2013-09-15, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan
Länk till ditt svar.

Du menar på allvar att journalister alltid är på kontor? Att de aldrig är ute för att intervjua personer? Eller att de aldrig är ute för att täcka olika företagshändelser som mässor, presskonferenser och dylikt?

Vem är det då som är på dessa presskonferenser? Robotar? Hur tusan gör då SVT och TV4 sina intervjuer om de är tvungna att alla vara på inne sina kontor hela tiden?

Annars så kan de säkert använda sina privat smarttelefoner på sin arbetsplats. Där kan de surfa på Flashback precis som vilken annan svensk som helst. Med IP som kommer från Telia och andra operatörer. Hur skall du kunna stoppa dessa?

Dessutom, har du aldrig hört talas om frilansjournalister? Fast du kanske förnekar dess existens? Dessa arbetar ju självständigt och säljer endast sina artiklar till tidningar.
Citera
2013-09-15, 03:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Länk till ditt svar.
Så du menar att vi ska ip-blockera helt vanliga privatpersoner för att dom råkar vara journalister och för att du inte gillar att dom läser på forumet?
Citera
2013-09-15, 03:30
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Jag älskar yttrandefrihet och fri information, men inte när fel människor profiterar på att ta valda delar av informationen för att sprida disinformation och propaganda till en långt större målgrupp än detta forums medlemmar.

Men är det inte lite det som är meningen med yttrandefrihet och fri information? Att ALLA kan ta del av den?
Och inte att en person/forum/utvald grupp människor ska få sitta och bestämma vad folk ska få se eller inte få se?

Då är ju det ju vare sig yttrandefrihet eller fri information?
Citera
2013-09-15, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så du menar att vi ska ip-blockera helt vanliga privatpersoner för att dom råkar vara journalister och för att du inte gillar att dom läser på forumet?

Det vore inte ens möjligt för Flashback att vare sig tekniskt eller lagligt kunna ta fram ip-nummer som journalister använder, vare sig privat eller på jobbet.
Citera
2013-09-15, 06:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaK83
Det vore inte ens möjligt för Flashback att vare sig tekniskt eller lagligt kunna ta fram ip-nummer som journalister använder, vare sig privat eller på jobbet.

Klart det är simpelt att kolla vilka ip-ranges som expressen, dn eller aftonbladet använder sig av.. men som sagt, till vilken nytta? det är inte direkt svårt att använda en proxy... och framför allt. varför skulle de nekas tillgång till flashback?

Visst.. jag har no love för aftonbladet.. hatat dem sen 90-talet.. du är välkommen att göra samma sak.. men det betyder inte att de ska begränsas att ta till sig information. Jag hatar SD också.. det betyder inte att jag anser att sverigedemokrater inte ska få läsa vad de vill eller skriva vad de vill.
Citera
2013-09-15, 08:08
Medlem
Citat:
Du menar på allvar att journalister alltid är på kontor? Att de aldrig är ute för att intervjua personer? Eller att de aldrig är ute för att täcka olika företagshändelser som mässor, presskonferenser och dylikt?

Vem är det då som är på dessa presskonferenser? Robotar? Hur tusan gör då SVT och TV4 sina intervjuer om de är tvungna att alla vara på inne sina kontor hela tiden?

Annars så kan de säkert använda sina privat smarttelefoner på sin arbetsplats. Där kan de surfa på Flashback precis som vilken annan svensk som helst. Med IP som kommer från Telia och andra operatörer. Hur skall du kunna stoppa dessa?

Dessutom, har du aldrig hört talas om frilansjournalister? Fast du kanske förnekar dess existens? Dessa arbetar ju självständigt och säljer endast sina artiklar till tidningar.
Men är du efterbliven? När har jag hävdat att det skulle stoppa alla journalister från att nå Flashback?
Citera
2013-09-15, 09:44
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Poängen var att om man tar delar av fakta och helt ignorerar andra fakta för att presentera en vilseledande bild till allmänheten i propagandasyfte så är man per definition "fel", både för yrket journalist och som människa.
Vem ska avgöra vad som är "fel"? Enligt vilken måttstock då? Yttrandefrihet förutsätter för mig att även t.ex. stollar, folk med ideologiska läs- och skrivsvårigheter och folk med egna agendor ska ha samma rättigheter som andra att ta del av information. I annat fall kan vi lika gärna stryka "frihet" ur ordet.
Citera
2013-09-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vem ska avgöra vad som är "fel"? Enligt vilken måttstock då? Yttrandefrihet förutsätter för mig att även t.ex. stollar, folk med ideologiska läs- och skrivsvårigheter och folk med egna agendor ska ha samma rättigheter som andra att ta del av information. I annat fall kan vi lika gärna stryka "frihet" ur ordet.
Det ska jag göra.
Citera
2013-09-15, 13:20
Medlem
Citat:
Men är du efterbliven? När har jag hävdat att det skulle stoppa alla journalister från att nå Flashback?

Vad är det då för mening att blockera några ip alls om de ändå kan nå Flashback? Dessa "murvlar" kommer ju fortfarande att finnas som "problem".
Citera
2013-09-15, 13:53
Medlem
Citat:
Vad är det då för mening att blockera några ip alls om de ändå kan nå Flashback? Dessa "murvlar" kommer ju fortfarande att finnas som "problem".
Det är som att fråga vad meningen med att ha antivirus är. Det finns ju ändå alltid virus som slinker igenom.
Målet är att göra det svårare för bolagen som helhet, inte för enskilda murvlar med egna 3G-kopplingar.
Syftet, om du inte redan gissat det, är att jag ogillar svensk media rätt mycket och att ju svårare man kan göra för mediebolagen desto bättre.
Citera
2013-09-15, 13:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
En teknisk lösning som kan kringgås med ett kontantkort för en femtiolapp känns inte riktigt som väl spenderad teknikertid. De som inte ens vill köpa kontantkort kan ju läsa här hemifrån efter arbetstid.
Citera
2013-09-15, 14:37
Medlem
Fine, låt dessa värdelösa slynor snylta då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in