2013-09-13, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag vill inte helt avfärda magkänslan som verktyg för att finna svar på frågor men kanske istället benämna den för intuition. Det finns vetenskapligt stöd för att människan i stor utsträckning tar hjälp av sig av sin intuition för att greppa verkligheten och att detta bidrar till en verklighetsbild som är mer i överensstämmelse med verkligheten. Hjärnan tolkar intuitivt stora mängder data och skapar mönster och sammanhang ur ett kaos. Utan intuitionen skulle det ta mycket längre tid och det skulle bli otympligt att orientera sig i verkligheten. Med intuitionens hjälp kan man se skogen och inte bara en massa träd som en liknelse.

Så vi skall bara lita på magkänslan när det passar dina syften? Svårt att tolka dig på annat sätt i diskussionen om när och när man inte skall lita på magkänslan.
Citera
2013-09-13, 10:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Har vi inte redan konstaterat att magkänslan är en ganska tvivelaktig sanningssökande metod?
Det är helt korrekt att magkänsla inte har lika högt evidensvärde som empiri. Helt rätt. Så är det.
men
Den är fortfarande där.
Citera
2013-09-13, 10:14
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag vill inte helt avfärda magkänslan som verktyg för att finna svar på frågor

Vem avfärdar den helt? Men rätt verktyg på rätt plats. Om du ska ta reda på vilken musik du gillar så är väl magkänslan oslagbar. Men du kanske inte bygger en rymdraket med magkänslan som ritning?
Citera
2013-09-13, 10:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Mycket bra metafor

Skall vi ha en ny rond av "allt är étt" smusslat in i debatten?
Citera
2013-09-13, 10:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är helt korrekt att magkänsla inte har lika högt evidensvärde som empiri. Helt rätt. Så är det.
men
Den är fortfarande där.

Och vad vill du ha sagt med det?
Citera
2013-09-13, 10:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Har vi inte redan konstaterat att magkänslan är en ganska tvivelaktig sanningssökande metod?

Frånsett när det är pastafarianismen som användar den; där är den så perfekt som religiös apologetik kan bli.
Citera
2013-09-13, 10:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
men
Den är fortfarande där.

Det är induktiva argument också, och det ledar inte heller särskild långt.
Citera
2013-09-13, 10:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja, uppenbarligen med någonting annat än magkänslan.
Var det ett svar? Som att sätta sig i taxin och när chauffören frågar -Vart? så svarar man -Jag ska inte till Storgatan.
Citera
2013-09-13, 10:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är induktiva argument också, och det ledar inte heller särskild långt.
Du har helt fel. Induktion är det som vetenskapen håller på med.
Jag har frågat dig ca 10ggr och du har aldrig svarat (för att du vet att du har fel)
1 - Hur använder man DEDUKTION i fråga om dessa ämnen??
Svara på det! Grejen är att det inte går. ALLT handlar om INDUKTION. Det är inte induktionen i sig som har ett bevisvärde eller inte, utan på vilka grunder slutsatserna dras. DU SKA INTE SITTA OCH MATA ALLA TRÅDAR MED DIREKTA VETENSKAPLIGA FAKTAFEL. DU LURAR ALLA SOM LÄSER DETTA ATT TRO ATT INDUKTION ÄR NÅGOT OVETENSKAPLIGT. DU KAN INTE ENS ABC I VETENSKAPSTEORI.
Har man inga argument ska man hålla käft.

PS - OBS att induktion inte är detsamma som intuition
http://sv.wikipedia.org/wiki/Induktion
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intuition
Senast redigerad av 526 2013-09-13 kl. 11:00.
Citera
2013-09-13, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har helt fel. Induktion är det som vetenskapen håller på med.

Nix. Det är endast från perspektivet av din halvstekta epistemologi detta ser ut att vara så.

Citat:
Jag har frågat dig ca 10ggr och du har aldrig svarat (för att du vet att du har fel)
1 - Hur använder man DEDUKTION i fråga om dessa ämnen??

Jag har redan svarat. Dåligt minne, eller hoppas du på att upprepningen av det samma 1 1/2 inlägg du klarar av att snickra ihop ledar nånvart.

Citat:
Svara på det! Grejen är att det inte går. ALLT handlar om INDUKTION. Det är inte induktionen i sig som har ett bevisvärde eller inte, utan på vilka grunder slutsatserna dras.

Visst skall induktionens värde som verktyg ifrågasättas.

Citat:
DU SKA INTE SITTA OCH MATA ALLA TRÅDAR MED DIN FEL. DU LURAR ALLA SOM LÄSER DETTA ATT TRO ATT INDUKTION ÄR NÅGOT OVETENSKAPLIGT. DU KAN INTE ENS ABC I VETENSKAPSTEORI.

Min vetenskapsteori dugar.
Citera
2013-09-13, 11:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du är ett troll trots allt.

Och jag som annars får veta att jag är anti-christ. Men det är kanske samma, eftersom dom andra pådyvlande teisterna OCKSÅ användar induktiva 'argument' så det rykar om det .... och jag motsvarande kritiserar dom också.
Citera
2013-09-13, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man inte använder induktiva argument. Vad använder man då för slags argument?

Deduktiva.

Citat:
Du måste svara på det annars anmäler jag dig för trolling. Jag fick nyss en varing för att jag kallade dig troll. Men det beror på att moderaton inte förstå att du trollar. Eftersom du i flera hunda inlägg säger till i princip alla, att de kommer med "induktiva" argument och därmed försöker du mena att det är felaktigt.
Detta är att per definition vara OFF TOPIC.
Det är som om någon postade 5000 inlägg i politikforumet och skrev att det där är bara "ideologiska" argument. Fattar du (och mod) vad jag menar?

Sånt får du ta upp med en moderator.

Frånsett att induktion fortfarande inte är ett tillförlitligt 'verktyg', men där verkar du inte att kunne komme loss från ett spår du har kört fast i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in