2013-08-09, 10:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobe
Stenstorlek har varit samma långt tillbaka i tiden, fanns väl skillnad på elvorna då de var 12 mm sten förr. Man brukar använda relativt grov sten på större vägar, ofta runt 16 mm som största stenstorlek

Nu vet jag inte hur stora stenar man använder i grundlaget, men förr var det ca 40 mm. Ovanpå lades slitlagret med mindre sten.

På 50-talet gjorde man ofta t.ex. trottoarer med betydligt grövre asfalt än i dag och många av dessa trottoarer finns kvar än med original asfalt på.

Dagens bitumen är i regel tjockare än den som användes förr. Detta pga att tillgången till mjukare bitumen är sämre då detta numera (sen 70-talet) används som bränsle för sjöfarten. Den tunnare bitumenen är alltså mycket dyrare nu.

Huvudproblemet med asfalten är dock att den tål tung trafik väldigt dåligt när den är nylagd och porerna ännu inte igensatta med damm/grus/skit. Det tar åtminstone ett år innan bärigheten är någorlunda.
Citera
2013-08-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Öh vadå? Alla asfaltvägar hur ju slitbeläggning, även kallat slitlager.

Använde fel ord. Och jag minns inte riktigt vad det heter, men de lägger väl emulsion och sten på den befintliga asfalten.
Citera
2013-08-10, 14:12
Medlem
Sobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu vet jag inte hur stora stenar man använder i grundlaget, men förr var det ca 40 mm. Ovanpå lades slitlagret med mindre sten.

På 50-talet gjorde man ofta t.ex. trottoarer med betydligt grövre asfalt än i dag och många av dessa trottoarer finns kvar än med original asfalt på.

Dagens bitumen är i regel tjockare än den som användes förr. Detta pga att tillgången till mjukare bitumen är sämre då detta numera (sen 70-talet) används som bränsle för sjöfarten. Den tunnare bitumenen är alltså mycket dyrare nu.

Huvudproblemet med asfalten är dock att den tål tung trafik väldigt dåligt när den är nylagd och porerna ännu inte igensatta med damm/grus/skit. Det tar åtminstone ett år innan bärigheten är någorlunda.

Ja visst finns det grövre stenstorlekar, jag menade att 16 mm är oftast den grövsta stenstorleken som man använder i slitlagret, blev lite fel. Visst finns väl ABT 22 också men det är väl inte så vanligt man använder det. I bärlagret kör man ofta 22 mm men det grövsta man använder idag är 32 mm (AG 32). I bindlagret så brukar det vara antingen 16 mm eller 22 mm.

Jo tittar man tillbaka så har det hänt lite inom bindemedlets utveckling, finns ju en hel del nya sorter men tycker de används väldigt sparsamt. Tror man skulle lagt extra pengar på att använda ett bra bitumen.
Citera
2013-08-10, 15:58
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
Åkte på en väg för länge sedan som farfar hade vart med och lagt, det var då jag började tänka på det här med asfaltstyper. Det är iaf en landsvägs väg med en del tung trafik. Och den vägen ser än idag "ok" ut med några få bitar lappade.

Medans lägre bort på vägen så bytte dom ut den några kilometer och den vägen har lappats och lagats så sjukt många gånger att dom fick lägga om den igen nyligen, medans den gamla biten fortfarande ser "ok" ut med nån lagning här och där.

Asfalterar man avsiktligt med dålig asfalt för att man vill ha mer jobb i framtiden med att lappa och laga/lägga ny eller använde man andra "ingredienser" förr, som man inte får använda längre? (Miljöfarliga saker? etc)

Märker iaf när man åker på olika vägar att det skiljer mkt i "grovhet" på asfalten och på vissa låter det mkt på och andra vägar är relativt tysta att åka på, så det borde ju vara olika asfaltstyper (eller är det bara slitet till att vara mer jämt?)

Ja asfalten idag är sämre än för,mindre kletig så det blir mer diffus damning,dessutom får man ju inte använda naturgrus i samma omfattning som förr,utan nu är det bergkross,och det påverkar också.
Oljan man förr använde till asfalt kör man fartyg på nuförtiden.

dessutom läggs inte vägarna om lika ofta nuförtiden som förr,och den ökade lastbilstrafiken orsakar givetvis också extra slitage.
Citera
2013-08-10, 16:03
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Just detta har jag tagit upp med vänner som jobbar med asfaltsproduktion, vägbyggen och asfaltsläggning (har själv jobbat med anlägg en kort tid). Dagens asfalt är överlag av väldigt hög kvalitet. Problemen uppstår ofta där vägen är ny eller grundarbetet gjorts om pga slitage eller kortare omläggningar av vägen. Grundarbete är en helt egen vetenskap och skillnaderna rent ekonomiskt mellan ett gott arbete och ett billigare är rent ut sagt astronomiskt (på vissa sträckor 150-200% dyrare). Och för den som känner till hur anbud fungerar så vinner inte långsiktig kvalitet dessvärre...

Så vi betalar hellre mindre på att få en god grund att lägga den goda asfalten på, men hellre omasfalterar varje år...

Man vare sig gör bra underarbete eller asfalterar om ofta tyvärr..
Citera
2013-09-12, 00:44
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Hade inte uppdrag granskning eller liknande reportage om hur värdelös och livsfarlig dagens asfalt är? Samt att samma firmor lägger som godkänner och sköter kontroller. Vet själv två relativt nylagda vägar för andra gången på 3 år som är som isbana bara det är fuktigt ute, roligt men lite jobbigt att få sladd när man kör ut på en två filig 80 väg och snurrar.
Citera
2013-09-12, 04:03
Medlem
Kebabsugers avatar
som jag hatar denna nya svarta asfalt när det regnar, man ser fan inte dom vita linjerna och vilken sida man ligger på

hjälper inte heller att reflexstolparna är från 1970 :P
Citera
2013-09-12, 04:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har inga detaljer men hörde för många år sen om en lastbilsverkstad som hade fått omasfalterat utanför, dagen efter typ fick de komma tillbaka och göra om jobbet för de hade lagt återvunnen asfalt som lossnade när lastbilarna körde.

När de gäller nylagd svart asfalt så tycker jag den är värre när det regnar än svartis.....för ett tag sen kom jag med mopeden och körde inte så vansinnigt snabbt.
Kände för att testa hur bra fäste jag hade med bakhjulet så drog bakbromsen, kanade hejdlöst över 30meter och höll på att missa avfarten för det va så satans halt, mönsterdjupet va bra...så ta det lugnt när det regnar och är nyasfalterat.
Citera
2013-09-12, 20:52
Medlem
Sobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Hade inte uppdrag granskning eller liknande reportage om hur värdelös och livsfarlig dagens asfalt är? Samt att samma firmor lägger som godkänner och sköter kontroller. Vet själv två relativt nylagda vägar för andra gången på 3 år som är som isbana bara det är fuktigt ute, roligt men lite jobbigt att få sladd när man kör ut på en två filig 80 väg och snurrar.

Hittar du det reportaget får du gärna länka det. I en vanlig standardmassa så är där endast sten av olika storlekar, bitumen, samt filler och idag ofta en viss procent återvunnen asfalt. Något livsfarligt där vet jag inte vad det är. Visserligen finns det ju en hel del olika vidhäftare som tex amin (ammoniak) men den används väl inte i så stor utsträckning idag och den har ju funnits i många år. Är inte så skönt att gå och andas in varm massa hela dagen med amin i.
Sen finns det ju en hel del olika försök idag där man försöker blanda in olika tillsatser som Rediset, Cecabase, Sasobit mm för därmed kunna sänka tillverkningstemperaturen vilket tar mkt energi. Jag personligen tror inte dessa tillsatser är speciellt nyttiga.

Då tror jag mer på KGO-metoden vilket går ut på att man kan sänka tillverkningstemperaturen 30-40 grader samt sänka bindemedelshalten och detta uppnår man bara genom att blanda massan på ett annat vis. Här finns ju stora vinster att göra men metoden har inte slagit igenom fullt än. Fast visst denna metod är ju i princip bara till för maskinläggning, är förmodligen för tungt att handlägga. Man vet ju hur gnälliga handläggare är

Men vad är det för firmor som både lägger och gör kontroller? Gör man ett jobb till trafikverket, kommuner mm så har ju dom folk som jobbar med att kontrollera att arbetet är väl utfört.
Citera
2013-09-12, 20:58
Medlem
Avsnittet finns på svtplay: http://www.svt.se/ug/flera-olyckor-efter-miss-fran-trafikverket
Citat:
Ursprungligen postat av Sobe
Hittar du det reportaget får du gärna länka det. I en vanlig standardmassa så är där endast sten av olika storlekar, bitumen, samt filler och idag ofta en viss procent återvunnen asfalt. Något livsfarligt där vet jag inte vad det är. Visserligen finns det ju en hel del olika vidhäftare som tex amin (ammoniak) men den används väl inte i så stor utsträckning idag och den har ju funnits i många år. Är inte så skönt att gå och andas in varm massa hela dagen med amin i.
Sen finns det ju en hel del olika försök idag där man försöker blanda in olika tillsatser som Rediset, Cecabase, Sasobit mm för därmed kunna sänka tillverkningstemperaturen vilket tar mkt energi. Jag personligen tror inte dessa tillsatser är speciellt nyttiga.
Problemet enligt UG var att stenarna i asfalten sjönk ner i bindemedlet, så det var i princip bara bindemedel som bilarna körde på.
Citera
2013-09-12, 21:04
Medlem
Quattroportes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
När de gäller nylagd svart asfalt så tycker jag den är värre när det regnar än svartis.....för ett tag sen kom jag med mopeden och körde inte så vansinnigt snabbt.
Kände för att testa hur bra fäste jag hade med bakhjulet så drog bakbromsen, kanade hejdlöst över 30meter och höll på att missa avfarten för det va så satans halt, mönsterdjupet va bra...så ta det lugnt när det regnar och är nyasfalterat.

Ja det blir väldigt halt. Har väl någonting att göra med olja i den nylagda asfalten som trängs upp eller något, på nyasfalterade och blöta gågator ser man ju tydligt att det är alldeles oljigt. Någon kanske kan förklara lite mer hur det ligger till, jag själv är tämligen okunnig när det gäller sådant här
Citera
2013-09-12, 21:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quattroporte
Har väl någonting att göra med olja i den nylagda asfalten som trängs upp eller något, på nyasfalterade och blöta gågator ser man ju tydligt att det är alldeles oljigt.
Även jag har noterat den lite oljiga nyansen på regnvattnet, när den försvinner med tiden så blir fästet bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in