Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-12, 11:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag har aldrig likställt evolutionsteorin med gissningar utan försökte föra ett resonemang om den med någon som påstod att evolutionsteorin är en falsk sanning (eller nåt). Min poäng var att evolutionsteorin inte kan ses som en sanning utan just som en teori.

Vad menar du med "sanning"? Att "sanning" endast är ABSOLUT/ultimativ sanning?

1/ Det är diskutabellt om nått sånt öht finns.

2/ Och är allt som inte är absolut sanning lika "sant" eller lika "fel", eller kan "sanning" i brist på absolut sanning bli ett operativt koncept som t.ex. sägar: "Detta är 95% sannolikt, så det får duga".

Utan att vara patroniserande, så är detta en dikotomi som okunniga apologeter ofta skapar och förlorar sig semantisk i i konfrontationen mellan tro och vetenskap/filosofi.
Citera
2013-09-12, 18:29
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
En tro på Gud (eller vad som helst) kan aldrig skada andra människor. Det enda som kan skada andra mönniskor är handlingar.
*Host*Host*9/11*HOST*Häxjakt*HOST*host*harkel*Korsriddarna*Host *Hedersvåld*HOST!

Förlåt, vad sade du?
Citera
2013-09-12, 22:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Din översättning trumfar min översättning för att...
New International Version

Nyckelorden är, behöver inte betyda men det KAN betyda det, eller hur Kunskap1?
Ja precis, Earth kan betyda hela jorden, men behöver inte alltid göra det. Ordets betydelse avgörs ENDAST i kontexten. Nåväl, nu när vi är överens om att ”jorden” inte behöver betyda hela jorden, går texten alltså att tolka som en global eller som en lokal översvämning. Frågan är då vilken som är den rätta?

Citat:
Du redogjorde ingående med referenser varför earth inte behöver betyda hela jorden, utan en del av jorden. Har du liknande belägg för att "himlen" kan vara en lokal företeelse?

För, du vet. När det står att "de högsta bergen under himlen" täcktes av vatten drar man gärna slutsatsen att det var SÅ mycket vatten på jorden att ÄVEN de högsta bergen (som finns) dränktes.
Nu när vi vet att Earth inte behöver betyda hela jorden, så är det givet att Heaven inte heller behöver betyda över hela jorden. Man kan inte referera till en del av jorden, och samtidigt mena hela himlen. Det går inte. Menar man en del av jorden, så menar man automatiskt en del av himlen. Men du ville ha referenser på att himlen KAN betyda lokalt, så låt oss titta på en:
“... This is the gospel that you heard and that has been proclaimed to every creature under heaven, and of which I, Paul, have become a servant”. Colossians 1:23
Skriften hade bokstavligen inte predikats för hela skapelsen under hela himlen, till exempel hade den inte predikats i Amerika eller i Australien. Man hade inte hunnit göra det vid den tidpunkten. Så i detta fall betyder ”under himlen” lokalt och inte globalt.
Citat:
De drunknade för att Gud dränkte dem. Ingen Gud - inget översvämning. Ingen översvämning - ingen drunkningsdöd. Så enkelt är det.
Så du menar OM Gud inte finns, så hade vi INTE haft översvämningar? Vi hade haft naturkatastrofer oavsett om Gud finns eller inte finns. Om Mesopotamien var den enda civilisationen på den tiden(vilket kan undersökas), skulle översvämningen sannolikt utplånat hela mänskligheten. Vi hade inte funnits om Gud inte hade varnat Noa. Men nu varnade Gud sin rättfärdiga tjänare, Noa, att en naturkatastrof var på väg och att han skulle i sin tur varna sitt folk. Men ville folket lyssna? Tyvärr ville de inte lyssna, de gjorde istället narr av honom och hans familj.
Citat:
Ja. Som sagt. Den OFELBARA Guden ÅNGRADE en handling.

Dessutom anger de verser jag citerade att Gud ångrade att han skapat människan - vilket är ett generellt uttalande. Om han endast ångrade att han skapade människor som gjorde Noa ledsen i ögat borde detta angivits mer tydligt (och vad hade de stackars djuren gjort för ont?)

The Lord saw how great the wickedness of the human race had become on the earth, and that every inclination of the thoughts of the human heart was only evil all the time. The Lord regretted that he had made human beings on the earth, and his heart was deeply troubled.
En perfekt och allvetande Gud kan självklart inte göra några fel och ångra sig, som du påpekade. Lägg dock märke till att några översättningar INTE säger att Gud ångrade sig, UTAN säger istället ”grieved”. Vissa menar att detta bör tolkas bokstavligt, andra inte. Jag håller mig till det senare alternativet.

Sedan står det inte ”human race” i vissa översättningar, utan det står people. Läser vi tex enligt “Complete Jewish Bible” står det:

“ADONAI saw that the people on earth were very wicked, that all the imaginings of their hearts were always of evil only.” Genesis 6:5

“People on earth” kan referera till Noas folk eller till alla människor över hela jorden. Sen vet man inte om andra civilisationer fanns under Noas tid. Tydligen startade den första civilisationen i Mesopotamien, men det kan som sagt undersökas.

Citat:
Fiffiniffi skrev ett inlägg där han antog att Ararat bara var 300 meter (istället för 5 000) och visade att du även med SÅ låga berg får enorma problem med din förklaringsmodell. Du kanske kan besvara det.

Fiffiniffis inlägg:https://www.flashback.org/sp45148677
Svara gärna på detta inlägg som bonus: https://www.flashback.org/sp45149053
Jag vågar inte gissa hur högt vattnet steg, kan därför inte ge dig några direkta svar. Lägg märke till att texten inte säger att arken landade på toppen av Ararat berget, utan säger istället ”Mountains of Ararat” i plural form, dvs en region. Vart inom denna region denna ark landade och hur högt, är svårt att säga.

Frågorna som Fiffiniffi ställt är egentligen besvarade i detta inlägg. Men kan snabbt besvara dessa:
Första frågan: Det står: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. 2 Jorden var öde och tom". Vad betyder jord i detta fall, betyder jord hela jorden? Svaret är JA, eftersom ordets betydelse avgörs i sammanhanget. Har redan förklarat att ordet ”eretz” (jord) kan betyda ”hela jorden”, ”marken”. ”Landet” osv. Du kan verifiera ordet betydelse i detta lexikon.

Andra frågan: Hur kan 400 meter högt vatten vara en lokal översvämning och hur kan vattnet ligga kvar ungerför i ett år? Svar: Det har att göra med hur landets terräng ser ut. Mesopotamien är väldigt slätt område och omgivet av berg och ett hav från söder. Se denna topografiska karta för bättre uppfattning. Se även denna.

Citat:
Fiffiniffi: Sen kan du också berätta hur noa på en enda vecka samlade in två av varje djur som fanns från åtminstone Israel till Turkiet?
Eftersom översvämningen var lokal, kunde utrotningen av djurarter inte ha varit en möjlighet.
Noa skulle sannolikt tagit med sig djur som kor, får, hästar, höns, kameler eller liknande, eftersom dessa hade han behövt för att starta ett nytt liv och en ny civilisation. De insamlade djuren skulle ha samlats för detta ändamål, och inte för att räddas från utrotning.

Citat:
Var leder egentligen ditt resonemang?

Du avfärdar en global översvämning som orealistisk.
Du hävdar att en regional översvämning är realistisk. Hur omfattande ÄR då din översvämning. Är den av en magnitud att den täckte berget Ararat får du problem då din version då OCKSÅ är totalt orealistisk (som bl a Fiffiniffi påpekat).

Är det en mycket begränsad översvämning med tusentals överlevande runt omkring BORDE denna översvämning ha dokumenterats i andra, mer trovärdiga historiska källor. Och vore den SÅ begränsad vore den ju föga Gudomlig.
Visst har översvämningen dokumenterats, bland annat av Sumererna och babylonierna, för hur kan man missa något så stort. Den indiska, grekiska och kinesiska kulturen nämner även något om en översvämning. Alla dessa delar samma koncept, men detaljerna skiljer sig åt. Sen är det upp till var och en om man vill tycka att dessa källor är trovärdiga eller inte.
Hur omfattande översvämningen var är svårt att säga, men man har gjort utgrävningar och funnit evidens på en gigantisk flod som ägt rum i Mesopotamien för ungefär 5000 år sedan. Läs denna artikel för mer information. Ursäkta att inlägget blev för långt, men hoppas att dina frågor blev besvarade. Har du fler frågor så tveka inte att fråga.
Senast redigerad av kunskap1 2013-09-12 kl. 22:25.
Citera
2013-09-12, 22:38
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Andra frågan: Hur kan 400 meter högt vatten vara en lokal översvämning och hur kan vattnet ligga kvar ungerför i ett år? Svar: Det har att göra med hur landets terräng ser ut. Mesopotamien är väldigt slätt område och omgivet av berg och ett hav från söder. Se denna topografiska karta för bättre uppfattning. Se även denna.

Förklara gärna hur du tänker att havet i söder ska hålla denna enorma vattenmassa på plats.
Citera
2013-09-12, 22:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
kunskap1

Nej du har tyvärr fortfarande inte svarat på några frågor. Du kommer in efter några dagar och spyr ur dig dina vanliga ad hoc förklaringar och extremt generösa bibeltolkningar. Det är enbart tröttsamt. Du har inget att komma med och det märks. Hade du åtminstone haft artigheten att svara på frågor direkt istället för att gömma dig och sedan komma med nya påhitt så hade man åtminstone kunnat prata med dig...men nu är du tyvärr bara tråkig, oärlig och korkad.

Trist.
Citera
2013-09-12, 23:00
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Förklara gärna hur du tänker att havet i söder ska hålla denna enorma vattenmassa på plats.
Ditt svar finner du när du läst denna artikel. Har du fler frågor så kan du sannolikt finna alla dina svar här. Är du en ärlig sanningssökare så bör du söka svaren själv. Du bör själv inse sanningen utan att någon behöver övertyga dig om det.
Senast redigerad av kunskap1 2013-09-12 kl. 23:09.
Citera
2013-09-12, 23:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
kunskap1

Nej du har tyvärr fortfarande inte svarat på några frågor. Du kommer in efter några dagar och spyr ur dig dina vanliga ad hoc förklaringar och extremt generösa bibeltolkningar. Det är enbart tröttsamt. Du har inget att komma med och det märks. Hade du åtminstone haft artigheten att svara på frågor direkt istället för att gömma dig och sedan komma med nya påhitt så hade man åtminstone kunnat prata med dig...men nu är du tyvärr bara tråkig, oärlig och korkad.

Trist.
Vilka frågor har jag inte svarat på? Jag hoppas att du ställer frågor för att lära dig och inte för att vara elak. Är du en ärlig sanningssökare så bör du själv söka efter sanningen och inte behöva fråga mig som inte är expert inom detta område. Sen har jag förklarat för dig att vissa tror på en lokal översvämning och andra inte. Argumenten för en lokal översvämning överväger en global, enligt mig och andra.
Citera
2013-09-12, 23:12
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ditt svar finner du när du läst denna artikel. Har du fler frågor så kan du sannolikt finna alla dina svar här. Är du en ärlig sanningssökare så bör du söka svaren själv. Du ska själv inse sanningen utan att någon behöver övertyga dig om det.

Så då är du en falsk sanningssökare eftersom du inte kan redogöra för det som du hävdar?

När jag skummade artikeln senast så fick jag uppfattningen att den hävdade att vattendjupet på det översvämmade området inte var speciellt djupt vilket fick mig att skriva följande inlägg som du inte än bemött.

https://www.flashback.org/sp45165729
Citera
2013-09-13, 00:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så då är du en falsk sanningssökare eftersom du inte kan redogöra för det som du hävdar?
Självklart kan jag redogöra för det som jag hävdar, men frågan är om du frågar för att lära dig eller frågar för att vara elak. Frågar du för att lära dig, så är jag mer än villig för att svara på dina frågor och du behöver givetvis inte tro allt på det jag skriver förrän du själv bekräftar det.
Citat:
När jag skummade artikeln senast så fick jag uppfattningen att den hävdade att vattendjupet på det översvämmade området inte var speciellt djupt vilket fick mig att skriva följande inlägg som du inte än bemött.

https://www.flashback.org/sp45165729
Beklagar att jag inte bemött ditt inlägg. Tydligen hade jag missat det. Du skrev:
Citat:
Då kan vi konstatera att "högsta bergen" är en grov överdrift eftersom området är mer eller mindre platt enligt dig(/artikeln) och det därför inte kan sägas finnas några berg alls. När vi då kommit fram till detta, hur kan man då se denna berättelse som något annat än en saga eller myt? Om man inte ger upp sitt intellekt och kritiska tänkande vill säga men det är ju dessvärre mer eller mindre standardkrav från religioner.
Nja, riktigt platt är inte landet. Men visst finns det berg, men inte så värst höga så som Ararat berget på cirka 5000 meter. Vi har alltså två möjliga tolkningar, men bara en av de är den rätta. Vi har antingen en översvämning som täckte alla de högsta bergen över hela jorden, eller så har vi en översvämning som täckte alla de högsta bergen i landet. Bland det starkaste argumenten för en lokal översvämning är när duvan kom tillbaka med en färsk olivkvist. Hade översvämningen täckt hela jorden så hade inga växter överlevt. Men tydligen hade de gjort det.
Senast redigerad av kunskap1 2013-09-13 kl. 00:34.
Citera
2013-09-13, 00:31
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ja precis, Earth kan betyda hela jorden, men behöver inte alltid göra det. Ordets betydelse avgörs ENDAST i kontexten. Nåväl, nu när vi är överens om att ”jorden” inte behöver betyda hela jorden, går texten alltså att tolka som en global eller som en lokal översvämning. Frågan är då vilken som är den rätta?

Nu när vi vet att Earth inte behöver betyda hela jorden, så är det givet att Heaven inte heller behöver betyda över hela jorden. Man kan inte referera till en del av jorden, och samtidigt mena hela himlen. Det går inte. Menar man en del av jorden, så menar man automatiskt en del av himlen. Men du ville ha referenser på att himlen KAN betyda lokalt, så låt oss titta på en:
“... This is the gospel that you heard and that has been proclaimed to every creature under heaven, and of which I, Paul, have become a servant”. Colossians 1:23
Skriften hade bokstavligen inte predikats för hela skapelsen under hela himlen, till exempel hade den inte predikats i Amerika eller i Australien. Man hade inte hunnit göra det vid den tidpunkten. Så i detta fall betyder ”under himlen” lokalt och inte globalt.

Så du menar OM Gud inte finns, så hade vi INTE haft översvämningar? Vi hade haft naturkatastrofer oavsett om Gud finns eller inte finns. Om Mesopotamien var den enda civilisationen på den tiden(vilket kan undersökas), skulle översvämningen sannolikt utplånat hela mänskligheten. Vi hade inte funnits om Gud inte hade varnat Noa. Men nu varnade Gud sin rättfärdiga tjänare, Noa, att en naturkatastrof var på väg och att han skulle i sin tur varna sitt folk. Men ville folket lyssna? Tyvärr ville de inte lyssna, de gjorde istället narr av honom och hans familj.

En perfekt och allvetande Gud kan självklart inte göra några fel och ångra sig, som du påpekade. Lägg dock märke till att några översättningar INTE säger att Gud ångrade sig, UTAN säger istället ”grieved”. Vissa menar att detta bör tolkas bokstavligt, andra inte. Jag håller mig till det senare alternativet.

Sedan står det inte ”human race” i vissa översättningar, utan det står people. Läser vi tex enligt “Complete Jewish Bible” står det:

“ADONAI saw that the people on earth were very wicked, that all the imaginings of their hearts were always of evil only.” Genesis 6:5

“People on earth” kan referera till Noas folk eller till alla människor över hela jorden. Sen vet man inte om andra civilisationer fanns under Noas tid. Tydligen startade den första civilisationen i Mesopotamien, men det kan som sagt undersökas.

Jag vågar inte gissa hur högt vattnet steg, kan därför inte ge dig några direkta svar. Lägg märke till att texten inte säger att arken landade på toppen av Ararat berget, utan säger istället ”Mountains of Ararat” i plural form, dvs en region. Vart inom denna region denna ark landade och hur högt, är svårt att säga.

Frågorna som Fiffiniffi ställt är egentligen besvarade i detta inlägg. Men kan snabbt besvara dessa:
Första frågan: Det står: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. 2 Jorden var öde och tom". Vad betyder jord i detta fall, betyder jord hela jorden? Svaret är JA, eftersom ordets betydelse avgörs i sammanhanget. Har redan förklarat att ordet ”eretz” (jord) kan betyda ”hela jorden”, ”marken”. ”Landet” osv. Du kan verifiera ordet betydelse i lexikon.

Andra frågan: Hur kan 400 meter högt vatten vara en lokal översvämning och hur kan vattnet ligga kvar ungerför i ett år? Svar: Det har att göra med hur landets terräng ser ut. Mesopotamien är väldigt slätt område och omgivet av berg och ett hav från söder. Se topografiska karta för bättre uppfattning. Se även .

Eftersom översvämningen var lokal, kunde utrotningen av djurarter inte ha varit en möjlighet.
Noa skulle sannolikt tagit med sig djur som kor, får, hästar, höns, kameler eller liknande, eftersom dessa hade han behövt för att starta ett nytt liv och en ny civilisation. De insamlade djuren skulle ha samlats för detta ändamål, och inte för att räddas från utrotning.

Visst har översvämningen dokumenterats, bland annat av Sumererna och babylonierna, för hur kan man missa något så stort. Den indiska, grekiska och kinesiska kulturen nämner även något om en översvämning. Alla dessa delar samma koncept, men detaljerna skiljer sig åt. Sen är det upp till var och en om man vill tycka att dessa källor är trovärdiga eller inte.
Hur omfattande översvämningen var är svårt att säga, men man har gjort utgrävningar och funnit evidens på en gigantisk flod som ägt rum i Mesopotamien för ungefär 5000 år sedan. Läs artikel för mer information. Ursäkta att inlägget blev för långt, men hoppas att dina frågor blev besvarade. Har du fler frågor så tveka inte att fråga.
Har du gjort IQ-test ?
Citera
2013-09-13, 00:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Har du gjort IQ-test ?
Japp, varför det? Har du gjort? Du verkar vara smart, jag skulle säga att du har ett högt IQ. Inte sant?
Citera
2013-09-13, 07:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vilka frågor har jag inte svarat på?

Jag frestas att säga "Alla". Saken är den att du tror att det är svar du ger, men det är rent nonsens. I stil med: "Bergen var inte lika höga då"

För det första så VET man via modern vetenskap att så inte var fallet, så vad du än säger går emot precis allt vi vet om världen idag.

För det andra så säger du t ex "Arken landade kanske inte på Ararats topp". Vem bryr sig? Det står FORTFARANDE att vattnet var högre än alla bergstoppar, så vattnet var fortfarande högre än berget.

För det tredje: Jag föreslog 400 meter vatten för att vara riktigt generös, och vad får jag höra? "Mesopotamien är omgivet av berg och ett hav". Herre min jävla gud liksom...
1. Översvämningen måste fortfarande ha varat ända upp till Turkiet
2. Hur har du mage att hänvisa till berg i öst när du precis sagt att bergen inte var lika höga då? Tror du att du har rätt att rita om världens alla berg för att passa dina påhitt?
3. Om bergen varit en vägg för vattnet i öst, så skulle ju inte vattnet varit högre än alla berg i översvämningsområdet, eller hur? Alltså har bibeln fel även där isf.
4. Vad höll uppe 400 meter vatten i söder i ett år? Varför spreds inte vattnet runt hela jorden? Var ytspänningen kanske starkare på den tiden så att 400 meter vertikala vattenväggar inte var några konstigheter?

Jag kan fortsätta i all evighet, men jag vet inte riktigt om jag ser nån poäng med det....

Ok en sak till....du vet om att människor inte kan bli 800-900 år gamla va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in