2013-09-10, 18:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Jag hade inte företräde. Men han hade inga halvljus heller.
Svårt att se honom då, han kom så tvärt inpå. Ögonen går ju efter ljuskällor och jag stod dessutom kvar och kollade om det var fritt. Boom, så var han i röven på mig. Så jag tycker det var halvt mitt fel som inte kollade tillräckligt noga, men hans fel också att han inte hade halvljus. Det var ingen ny bil så han kan inte skylla på det.

Ja du kan tycka att det är halvt fel, men det skulle inte försäkringsbolaget eller Polisen göra. Den senare skulle möjligen fälla den andra för bristfällig utrustning om det visar sig att halvljuslampona är utbrunna. Om jag förstår dig rätt så kom den andra bilen på en huvudled och du hade väjningsplikt eller kom den andra bilen från höger och du kastade dig ut över två körfält?

Hur som helst om du har väjningsplikt gentemot den andra bilen så klarar du dig inte om den kör på dig inom 0-250 meter ungefär oavsett om den saknar halvljus. Därefter kan du sägas vara inordnad i trafiken.
Citera
2013-09-11, 20:47
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja du kan tycka att det är halvt fel, men det skulle inte försäkringsbolaget eller Polisen göra. Den senare skulle möjligen fälla den andra för bristfällig utrustning om det visar sig att halvljuslampona är utbrunna. Om jag förstår dig rätt så kom den andra bilen på en huvudled och du hade väjningsplikt eller kom den andra bilen från höger och du kastade dig ut över två körfält?

Hur som helst om du har väjningsplikt gentemot den andra bilen så klarar du dig inte om den kör på dig inom 0-250 meter ungefär oavsett om den saknar halvljus. Därefter kan du sägas vara inordnad i trafiken.

Nä, ingen huvudled. Skyltarna som gäller där är 40 km/h och en parkering förbjuden-skylt. Det var utfartsregeln för mig då jag körde ut från en parkering. Men som sagt.. Jag trodde jag hade tid att köra ut men tydligen inte, hehe.

Jag klarade mig undan den här gången men ska inte göra om det misstaget. Dock stör jag mig på bilar som inte kan ha halvljus på, på dagen. Det underlättar mer än vad man tror.
Citera
2013-09-11, 21:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Jag klarade mig undan den här gången men ska inte göra om det misstaget. Dock stör jag mig på bilar som inte kan ha halvljus på, på dagen. Det underlättar mer än vad man tror.

Ja absolut, håller med dig till 100 %. De flesta som inte har halvljus har väl inte orkat byta utbrända lampor?
Citera
2013-09-11, 22:08
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja absolut, håller med dig till 100 %. De flesta som inte har halvljus har väl inte orkat byta utbrända lampor?

Ja, de snålar nog med det.

Ny bilar är ju dyra att byta lampor på.

Men det är förstås ej tillåtet för det.

Eller så är det så att de har en bil som ej har automatiskt halvljus.
Citera
2013-09-12, 07:17
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag antar att de låg i mittenfilen, vilket du också kanske gjorde?

Bilister som kör i mittenfilen när högerfilen är helt tom på bilar är nog det mest irriterande som finns.

Åh vad fan ska du in i mittenfilen att göra då med din fiat?

Som vanligt så tror alla blådårar att det bara finns två hastigheter - långsamt eller snabbt. Kan upplysa dig om att bilar kan hålla olika hastigheter - det är helt ok. Kör man i mitten kör man troligen snabbare än de i innern, men långsammare än de i yttern. Ligger man i mitten slipper man köra om stup i kvarten.

Själv stör jag mig mycket på idioter som helt olagligt kör om i innerfilen på en trefilig motorväg med hastighetsbegränsning över 70km/h. Det är bara tillåtet vid köbildning.
Citera
2013-09-12, 07:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, de snålar nog med det.

Ny bilar är ju dyra att byta lampor på.

Men det är förstås ej tillåtet för det.

Eller så är det så att de har en bil som ej har automatiskt halvljus.

De flesta verkstäder har numera byte till självkostnadspris.
Citera
2013-09-12, 17:27
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Mitt nya irritationsmoment är de idiotiska omkörarna. Det finns bra och dåliga omkörare. Men de här som bryter mot en, gärna två eller tre trafikregler bara för att köra om är de jag pratar jag om. Kanske provocerar jag fram detta beteende genom att anpassa farten och motorbromsa mot rödljus, för att helst slippa stanna och starta från 1:an. Men där någonstans bestämmer sig dessa för att köra om mig. De kör i fel fil när det filer med olika destinationer, de kör för fort, de kör över heldraget, de blinkar inte osv. Det blir extra komplicerat eftersom jag är snabb i starten, men förbi skall de, till varje pris.

I tisdags körde jag på en 70-väg som förvandlades till en 50-väg vid ett vägbygge med skymd sikt. Straxt efter 50-skylten i en skymd kurva kom kön till ett rödljus. Alldeles bakom mig hade jag en vit skåpbil. Tittade bakom mig när jag stannade och hoppades att skåpbilen skulle se 50-skylten eller åtminstone kön och inte damma in i mig i 70. Men då kommer det en liten bil och kör om skåpbilen och in i lilla luckan mellan mig och skåpbilen, utan att blinka också. Tur att skåpbilsföraren var en bättre förare än den som körde den lilla bilen.
Citera
2013-10-04, 22:15
Medlem
vad är det värsta du vet i trafiken?

Ursäkta om det redan finns en sån tråd hittade nämligen ingen...

Det värsta jag vet är:

När man i en korsning väntar in nån bilist och denne lägger ingen blinkers när han svängen det är nog det värsta jag vet.

övmingskör i mitten filen på motorväg samt de som kör 70 eller 80 i mitten på motorväg.

de som inte kan kugghjulsregeln.

bilister som byter fil flera gånger vid köer

Vad tycker ni?
Citera
2013-10-04, 22:16
Medlem
kalkys avatar
Folk som inte har någon ratt... Tror dem flesta förstår vad jag menar haha.
Citera
2013-10-04, 22:16
Medlem
Cyklister och tomtar som kommer ur en kurva med blinkers, inte stänger av dessa och kör förbi en ny korsning trotts att blinkers är på.

Vad fan är kugghjulsregeln?
Citera
2013-10-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie
Cyklister och tomtar som kommer ur en kurva med blinkers, inte stänger av dessa och kör förbi en ny korsning trotts att blinkers är på.

Vad fan är kugghjulsregeln?

Tror han syftar på blixtlås.
Citera
2013-10-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Tror han syftar på blixtlås.

Sådan man har på tröjan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera