Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Lidandet upphör när vi slutar lägga tanke- och känslomässiga värderingar på det vi upplever. En inre frid uppstår och du hittar glädje i varandet.
Och vad har det med DIN anti-kosmiska "helt avsäga sig formen" världsbild att göra? Dels är denna världsbild .... som det mesta du användar som underlag ..... doktrinell, och dels ledar den oundvikligen till den pseudo-filosofiska apologetens 'last stand': Solipsismen.
Citat:
Du blir en "Buddha", en "Jesus".
Jag föredrar att stanna kvar med att vara Bogomil. Men jag har ju inte heller din fixering vid guru-attityder.
Citat:
Ditt "jag" försvinner och du blir observatören av dina tankar och känslor. Mycket svårt givetvis eftersom dom flesta av oss går omkring med så mycket känslomässigt skräp. Så ser jag det.
Ja, men även "jag"-löshet är inte det éntydiga grund-begrepp du vill göra det till för att kunne skapa din synkretism-smet.
Citat:
Det har sagts att stillhet är det enda språk Gud talar, allt annat är en dålig översättning. Det är i det innevarande ögonblicket vi hittar denna stillhet.
En sån doktrinalism och guru-attityder som du presenterar är ett väldans mental oväsen.
Citat:
Jag har skrivit att hjärnan har en funktion. Vara kreativ, resten är bara brus. Inre frid kan uppstå när vi hittar mellanrummen i bruset.
Ja, du kunne prova det själv istället för att stå på din såpbox och predika.