2013-09-13, 15:16
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vad jag förstår så har kvantfysiken fört med sig en osäkerhetsfaktor som omöjliggör fullständigt säkra kausalitetssamband gällande naturfenomen.

Osäkerhetsfaktorn handlar om att intellektet inte vet vad den ska göra med informationen. Så ser jag det.
Senast redigerad av BEing 2013-09-13 kl. 15:34.
Citera
2013-09-13, 15:17
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Tiden är inte linjär även om illusionen vill få oss att tro det. Se den mer som cirklar där varje cirkel går i den andra. Först när cirkeln är sluten förstår vi att det är en cirkel, dvs när dualiteten eller separationen blir total. Nu förstår du hoppas jag.
Personligen förstår jag inte ens vart du vill komma med det hela.

Ditt resonemang är säkert helt klart i ditt huvud med när det kommer ut i förklaring ser det ut som en dimma.
Citera
2013-09-13, 15:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Först när cirkeln är sluten förstår vi att det är en cirkel

Citat:
Nu förstår du hoppas jag.

Du menar att en cirkel slöts precis nu? Tyvärr...
Citera
2013-09-13, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Osäkerhetsfaktorn handlar om att intellektet inte vet vad det ska göra med informationen. Så ser jag det.

Som jag previs skrev, så måste man vara uppmärksam på att det finns dom som VILL omtolka teoretisk fysik, så den blir anpassat till t.ex. new-age flum.
Citera
2013-09-13, 15:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Se den mer som cirklar där varje cirkel går i den andra.

Varför skall vi se tiden så? För att du har ett gurukomplex och 'vet' att det bara är så?
Citera
2013-09-13, 16:16
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför skall vi se tiden så? För att du har ett gurukomplex och 'vet' att det bara är så?
Knappast sadhguru eller rishi. Rishis är ju "de som vet", vilka vi fått de heliga texterna från. Märklig nog "vet" de olika versioner. Frågan är varför vi ska se tiden alls. Det som är, det är. Vad vi gör här och nu har betydelse däremot för det som ska komma. För oss själva och andra. Givetvis med påverkan av andras göranden.

Varför tro? För att man vill antar jag. Det grundar jag på att det finns så många religioner och tolkningar av dessa. Alla "sanna" enligt utövarna av valfri tradition. De vill att det ska vara så, därför "är det bara så". Logik och substans får vi leta någon annanstans Bogomil.
Citera
2013-09-13, 16:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Varför tro? För att man vill antar jag. Det grundar jag på att det finns så många religioner och tolkningar av dessa. Alla "sanna" enligt utövarna av valfri tradition. De vill att det ska vara så, därför "är det bara så". Logik och substans får vi leta någon annanstans Bogomil.

Vad jag kan se är vi helt överens om detta, och det är tragisk att en del troende trots detta försökar ge sin tro en kosmetisk fernissa av pseudologik och ständigt låtar sig luras in ett språkbruk som är lånat från den rationella världsbilden.

Istället för bara att vara rakryggade troende, som inte behövar att att skämmas för bristen på fakta i sin teologi.
Citera
2013-09-13, 17:08
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Vad jag kan se är vi helt överens om detta, och det är tragisk att en del troende trots detta försökar ge sin tro en kosmetisk fernissa av pseudologik och ständigt låtar sig luras in ett språkbruk som är lånat från den rationella världsbilden.

Istället för bara att vara rakryggade troende, som inte behövar att att skämmas för bristen på fakta i sin teologi.
En anledning att jag favoriserar Bhagavad-gita framför anda heliga skrifter är

Bhagavad-gita: 18:66 sarva-dharman parityajya mam ekam saranam vraja aham tvam sarva-papebhyo moksayisyami ma sucah

Kort. Överge alla religioner och dyrka mig. Jag tar bort alla synder. "Mig" här är inte det ordagrant och kan betyda olika saker beroende på tradition. Advaita som är ateistisk i sin grund har en, teisterna en annan, andra filosofiska tolkningar inom Sanatana dharma har sina. Poängen är, kläng inte fast vid ideologin. Upplev snarare. Så kan man bli ödmjuk inför andras tolkningar. För de känner men tror och uttrycker denna känsla på annat sätt. Här är Gitan unik jämfört med andra "heliga" böcker. Ingen pådyvling á la "Det bara är så". En rakryggad troende torde vara den som erkänner sig till sin ideologi av diverse orsaker, men fortfarande bara hävdar "jag tror" snarare än "så är det". Dessa accepterar jag och diskuterar gärna med. De andra är svåra att föra diskussion med. De tar gärna en ångvält och kör över dig när de får en chans. Detsamma gäller många ateister tyvärr.
Citera
2013-09-13, 17:38
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Personligen förstår jag inte ens vart du vill komma med det hela.

Ditt resonemang är säkert helt klart i ditt huvud med när det kommer ut i förklaring ser det ut som en dimma.

Att kvantfysik och andlig livsfilosofi kan betraktas som en dualitet. Dom är totala motsatser.
Vad "Fiffiniffi" inte har greppat. ..än är att all separation är illusion. Först när separationen är total upphör separationen och cirkeln sluts. Då inser vi att det aldrig funnits någon separation mer än i tänkandet. Det här gäller ALLT...även tiden som uppfattas linjär. Klart som korvspad :-).
Citera
2013-09-13, 17:42
Medlem
BEings avatar
Citat:

För att få en "hint" om att tiden inte alls fungerar linjärt och möjligtvis kunna se genom illusionen.
Citera
2013-09-13, 17:45
Medlem
BEings avatar
Citat:
Som jag previs skrev, så måste man vara uppmärksam på att det finns dom som VILL omtolka teoretisk fysik, så den blir anpassat till t.ex. new-age flum.

Din subjektiva tolkning för att din hjärna vill etikettera och sätta allt i fack...snyggt och prydligt. Det var inget bedömande utan ett konstaterande.
Citera
2013-09-13, 18:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Din subjektiva tolkning för att din hjärna vill etikettera och sätta allt i fack...snyggt och prydligt. Det var inget bedömande utan ett konstaterande.

Lustigt att just du anklagar någon för att låta det subjektiva vara en förhärskande tolkning och kalla det sanning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in