2013-09-08, 17:56
Medlem
LaPerlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartvitt1
Hallå där, är en nybliven student som håller på o söka jobb. Har skrivit ett som jag tänkte skicka till Donken och tänkte kolla vad ni tycker om det?
Jag vet att man inte behöver vara ett geni för att få jobb där men ett bra brev måste man ju ändå ha, så vad tycker ni?

__________________________________________________ __________
Hej!
Behöver ni en glad och noggrann tjej till ert team på McDonald`s i XXX?
Då tror jag ni har rätt person här!

Vem är jag?
XX heter jag, 18 år och är för närvarande bosatt i XX. Jag skulle beskriva mig själv är jag en lugn, glad och noggrann person som alltid har nära till skratt och som gillar att ha ordning och reda runt mig. Jag är även väldigt omtänksam och pålitlig och vill att alla i min omgivning ska må så bra som möjligt.

Varför passar jag hos er?
Jag trivs i en miljö med mycket människor och gillar att samarbeta med andra i ett team. Under min gymnasietid har jag även vart ute på mycket praktik och insett att jag passar väldigt bra inom serviceyrket. Därifrån har jag också fått mycket erfarenhet av eget ansvar genom att stå själv i kassan och lärt mig bemöta kunder på ett bra sätt. Jag tror dessutom McDonald´s är en bra arbetsplats där man får lära sig ta mer ansvar och utvecklas mer som person, vilket jag verkligen ser fram emot! Jag tycker dessutom det ska bli jättekul och få lära mig något nytt!

Eftersom jag ofta är ledig, har körkort och tillgång till egen bil och kan därför jobba både vardag, kvällar och helger, eller vid behov.

Jag hoppas ni tycker jag låter intressant och jag ser fram emot att höra av er!

Med vänliga hälsningar,
XXX XXX
__________________________________________________ _________________

Ska kopiera detta och använda som personligt brev i framtiden.
Citera
2013-09-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är inget större fel på ditt brev även om du, vilket har nämnts, bör slipa till svenskan lite.

Problemet för C/McDonald´s (som kommer att läsa ditt brev) är att han/hon har läst 200 likadana brev. Ditt brev skulle dessutom, med några förändringar, kunna vara skrivet av Kikki Danielsson.

Du skriver bra men borde satsa mycket mer på det rent personliga tonfallet. Inte genom att bli för intim eller påträngande utan för att chefen skall inse att du är annorlunda.

Du bör med andra ord fokusera lite mer på din egen person, dina intressen, lite om din familj. Spelar du fotboll? Sjunger du i kör? Hjälper du gamla tanter?

Jag är själv arbetsgivare och när jag anställer personal så anställer jag inte bara en person som skall vistas på min arbetsplats, jag anställer en person som jag skall träffa 8 timmar om dygnet.

Det personliga anslaget väger därför tungt när inte dom formella meriterna är dom allra tyngsta.

Vet många arbetsgivare som tycker tvärt om, du är faktiskt den första jag hör som säger så där. Dom flesta skiter i att du bor med din hund Ullabella som är en dvärgtax på 4½ hundår som du tränar agility med och som kan spela död. Eller att du varje söndag spelar kort med din mormor Astrid och hennes röj-gäng.
Citera
2013-09-08, 18:58
Medlem
frozenbeachs avatar
Du skulle även kunna skicka det där brevet till vårdyrken, annars kan du ta bort det där om omtänksam och vill att människor omkring dig ska må bra, lägg till nåt om hur stresstålig du är..
Citera
2013-09-08, 20:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hallå där, är en nybliven student som håller på o söka jobb. Har skrivit ett som jag tänkte skicka till Donken och tänkte kolla vad ni tycker om det?
Jag vet att man inte behöver vara ett geni för att få jobb där men ett bra brev måste man ju ändå ha, så vad tycker ni?

Hej!

Vem är jag?
XX heter jag, 18 år och är för närvarande bosatt i XX. Jag skulle beskriva mig själv är jag en lugn, glad och noggrann person som alltid har nära till skratt och som gillar att ha ordning och reda runt mig. Jag är även väldigt omtänksam och pålitlig och vill att alla i min omgivning ska må så bra som möjligt.

Jag trivs i en miljö med mycket människor och gillar att samarbeta med andra i ett team. Under min gymnasietid har jag även vart ute på mycket praktik och insett att jag passar väldigt bra inom serviceyrket. Därifrån har jag också fått mycket erfarenhet av eget ansvar genom att stå själv i kassan och lärt mig bemöta kunder på ett bra sätt. Jag tror dessutom McDonald´s är en bra arbetsplats där man får lära sig ta mer ansvar och utvecklas mer som person, vilket jag verkligen ser fram emot! Jag tycker dessutom det ska bli jättekul och få lära mig något nytt!

Eftersom jag ofta är ledig, har körkort och tillgång till egen bil och kan därför jobba både vardag, kvällar och helger, eller vid behov.

Med vänliga hälsningar,
XXX XXX

Du har flertalet meningsbyggnadsfel och en del ordval du bör korrigera. Har markerat i fet stil i citatet ovan.

"vart ute" låter inte alls bra. "Vart" är ett begrepp som används främst när det handlar om att beskriva förflyttning - Vart är vi på väg? I den mening du skrivit borde det i så fall stå varit men inte heller det låter bra eftersom hela uttrycket är talspråk (till exempel utgår begreppet "ute" i det här sammanhanget från en förståelse av "inne" som något som sker inom ramen för en viss kontext/verksamhet, i detta fall skolan.

"Stå" är även det talspråk, precis som "ute" i exemplet ovan är det ett allmänt begrepp som kan användas i många olika sammanhang och ges olika innebörd, och utgår från en förförståelse av vad som åsyftas. Du borde skriva något i stil med att du själv bemannat kassan eller något liknande, alltså använda begrepp med specifik innebörd och som inte låter som slafsigt talspråk.

"och kan därför"...testa att läsa hela den meningen där den ordföljden ingår högt för dig själv...

"jag" bör bytas ut mot "min ansökan". Eller något liknande.

I övrigt är ett tips att testa att ringa in de ord som inleder varje mening. Hur många "jag" hittar du...? Variera ditt språk.

Ett generellt tips utöver det, är att alltid läsa det du skrivit, högt för dig själv. På så vis hittar man och kan undvika en hel del konstigheter.

Som ett tillägg skulle jag, om jag vore arbetsgivare, vilja få mer konkret information om vad just DU tillför arbetsplatsen. Varför ska dom välja just dig?
Citera
2013-09-08, 20:54
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marrenat
"Eftersom jag ofta är ledig, har körkort och tillgång till egen bil och kan därför jobba både vardag, kvällar och helger, eller vid behov."

Den meningen låter lite konstig i mina öron. Räcker nog om du skriver:

"Innehar körkort samt bil."

Att du kan jobba vid behov, vardagar, kvällar och helger = alltid, är ganska uppenbart då du är jobbsökande. Alltså inget du behöver ha med i ditt personliga brev. Försök hålla det kort och koncist. De vill inte läsa en bok.

Om du känner att du _måste_ ha med att du ofta är ledig så skriv det. Inget jag rekommenderar.
Nej hon skrev rätt. Bil och körkort är inte intressant för arbetsgivaren. Däremot att hon kan jobba vid behov, vardagar, kvällar och helger visar på beredvillighet. Brevet tenderar inte att bli till bok.
Citera
2013-09-08, 20:57
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:

Hej!

Vem är jag?

Jag kan arbeta vardagar, kvällar och helger, kortare pass allt efter era behov.

Med vänliga hälsningar,
XXX XXX
jag tog bort det med bil då det är ointressant. Ordet jobba är inte heller bäst. Byt ut till arbeta.
Citera
2013-09-08, 23:02
Medlem
Pope666s avatar
Helt ok brev. Tror du får jobbet.
Citera
2013-09-09, 14:09
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Hej!

Vem är jag?

Med vänliga hälsningar,
XXX XXX

Du har väl ett CV också? Är mest nyfiken då du kan skriva att du har bil och körkort under kategorin "Övriga kvalifikationer" på cv:t. Sedan söker man jobb via McDonalds hemsida (i vanliga fall i alla fall), och då fyller man i om man vill arbeta heltid eller deltid och när man kan arbeta (alltså tider på dygnet). Det gör att du kan plocka bort den delen från ditt personliga brev.

Andra har redan kommit med bra tips angående språkbruk och annat som kan vara bra att tänka på.
Citera
2013-09-09, 14:15
Medlem
Då och då får jag svar på mina jobbansökningar. Ibland får man beskedet att många kvalificerade kandidater har sökt jobbet, och att jag är en av dem. Tyvärr har de gått vidare med andra sökanden. De brukar också skriva att de gärna ser att man söker andra, liknande tjänster hos företaget i framtiden.

Kan ni komma med allmänna tips om hur man vässar sitt cv och personliga brev för att företaget ska vilja ha en i framtiden? De gillar förhoppningsvis ens cv/personliga brev någorlunda om de vill att man söker jobb där i framtiden. Men just nu var det inte tillräckligt bra. Hur vässar man då sitt cv och personliga brev på bästa sätt?
Citera
2013-09-09, 14:37
Medlem
Sliter som ett djur och förstår inte vad jag gör för fel när jag söker jobb.
Jag är ganska högutbildad, jag har utbildad mig som sjukgymnast men det var många år sedan och har inget intresse av att jobba där. Jag arbetade i 3 år som lite allt i allo på ett företag, administrativa uppgifter osv. Jag trivdes. Men jag gick tillbaks till skolan och gjorde ett försök inom sjukvård igen men det blev inget bra.

Jag är nu 28 år och vill hitta tillbaks till administrations jobb, receptionist, kontorsarbete eller liknande. Lite spindeln i nätet arbete. Men jag får inte några svar på alla annonser jag söker på.

Jag använder mig av blocket och platsbanken när jag söker.
Jag har ett bra CV med mycket styrelseuppdrag och annat som jag gör på fritiden. Jag har varit både aktiv inom barnomsorg och mindre administrativa arbeten. Jag har väldigt bra data vana och är driven och engagerad som person samt gått utbildning inom projektledning.

Så här ser mitt personliga brev ut till denna tjänst.
Personligt brev: http://imageshack.us/a/img30/200/7zl.png

Jag skriver många liknande brev till olika tjänster.
Jag försöker specificera saker som är relevanta till den specifika tjänsten.

Men jag hör aldrig något från företagen eller bemanningsfirmorna som många av dessa tjänster går via.
Vad bör jag göra?
Börja ringa företag och fråga saker?
Eller är det "fel" på mitt brev?
Senast redigerad av saraung 2013-09-09 kl. 15:18.
Citera
2013-09-09, 16:24
Medlem
ViciousDeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraung
Sliter som ett djur och förstår inte vad jag gör för fel när jag söker jobb.
Jag är ganska högutbildad, jag har utbildad mig som sjukgymnast men det var många år sedan och har inget intresse av att jobba där. Jag arbetade i 3 år som lite allt i allo på ett företag, administrativa uppgifter osv. Jag trivdes. Men jag gick tillbaks till skolan och gjorde ett försök inom sjukvård igen men det blev inget bra.

Jag är nu 28 år och vill hitta tillbaks till administrations jobb, receptionist, kontorsarbete eller liknande. Lite spindeln i nätet arbete. Men jag får inte några svar på alla annonser jag söker på.

Jag använder mig av blocket och platsbanken när jag söker.
Jag har ett bra CV med mycket styrelseuppdrag och annat som jag gör på fritiden. Jag har varit både aktiv inom barnomsorg och mindre administrativa arbeten. Jag har väldigt bra data vana och är driven och engagerad som person samt gått utbildning inom projektledning.

Så här ser mitt personliga brev ut till denna tjänst.
Personligt brev: http://imageshack.us/a/img30/200/7zl.png

Jag skriver många liknande brev till olika tjänster.
Jag försöker specificera saker som är relevanta till den specifika tjänsten.

Men jag hör aldrig något från företagen eller bemanningsfirmorna som många av dessa tjänster går via.
Vad bör jag göra?
Börja ringa företag och fråga saker?
Eller är det "fel" på mitt brev?

Rätta till särskrivningarna till att börja med, t.ex. projektlednings utbildning och budget hantering. Det ser väldigt obildat ut. Dessutom är det för många "jag" i hela brevet. Officepaketet är inget IT-system... det är en programvara. Vadå under utbildningen "tittat på" programvaror?

Alltså, hela brevet känns så opersonligt och att du bara har radat upp massa egenskaper utan någon egentlig referens. Ta ett par egenskaper som är viktiga för det jobb du söker och skriv inte bara "jag är noggrann och ordningsam" (till exempel) utan kom med exempel!

Detta är mina spontana tankar när jag läser brevet. Hoppas det hjälper något :-)
Citera
2013-09-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViciousDelicious
Rätta till särskrivningarna till att börja med, t.ex. projektlednings utbildning och budget hantering. Det ser väldigt obildat ut. Dessutom är det för många "jag" i hela brevet. Officepaketet är inget IT-system... det är en programvara. Vadå under utbildningen "tittat på" programvaror?

Alltså, hela brevet känns så opersonligt och att du bara har radat upp massa egenskaper utan någon egentlig referens. Ta ett par egenskaper som är viktiga för det jobb du söker och skriv inte bara "jag är noggrann och ordningsam" (till exempel) utan kom med exempel!

Detta är mina spontana tankar när jag läser brevet. Hoppas det hjälper något :-)

Tack.
Jag tycker det är svårt att skriva och om jag tittar tillbaka på mina brev är dom väldigt olika från varandra.
Gjorde en ny version av ovan, tar gärna emot en kommentar på den.
http://img545.imageshack.us/img545/2699/mhh0.png

Varför når jag inte fram och blir kallad på några intervjuer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in