2013-08-29, 12:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad pratar du om? Gud är en ande och är skaparen, han är inte något skapat som en art är.

Cirkel-argumenterad ..... förmodar jag.
Citera
2013-08-29, 17:45
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orangerazzz
Vad är det som säger att liv inte kan utvecklats på 4,6 miljarder år?

Vart har du fått den siffran ifrån? egen uträkning eller har du läst det någonstans?
4,6 miljarder år, det är Jordens ålder.
Citera
2013-08-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
4,6 miljarder år, det är Jordens ålder.

Vem har räknat ut jordens ålder? Hur kan man räkna ut åldern nu igen på en planet jag minns inte riktigt? Det är väl en gissning någon forskare/vetenskaps man gjort som du valt att tro på, något exakt uträkning finns väl inte?
Citera
2013-08-30, 11:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vem har räknat ut jordens ålder? Hur kan man räkna ut åldern nu igen på en planet jag minns inte riktigt? Det är väl en gissning någon forskare/vetenskaps man gjort som du valt att tro på, något exakt uträkning finns väl inte?

Det kallas radiometrisk datering och är långt ifrån gissningar. Kolla upp det.
Citera
2013-08-30, 11:48
Medlem
Det är ju fortfarande gissningar, som man väljer om man vill tro på eller inte. Det var bara det jag menar.

Man väljer ju om man vill tro att det man läser eller hör är korrekt eller inte, hur logiskt det låter.
Citera
2013-08-30, 11:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ju fortfarande gissningar, som man väljer om man vill tro på eller inte. Det var bara det jag menar.

Man väljer ju om man vill tro att det man läser eller hör är korrekt eller inte, hur logiskt det låter.

Du verkar ha några massiva problem med epistemologi (~ung: Vad är verkligheten?).

Är du lika osäker när du skall korsa gatan därför att du inte helt litar på att det verkligen är grönt och inte rött ljus?
Citera
2013-08-30, 11:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Att du kallar kvalificerade uppskattningar baserade på upprepningsbara experiment för "gissningar" är bara fånigt. En semantisk dans bland alla andra.

Hur menar du förresten att man kan "välja att tro" på något? Antingen tror man eller så tror man inte. Kan du välja att tro rosa enhörningar om jag säger att de finns?
Citera
2013-08-30, 11:56
Medlem
Citat:

Nej det är inte gissningar, om du tittar på din födelseatest och ser att det står ett årtal där, skulle du då kalla det en gissning om du då utifrån detta dokument räknade ut din ålder?

Man kan ej heller välja att bara tro på saker, jag har läst flertalet religiösa urkunder och jag kan ju inte börja tro på samtliga, eller hur?
Citera
2013-08-31, 00:57
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:

Visst är det gissningar. För att vara mer exakt uppskattas jordens ålder till 4,54 miljarder år, med en felmarginal på 50 miljoner år. Så visst är det en uppskattning
Hur det görs förklaras kort av Illustrerad Vetenskap här: http://illvet.se/fraaga-oss/hur-mats-jordens-aalder
Även engelskspråkiga Wikipedia har en bra artikel som går igenom alla de bevis man har för "en gammal jord". https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_the_Earth
Det är alltså inte bara en bergart man mätt på, utan flera olika, på många olika platser. Alla mätningar säger samma sak. Jorden är gammal. Mycket gammal.
Citera
2013-09-03, 11:30
Medlem
jag är konstig, jag är ateist helt o hållet igentligen...allt som händer i världen inga bevis eller så gör mej övertygad på vetenskapen

men min högsta önskan är nästan att de ska va så bra som dom tror på..alla kommer till himlen finns ingen som mår dåligt, ett paradis helt enkelt...

de gör att jag försöker spela guds regler bara för att inte gå miste om nånting, nästan som en försäkring
Citera
2013-09-03, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ondhet555
de gör att jag försöker spela guds regler bara för att inte gå miste om nånting, nästan som en försäkring

Exakt vilken guds regler spelar du efter? Osiris?, Jahves?, Satans?, Odens? eller någon annan av de tusentals varianerna?

Jag menar, är du inte rädd att du spelar efter fel reglerverk om du inte vet vilket regelverk som gäller?
Citera
2013-09-03, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ondhet555
jag är konstig, jag är ateist helt o hållet igentligen...allt som händer i världen inga bevis eller så gör mej övertygad på vetenskapen

men min högsta önskan är nästan att de ska va så bra som dom tror på..alla kommer till himlen finns ingen som mår dåligt, ett paradis helt enkelt...

Det kallas för Pascal's Wager och har den logiska svaghet .... förutom vad "se_där" skrivar .... att om det inte finns någon 'gud', då har du använt det enda liv du har/får på irrationella meningslösheter.

(Om du ändå upplever dessa meningslösheter som givande av annan anledning vet jag naturligvis inget om).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in