2013-06-23, 09:16
Medlem
My name is Earls avatar
Kvalitén är väl rätt skiftande, jag läste för ett bra tag sedan att den asfalten som huvudsakligen användas på våra vägar i dag är återvunnit asfalt, det man hyvlar av i Stockholm smältas ned och läggas i t.ex. Linköping. Det svarta är väl bara lim som håller ihop det tag innan det i princip försvinner. När jag går med hunden längs en riksväg ser man också tydligt att stenen i asfalten är avsevärt större än de var förr i tiden, och att asfalten släpper från gammal asfalt. Frågan är väl egentligen hur mycket man spar jämfört med om man använder kvalitetsasfalt som håller eller gammalt skit som kräver underhåll hela tiden.
Citera
2013-06-23, 13:53
Medlem
Sobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Kvalitén är väl rätt skiftande, jag läste för ett bra tag sedan att den asfalten som huvudsakligen användas på våra vägar i dag är återvunnit asfalt, det man hyvlar av i Stockholm smältas ned och läggas i t.ex. Linköping. Det svarta är väl bara lim som håller ihop det tag innan det i princip försvinner. När jag går med hunden längs en riksväg ser man också tydligt att stenen i asfalten är avsevärt större än de var förr i tiden, och att asfalten släpper från gammal asfalt. Frågan är väl egentligen hur mycket man spar jämfört med om man använder kvalitetsasfalt som håller eller gammalt skit som kräver underhåll hela tiden.

Jo det är helt rätt att man numera ofta fräser bort den gamla massan så man kan återanvända det vid nytillverkning. Där finns dock krav på hur mkt man får stoppa in i den nya massa, 20 % i slitlager och 30 % i bind och bärlager. Själv tycker jag det är bra att man återanvänder den gamla asfalten, är ju bättre för miljön. Men sen är det ingen hemlighet att dom tjänar stora pengar också på att återanvända det i form av minskade kostnader för bitumen och sten. Sen finns det andra metoder såsom remixing där de nästan återanvänder allt på plats men tillför bara en liten mängd med nytt bindemedel och sten.

Och det svarta är mer än bara ett "lim" det är bland det viktigaste att ha ett högkvalitativt bitumen då det inverkar mkt på hur länge själva massan kommer hålla. Man får inte ha ett för mjukt bitumen för då håller det dåligt för tyngre trafik och kan lätt bli spårbildning mm. Använder man istället ett för hårt bitumen så blir det känsligt för tjäle och kan inte ta upp rörelse så bra utan att det lätt spricker.

Vi har ju i Sverige en rätt stor temperaturskillnad på kallaste dagen samt varmaste dagen därför är det svårt att hitta ett optimalt bitumen, Hade varit lättare om det varit varmare året runt.
Stenstorlek har varit samma långt tillbaka i tiden, fanns väl skillnad på elvorna då de var 12 mm sten förr. Man brukar använda relativt grov sten på större vägar, ofta runt 16 mm som största stenstorlek
Citera
2013-06-23, 14:01
Medlem
Sobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Nuförtiden lägger de väl ett tunnare lager än vad de gjorde förr?
Väldigt svårt att svara på men ofta har ju beställaren satt en gräns hur tjockt det ska vara men på vissa (mindre) jobb där kan säkerligen arbetsledaren/chefen fuska till det. Asfalt är ju trots allt väldigt dyrt och kan man lägga tunnare så är där en del pengar att hämta. Dock är det bara idiotiskt att fuska tycker jag.
Citera
2013-06-23, 16:12
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Asfalt är ju alltid svart när den läggs och blir blekare och blekare ju längre tiden går, all asfalt är dessutom stenar som är limmade med varandra... Det är ju liksom det som är asfaltbetong.
Ett par anlednignar till att det förefaller som att asfalt håller sämre nuförtiden är ju att vi blivit äldre, tiden är inte lika lång längre, trafiken har ökat på alla områden, det är lag på vinterdäck och många kör med dubbade däck upp till 5 månader om året.
Sen har ju asfalten lite olika krav på sig nuförtiden, buller och grepp. Men totalt sett tror jag nog att beläggningen håller lika hög eller högre kvalitet nu än förr. Men med olika egenskaper.
snackade om sten asfaöten vs svart kräm asfalten som används överallt nu
Citera
2013-06-23, 16:47
Medlem
Så här kan de gå till, i alla fall i Norrland http://youtu.be/b5ZJKE03aR0
Säkert jätte nyttiga ångor
Citera
2013-06-23, 17:45
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyth
Jag skulle tro att det har att göra med att producenten som tillverkar asfalten att dom gör den sämre för att kunna tjäna så mycket som möjligt på produkten. Det är ju tyvärr så med mycket nu för tiden.

Tror också det. Tyvärr blir man ofta kallad foliehatt/rättshaverist/konspirationsteoretiker/dum i huvudet mm när man säger det. Tråkigt att så många i samhället verkar ha tappat all tankeverksamhet.
Citera
2013-06-23, 18:06
Medlem
Tycker att det släpper mera sten från asfalten numera.

Som ett exempel så har jag bytt jobb nyligen och kör då på en motorväg som har nån slags ny asfalt (väldigt svart) tillskillnad från den motorvägen jag åkte på innan som var en klassisk grå
efter 1år har jag en helt blästrad front och vindruta.

Så en bil som klarat sig 20.000 mil från stenskott(nått litet fanns innan) blir helt blästrad på ett år
Citera
2013-06-23, 19:05
Medlem
Sobes avatar
Ofta på större vägar och objekt så måste entreprenören lämna garanti, i vissa fall upp till tio år så att medvetet lägga en sämre massa är inget någon skulle tjäna något på. Titta bara på den nybyggda delen av E-22 i Skåne, där NCC la massan. Uppenbarligen så blev något fel när de utförde jobbet så nu kommer de att få asfaltera om det. Och det är inga småsummmor det handlar om. Tycker personligen det är bra att de för göra om sina jobb om de inte lever upp till rätt standard.
Citera
2013-06-23, 22:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Ett trevligt inslag jag hörde på Vetenskapsradion om konsten att lägga asfalt: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/207077?programid=412 (programmet ligger nog inte kvar i åratal)

"Det finns många olika sorters asfalt. I norr är den mjukare än i söder för att bättre klara tjälens framfart. Och på vissa sträckor läggs asfalt som kan minska bullret. Ny asfalt kan också minska antalet små farliga partiklar som trafiken är orsaken till."

Man får också höra hur viktigt det är att hålla vatten borta från vägkroppen (grusfyllningen) för att undvika tjälskador men att lite lagom med vatten underlättar kompakteringen när man bygger vägen.

Gällande nötningsbeständigheten så används hårda bergarter såsom porfyr och kvartsit i slitlagret på hårt trafikerade vägar men nackdelen med dessa är att de är halare. Tyst asfalt är ju för djävla go att köra på när den är ny men tyvärr håller den ännu sämre än den vanliga och efter några år är den inte så tyst längre.
Citera
2013-06-23, 22:11
Medlem
SithBoboSiths avatar
Det finns en del på wikipedia, verkar vara ett allt utom enkelt ämne. Några sidor;

http://en.wikipedia.org/wiki/Asphalt_concrete

http://en.wikipedia.org/wiki/Asphalt

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_road_transport
Citera
2013-08-09, 01:00
Medlem
Asfalt med slitbeläggning framkallar ett högre buller, men åt andra sidan håller det längre. Vägar med väldigt mycket tung trafik lägger de en slitstark asfaltstyp med ett annat bindemedel som heter PMB. Den innehåller gummi och i själva blandningsprocessen på asfaltsverket blandar de i något mer som jag inte kommer på namnet på, men det liknar pellets.
Citera
2013-08-09, 02:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Asfalt med slitbeläggning framkallar ett högre buller, men åt andra sidan håller det längre. Vägar med väldigt mycket tung trafik lägger de en slitstark asfaltstyp med ett annat bindemedel som heter PMB. Den innehåller gummi och i själva blandningsprocessen på asfaltsverket blandar de i något mer som jag inte kommer på namnet på, men det liknar pellets.
Öh vadå? Alla asfaltvägar hur ju slitbeläggning, även kallat slitlager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in