2013-09-09, 22:44
Medlem
icarus_gbgs avatar
Det här med syndafloden och arken.

Han hämtade djur ifrån alla världens hörn, eller? Samtliga arter osv.
2013-09-10, 02:12
Bannlyst
Men människor har väl betett sig som innan syndafloden i alla tider, både före och efter syndafloden?

Då kan väl fortfarande den sista tiden vara precis när som helst?

Vad är det som talar för att vi befinner oss i sista tiden just nu?

Vad är skillnaden?

Jag har själv läst hela bibeln och jag har läst uppenbarelseboken flera gånger men jag kan inte se vad det är som skiljer just nu?

Om det inte är något övernaturligt som sker i varje enskild människas liv, utan att någon annan märker det, parallella dimensioner?

En split, där verkligheten delar sig i två, som i shrödingerekvationen, i en verklighet kommer Jesus tillbaks och hämtar den troende, medans det i en annan verklighet, blir kvar en exakt kopia av samma människa som inte blev räddad.

Något sånt kanske?

Det kanske händer hela tiden ifall det skapas miljarder nya världar varje picosekund.
2013-09-10, 07:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
kunskap1

Jag väntar fortfarande på lite svar...du kan börja med #794 och #802
2013-09-10, 08:48
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
kunskap1

Jag väntar fortfarande på lite svar...du kan börja med #794 och #802

Jag hoppas att jag inte tränger mig på, men jag har en förklaring som jag fick av gud 06:21 UTC.

Du förstår inte konceptet av gud. Allt du behöver göra är att fördumma dig ner till bronsåldersnivåer om du inte redan klarat av den biten. All den rationalitet du använder dig av är utav ondo och skall således inte användas. Du vet juh redan från biblien att kunskap inte skall ätas (adam äppelkungen) så det enda sättet har nåt med anal magnetism att göra. (Inte undra på att jesus och gud hatar bögeri.) Att noa (den 950 åriga balettdnsösen) och hans båååti är sann vet juh alla sen mycket mycket länge (ca 6k år). Det finns miljoner av bevis. V har redan hittat alla djuren (och växterna!!!) så färdmedlet är bara en bisak. Den biten är redan avklarad. Det är bara ointeeeligenta som inte förstår det.

Angående din fråga (#794 tror jag det var) så har du inget med den saken att göra. Gud planterar berg som vi planterar jordgubbplantor. Det här borde du veta sen länge länge sen (Igen 6k plus). Varför HATAR du gud???

Angående #802, vem faaen tror du att du är? Nån slags markingengör? Gud (Jag kallar hen guddi när jag får och det är inte så ofta ska du veta) har redan dragit upp linjerna för det här. Om du vill ha bevis så kolla upp nascalinjerna och gråt ditt ateist *****. (Ibland när jag skriver så censurerar gud, vet inte varför, det bara är så.) Här har du alla bevis som behövs och om du inte godtar bevisen så är du riktigt dum i huve.

Har du fler frågor så MÅSTE du dricka 0.34 liter kranvatten utblandandat med 3 (Och inte fler annars åker allt inclusive you till helvetet) pepparkorn, ett kryddmått galenskap (finns att hämta hos din lokala kyrka) och endast en tesked ignorans (finns överallt) och sen tar du den sörjan och trycker upp den i...

Allt klart och förklarat... eller hur?
2013-09-10, 09:07
Medlem
icarus_gbgs avatar
Hur som helst.

Det var snack om att syndafloden inte var global ifrån någon kristens synpunkt.

Varför, ifall syndafloden inte var global, tar man med sig djur på en global skala?

“And of every living thing of all flesh you shall bring two of every sort into the ark, to keep them alive with you; they shall be male and female” (Genesis 6:19-20).
2013-09-10, 09:11
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Hur som helst.

Det var snack om att syndafloden inte var global ifrån någon kristens synpunkt.

Varför, ifall syndafloden inte var global, tar man med sig djur på en global skala?

“And of every living thing of all flesh you shall bring two of every sort into the ark, to keep them alive with you; they shall be male and female” (Genesis 6:19-20).

Trams, klart att syndfloden var global, det står juh i biblen. Som jag sa tidigare så har vi juh redan hittat alla djuren.
2013-09-10, 09:14
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Trams, klart att syndfloden var global, det står juh i biblen. Som jag sa tidigare så har vi juh redan hittat alla djuren.
Det var en lång diskussion om det igår. Jag gav mig aldrig in i den men igår kväll slog det mig hur floden måste varit global.

Tror ganska säkert att det var "kunskap0" som hade "argumenten" vilka handlade om flodens omfattning men också att berget Ararat var lägre nu för tiden. Massa nonsens, givetvis, men ändå.

Kunskap1 eller peckahuve var det. Tror jag. Hoppas att någon svarar!
2013-09-10, 09:19
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Det var en lång diskussion om det igår. Jag gav mig aldrig in i den men igår kväll slog det mig hur floden måste varit global.

Tror ganska säkert att det var "kunskap0" som hade "argumenten" vilka handlade om flodens omfattning men också att berget Ararat var lägre nu för tiden. Massa nonsens, givetvis, men ändå.

Kunskap1 eller peckahuve var det. Tror jag. Hoppas att någon svarar!

Biblidyrkarna har inte läst den på "rätt sätt" försår du. Om du läser mellan raderna så får du mycket mera information. Ja, jag kan nästan säga att om du läser mellan raderna får du allt rätt! Hoppas att mitt svar får dig att dyrka Demiurg.

Jag läste diskussionen men jag fick inget rätt. Jag tror ("vet"; för mina tankar är från gud) att det var en lokal/global översvämmning, så jag har allt och inget att tillägga.
Senast redigerad av kef71 2013-09-10 kl. 09:30.
2013-09-10, 09:35
Medlem
Jag tycker att diskussionen om syndafloden och huruvida den var lokal eller global är fullständigt meningslös eftersom det saknar relevans om man inte är en bokstavstroende kristen (vilket väldigt få är).

Personligen tror jag att gamla testamentet är ett historiskt dokument på det sättet att den beskriver människans och Guds relation och dess utveckling från ett mänskligt perspektiv.

Gud är oföränderlig. Men människans förståelse och uppfattning om Gud är inte det. Bilden av Gud ser annorlunda ut i en helig skrift beroende på vem som skrivit den och var och när.

Människan har i alla tider försökt hitta förklaringar till det oförklarliga. Syndafloden är förmodligen bara människans försök att hitta förklaringen till en stor naturkatastrof som skett. Om människan kan förstå orsaken till något så blir det lättare att hantera verkligheten och försöka undvika fallgroparna i framtiden. Det kan ju kännas betryggande att tro att den eventuella översvämningen var ett straff från Gud för då vet man ju att man slipper en ny i framtiden bara man beter sig och inte förargar Gud igen.
2013-09-10, 09:37
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag tycker att diskussionen om syndafloden och huruvida den var lokal eller global är fullständigt meningslös eftersom det saknar relevans om man inte är en bokstavstroende kristen (vilket väldigt få är).

Personligen tror jag att gamla testamentet är ett historiskt dokument på det sättet att den beskriver människans och Guds relation och dess utveckling från ett mänskligt perspektiv.

Gud är oföränderlig. Men människans förståelse och uppfattning om Gud är inte det. Bilden av Gud ser annorlunda ut i en helig skrift beroende på vem som skrivit den och var och när.

Människan har i alla tider försökt hitta förklaringar till det oförklarliga. Syndafloden är förmodligen bara människans försök att hitta förklaringen till en stor naturkatastrof som skett. Om människan kan förstå orsaken till något så blir det lättare att hantera verkligheten och försöka undvika fallgroparna i framtiden. Det kan ju kännas betryggande att tro att den eventuella översvämningen var ett straff från Gud för då vet man ju att man slipper en ny i framtiden bara man beter sig och inte förargar Gud igen.

Hur kan du tala i guds namn?
2013-09-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Hur kan du tala i guds namn?

Ööh..?? Vad?
2013-09-10, 09:52
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Ööh..?? Vad?

Det står juh uttryckligen i bibeln att det var en global flod som täckte hela världen och sen kommer du med dina funderingar om en lokal flod och att det känns bättre att tro att det var ett straff eller nåt. Och ditt påstående att "Gud är oföränderlig." känns på nåt sätt att NI för guds talan. Hur vet du att "Gud är oföränderlig."? Bibeln talar mot dina funderingar gosse....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in