2013-09-11, 10:55
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudis
Se där ja !!

En redig köttakniv

Har du hunnit testa stenarna ännu ?

Nope :-(
Mycket resor och en massa annat har kommit emellan. Hör av dig om du har bråttom att få tillbaka/ att jag bestämmer mig.

Visst tog jag fram den när du hälsade på?
Citera
2013-09-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Satan vad hårt stålet känns på shigefusan :O Jag är försiktig med mina knivar, men lyckades ändå chippa eggen på tre ställen på mindre än två timmar! Spetsen rök efter 2 minuter :I Känns som jag har fått för mig att en honyaki känns (ultrahård på eggen). Men oj vad fint den skär I stort sett i klass med konosuken, och då är ändå shigefusan bra mycket kraftigare (men dock tunn bakom eggen). En sak som är lite tråkig är att fibrerna i handtaget reser sig väldigt mycket, så det är nog inte stabiliserat. Kan nog bli lite fix med den här kniven, så lär den bli en favorit, trots att det är en santoku ;D
Den kräver micro egg, många kör enkel micro egg. Men ja även nakirin skär fint.
Citera
2013-09-11, 16:36
Medlem
En sak skall man ha klart för sig... I japan är handtaget en förbrukningsgrej, folk byter handtag på sina knivar. Det är oftast därför som man köper en kniv med HO handtag och sedan byter ut det mot något annat.

Det som gör att många nu erbjuder handtag som är finare, är vi västerlänningar. Så om ett handtag ser lite skumt ut så är det faktiskt helt ok ändå. Ett fint handtag gör att kniven ökar runt 1000:- !!! i pris..

Konosukes ebenholts/buffelhorn handtag kostar 600:- + moms...... Då är inte det dyraste i lineupen heller.

Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Vad tror ni om finishen på Shiro Kamo´s white dragon?

Här ser den inte så bra ut med nästan hål mellan bolster och trä.

http://www.dinsesculinarium.de/Kamo-...tail_5174.html

http://www.exquisit24.de/Shiro-Kamo-...g-15-0-cm.html

Här ser den perfekt ut.

http://www.cleancut.se/index.php?pag...mart&Itemid=94

Någon som har erfarenhet av kniven och dess finish?
Senast redigerad av gudis 2013-09-11 kl. 16:45.
Citera
2013-09-11, 16:44
Medlem
Det e lugnt, jag har mer som kommer hem snart

Kniven känner jag inte igen.. Du måste ha missat den i röran av alla de andra knivarna som fanns högt och lågt.....

Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Nope :-(
Mycket resor och en massa annat har kommit emellan. Hör av dig om du har bråttom att få tillbaka/ att jag bestämmer mig.

Visst tog jag fram den när du hälsade på?
Citera
2013-09-12, 01:30
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ajdå, trist med chippningen. Kan du hålla dig så kan vi fixa den tillsammans, jag kan ju tom erbjuda användandes av några av gudis jnats för att lägga en vacker kontrast.

Jag kommer underhålls-slipa den imorgon. Är dock osäker på hur man lägger en micro-egg. Vet ungefär i teorin (några drag på stenarna efter att vanliga eggen är lagd, fast lite hållbarare vinkel), men har aldrig provat förut I planerna ligger även att slipa bort kurouchin så den blir kasumi. Sen ska jag försöka ge mig på att spegelpolera båda konosuken och shigefusan lite ^^. Ska bli svårt men kul! Om du vill komma förbi någon dag är du mer än välkommen!
Citera
2013-09-12, 10:20
Medlem
Citat:
Jag kommer underhålls-slipa den imorgon. Är dock osäker på hur man lägger en micro-egg. Vet ungefär i teorin (några drag på stenarna efter att vanliga eggen är lagd, fast lite hållbarare vinkel), men har aldrig provat förut I planerna ligger även att slipa bort kurouchin så den blir kasumi. Sen ska jag försöka ge mig på att spegelpolera båda konosuken och shigefusan lite ^^. Ska bli svårt men kul! Om du vill komma förbi någon dag är du mer än välkommen!
Jon på JKI har en bra video om micro eggar.
http://m.youtube.com/watch?v=xwnFrjiAA_8&feature=plpp
Citera
2013-09-12, 10:46
Medlem
rob1234s avatar
Citat:

Fundera igenom att slipa bort KUn på shigen både en och två gånger, och läs på ordentligt i forumen. Shiges är extremt reaktiva och KUn skyddar en hel del. Risken är att du slipar fram en fin yta som inte tar någon patina och börjar rosta väldigt fort.
Citera
2013-09-12, 10:52
Medlem
Glappkontakts avatar
Man kanske skulle låta någon ambitiös och seriös person slipa upp min lilla kniv
Citera
2013-09-12, 11:44
Medlem
Nu har kniven kommit. Den kändes bra som attans det lilla jag använt den. Kunde varit lite vassare ur boxen bara, annars tipp topp!
Citera
2013-09-12, 13:36
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Fundera igenom att slipa bort KUn på shigen både en och två gånger, och läs på ordentligt i forumen. Shiges är extremt reaktiva och KUn skyddar en hel del. Risken är att du slipar fram en fin yta som inte tar någon patina och börjar rosta väldigt fort.

Hmm, ok, ska läsa på lite Tack för tipset.
Citera
2013-09-12, 15:13
Medlem
En prima Konosuke Nakiri i White2 som jag fick hem igår. Jag är alldeles kär. Det är min första nakiri och jag gillar som väntat formen mycket. Tidigare har jag varit stor älskare av santoku men fan vet om inte det här är skönare, i alla fall för grönsaker som den är ämnad för.

Tog oskulden av den med lite lök och den började patineras på studs. Sånt gillar jag.

http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...20b6172e2f.jpg

http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...1a3454a9dd.jpg
Citera
2013-09-12, 17:09
Medlem
Jag fick tag på en 300 mm Arcos kockkniv. Nackdelen är att handtaget är i dåligt skick. Det har släppt bladet och är knäckt lite grand vid änden. Så jag borde byta ut det. Finns det något tips eller guide online på hur jag bör göra detta? Hur får man bort nitar till exempel? Eller finns det professionella som kan göra det åt en?

Sen har jag ju lite äldre knivar med trähandtag där det närmast knivbladet har uppstått en glipa. Jag antar att det inte är värt att byta ut dessa, då de egentligen gör jobbet ganska bra. Då kanske man skulle vilja fylla ut hålrummet med någon massa. Vad vore lämpligast i så fall? Trämassa eller silikon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in