Citat:
Ursprungligen postat av
TheAlmightyFarfar
Hade inte uppdrag granskning eller liknande reportage om hur värdelös och livsfarlig dagens asfalt är? Samt att samma firmor lägger som godkänner och sköter kontroller. Vet själv två relativt nylagda vägar för andra gången på 3 år som är som isbana bara det är fuktigt ute, roligt men lite jobbigt att få sladd när man kör ut på en två filig 80 väg och snurrar.
Hittar du det reportaget får du gärna länka det. I en vanlig standardmassa så är där endast sten av olika storlekar, bitumen, samt filler och idag ofta en viss procent återvunnen asfalt. Något livsfarligt där vet jag inte vad det är. Visserligen finns det ju en hel del olika vidhäftare som tex amin (ammoniak) men den används väl inte i så stor utsträckning idag och den har ju funnits i många år. Är inte så skönt att gå och andas in varm massa hela dagen med amin i.
Sen finns det ju en hel del olika försök idag där man försöker blanda in olika tillsatser som Rediset, Cecabase, Sasobit mm för därmed kunna sänka tillverkningstemperaturen vilket tar mkt energi. Jag personligen tror inte dessa tillsatser är speciellt nyttiga.
Då tror jag mer på KGO-metoden vilket går ut på att man kan sänka tillverkningstemperaturen 30-40 grader samt sänka bindemedelshalten och detta uppnår man bara genom att blanda massan på ett annat vis. Här finns ju stora vinster att göra men metoden har inte slagit igenom fullt än. Fast visst denna metod är ju i princip bara till för maskinläggning, är förmodligen för tungt att handlägga. Man vet ju hur gnälliga handläggare är
Men vad är det för firmor som både lägger och gör kontroller? Gör man ett jobb till trafikverket, kommuner mm så har ju dom folk som jobbar med att kontrollera att arbetet är väl utfört.