon referera till en wingback eller winger? Händer för fan aldrig men folk som Wilbacher klarar inte en dag utan att säga trequartista, catenaccio eller mercato. Det är ingen annan som börjar snacka om fish n chips eller surkål bara för att man gillar engelsk eller tysk fotboll men pasta och italienskt vin? Jajamen, det hör visst hemma i ett fotbollsprogram. När kommer första referensen till folköl och pyttipanna i 08-fotboll?

Sitter man med några polare och har tråkigt en kväll så kan man ladda upp senaste Eurotalk och ta en sup för varje italienskt uttryck Wilbacher drar. Är man lite mer hardcore så tar man också en för varje gång han börjar jämföra med Italien fast man är i Englands- eller Tysklandsdelen.

Kort sagt, det är redigt jävla kuksmekande bland alla tifosi di italiano eller va fan det heter...
Senast redigerad av Aigis 2013-09-16 kl. 16:52.
Citera
2013-09-16, 16:56
Medlem
Stivalis avatar
Jag förstår inte riktigt varför det fästs så stor vikt vid programledare, journalister & experter. Vad är det som de gör som är så kasst? Jag måste ha missat det i så fall.

Det här fenomenet vill jag nog kalla "Internet-sjukan". Att man måste analysera & totalsåga varenda människa som är någorlunda känd. Det verkar som att de som medverkar i program blir mera granskade, diskuterade & sågade än spelarna (frånsett de i storlagen).

Euro Talk & Club Calcio bygger ju på att några snubbar sitter & snackar lite fotboll. Hur det sen kan leda till att de blir fullständigt nedsablade på nätet går bortom mitt förstånd. Vad exakt är det för kolossala fel dessa människor begått?

Thomas Wilbacher blir sågad för att han pratar mycket om Italien. Ja, det är ju därför han är där! För att babbla om det han kan oerhört mycket om, dvs Italien.

De vanliga journalisterna blir sågade för brist på djupa kunskaper. Ja, de kan lite om mycket. Deras jobb handlar om att kunna bevaka all möjlig idrott & kunna lite grand om allting.

Hur ska man göra då? Grejen med nördar är ju deras djupa kunskap om något specifikt & grejen med slipat mediafolk är ju att de kan ro en TV-sändning i land.

Det kan verka som att dom i TV är blåsta & att folk på FB kan så otroligt mycket. Såklart, här kan man ju välja precis vad man känner för att uttala sig om & man slipper bli granskad av någon. Hade vi vetat vilka som döljer sig bakom kontona på FB skulle ju både den ena & andra bristen krypa fram. Till slut blir det nog inte så många som skulle kunna genomföra en TV-sändning. Det blev tyvärr totalfiasko när TV4 för några år sedan bjöd in en kille från Svenska Fans till att snacka Lazio. Vill inte gå djupare in på det för jag vill inte peka ut honom. Konstaterar bara att mediefolket är oerhört skickliga på det dom gör.
Citera
2013-09-16, 16:59
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bullshit, hur ofta hör du någon referera till en wingback eller winger? Händer för fan aldrig men folk som Wilbacher klarar inte en dag utan att säga trequartista, catenaccio eller mercato. Det är ingen annan som börjar snacka om fish n chips eller surkål bara för att man gillar engelsk eller tysk fotboll men pasta och italienskt vin? Jajamen, det hör visst hemma i ett fotbollsprogram. När kommer första referensen till folköl och pyttipanna i 08-fotboll?

Sitter man med några polare och har tråkigt en kväll så kan man ladda upp senaste Eurotalk och ta en sup för varje italienskt uttryck Wilbacher drar. Är man lite mer hardcore så tar man också en för varje gång han börjar jämföra med Italien fast man är i Englands- eller Tysklandsdelen.

Kort sagt, det är redigt jävla kuksmekande bland alla tifosi di italiano eller va fan det heter...
Krossbollar tycker jag mig höra varje gång jag ser på Viasats sändningar. Visste jag inte bättre skulle jag nog tro att de pratade om sjuhelsikes dönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in