2013-09-14, 12:27
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Citat:
Jo den kosmiska strålningen påverkar mätningarna i slutändan. Om den kosmiska strålningen var hög då organismen dog, då kommer mätningarna visa en yngre ålder. Om den kosmiska strålningen var låg då organismen dog, då kommer mätningarna visa en äldre ålder.

Den kosmiska strålningen är dock konstant...

Citat:
Nu beror det på vad du menar, man antar att själva strålningen från kosmos inte varierat, men mängden kosmisk strålning som kommer fram och producerar kol-14 har varierat, och därför har mängden kol-14 varierat som påverkar mätningarna.

Okej, källa på detta. Peer-reviewat material tack.

Citat:
Nej, här har du helt fel, om den kosmiska strålningen minskar, så minskar mängden kol-14 som produceras, och då ter sig organismen som äldre än vad den är.

Den är konstant.
Citat:
Om den kosmiska strålningen varierar så är inte C-14-andelen konstant i organismer, utan varierar även där, som påverkar mätningen.

Men den är konstant...

Citat:
Nej men före, och vid dödsögonblicket. Om den kosmiska strålningen är låg i atmosfären när organismen dör, så visar mätningarna en äldre ålder än när strålningen är hög, exakt så som jag förklarade från första början, men som du inte förstod då du var okunnig:

Jag är inte okunnig. Sluta med dina ad homenim.

Den kosmiska strålningen är konstant över hela universum (i praktisk mening).
Citera
2013-09-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Så kan det inte vara alls, och det är inte vad Jvs ledning säger. Fram till helt nyligen har man sagt att alla skapelsedagarna var 7000 år långa. Nu tvekar man, och det gäller också den sjunde dagen. Hela idén om 7000 år är ohållbar. Det finns inte ett iota i Bibeln om att den sjunde skapelsedagen skulle vara 7000 år lång.

Varför är det ohållbart att skapelsedagarna skulle vart 7000år långa?
Citera
2013-09-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag tycker nog att du ska vara lite mera försiktig i ditt sätt att argumentera.
De situationerna du talar om kan man i dessa vara säker på att rädda liv annat än genom en blodtransfusion?
När du talar om att någon förlorat förmågan att själv producera röda blodkroppar vilket sjukdomstillstånd är det mera exakt du syftar på?
Ingen har påstått att US Army har skrotat blodtransfusioner.
Ja det sker även i Sverige även om ordet ta vårdnaden om är ett felaktigt ordval eftersom det rörs sig om ett tillfälligt omhändertagande.

Du drivs av din Jv-tro när du manar mig att vara mer försiktig i min argumentation. Jag ÄR försiktig. En nära släkting till mig offrade livet på vakttornsaltaret när vederbörandes hjärntumör inte gick att operera utan blod, och jag har sedan studerat detta ämne långt mer än de flesta.

Ja, vid störtblödningar i samband med förslossningar då ALLT blod rinner ut är blodtransfusioner DET ENDA som räddar liv. Utan blod dör man. Den skotske läkaren A.D. Farr skrev om detta i boken GOD, BLOOD AND SOCIETY (Aberdeen 1972) Han publicerade ett foto på en kvinna som räddades med 17 liter blod. Hon förlorade inte bara allt sitt eget blod utan också det mesta av det transfunderade blodet. Inga s k blodersättningsmedel skulle ha hjälpt ett dyft - ingen saltlösning och inget dextran. Någon tid att få kroppen att bilda mer blod fanns inte. Utan en akut insats med blod hade kvinnan inte överlevt. Det finns fler sådana fall. Det finns också dokumenterade fall där Jv-kvinnor dött i samma situation när de och deras anhöriga vägrat acceptera blod. Något fall då ett Jv förlorat allt sitt blod men ändå överlevt utan blodtillförsel har inte redovisats. Störtblödningar vid förslossningar innebär alltid att ett sjukhus går i högsta beredskap.

Jag känner till två personer som båda till mig sagt att de regelbundet åkte till sjukhuset och fick påfyllning av röda blodkroppar. Den egna produktionen hade strejkat. Ingen av dem kunde ange den exakta medicinska termen för fenomenet, men det innebär inte att fenomenet inte fanns. Det gällde två äldre personer, den ene från Skåne och den andre från Hessen i Tyskland. De överlevde på detta sätt i flera år, men båda är nu döda. Något alternativ till de röda blodkroppar de fick fanns självfallet inte.

När det gäller myndigheternas ingripande är jag alltid noga med att framhålla att det gäller ett TILLFÄLLIGT omhändertagande.
Citera
2013-09-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Varför är det ohållbart att skapelsedagarna skulle vart 7000år långa?

Därför att Bibeln inte säger något om saken. Det går aldrig att visa med Bibeln att den sjunde dagen skulle vara 7000 år lång. Det är bara spekulation, och spekulation är osunt. Man har inbillat sig, men aldrig bevisat, att den sjunde dagen skulle vara 7000 år. Därifrån har man gått vidare och dragit slutsatsen att de andra skapelsedagarna också skulle vara 7000 år långa.

Man inbillade sig på 60-talet att 6000 år av Guds sjunde skapelsedag skulle utgå 1975. Men även om detta skulle ha varit sant skulle det inte betyda någonting. Men det fanns inte i verkligheten någon anledning att påstå något om när 6000 år skulle ända. Bibelns tidsuppgifter har aldrig avsetts att sammanställas på detta sätt, och problemen är överväldigande vid alla sådana försök.
Citera
2013-09-14, 13:16
Medlem
Citat:
Personuppgiftslagen har krånglat till det för Jehovas vittnen, tidigare hade vi noggranna anteckningar så att det inte skulle bli fel, men det fick man inte ha efter den lagen.

Och även när Jehovas vittnen antecknade så hittade man anklagelser för det, även det var suspekt. Vad än Jehovas vittnen gör så hittar man olika vinklar som man kan anklaga dom för.

"Dem" så du är inget JV ???
Citera
2013-09-14, 13:21
Medlem
Citat:
Därför att Bibeln inte säger något om saken. Det går aldrig att visa med Bibeln att den sjunde dagen skulle vara 7000 år lång. Det är bara spekulation, och spekulation är osunt. Man har inbillat sig, men aldrig bevisat, att den sjunde dagen skulle vara 7000 år. Därifrån har man gått vidare och dragit slutsatsen att de andra skapelsedagarna också skulle vara 7000 år långa.

Man inbillade sig på 60-talet att 6000 år av Guds sjunde skapelsedag skulle utgå 1975. Men även om detta skulle ha varit sant skulle det inte betyda någonting. Men det fanns inte i verkligheten någon anledning att påstå något om när 6000 år skulle ända. Bibelns tidsuppgifter har aldrig avsetts att sammanställas på detta sätt, och problemen är överväldigande vid alla sådana försök.

Ok, det är alltså det exakta antalet år (7000) som är problemet. Att man spekulerar och inte nöjer sig med att en dag kan vara en minut likväl som miljontals år?
Citera
2013-09-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Var hittar du "dem" i inlägget du citerar?
Citera
2013-09-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Den kosmiska strålningen är dock konstant...

Ja man antar det, men man har inga bevis för det. Mycket kan påverka strålningen, inte strålningen i kosmos främst kanske(men det är inte heller omöjligt), men den kan hindras på många sätt, t.ex. genom solaktiviteten.

Citat:
Citat:
Nu beror det på vad du menar, man antar att själva strålningen från kosmos inte varierat, men mängden kosmisk strålning som kommer fram och producerar kol-14 har varierat, och därför har mängden kol-14 varierat som påverkar mätningarna.
Citat:
Okej, källa på detta. Peer-reviewat material tack.

Peer-review materiel har jag inte, det tar för lång tid att leta fram bara för att visa dig allmän kunskap, men detta var det första jag hittade på Google:

Citat:
C14 or Carbon 14 which is created from cosmic radiation is the isotope which is best known as the isotope that archeologists use for dating biological archeological artifacts. The change in the C14 concentration in the atmosphere is dominated by variations in solar activity. When the solar activity is high the production of C14 is low, this is due to the shielding effect of the solar wind against cosmic rays.
http://www.global-warming-and-the-climate.com/

Citat:
Den är konstant.

Ja man antar det.

Citat:
Men den är konstant...

Ja man antar det

Citat:
Jag är inte okunnig. Sluta med dina ad homenim.

Ja om du slutar med dina. Mina är milda i jämförelse med inlägg som denna:

Citat:
Det kan ju också vara så att ttsp menar att den kosmiska strålningen egentligen består utav alla själar som inte kommit till himmelen, och att C-14 mängden är negativt proportionell mot antalet själar, och att det idag finns fler syndare som inte kommit till himmelen, vilket skulle förklara det hela.

Citat:
Den kosmiska strålningen är konstant över hela universum (i praktisk mening).

Ja man antar det, men den påverkas av andra faktorer, som i sin tur påverkar mätresultatet.
Så kosmisk strålning har absolut något med kol-14 metoden att göra, tvärtemot vad du sade tidigare:

Citat:
Citat:
Hur blir mätning med kol-14 metoden påverkad om den kosmiska strålningen varit annorlunda, eller om den kosmiska strålningen hindrats av en tjock atmosfär? Hur vet man att den kosmiska strålningen har varit konstant och hur vet man att det aldrig i historien har varit ett hinder för strålningen?
Citat:
Say what? Vad har den kosmiska strålningen med Kol-14 metoden att göra?

Håller du med om det nu?

Och ditt påstående att kol-14 andelen är konstant trots att den kosmiska strålningen varierar, är helt enkelt fel:

Citat:
2. Även om den inte skulle vara konstant, är fortfarande C-14-andelen konstant i organismer.

Jag skulle kunna ta till ett ateistuttryck och säga "idiot", men jag säger det inte.
Citera
2013-09-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Jodå det är jag. Jag säger också "vi" i samma citat.
Jag pratar bara i tredje person ibland.
Citera
2013-09-14, 13:39
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Citat:
Ja man antar det, men man har inga bevis för det. Mycket kan påverka strålningen, inte strålningen i kosmos främst kanske(men det är inte heller omöjligt), men den kan hindras på många sätt, t.ex. genom solaktiviteten.

Man antar också att gravitationen har varit konstant, och att pi inte har förändrats... osv.

Citat:
Peer-review materiel har jag inte, det tar för lång tid att leta fram bara för att visa dig allmän kunskap, men detta var det första jag hittade på Google:

Och du menar att man inte tar hänsyn till detta i mätningar? Om detta nu skulle stämma.

Citat:
Ja man antar det, men den påverkas av andra faktorer, som i sin tur påverkar mätresultatet.
Så kosmisk strålning har absolut något med kol-14 metoden att göra, tvärtemot vad du sade tidigare:

Den påverkar som sagt inte resultatet...

Citat:
Och ditt påstående att kol-14 andelen är konstant trots att den kosmiska strålningen varierar, är helt enkelt fel:

Den är konstant...
Citat:
Jag skulle kunna ta till ett ateistuttryck och säga "idiot", men jag säger det inte.

Ad homenim. Sluta trolla nu.
Citera
2013-09-14, 13:42
Medlem
Citat:
Därför att Bibeln inte säger något om saken. Det går aldrig att visa med Bibeln att den sjunde dagen skulle vara 7000 år lång. Det är bara spekulation, och spekulation är osunt.

Så du tror på att jorden och allt skapades på 24 dygn, och att jorden är 6000 år gammal?
Citera
2013-09-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Var hittar du "dem" i inlägget du citerar?

Han menar "dom", jag skrev "dom" i tredje person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in