Citat:
Ursprungligen postat av
Bohlwinkel
Det är inget påstående utan en bedömning vilket framgår av mitt inlägg. Och bedömningar har, som jag tror jag förklarat för dig en gång tidigare i tråden, inte någon källa i egentlig bemärkelse utan är snarare resultatet av tankeverksamhet där t.ex., som i det här fallet, olika sannolikheter vägs mot varandra.
I bland tror jag att det gör ont i din skalle när du tänker. Vi har inte alltid källor men det går att komma till slutsatser utifrån den kunskap man har om fallet och det som framgått om SB öde.
Utifrån att jag har tidningar och annan kunskap i bagaget när jag skriver om laglig grund, har jag torrt på fötterna. Jag har gjort en juridisk bedömning efter de fakta som framkommit. Tidigt i tråden påtalade jag till mångas ilska, att det finns ingen juridisk grund att hålla SB inlåst efter beviljade resningar. En sak nu advokaten påtalar, och det är ett halvår efter att jag såg den bristen i hanteringen/tolkningen av rättsläget.
Det jag och alla vet är att det är fullt av galningar ute på gator och torg. De flesta dör i förtid utan att skada andra människor. Men jag vet bestämt att en del är ruskiga typer som borde sitta på ett ställe som Säter, men då skulle det bli slitsamt för personalen. Det är av Säters egennytta de håller SB inlåst, i strid med det som är reglerna för verksamheten.
Jag tänker på Machetemannen som högg ihjäl folk på en T-bane station efter att ha varit och sökt hjälp för att han hörde röster och mådde dåligt. Jag vet att Anna L*ndhs mördare hade varit sjuk och att hans mamma kontaktade psykiatrin förgäves.
För att besluta om att hålla kvar SB utan laglig grund, har man visat vilka vidriga typer detta handlar om. Det måste finnas en grund i beslut som kan fattats med rättsligt stöd, i lag. Nu har man på egen hand tilldelat någon straff vi inte har i svensk lag. Varken i tidsrymd eller i hur det verkställs. Det mest vidriga är att man fortfarande tar sig rätt att hålla honom kvar med element inom rättsväsendet som har lika ont i skallen som du när de måste agera enligt den rättsordning vi har i dessa frågor.