2013-09-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja tänk att JV har lyckats förledda en hel läkarvetenskap in på denna dåraktiga linje att behandla utan blod. Visst är det konstigt att läkarvetenskapen är så lättlurad? Eller kan det vara så att det har genom sin egen forskning och framsteg förstått att blodtransfusioner är farliga och många gånger onödiga?
Vet du hur många som dör varje år för att det tar blodtransfusioner?
Vet du hur stora skadorna och kostnaderna är för komplikationer i samband med blodtransfusioner?
Det är lätt att uttrycka en massa åsikter men gör en ordentlig djupdykning i ämnet så kanske du får en mera balanserad syn på detta.

Jv har inte förlett läkarvetenskapen till någon ny ståndpunkt. Man har alltid vetat att blodtransfusioner innebär risker. Massor med medicinska åtgärder innebär risker. Men ibland måste man ta de risker som finns för att rädda liv. Läkarvetenskapen har inte kommit ifrån blodtransfusioner. Trots att tal om motsatsen från Jv-håll håller läkarvetenskapen fortfarande på blodtransfusioner som det enda som i vissa lägen kan rädda liv. Gör en ordentlig djupdykning i ämnet så kanske du få en mer nyanserad syn. Skaffa och läs t ex. den 594-sidiga boken ALTERNATIVES TO BLOOD TRANSFUSION IN TRANSFUSION MEDICINE utgiven av den främsta expertisen. (2 uppl. 2011). Jag sitter med boken framför mig just nu. Den visar att det finns situationer då enbart blod kan hjälpa.
Citera
2013-09-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Blodterapi inklusive transfusioner är inte föremål för övertro. När blod behövs, så behövs det. I många fall behövs det inte. Men det finns situationer då inget annat än blod kan rädda liv. Ett exempel på det är när någon förlorar förmågan att själv producera röda blodkroppar. Åtskilliga Jv har också dött vid störtblödningar i samband med förlossning, då man förlorat allt sitt blod. Många icke-Jv har räddats i samma situation fast man förlorat allt sitt blod flera gånger om. Den amerikanska armén har inte skrotat blodtransfusioner, för man vet att sådana kan behövas. Under många planerade operationer går det utan, men när det krävs använder armén också blod. Helt nyligen togs vårdnaden av ett barn på Nya Zeeland tillfälligt ifrån föräldrarna för att barnet skulle få nödvändigt blod.

Jag tycker nog att du ska vara lite mera försiktig i ditt sätt att argumentera.
De situationerna du talar om kan man i dessa vara säker på att rädda liv annat än genom en blodtransfusion?
När du talar om att någon förlorat förmågan att själv producera röda blodkroppar vilket sjukdomstillstånd är det mera exakt du syftar på?
Ingen har påstått att US Army har skrotat blodtransfusioner.
Ja det sker även i Sverige även om ordet ta vårdnaden om är ett felaktigt ordval eftersom det rörs sig om ett tillfälligt omhändertagande.
Citera
2013-09-14, 12:01
Medlem
Citat:
Att skapelsedagarna var "långa perioder" är vad Jvs ledning nu säger. Man säger inte att de var 7000 år, och det gäller också den sjunde dagen.

Ja Ekasnah försöker med semantik förvirra vad Jv egentligen sagt. Dock är Jv:s värsta fiende deras egen gamla litteratur där kan man läsa svart på vitt att "dagarna" var 7000 år...det anses inte uppbyggligt av ett Jv att läsa gammal litteratur...nu är det nya "sanningar" som gäller!
Citera
2013-09-14, 12:05
Medlem
Citat:
Jv har inte vågat säga rakt ut att man förkastat läran om 7000-åriga skapelsedagar. Men man har slutat att säga att de är 7000 år långa. Och man har slutat att säga att den sjunde dagen är 7000 år lång. Det innebär att man vacklar. Kolla i Insikt och jämför med Aid to Bible Understanding från 70-talet så kan du se skillnaden. Det är snarare du som bör visa ett färskt exempel på att man fortfarande lär att den sjunde dagen är 7000 år. Det tror jag inte att du kan.

Jag har inte sagt att den sjunde dagen är 7000 år så varför skulle jag visa på ett färskt exempel på det?
jag skrev bara att om den sjunde dagen som ett exempel skulle vara 7000 år så behöver inte de andra dagarna vara 7000 år. Men jag sa inte att den sjunde dagen är 7000 år.
Citera
2013-09-14, 12:07
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja Ekasnah försöker med semantik förvirra vad Jv egentligen sagt. Dock är Jv:s värsta fiende deras egen gamla litteratur där kan man läsa svart på vitt att "dagarna" var 7000 år...det anses inte uppbyggligt av ett Jv att läsa gammal litteratur...nu är det nya "sanningar" som gäller!

De flesta JV idag känner nog inte till den litteratur du talar om.

Det är därför det ibland blir lite patetiskt när man som icke-JV känner till deras historia bra mycket bättre än dom själva.

Å andra sidan så vill dom knappast veta heller. Dom vill tro det dom vill tro, och that's that.
Sanning, kunskap, ärlighet... Knappast något vanligt inom JV.
Citera
2013-09-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Visst är det så att JV har förändrat sin synsätt i olika frågor allteftersom deras kunskap i bibeln växer till. Är det något problem? Borde det inte istället vara så?
Alla JV kan visst läsa all gammal litteratur det känns mera som att du försöker skapa något problem angående detta som inte finns.
Citera
2013-09-14, 12:10
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Visst är det så att JV har förändrat sin synsätt i olika frågor allteftersom deras kunskap i bibeln växer till. Är det något problem? Borde det inte istället vara så?
Alla JV kan visst läsa all gammal litteratur det känns mera som att du försöker skapa något problem angående detta som inte finns.

Deras "kunskap" om bibeln har inte ändrats ett dugg.
Omgivningen, samt ledningens intressen har däremot ändrats en hel del.
Citera
2013-09-14, 12:11
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att den sjunde dagen är 7000 år så varför skulle jag visa på ett färskt exempel på det?
jag skrev bara att om den sjunde dagen som ett exempel skulle vara 7000 år så behöver inte de andra dagarna vara 7000 år. Men jag sa inte att den sjunde dagen är 7000 år.

Men åren innan 1975 visste JV att alla dagarna var 7000 år, vilket visas i många olika kronologiska tabeller i litteraturen under den tiden. Denna litteratur spreds i tjänsten, och studerades med intresserade.
Det var alltså ett falskt budskap man spred!
Citera
2013-09-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
De flesta JV idag känner nog inte till den litteratur du talar om.

Det är därför det ibland blir lite patetiskt när man som icke-JV känner till deras historia bra mycket bättre än dom själva.

Å andra sidan så vill dom knappast veta heller. Dom vill tro det dom vill tro, och that's that.
Sanning, kunskap, ärlighet... Knappast något vanligt inom JV.

Ja visst är det väl så att man kanske inte sätter sig ned och lusläser böcker som är 100 år gammal.
Även om många JV har kvar dem som en del i sina bibliotek.
Jo visst vill JV och de flesta har ganska bra kunskap om läror och uppfattningar som JV tidigare haft men som de senare har justerat förståelsen på.
Citera
2013-09-14, 12:18
Medlem
Citat:

Ja det är ett stort problem för Jv då man anser sig ha direktkontakt med bibelguden och påstår att man blivit utvalda i någon typ av tävling med andra kristna samfund för ca hundra år sedan.

Skulle en allsmäktig gud fara med osanning till sin egen organisation som Jv anser sig vara?

Ganska märkligt beteende av guden i så fall...
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det korrekta ordet är "efter-rationanilisering".
Citera
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det är inte det som är av intresse även om ett prov kan "smutsas" ner efter dödsögonblicket. Utan det faktum att om det vid två perioder i historien inte varit samma mängd i koldioxiden varelsen andades in så kommer resultatet inte att stämma.
Fel. Du har helt enkelt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in