Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Den kosmiska strålningen är dock konstant...
Ja man antar det, men man har inga bevis för det. Mycket kan påverka strålningen, inte strålningen i kosmos främst kanske(men det är inte heller omöjligt), men den kan hindras på många sätt, t.ex. genom solaktiviteten.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nu beror det på vad du menar, man antar att själva strålningen från kosmos inte varierat, men mängden kosmisk strålning som kommer fram och producerar kol-14 har varierat, och därför har mängden kol-14 varierat som påverkar mätningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Okej, källa på detta. Peer-reviewat material tack.
Peer-review materiel har jag inte, det tar för lång tid att leta fram bara för att visa dig allmän kunskap, men detta var det första jag hittade på Google:
Citat:
C14 or Carbon 14 which is created from cosmic radiation is the isotope which is best known as the isotope that archeologists use for dating biological archeological artifacts. The change in the C14 concentration in the atmosphere is dominated by variations in solar activity. When the solar activity is high the production of C14 is low,
this is due to the shielding effect of the solar wind against cosmic rays.
http://www.global-warming-and-the-climate.com/
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Den är konstant.
Ja man antar det.
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Men den är konstant...
Ja man antar det
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Jag är inte okunnig. Sluta med dina ad homenim.
Ja om du slutar med dina. Mina är milda i jämförelse med inlägg som denna:
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Det kan ju också vara så att ttsp menar att den kosmiska strålningen egentligen består utav alla själar som inte kommit till himmelen, och att C-14 mängden är negativt proportionell mot antalet själar, och att det idag finns fler syndare som inte kommit till himmelen, vilket skulle förklara det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Den kosmiska strålningen är konstant över hela universum (i praktisk mening).
Ja man antar det, men den påverkas av andra faktorer, som i sin tur påverkar mätresultatet.
Så kosmisk strålning har absolut något med kol-14 metoden att göra, tvärtemot vad du sade tidigare:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Hur blir mätning med kol-14 metoden påverkad om den kosmiska strålningen varit annorlunda, eller om den kosmiska strålningen hindrats av en tjock atmosfär? Hur vet man att den kosmiska strålningen har varit konstant och hur vet man att det aldrig i historien har varit ett hinder för strålningen?
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Say what? Vad har den kosmiska strålningen med Kol-14 metoden att göra?
Håller du med om det nu?
Och ditt påstående att kol-14 andelen är konstant trots att den kosmiska strålningen varierar, är helt enkelt fel:
Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
2. Även om den inte skulle vara konstant, är fortfarande C-14-andelen konstant i organismer.
Jag skulle kunna ta till ett ateistuttryck och säga "idiot", men jag säger det inte.