2013-09-13, 14:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Det är lite retoriskt av mig därför att bubbelgubbar och bubbelgummorna tjatar ofta om sänkta reallöner och att kreditexpansionen skenar iväg relativt med lönerna, och samtidigt vill jag påpeka tyngden i de svenska hushållens köpkraft. Nominella belopp har jag olika uppfattningar om men nu är det som det är och den trust som finns ligger där den ligger pga att folk tror på den. Det är inte jag som har skapat marknaden.

Det är bara en sak som skrämmer mig och det är att folk ständigt försvarar nya toppnivåer på lägenheter och säger att det är "billigt". Min teori är att det måste vara nya personer på marknaden som måste försöka bekräfta för sig själva att dom inte köpt på någon topp. Det var inte så länge sedan rent historiskt som bostäder gick för halva priset mot idag. Då tyckte folk att det var minst lika dyrt....
2013-09-13, 14:55
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Just precis som jag säger, men som du förnekar, så beror bostadspriser av flera faktorer. Den domienrande är den låga räntan. Halverad ränta --> fördubblade bostadspriser allt annat lika. Och senaste 20 åren har räntan minskats från 15% till 3%.

Det avgörande är ju att räntan är lägre än verklgiehtens ränta, den naturliga ränta som balanserar allas sparande och lånande så att inga skuldkriser kan uppstå.

Men jag inser nu att du är en statistikbög som bara plottar meningslösa siffror. Att du inte har någon kännedom om ekonomisk logik och verklgia samband. För dig rä det ett mysterium hur bostadsprsier i land efter land plötslgit rasar med 30%. Konstiga tillfälligheter som beror a byggande och utflyttningar, försöker du förklara utan framgång här i ett desperat försök att förneka den giganstiska elefanten i bostaden: Att staten har satt räntan extremt mycket för lågt så att folk har lånat och bjudit upp bostadspriser under många år.

Och godisbitens pris har 20:dubblats av samam anledning som bostadspriserna har gjort det: Staten har hundrafaldigat penningmängden! Fler pengar = högre priser.

Du ljuger här att vi skulle ha en marknadsränta. Kan du ens räkna upp alla statliga myndigheter vars byråkrater planekonomiskt detaljreglerar bankerna? Det är en av de alrla mest socialsierade delarna av vårt samhälle. Pengarna i sig är det första som poltiikerna ger sig på för att berika sig själva och sina särintressen.

Sparar du själv mer till 3% ränta än vad du lånar? Hur kan du tro att en marknadsränta kan vara 3% idag?

Du upprepar dig själv, så hälften av ditt senaste inlägg kan vi strunta i att besvara. Och godispriserna har 20-faldigats på grund av lågt satt riksbanksränta? Rekommenderar en uppfräschningskurs i makroekonomi 5p. Zimbabwe har länge haft guldmyntfot. Antar att det är ett föredöme för din naiva syn på ekonomi.

Ska i återgå till det faktum att marknaderna i världen inte fungerar som inne i din fantasivärld, eller ska vi fortsätta diskutera hur du anser att det bör vara utifrån dina egenuppsatta axiom?
2013-09-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Och vi har 1% ränta som anses för hög för konkyurrenskraften, vi subventionerar utlänsk arbetskraft genom rot och rut samt tom genom saker som hemtjänst, vi har vidare allt större klasskillnader, fler och fler måste flytta till städer ty sjukvård, polis, brandkår, skola, taxi, färdtjänst u name it, finns knappt. När en gruva som pajala etablerar sig blir det inte så mycket nya lokla inkomster, fly in, fly out.

Till det kommer alla narda subventioner som brukas flitigt. Att bankerna börjar bil som förr, kräver en del av låntagaren, som HÖG inkomst,, eget kapital.
Många lever ännu på staten och staten betalar det mesta av det mesta , dagis, skola, kollektivtrafik.
Det är omöjligt att få tag på en vettigt prissatt bostad annat än i ödemarken.

Hur får du ihop det men den ljusa bild du målar? Är det nu så att vi lever i guldtider, det står "usch vad dåligt det är i ekonomin"....men det påverkar ju ingen viktig och vi andra...kan öppna dompan!
Om jag förstår det du skriver så är det Maeveraboff du vill prata med, inte mig.
2013-09-13, 15:00
Medlem
Citat:
Det är lite retoriskt av mig därför att bubbelgubbar och bubbelgummorna tjatar ofta om sänkta reallöner och att kreditexpansionen skenar iväg relativt med lönerna, och samtidigt vill jag påpeka tyngden i de svenska hushållens köpkraft. Nominella belopp har jag olika uppfattningar om men nu är det som det är och den trust som finns ligger där den ligger pga att folk tror på den. Det är inte jag som har skapat marknaden.
Du frångår alltså vad du vet är sant för att du tror att andra anser att nominella summor är viktigare än reallön etc.? Och ditt uttalande om att arbetsmarknaden aldrig varit så bra som nu?
2013-09-13, 15:15
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Utan att vilja säga om det finns en bubbla eller inte vill jag visa detta diagram.
http://www.housingjapan.com/wp-content/uploads/2011/11/minato-land-price.gif
Någon kan i likhet med ovan vid tidpunkten då priset låg på 6.5 MJPY ha sagt till sin omgivning: "Tror ni på fullt allvar att vi kommer att gå ned till 3 MJPY?"

Tillgångspriser är inte på något sätt immuna mot nedgångar. Nu befinner man sig där på ungefär samma prisnivå som 1985.

Och ändå har de haft 0-ränta sedan dess. Korrelationen ränta och pris på bostäder är sålunda inte 1:1.
2013-09-13, 15:18
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Oj då, vilka är det som envisas med att jämföra med 1991-1994? Jag måste missat det, kan du citera några sådana inlägg?

Det är en väldigt lång tråd, du får själv söka. Ett exempel är från 2011-04-01, 21:49 när Voodooo-något gör det. Men det finns många fler inlägg än bara det. Det talas om hur marknaden krashade, hur bankerna fick starta mäklarbyråer för att de hade så många pantade egendomar att ta hand om, om hur räntan vida översteg den vi har idag och därför åter igen kan hamna på de nivåerna.
2013-09-13, 15:19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Han har rätt.
Jag har ropat det i 13 år nu och anser att jag haft rätt, sen kan man alltid mixa och trixa och gynna.
Tillslut så är man lite bakbunden till att offra allt för att rädda bubblan.

Nej, nu har du nog missuppfattat. Han har de facto haft fel i 13 år, och det är inget vi ens behöver diskutera. Sedan om han kommer att få rätt eller inte, det kan vi så klart spekulera i.
2013-09-13, 15:34
Bannlyst
Citat:
Du frångår alltså vad du vet är sant för att du tror att andra anser att nominella summor är viktigare än reallön etc.? Och ditt uttalande om att arbetsmarknaden aldrig varit så bra som nu?

Står fast vid min åsikt, din tolkning är din tolkning. Läste du vad jag skrev? Var rätt tydlig i min formulering.
2013-09-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är en väldigt lång tråd, du får själv söka. Ett exempel är från 2011-04-01, 21:49 när Voodooo-något gör det. Men det finns många fler inlägg än bara det. Det talas om hur marknaden krashade, hur bankerna fick starta mäklarbyråer för att de hade så många pantade egendomar att ta hand om, om hur räntan vida översteg den vi har idag och därför åter igen kan hamna på de nivåerna.
Folk envisas med det, men det enda exemplet du har är ett enskilt inlägg som dessutom är två och ett halvt år gammalt? Okej...
2013-09-13, 15:42
Medlem
Citat:
Står fast vid min åsikt, din tolkning är din tolkning. Läste du vad jag skrev? Var rätt tydlig i min formulering.
Förklara gärna igen vad du menade med att Sveriges arbetsmarknad är stark och bra.
2013-09-13, 15:46
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
De som talar om halvering är troll.
Svenska bostadspriser ligger 15 procent för högt enligt IMF.
Vad säger du om IMF:s siffra?

Jag har inte läst klart hela deras rapport (finns här) men i det jag läst hittills är de noga med att påpeka att bostadsbristen och stora tillväxten i städerna är den största anledningen till de höga priserna. Vidare skriver de att Sverige har Europas starkast reglerade hyresmarknad. Läser man fram till sidan 25 så känns det inte som att priserna alls ligger för högt, men jag antar att de kommer fram till någon annan slutsats senare i dokumentet.

Tills jag läst hela dokumentet, kan jag bara spekulera i vad IMF menar… Jag tror de ser på Sverige i stort och därför får felaktiga siffror i respektive stad (Simpson's paradox). Men som sagt, jag vet inte. Det kanske visar sig att journalisterna missuppfattat vad som står i rapporten, och talar om en femtonprocentig korrektion i hela landet när det i själva verket är i Örebro en lägenhet bör kosta 200 000 när den nu kostar 250 000.
2013-09-13, 15:47
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Folk envisas med det, men det enda exemplet du har är ett enskilt inlägg som dessutom är två och ett halvt år gammalt? Okej...

Ja, precis så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in