Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Du är alltså fortfarande mer intresserad av att hålla fast vid dina slutsatser och antaganden än att lära dig. Synd, du verkade ju faktiskt vara på rätt väg tidigare. Har du frågor svarar jag gärna, annars ser jag ingen mening med att fortsätta denna ringdans.
Mina slutsatser är korrekta. QE = skapa pengar till systemet. Fed skapar dagligen dollar, backade av huslån. Förstår inte riktigt vad det är jag "ska lära mig". Centralbanker skapar dagligen pengar i dagens läge då "sedelpressarna går på högvarv" om man så vill uttrycka det. Hur tror du annars ECB och the Fed kan få ner sina räntor på rekordlåg nivå?
För att snabbt summera detta:
Tråden handlar om varför länder är skyldiga pengar. Pengar skapas genom lån. Ska således ett land få mer pengar utan att höja skatterna måste de låna, varpå en skuld uppkommer. Centralbanker världen över, och då främst the Fed skapar dagligen nya pengar och lånar ut för att få ekonomin att växa och tillväxten att öka.
Detta håller du alltså in med om, utan du vill att jag ska ställa en massa frågor om detta och få helt andra svar?
Jag vänder snarare på ditt uttalande och säger att om du har frågor så svarar jag gärna.