2013-09-11, 16:19
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det var du som drog in vetenskapliga teorier in i diskussionen. Jag kan ha en amatörteori om att strumpor äts upp av torktumlaren baserat på att de verkar försvinna i tvättstugan. Det är fortfarande en teori.

Nej, det är en hypotes.
2013-09-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Ok, varför anser du att gravitationsteorin är vettig nog att acceptera? Vad skulle krävas för att du skulle svänga i din åsikt om gravitationsteorin? Har du undersökt bevisen som ligger till grund för evolutionsteorin? Isf, vad är det bland dessa som gör att du anser att just denna "bara" är en teori*?

* När du säger bara en teori så menar du egentligen hypotes vilket evolutionsteorin inte längre är, därav just namnet evolutionsteorin

Om jag tappade ett äpple från en höjd och den började levitera framför mina ögon skulle jag nog börja tvivla på gravitationsteorin (fast först av allt skulle jag nog börja tvivla på mitt eget förstånd). Och om min granne en dag vaknade som en neandertalare skulle jag kanske också börja tvivla på Darwins teori. Troligt? Nej. Möjligt? Ja.

Ja, det är en skillnad mellan hypoteser och teorier men skillnaden är mer av kvantitetsmässig än kvalitetsmässig karaktär.
2013-09-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Om vi nu ska återknyta till trådens ämne...Vad anser du vara det som tyder på att vi enligt bibeln befinner oss i sista tiden?

Finns det någon empiri eller logik du funnit i bibeln som stödjer denna uppfattning eller är det bara sådant du fått höra från ledarna till din religiösa åskådning?

Jag har aldrig påstått att vi enligt bibeln lever i den yttersta tiden. Eller vi lever i den yttersta tiden över huvud taget.
2013-09-11, 21:14
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Och om min granne en dag vaknade som en neandertalare skulle jag kanske också börja tvivla på Darwins teori. Troligt? Nej. Möjligt? Ja.

Nej, det är inte möjligt. Inte på något sätt.

Hur som helst, nu låter det som om att du accepterar på evolutionsteorin. Är teorin fortfarande en gissning?

Citat:
Ja, det är en skillnad mellan hypoteser och teorier men skillnaden är mer av kvantitetsmässig än kvalitetsmässig karaktär.

Då vet du fortfarande inte vad en vetenskaplig teori är.
2013-09-11, 22:06
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Om jag tappade ett äpple från en höjd och den började levitera framför mina ögon skulle jag nog börja tvivla på gravitationsteorin (fast först av allt skulle jag nog börja tvivla på mitt eget förstånd). Och om min granne en dag vaknade som en neandertalare skulle jag kanske också börja tvivla på Darwins teori. Troligt? Nej. Möjligt? Ja.

Frågar samma sak som Fiffiniffi, är evolutionsteorin inte längre bara en gissning?

Vad menar du med kvanititets- och kvalitetsmässig?
2013-09-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Hur som helst, nu låter det som om att du accepterar på evolutionsteorin. Är teorin fortfarande en gissning?

En vetenskaplig teori är ett antagande om/förklaringsmodell för en specifik företeelse som baseras på logik och empiri samt är användbar (generaliserbar och förutseende) och förmodligen har vetenskapliga kvalitetskrav.

Jag antar att en teori är bättre testad än en hypotes och därmed mer sannolik. Men en teori är trots detta bara en teori.
2013-09-11, 22:09
Medlem
Citat:

Öööh, accepterat evolutionsteorin som vad?? Som en teori om evolutionen eller??
2013-09-12, 06:42
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
En vetenskaplig teori är ett antagande om/förklaringsmodell för en specifik företeelse som baseras på logik och empiri samt är användbar (generaliserbar och förutseende) och förmodligen har vetenskapliga kvalitetskrav.

Jag antar att en teori är bättre testad än en hypotes och därmed mer sannolik. Men en teori är trots detta bara en teori.

Nu börjar du närma dig.

Så är det en gissning som du påstod innan?

Och är det fortfarande teoretiskt möjligt att vakna upp som neandertalare?
2013-09-12, 06:44
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Öööh, accepterat evolutionsteorin som vad????

Ja vad fan tror du? Som i huvudsak korrekt....
2013-09-12, 06:49
Avstängd
Fiffiniffis avatar
HerrMikkelson

Två frågor som du, säkerligen av misstag, missat att svara på:

Vilka steg har du tagit för att utröna om guds existens är sann?

Citat:
Du vet väl om att den ultimata sanningen tidigare var att jorden var platt och att det bodde troll i skogen?
Och dessa stöddes av hur mycket empiri, sa du?
2013-09-12, 08:45
Avslutad
Citat:

Nu förstår jag varför du resonerar så galet som du gör. Du har totalt missförstått innebörden av "vetenskaplig teori".

I motsats till teori i dagligt tal, används ordet inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Hoppas polletten ramlat ner nu, och att du kan gå vidare i diskussionen.
2013-09-12, 08:47
Medlem
Citat:
HerrMikkelson

Två frågor som du, säkerligen av misstag, missat att svara på:

Vilka steg har du tagit för att utröna om guds existens är sann?

Och dessa stöddes av hur mycket empiri, sa du?

De noterade dag efter dag att horisonten fortfarande var en vågrät rak linje.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in