2013-09-15, 08:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Lidandet upphör när vi slutar lägga tanke- och känslomässiga värderingar på det vi upplever.

Tautologi. Ååååh vad djupt. "Sluta känn så kommer ni inte känna..."

Citat:
En inre frid uppstår och du hittar glädje i varandet.

Du sa ju precis att vi skulle sluta upp med att känna? Hur känner du glädjen då?

Citat:
Du blir en "Buddha", en "Jesus".

Transsubstantiation 2.0 ?

Citat:
Det har sagts att stillhet är det enda språk Gud talar, allt annat är en dålig översättning.

Säger vem? Och hur vet vi att det är gud? Kan det inte bara vara stillhet?

Citat:
Det är i det innevarande ögonblicket vi hittar denna stillhet.

Ja, lite svårt att känna stillheten som redan passerat eller som kommer passera i framtiden kan tyckas....

Citat:
Jag har skrivit att hjärnan har en funktion.

Djupt.
Citera
2013-09-15, 11:02
Medlem
Kan man leva utan att tro?
Citera
2013-09-15, 11:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Menar du faith eller belief? Religiös tro eller antagande? Eller använder du vagheten och dubbelmeningen i det svenska "tro" med flit?
Citera
2013-09-15, 11:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Here we go again, en semantisk dans kring ordet "tro". Utveckla ditt argument, så får vi se vad du menar.
Citera
2013-09-15, 15:26
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tautologi. Ååååh vad djupt. "Sluta känn så kommer ni inte känna..."

Det menar jag inte. Bli medveten först och främst ATT du känner när en situation eller ett möte uppstår där du har känslomässig smärta. Det är medvetenhet som är nyckeln.

Citat:
Du sa ju precis att vi skulle sluta upp med att känna? Hur känner du glädjen då?

Glädje, lycka, frid är vårat naturliga tillstånd. Vi ÄR glädje. Denna glädje kommer från varat.

Citat:
Säger vem? Och hur vet vi att det är gud? Kan det inte bara vara stillhet?

Det säger alla som upplevt dom ögonblick där tankarna tystnar en stund och du kan uppleva nuet fullt ut. Det är ditt sanna tillstånd.

Det beror givetvis hur vi definierar Gud. För mig är Gud (även om jag inte gillar ordet) ALLT som ÄR.
Dess ursprungskraft, dess källa är kärlek. Det är vilka vi är. Det blir också otroligt självklart när vi kan uppleva tillståndet av inre frid.

Vill också poängtera att det här är min upplevelse av sanningen.
Senast redigerad av BEing 2013-09-15 kl. 15:28.
Citera
2013-09-15, 15:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Lidandet upphör när vi slutar lägga tanke- och känslomässiga värderingar på det vi upplever. En inre frid uppstår och du hittar glädje i varandet.

Och vad har det med DIN anti-kosmiska "helt avsäga sig formen" världsbild att göra? Dels är denna världsbild .... som det mesta du användar som underlag ..... doktrinell, och dels ledar den oundvikligen till den pseudo-filosofiska apologetens 'last stand': Solipsismen.

Citat:
Du blir en "Buddha", en "Jesus".

Jag föredrar att stanna kvar med att vara Bogomil. Men jag har ju inte heller din fixering vid guru-attityder.

Citat:
Ditt "jag" försvinner och du blir observatören av dina tankar och känslor. Mycket svårt givetvis eftersom dom flesta av oss går omkring med så mycket känslomässigt skräp. Så ser jag det.

Ja, men även "jag"-löshet är inte det éntydiga grund-begrepp du vill göra det till för att kunne skapa din synkretism-smet.

Citat:
Det har sagts att stillhet är det enda språk Gud talar, allt annat är en dålig översättning. Det är i det innevarande ögonblicket vi hittar denna stillhet.

En sån doktrinalism och guru-attityder som du presenterar är ett väldans mental oväsen.

Citat:
Jag har skrivit att hjärnan har en funktion. Vara kreativ, resten är bara brus. Inre frid kan uppstå när vi hittar mellanrummen i bruset.

Ja, du kunne prova det själv istället för att stå på din såpbox och predika.
Citera
2013-09-15, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det menar jag inte. Bli medveten först och främst ATT du känner när en situation eller ett möte uppstår där du har känslomässig smärta. Det är medvetenhet som är nyckeln.

Nu är snuttefiltism det som karakteriserar dig, och den är säkert en funktionell position i ditt fall. Men du är inte mall för alla andra.
Citera
2013-09-15, 15:56
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har det med DIN anti-kosmiska "helt avsäga sig formen" världsbild att göra? Dels är denna världsbild .... som det mesta du användar som underlag ..... doktrinell, och dels ledar den oundvikligen till den pseudo-filosofiska apologetens 'last stand': Solipsismen.

Det är den vägen som jag väljer. Att vara sann mot mig själv i varje val trots att jag har känslomässig smärta, trots att jag har rädslor. Jag väljer att utmana dom så att jag eventuellt kan sluta styras av dom.

Citat:
Jag föredrar att stanna kvar med att vara Bogomil. Men jag har ju inte heller din fixering vid guru-attityder.

Det var en liknelse. Jag föredrar givetvis också att vara mig själv.

Citat:
Ja, men även "jag"-löshet är inte det éntydiga grund-begrepp du vill göra det till för att kunne skapa din synkretism-smet.

Jag tror inte helt på "jagets" upplösning. Jag tror på att bli medveten om att "jaget" är en illusion.

Citat:
En sån doktrinalism och guru-attityder som du presenterar är ett väldans mental oväsen.

Det får stå för dig.

Citat:
Ja, du kunne prova det själv istället för att stå på din såpbox och predika.

Jag är lika fast som alla andra, men jag vet om det.
Citera
2013-09-15, 15:57
Medlem
BEings avatar
Citat:
Nu är snuttefiltism det som karakteriserar dig, och den är säkert en funktionell position i ditt fall. Men du är inte mall för alla andra.

Absolut inte, men jag vet att alla har med sig känslomässig smärta. Alla människor har ett ego och dom flesta styrs fortfarande av detta ego.
Citera
2013-09-15, 16:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är den vägen som jag väljer. Att vara sann mot mig själv i varje val trots att jag har känslomässig smärta, trots att jag har rädslor. Jag väljer att utmana dom så att jag eventuellt kan sluta styras av dom.

Fungerar det för dig, grattis. Men det legitimerar inte att du projicerar din subjektiva världsbild och dens metodologi på andra.

Citat:
Jag är lika fast som alla andra, men jag vet om det.

Tydligen vet du inte om din egen låsning i guru-komplexet och doktrinalism.
Citera
2013-09-15, 16:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Absolut inte, men jag vet att alla har med sig känslomässig smärta. Alla människor har ett ego och dom flesta styrs fortfarande av detta ego.

Du drar för vittgående jämförelser och projicerar dig själv.
Citera
2013-09-15, 17:39
Medlem
BEings avatar
Citat:
Du drar för vittgående jämförelser och projicerar dig själv.

Gör jag? Har du mött någon människa utan ett ego?
Vi lever under ett tjockt lager falsk mascara och en stor portion självbedrägeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in