2013-09-14, 17:35
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan
De flesta tidningar har publika IP-adresser, det räcker med att blocka dem. Journalisterna kan ju iofs sitta hemifrån utan att det skulle ge nåt blipp på radarn, men förhoppningsvis tvingar deras chefer dem till att sitta på kontoret. Använder de då VPN-kopplingar för att kringgå IP-blocken så förutsätter jag att IT-ansvarig på respektive bolag tar ett allvarligt samtal med de journalisterna om vikten av IT-säkerhet..

IT-säkerhet? Jag kan lätt säga att du är säkrare bakom en VPN än bakom din vanliga IP... Om du nu valt ett bra företag och det är inte svårt.

Många journalister jobbar också hemma, via olika Wifi's m.m. Tror du alla journalister sitter på jobbet hela dagarna och artiklarna hamnar på deras bord? Många jobbar dessutom hemma.

Citat:
Huruvida du är en journalist eller inte är irrelevant, frågan var om det vore en poäng att stoppa de största bolagen från att komma åt Flashback, vilket jag trodde var uppenbart att det betyder att jag menar "från deras publika IP-adresser".

Men de kan fortfarande kringgå detta på sekunder - varför ens besvära sig?

Jag sitter hemma just nu, bakom en VPN och jag kan vara en journalist som skriver ett stort reportage där jag fått en del fakta från en tråd - hur ska du hindra mig? Ska admin blocka Anonine? Då kan jag lova dig att tusentals läsare skulle påverkas, oavsett om de är snickare, målare eller journalister.

Citat:
"Hur ska detta med betalningar skötas?" Hur tror du folk normalt sett skickar pengar till Flashback? Via e-mail? Tänkte du själv efter när du skrev ovan?

Ja, simpelt - du skapar en tråd med stor information, aftonbladet använder den och hur ska du få betalt? Ska Flashback få betalt för att du skrev informationen här? Hur vet vi ens att du är bakgrunden till en viss information och du inte tagit den från samma källa som aftonbladet t.ex?

Hur ska du motta pengarna? Paypal?

Nej, du tänkte inte efter i ditt inlägg och det märks.
Senast redigerad av TheGamer 2013-09-14 kl. 18:10.
Citera
2013-09-14, 17:35
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Jag älskar yttrandefrihet och fri information, men inte när fel människor profiterar på att ta valda delar av informationen för att sprida disinformation och propaganda till en långt större målgrupp än detta forums medlemmar.

Har du några bevis för att det är "så många journalister som får sina scoop härifrån" då? Annars så framstår det visst som att du hatar yttrandefrihet då du inte vill att alla ska få ta del av den. Dessutom heter det desinformation, inte disinformation.
Citera
2013-09-14, 17:46
Moderator
Schlesiens avatar
Så länge en flashbackanvändare postar inlägg som inte bryter mot någon flashbackregel så kommer inlägget stå kvar i tråd med datering. Skulle någon annan använda inläggets info någon annanstans så ser ju vem som helst var infon lades ut först.
Citera
2013-09-14, 18:57
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
inte när fel människor profiterar på att ta valda delar av informationen för att sprida disinformation och propaganda till en långt större målgrupp än detta forums medlemmar.
Så det är okej när rätt personer profiterar på det? Vilka är rätt?
Citera
2013-09-14, 19:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag älskar yttrandefrihet och fri information, men inte när fel människor profiterar på att ta valda delar av informationen för att sprida disinformation och propaganda till en långt större målgrupp än detta forums medlemmar.

Så att så länge det är folk som du själv sympatiserar med som profiterar så är det helt okej?
Citera
2013-09-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
IT-säkerhet? Jag kan lätt säga att du är säkrare bakom en VPN än bakom din vanliga IP... Om du nu valt ett bra företag och det är inte svårt.
Poängen var väl mer att en IT-ansvarig normalt reagerar om det börjar köras krypterad trafik från företagsnätverket. Men gör han inte det så är det väl bara att tacka och ta emot och börja tanka warez, barnporr och wikileakshemligheter medan man ändå håller på...

Citat:
Ja, simpelt - du skapar en tråd med stor information, aftonbladet använder den och hur ska du få betalt? Ska Flashback få betalt för att du skrev informationen här? Hur vet vi ens att du är bakgrunden till en viss information och du inte tagit den från samma källa som aftonbladet t.ex?

Hur ska du motta pengarna? Paypal?

Nej, du tänkte inte efter i ditt inlägg och det märks.
Jag trodde även att folk skulle förstå att min mening var att media skulle betala Flashback, inte enskilda användare. Trodde på sunt förnuft liksom.. Tji fick jag.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så att så länge det är folk som du själv sympatiserar med som profiterar så är det helt okej?
Nej, du missförstår mig. Poängen var att om man tar delar av fakta och helt ignorerar andra fakta för att presentera en vilseledande bild till allmänheten i propagandasyfte så är man per definition "fel", både för yrket journalist och som människa.

PS
Tack skunkensune för att du rättade mitt stavfel. Den där felaktiga bokstaven gjorde verkligen mitt hela inlägg oläsligt så det var bra att du anmärkte på den. Den störde säkert en hel del människor.
Citera
2013-09-14, 21:28
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Poängen var väl mer att en IT-ansvarig normalt reagerar om det börjar köras krypterad trafik från företagsnätverket. Men gör han inte det så är det väl bara att tacka och ta emot och börja tanka warez, barnporr och wikileakshemligheter medan man ändå håller på...

Ah, så du tror inte att IT-teknikern förstår om Jan Helin säger "Flashback har blockat oss och vi vill komma åt informationen, kan du rekommendera ett bra VPN-program"? Det är alltså per automatik att man laddar ner barnborr, hotar folk och gör olagliga saker bara för att man ändrar sin IP?

Vilket argument.. Wow.

Citat:
Jag trodde även att folk skulle förstå att min mening var att media skulle betala Flashback, inte enskilda användare. Trodde på sunt förnuft liksom.. Tji fick jag.

Så Flashback ska få pengar för information som andra har? Klart, det får de redan via reklamintäkter men alltså, pengar rakt i handen för någon annans information? Låter det vettigt?

Hur vet vi ens att personen som skriver här på Flashback är källan? Personen kan ha fått den från en annan sluten sida och sedan spridit den, hur vet vi det?
Citera
2013-09-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ah, så du tror inte att IT-teknikern förstår om Jan Helin säger "Flashback har blockat oss och vi vill komma åt informationen, kan du rekommendera ett bra VPN-program"? Det är alltså per automatik att man laddar ner barnborr, hotar folk och gör olagliga saker bara för att man ändrar sin IP?

Vilket argument.. Wow.
Nä, det finns säkert IT-ansvariga som gör både det ena och det andra enbart för att chefen säger åt dem. Rena luder utan kritiskt tänkande enligt min mening.

Citat:
Så Flashback ska få pengar för information som andra har? Klart, det får de redan via reklamintäkter men alltså, pengar rakt i handen för någon annans information? Låter det vettigt?

Hur vet vi ens att personen som skriver här på Flashback är källan? Personen kan ha fått den från en annan sluten sida och sedan spridit den, hur vet vi det?
Hur vet vi att vi inte lever i Matrix? Egentligen skulle vi ju kunna vara sniglar som lever i någon gigantisk rymdamöbas innandöme och drömmer detta?
Citera
2013-09-14, 21:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej, du missförstår mig. Poängen var att om man tar delar av fakta och helt ignorerar andra fakta för att presentera en vilseledande bild till allmänheten i propagandasyfte så är man per definition "fel", både för yrket journalist och som människa.

Men att informationen vill vara fri då? För mig är det viktigare än att "rätt" personer använder den på "rätt" sätt och skriver "rätt" saker. Vem fan är du eller jag att bestämma vad som är rätt eller fel? Nej, jag sågar det här förslaget jäms med fotknölarna.
Citera
2013-09-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men att informationen vill vara fri då? För mig är det viktigare än att "rätt" personer använder den på "rätt" sätt och skriver "rätt" saker. Vem fan är du eller jag att bestämma vad som är rätt eller fel? Nej, jag sågar det här förslaget jäms med fotknölarna.
Fair enough, det respekterar jag.
Citera
2013-09-14, 22:09
Medlem
Citat:

Hur skall du förhindra journalister nå Flashback via deras egna mobiler/surfplattor på arbetstid? Dessa enheter använder ju privata mobilabonnemang som anslutning till internet. Tror knappast privata mobiler är förbjudet på dessa arbetsplatser.

Eller skall vi börja förbjuda mobilt internet till att nå Flashback? Varför inte bara stänga ner Flashback helt enkelt så har vi löst ditt "problem"?
Citera
2013-09-15, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaK83
Hur skall du förhindra journalister nå Flashback via deras egna mobiler/surfplattor på arbetstid? Dessa enheter använder ju privata mobilabonnemang som anslutning till internet. Tror knappast privata mobiler är förbjudet på dessa arbetsplatser.

Eller skall vi börja förbjuda mobilt internet till att nå Flashback? Varför inte bara stänga ner Flashback helt enkelt så har vi löst ditt "problem"?
Länk till ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in