Citat:
Ursprungligen postat av
Ripli
Går det att få en lärlingsplats på ett företag utan tidigare erfarenhet av yrket tro?
Har länge gått i tankar om att bli rörmokare nu när tider och arbetsmarknaden ändras.
Jag är 26år gammal och tar arbetet på största allvar, man har lekt klart om man så säger :P
Perfekt fråga för mig, då jag gick igenom precis samma sak som du gör nu =0)..
Det finns två saker du kan göra för att bli Rörläggare,
#1 - Traditionell Lärling
Har du ingen VVS-utbildning så kan du inte söka efter en traditionell lärlingsplats, då måste du först läsa upp din gymnasiet kompetens.
T.ex. Svenska A, Engelska A & Matematik A är obligatoriskt innan du kan ansöka till en kurs, kurserna finns på bland annat Lernia runt om i landet eller Stenforsaskolan i Östra Göinge kommun(väst om kristianstad)
Går du utbildningsvägen så har du cirka 52 veckor i skolan sedan får du förhoppningsvis lärlingsplats på det företaget du praktiserade om du sköt dig bra och lärlings perioden är på 2 år sedan avlägger du ett yrkes prov på IUC som varar i 4 dagar.
#2 - Företagslärling
Som är väldigt ovanlig att företag går med på, då det kostar mycket pengar, det är en S.K. Företagslärling, dvs. redan från första dagen utan VVS-utbildning eller kunskap anlitar företag dig och står för alla kostnader, du får en timlön, sedan kommer du att skickas till Katrineholm under 4 olika perioder för att läsa upp VVS på gymnasiet nivå även här får du betalt av företaget.
Det negativa med att gå som företagslärling är att det tar cirka 4-5 år att bli en färdig utbildad lärling innan du kan ansöka om att få göra yrkesprovet.
Lycka till hoppas detta svarar på dina frågor. Om du behöver mer hjälp ang. denna frågan skicka gärna ett PM då jag gick igenom precis allt som du gör nu och vet om hela processen.
//MVH e