2013-09-13, 12:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Deduktiva.

JA EXAKT. Och hur ser en deduktiv analys ut i fråga om detta? Eller i fråga om någonting (annat än matematik). Tex det här med att jorden snurrar runt solen. Hur förklarar du det deduktivt?

Citat:
Frånsett att induktion fortfarande inte är ett tillförlitligt 'verktyg', men där verkar du inte att kunne komme loss från ett spår du har kört fast i.
Men ingen har sagt att det är "tillförlitligt". (Hur du nu definierar det i alla olika situationer?)
Induktion är en vetenskapig metod som betyder att man drar slutsatser från empiriska erfarenheter. Det är inte metoden i sig som inte är tillförlitlig utan vad som ligger till grund för slutsatserna.
Citera
2013-09-13, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
JA EXAKT. Och hur ser en deduktiv analys ut i fråga om detta? Eller i fråga om någonting (annat än matematik).

Enkel logik, med principer jag redan har beskrivit för dig.

Citat:
Tex det här med att jorden snurrar runt solen. Hur förklarar du det deduktivt?

Som en kombination av gravitation och rörelses-energi (jag förmodar att det inte är jordens rotation omkring solen per se som du centrerar om).

Citat:
Men ingen har sagt att det är "tillförlitligt". (Hur du nu definierar det i alla olika situationer?)
Induktion är en vetenskapig metod som betyder att man drar slutsatser från empiriska erfarenheter.

Man kan dra slutsatser på många olika sätt. T.ex. med hjälp av efterrationalisering; om du vill förlita dig på icke-tillförlitliga metoder är ju din sak, men resultaten blir därefter.

Citat:
Det är inte metoden i sig som inte är tillförlitlig utan vad som ligger till grund för slutsatserna.

Vad betydar "vad som liggar till grund" .... till synes motsatt .... "metoden"? Liggar metoden inte till grund för ett konkluderande från fakta?
Citera
2013-09-13, 13:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Menar du allvar???
Citera
2013-09-14, 12:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Menar du allvar???

Jag avvaktar också ett specifikt svar på detta.
Citera
2013-09-14, 14:17
Medlem
wootens avatar
Citat:
Du har helt fel. Induktion är det som vetenskapen håller på med.
Jag har frågat dig ca 10ggr och du har aldrig svarat (för att du vet att du har fel)
1 - Hur använder man DEDUKTION i fråga om dessa ämnen??
Svara på det! Grejen är att det inte går. ALLT handlar om INDUKTION. Det är inte induktionen i sig som har ett bevisvärde eller inte, utan på vilka grunder slutsatserna dras. DU SKA INTE SITTA OCH MATA ALLA TRÅDAR MED DIREKTA VETENSKAPLIGA FAKTAFEL. DU LURAR ALLA SOM LÄSER DETTA ATT TRO ATT INDUKTION ÄR NÅGOT OVETENSKAPLIGT. DU KAN INTE ENS ABC I VETENSKAPSTEORI.
Har man inga argument ska man hålla käft.

PS - OBS att induktion inte är detsamma som intuition
http://sv.wikipedia.org/wiki/Induktion
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intuition
"Dessa ämnen"? Du menar ifråga om gud? Då får du det att låta som att vetenskapen använder sig av induktion för att visa gud. Isf; newsflash. Gud är inte vetenskapligt påvisad.
Senast redigerad av wooten 2013-09-14 kl. 14:20.
Citera
2013-09-15, 00:10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
"Dessa ämnen"? Du menar ifråga om gud?
Ja, eller rättare sagt i de frågor han säger bygger på "induktiva argument".
Eller vi kan ta exemplet med jorden runt solen (som är exempel på Wikipedia)
Om det inte var en induktion, hur skulle det då beskrivas.
"Jorden har snurrat kring solen 1460000000001 gånger"
"Jorden har snurrat kring solen 1460000000002 gånger"
"Jorden har snurrat kring solen 1460000000003 gånger"
osv
eller induktivt "solen kommer att gå upp i morgon också"

Citat:
Då får du det att låta som att vetenskapen använder sig av induktion för att visa gud. Isf; newsflash. Gud är inte vetenskapligt påvisad.
Nej verkligen inte. Jag har inte påstått någonting annat än att man inte kan avvisa argument pga att de är induktiva. Dvs bygger på ett induktivt resonemang. Om man påstår detta så måste man i så fall förklara hur deduktion istället ska användas på samma fråga.
Allt blir oerhört svårt om man uteslutande ska deducera fram allt. Kan ni föreställa er denna värld?
Det går liksom inte att själv sätta upp vilka regler som ska gälla när man diskuterar. Detta innebär inte att induktion är en bevisform, utan det innebär att man drar slutsatser från empiriska erfarenheter (dvs fysiska händelser). En stor del av det vi kallar vetenskap är baserad på induktion.

Jag förstår ju att han menar att det inte är bevis med induktion, och det är sant. Men det går inte att bara bortse från tankar och teser som bygger på iaktagelser och slutsats. Det är hur man drar slutsatser som kan ifrågasättas, inte själva metoden i sig.
Senast redigerad av 526 2013-09-15 kl. 00:31.
Citera
2013-09-15, 10:54
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ja, eller rättare sagt i de frågor han säger bygger på "induktiva argument".
Eller vi kan ta exemplet med jorden runt solen (som är exempel på Wikipedia)
Om det inte var en induktion, hur skulle det då beskrivas.
"Jorden har snurrat kring solen 1460000000001 gånger"
"Jorden har snurrat kring solen 1460000000002 gånger"
"Jorden har snurrat kring solen 1460000000003 gånger"
osv
eller induktivt "solen kommer att gå upp i morgon också"

Men detta leder inte till att gud finns genom induktion?
Citat:
Nej verkligen inte. Jag har inte påstått någonting annat än att man inte kan avvisa argument pga att de är induktiva. Dvs bygger på ett induktivt resonemang. Om man påstår detta så måste man i så fall förklara hur deduktion istället ska användas på samma fråga.
Allt blir oerhört svårt om man uteslutande ska deducera fram allt. Kan ni föreställa er denna värld?
Det går liksom inte att själv sätta upp vilka regler som ska gälla när man diskuterar. Detta innebär inte att induktion är en bevisform, utan det innebär att man drar slutsatser från empiriska erfarenheter (dvs fysiska händelser). En stor del av det vi kallar vetenskap är baserad på induktion.

Jag förstår ju att han menar att det inte är bevis med induktion, och det är sant. Men det går inte att bara bortse från tankar och teser som bygger på iaktagelser och slutsats. Det är hur man drar slutsatser som kan ifrågasättas, inte själva metoden i sig.
Du kan kalla "argumenten" vad du vill, förutom just "argument"(vad vi sett hittills)... "Argumentationsfel" möjligtvis. Vidare har vetenskapen andra krav på sin metodologi än de vi har för att klara vardagen.
Senast redigerad av wooten 2013-09-15 kl. 11:13.
Citera
2013-09-15, 15:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej verkligen inte. Jag har inte påstått någonting annat än att man inte kan avvisa argument pga att de är induktiva.

Du har kommit med en hel del påstående, men inte en presentation av ditt underlag med tillhörande metodologi, som specificerar och preciserar induktiva arguments värde.

Citat:
Dvs bygger på ett induktivt resonemang. Om man påstår detta så måste man i så fall förklara hur deduktion istället ska användas på samma fråga.

Mer bevisbörda-jonglerande.

Citat:

Strawman. Ingen har sagt något om "allt", tråden rör sig om 'guds'-bevis.

Citat:

Nej, det är den inte i riktig vetenskap. Det är endast efter du med din egen epistemiska okunskap har skapat en pseudo-vetenskap som du kan väderkvarns-kriga med att det ser ut så.

Citat:

Du har ännu inte svarat på frågan om metodologiers betydelse.
Citera
2013-09-15, 18:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Men detta leder inte till att gud finns genom induktion?
"finns genom induktion" vet jag inte om man kan säga. men visst. Det finns inga bevis för Gud som bygger på induktion, eller något annat heller. Däremot finns det rimliga och logiska argument för Gud och liknande. Om man avfärdar dessa pga av "bristande bevis" så får man också avfärda en betydande mängd av det vi idag tar för att vara vedertagen vetenskap.

Citat:
Du kan kalla "argumenten" vad du vill, förutom just "argument"(vad vi sett hittills)... "Argumentationsfel" möjligtvis. Vidare har vetenskapen andra krav på sin metodologi än de vi har för att klara vardagen.
Det är ju här det blir problem. Ett "argument" är i de flesta fall induktiva och inte deduktiva (förutom inom matematiken). Därmed INTE sagt att det är BEVIS. Men att döma ut argument på grund av att de bygger på induktion - är både vetenskapsteoretiskt fel och intellektuellt oärligt. Det är bara ignorant och arrogant i kombination.
Ett argument behöver inte vara korrekt eller fullständigt.

Men jag förstår ert problem. Det börjar helt enkelt bli frustrerande när ni måste bemöta argument och resonemang med motargument. Det funkar inte längre med att sitta och spy ur sig att arroganta oneliners om att "metodiken" är fel – som standardsvar. Ni måste och så förklara VAD och VARFÖR vissa resonemang är fel enligt er.
Och det kan ni inte.
Senast redigerad av 526 2013-09-15 kl. 18:09.
Citera
2013-09-15, 18:24
Medlem
wootens avatar
Citat:
"finns genom induktion" vet jag inte om man kan säga. men visst. Det finns inga bevis för Gud som bygger på induktion, eller något annat heller. Däremot finns det rimliga och logiska argument för Gud och liknande. Om man avfärdar dessa pga av "bristande bevis" så får man också avfärda en betydande mängd av det vi idag tar för att vara vedertagen vetenskap.

Det är ju här det blir problem. Ett "argument" är i de flesta fall induktiva och inte deduktiva (förutom inom matematiken). Därmed INTE sagt att det är BEVIS. Men att döma ut argument på grund av att de bygger på induktion - är både vetenskapsteoretiskt fel och intellektuellt oärligt. Det är bara ignorant och arrogant i kombination.

Men jag förstår ert problem. Det börjar helt enkelt bli frustrerande när ni måste bemöta argument och resonemang med motargument. Det funkar inte längre med att sitta och spy ur sig att arroganta oneliners om att "metodiken" är fel – som standardsvar. Ni måste och så förklara VAD och VARFÖR vissa resonemang är fel enligt er.
Och det kan ni inte.
Jag vet inte var jag har skrivit att du inte får använda induktiva argument för att visa gud? Du har varken visat deduktiva eller induktiva argument... vad jag sett. I post 12301 tycker jag dig antyda att sådana skulle finnas. Vidare skriver du i stil med "hur bevisar man sådant deduktivt?". Det kan ju vara svårt att bevisa något som faktiskt inte är riktigt också, och att det därför är svårt att använda sig av både induktion och deduktion. En metod som tillåter bevis för icke sanningsenliga saker, låter väl knappast som en bra metod? Nu säger jag inte att gud inte finns, bara att det inte nödväntigtvis är metoderna som är fel, utan snarare det man försöker bevisa, för att föregå dig.
Senast redigerad av wooten 2013-09-15 kl. 18:37.
Citera
2013-09-15, 18:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Däremot finns det rimliga och logiska argument för Gud och liknande.

Som är? Och med vilken typ av "logik"?

Citat:
Om man avfärdar dessa pga av "bristande bevis" så får man också avfärda en betydande mängd av det vi idag tar för att vara vedertagen vetenskap.

Nej. Det är en falsk analogi.

Citat:
Det är ju här det blir problem. Ett "argument" är i de flesta fall induktiva och inte deduktiva (förutom inom matematiken).

"Argument" om VAD?

Citat:
Därmed INTE sagt att det är BEVIS. Men att döma ut argument på grund av att de bygger på induktion - är både vetenskapsteoretiskt fel och intellektuellt oärligt. Det är bara ignorant och arrogant i kombination.

Därför är det essentiellt, att du presenterar din privata "vetenskaps-teori" etc. istället för vaga hänvisninger till dens värde.

Citat:

Det beror på argumentets fokus och syfte.

Citat:
Men jag förstår ert problem.

Det är inte "vårt" problem; det är ditt.

Citat:
Det börjar helt enkelt bli frustrerande när ni måste bemöta argument och resonemang med motargument. Det funkar inte längre med att sitta och spy ur sig att arroganta oneliners om att "metodiken" är fel – som standardsvar. Ni måste och så förklara VAD och VARFÖR vissa resonemang är fel enligt er.

Vi kan börja med bevisbördan, som du jonglerar friskt med.

Citat:
Och det kan ni inte.

Jodå.
Citera
2013-09-15, 21:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag vet inte var jag har skrivit att du inte får använda induktiva argument för att visa gud? Du har varken visat deduktiva eller induktiva argument... vad jag sett. I post 12301 tycker jag dig antyda att sådana skulle finnas.
Jag har inte sagt att det finns bevis. Men jag säger att det finns saker som "tyder på" eller "pekar mot" ", "är värt att beakta och fortsätta grunna på" etc.
Det finns också direkta logiska argument för vissa saker. Som tex blandningen av grundprinciper ifråga om livet, och medvetande som en naturlag/grundläggande kraft. Avsaknaden av orsaker som plötsligt upphör. Cirkelargumentet med "själv"-organisation, och annat scientistiskt flum (som tex den ickevetenskapliga idioten Steve Hawkins håller på med)
Citat:
Vidare skriver du i stil med "hur bevisar man sådant deduktivt?". Det kan ju vara svårt att bevisa något som faktiskt inte är riktigt också, och att det därför är svårt att använda sig av både induktion och deduktion.
Ja

Citat:
En metod som tillåter bevis för icke sanningsenliga saker, låter väl knappast som en bra metod?
Men det har jag heller inte sagt.
Citat:
Nu säger jag inte att gud inte finns, bara att det inte nödväntigtvis är metoderna som är fel, utan snarare det man försöker bevisa, för att föregå dig.
Hur då? Du menar att du (andra) sätter en slags agenda för vad som ska anses vara bevisbart eller inte? Hur kom du/ni i så fall fram till att det? Vilken metod?
Senast redigerad av 526 2013-09-15 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in