Citat:
Ursprungligen postat av
My name is Earl
Kvalitén är väl rätt skiftande, jag läste för ett bra tag sedan att den asfalten som huvudsakligen användas på våra vägar i dag är återvunnit asfalt, det man hyvlar av i Stockholm smältas ned och läggas i t.ex. Linköping. Det svarta är väl bara lim som håller ihop det tag innan det i princip försvinner. När jag går med hunden längs en riksväg ser man också tydligt att stenen i asfalten är avsevärt större än de var förr i tiden, och att asfalten släpper från gammal asfalt. Frågan är väl egentligen hur mycket man spar jämfört med om man använder kvalitetsasfalt som håller eller gammalt skit som kräver underhåll hela tiden.
Jo det är helt rätt att man numera ofta fräser bort den gamla massan så man kan återanvända det vid nytillverkning. Där finns dock krav på hur mkt man får stoppa in i den nya massa, 20 % i slitlager och 30 % i bind och bärlager. Själv tycker jag det är bra att man återanvänder den gamla asfalten, är ju bättre för miljön. Men sen är det ingen hemlighet att dom tjänar stora pengar också på att återanvända det i form av minskade kostnader för bitumen och sten. Sen finns det andra metoder såsom remixing där de nästan återanvänder allt på plats men tillför bara en liten mängd med nytt bindemedel och sten.
Och det svarta är mer än bara ett "lim" det är bland det viktigaste att ha ett högkvalitativt bitumen då det inverkar mkt på hur länge själva massan kommer hålla. Man får inte ha ett för mjukt bitumen för då håller det dåligt för tyngre trafik och kan lätt bli spårbildning mm. Använder man istället ett för hårt bitumen så blir det känsligt för tjäle och kan inte ta upp rörelse så bra utan att det lätt spricker.
Vi har ju i Sverige en rätt stor temperaturskillnad på kallaste dagen samt varmaste dagen därför är det svårt att hitta ett optimalt bitumen, Hade varit lättare om det varit varmare året runt.
Stenstorlek har varit samma långt tillbaka i tiden, fanns väl skillnad på elvorna då de var 12 mm sten förr. Man brukar använda relativt grov sten på större vägar, ofta runt 16 mm som största stenstorlek