2013-09-13, 08:13
Medlem
tgv23000s avatar
Mäklarcheferna räknar med borally
Publicerad 2013-09-13 07:31
Mäklarproffsen gör samma bedömning som hushållen och räknar med stigande bostadspriser det kommande året. Bristen på bostäder i kombination med nya skattesänkningar eldar på prisrallyt.
”Det är ett gigantiskt underskott på bostäder, särskilt i Stockholm. Så länge inte det ändras kommer det att finnas ett stort köpbehov."
2013-09-13, 08:28
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Givetvis ska man ha en kritisk syn på siffror både från IMF och andra källor, men inte ens Spanien har halverats från sin topp.
De som talar om halvering i Sverige framstår fortfarande som troll.
För övrigt kan jag inte minnas att IMF sagt att de svenska priserna ska falla 15%.
De har sagt att de anser att bostadspriserna är övervärderade med 15%.
Skulle priserna falla 15% på ett par år kommer det få stora effekter på ekonomin och fallet kommer att accelerera snabbt för att bli betydligt större. Kan man få marknaden att sätta sig kan man begränsa fallet men det är väldigt svårt. Att priserna skallhalveras är inte otroligt eller svårt att se, behövs bara lite inflation på ett fall så har du snabbt ett fall som sniffar på 50% över en längre tidsperiod. Frågan är hur lång tidsperiod man skall studera. Japanska fastighetsmarknaden är ett bra exempel där ett år är helt ointressant att titta på medan 20 år visar vad som skett väldigt bra.

Finns f ö regioner i Sverige som haft fallande priser en lång tid i reela värden.
2013-09-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Man får inte stirra sig blind på det nominella beloppet, men i Sveriges fall har köpkraften ökat samtidigt som lönerna nominellt har ökat. Det finns ingen inflation som gröper ur köpkraften därför att utbudet av varor och tjänster är mer omfattande än någonsin. Svenskarna kan köpa mer för pengarna därför att vi är produktiva. Vi har en hög placering på flera BNP-rankningar.
Ändå är det precis det du gör när du säger att nettoförmögenheten aldrig varit högre, att lönerna aldrig varit högre och att vi aldrig haft så hög sysselsättning i Sverige.
2013-09-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Några "extrema justeringar" räknar jag aldrig med att det ska bli, men att räntan rör sig upp till mer normala nivåer tror jag definitivt. Att det inte sker i morgon är inte riktigt relevant. Den som sitter dagligen och hoppas på att räntorna inte ska öka för att vederbörande i så fall inte har råd, ska nog se över sin situation redan nu. Sen ska man väl inte glömma att "normala räntor" idag inte behöver betyda vad en normal ränta var för 25 år sedan. En del i den här tråden envisas ju med att jämföra med 1991-1994 när Riksbanken försökte skydda växelkursen. Vidare plockar de gärna fram korta räntetoppar de senaste 15 åren och påstår att det är "normalt".
Oj då, vilka är det som envisas med att jämföra med 1991-1994? Jag måste missat det, kan du citera några sådana inlägg?
2013-09-13, 10:30
Medlem
Citat:
Jag är nyfiken på följande bland er som fantiserar om bubblor…

En 35 kvmslägenhet utanför Älta kostar runt 900 000 kronor. En lika stor i Vällingby runt 1,4 miljoner. En precis vid Medborgarplatsen kostar runt 2,4 miljoner just nu.

Det talas om halvering av priserna "när bubblan spricker". Menar ni då på fullt allvar att folk kommer kunna köpa 35 kvm på det som idag är väldigt eftertraktade platser så som Medborgarplatsen, för 1,2 miljoner kronor? Och kommer en lägenhet av det här slaget i Vällingby kosta 700 000 kronor? Och i Älta 450 000?
Nu tror jag inte på en halvering av priserna, men du är fruktansvärt historielös. Det var bara tio år sedan priserna låg på de nivåer du pratar om, och jag lovar dig att det inte var en jävel som kände att det var "halva priset" (eller ännu mindre) på de lägenheterna då. Ditt sätt att utmåla de här nivåerna som orealistiska och löjliga får dig bara att framstå som en naiv tjugofemåring som precis gått in i bostadsmarknaden och tror att priserna alltid varit på de här nivåerna.
2013-09-13, 10:49
Medlem
Fris avatar
Citat:
I Malmö har priser fallit, trots att det är samma ränta där som i Stockholm.
Just precis som jag säger, men som du förnekar, så beror bostadspriser av flera faktorer. Den domienrande är den låga räntan. Halverad ränta --> fördubblade bostadspriser allt annat lika. Och senaste 20 åren har räntan minskats från 15% till 3%.

Citat:
På Irland har priser fallit trots att räntan varit lägre än i Sverige. Ska jag fortsätta?
Det avgörande är ju att räntan är lägre än verklgiehtens ränta, den naturliga ränta som balanserar allas sparande och lånande så att inga skuldkriser kan uppstå.

Men jag inser nu att du är en statistikbög som bara plottar meningslösa siffror. Att du inte har någon kännedom om ekonomisk logik och verklgia samband. För dig rä det ett mysterium hur bostadsprsier i land efter land plötslgit rasar med 30%. Konstiga tillfälligheter som beror a byggande och utflyttningar, försöker du förklara utan framgång här i ett desperat försök att förneka den giganstiska elefanten i bostaden: Att staten har satt räntan extremt mycket för lågt så att folk har lånat och bjudit upp bostadspriser under många år.

Citat:
Sedan plockar du upp historiska exempel på hur priser en gång inte var långt ifrån de som målas upp i dina påhittade framtidsscenarion. Det fanns en tid då en chokladkaka kostade fem ören.
Och godisbitens pris har 20:dubblats av samam anledning som bostadspriserna har gjort det: Staten har hundrafaldigat penningmängden! Fler pengar = högre priser.

Citat:
Ditt stycke som börjar med "marsxistiska plansystem" och hur de inte är intressanta är rappakalja
Du ljuger här att vi skulle ha en marknadsränta. Kan du ens räkna upp alla statliga myndigheter vars byråkrater planekonomiskt detaljreglerar bankerna? Det är en av de alrla mest socialsierade delarna av vårt samhälle. Pengarna i sig är det första som poltiikerna ger sig på för att berika sig själva och sina särintressen.

Sparar du själv mer till 3% ränta än vad du lånar? Hur kan du tro att en marknadsränta kan vara 3% idag?
2013-09-13, 13:44
Medlem
popeondopes avatar
Nu förutspår SBAB att räntorna kommer öka med 50% (till 4.5%) på mindre än två år. Redan nästa år kommer vi börja se ränteökningar till 3.75%. Om lite drygt tre år kommer räntan ligga på 5.5%. Det innebär att om lite drygt tre år kommer det att vara dubbelt så dyrt att låna pengar enligt en av Sveriges främsta bolåneinstitut. En familj som har 7 000 i ränta kommer alltså få 14 000 i räntekostnader. Bolånetorskarna kommer bli fattiga.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/sbab-riksbanken-hojer-rantan-redan-i.html
Senast redigerad av popeondope 2013-09-13 kl. 14:03.
2013-09-13, 14:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Nu förutspår SBAB att räntorna kommer öka med 50% (till 4.5%) på mindre än två år. Redan nästa år kommer vi börja se ränteökningar till 3.75%. Om lite drygt tre år kommer räntan ligga på 5.5%. Det innebär att om lite drygt tre år kommer det att vara dubbelt så dyrt att låna pengar enligt en av Sveriges främsta bolåneinstitut. En familj som har 7 000 i ränta kommer alltså få 14 000 i räntekostnader. Bolånetorskarna kommer bli fattiga.

SBAB spår ja. Det är ingen som kan förutsäga vad räntorna kommer att ligga på om 2 år. Nu ska man komma ihåg att SBAB är en liten spelare i sammanhanget på svenska bolånemarknaden. Samtidigt som varningarna haglar kan man fortfarande som kund i SBAB binda räntorna på 10 år på 4,49 %. Man försöker helt enkelt få sina kunder att binda sina lån, vilket är bland det mest korkade man kan göra.
2013-09-13, 14:21
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Hahaha den där bonnläppen Cornucopia har ropat vargen kommer i tio år nu, patetiskt.
2013-09-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Ändå är det precis det du gör när du säger att nettoförmögenheten aldrig varit högre, att lönerna aldrig varit högre och att vi aldrig haft så hög sysselsättning i Sverige.
Och vi har 1% ränta som anses för hög för konkyurrenskraften, vi subventionerar utlänsk arbetskraft genom rot och rut samt tom genom saker som hemtjänst, vi har vidare allt större klasskillnader, fler och fler måste flytta till städer ty sjukvård, polis, brandkår, skola, taxi, färdtjänst u name it, finns knappt. När en gruva som pajala etablerar sig blir det inte så mycket nya lokla inkomster, fly in, fly out.

Till det kommer alla narda subventioner som brukas flitigt. Att bankerna börjar bil som förr, kräver en del av låntagaren, som HÖG inkomst,, eget kapital.
Många lever ännu på staten och staten betalar det mesta av det mesta , dagis, skola, kollektivtrafik.
Det är omöjligt att få tag på en vettigt prissatt bostad annat än i ödemarken.

Hur får du ihop det men den ljusa bild du målar? Är det nu så att vi lever i guldtider, det står "usch vad dåligt det är i ekonomin"....men det påverkar ju ingen viktig och vi andra...kan öppna dompan!
2013-09-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Hahaha den där bonnläppen Cornucopia har ropat vargen kommer i tio år nu, patetiskt.
Han har rätt.
Jag har ropat det i 13 år nu och anser att jag haft rätt, sen kan man alltid mixa och trixa och gynna.
Tillslut så är man lite bakbunden till att offra allt för att rädda bubblan.
2013-09-13, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres

Det är lite retoriskt av mig därför att bubbelgubbar och bubbelgummorna tjatar ofta om sänkta reallöner och att kreditexpansionen skenar iväg relativt med lönerna, och samtidigt vill jag påpeka tyngden i de svenska hushållens köpkraft. Nominella belopp har jag olika uppfattningar om men nu är det som det är och den trust som finns ligger där den ligger pga att folk tror på den. Det är inte jag som har skapat marknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in