Citat:
Ursprungligen postat av
ondhet555
jag är konstig, jag är ateist helt o hållet igentligen...allt som händer i världen inga bevis eller så gör mej övertygad på vetenskapen
men min högsta önskan är nästan att de ska va så bra som dom tror på..alla kommer till himlen finns ingen som mår dåligt, ett paradis helt enkelt...
de gör att jag försöker spela guds regler bara för att inte gå miste om nånting, nästan som en försäkring
Detta är idén med religioners uppbyggnad. De ska locka med fantastiska ting, och de ska vara svåra att säga nej till. De kan gärna hota med straff om du inte väljer att tro också.
Detta är människors sätt att söka efterföljare till rörelser som gagnar dem själva. Distansera dig och låt din logiska ådra tala om för dig om det finns några objektiva och logiska skäl att anta att det finns en gud. Svaret kommer att bli nej. Fundera också på vad du har kastat bort om du lever ditt liv som om det fanns en gud men det inte gör det. Din frihet! Försäkringsargumentet håller inte. Varför då inte försäkra dig om att göra rätt såvida Buddha är den rätta guden. Eller Shiva. Eller Tor, Oden, Zeus, Allah, utomjordlingar, Snobben, Kalle Anka eller bevingade enhörningar. Kanske spaghettimonster...?
Mycket att försäkra sig mot...