2013-09-09, 22:57
Medlem
Skriv hellre att du är rätt person, än att du tror du är det....
Citera
2013-09-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saraung
Tack.
Jag tycker det är svårt att skriva och om jag tittar tillbaka på mina brev är dom väldigt olika från varandra.
Gjorde en ny version av ovan, tar gärna emot en kommentar på den.

Varför når jag inte fram och blir kallad på några intervjuer?
Tänk på att skriva en riktad ansökan till varje tjänst du söker, där du utgår helt ifrån annonsen.

Du skriver enligt mig för generellt, vad i annonsen var intressant och passade dig? Använd inte negationer, det är det första du lär dig på vilken säljutbildning som helst, utan du skall sprida positiva känslor och ord, och det är just sälja dig själv du gör i en ansökan.

Du skriver hela tiden vad du har gjort (lite dubbelt och omständligt) men du kopplar inte detta till vad företaget du söker anställning hos söker, hur kan detta göra att du gör ett bra arbete?

Som skrivet ovan arbeta igenom språket, du särskriver fortfarande. Data kunskaper, är det datorkunskaperna som du då tänker på...? I den typen av tjänster som det låter som du söker är dylika saker fundamentala. Finns flera exempel i ditt brev på dylika brister.

Sätter du skriver om mjuk- och hårdvara antyder snarare en bristande datorförståelse och IT-kunskap än något annat enligt mig. Vilken mjukvara och vilken hårdvara kan du och vad har du gjort med denna?

Mina engelska? Vad? Och hur kan litteratur hållas på engelska? Vilka studier, dessa har inte nämnts?

Vilka resultat ger du till dina kollegor?

Sammanfattningsvis och återigen; arbeta igenom ansökan väl och framförallt anpassa den till varje enskild tjänst som söks.
Citera
2013-09-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Då och då får jag svar på mina jobbansökningar. Ibland får man beskedet att många kvalificerade kandidater har sökt jobbet, och att jag är en av dem. Tyvärr har de gått vidare med andra sökanden. De brukar också skriva att de gärna ser att man söker andra, liknande tjänster hos företaget i framtiden.

Kan ni komma med allmänna tips om hur man vässar sitt cv och personliga brev för att företaget ska vilja ha en i framtiden? De gillar förhoppningsvis ens cv/personliga brev någorlunda om de vill att man söker jobb där i framtiden. Men just nu var det inte tillräckligt bra. Hur vässar man då sitt cv och personliga brev på bästa sätt?
Det är enligt mig enkelt, visa att du lagt ned tid på ansökan och skrivit den just för den sökta tjänsten. Slarv och stavfel är sällan uppskattat och med många sökande är det svårt att komma undan med dem, så gå igenom språk och innehåll noga innan ansökan skickas iväg. Utgår helt och fullt från vad företaget söker i din ansökan, det är detta som de är intresserade av, allt övrigt är för dem ofta slöseri med tid. Okvalificerade tjänster har många sökande och dem är svåra att få och kräver som regel lite tur.
Citera
2013-09-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Jag har en fundering när det kommer till att söka jobb i andra städer. Jag har ingenting emot att flytta från min hemstad för ett jobb, och funderar på hur man ska lägga fram det i mitt personliga brev. Jag menar, den som öppnar det kommer att se att jag inte bor i staden, och kanske tänker att "ah, det blir krångligt". Ska man "tiga ihjäl" problemet eller ska man skriva några rader om att man bor i staden X men skulle inte ha något emot att flytta?
Jag anser att du visar dig flyttbar genom att du söker tjänsten, vidare än så ser jag ingen anledning att kommentera ämnet i en ansökan. Möjligen om du vill lyfta fram det som en egenskap och koppla det till din flexibilitet eller dylikt. Eller att du söker samma tjänst på flera olika orter för att tjänsten och företaget som sådant passar dig så bra. (Givetvis med tydliga motiveringar.)
Citera
2013-09-10, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Tänk på att skriva en riktad ansökan till varje tjänst du söker, där du utgår helt ifrån annonsen.

Du skriver enligt mig för generellt, vad i annonsen var intressant och passade dig? Använd inte negationer, det är det första du lär dig på vilken säljutbildning som helst, utan du skall sprida positiva känslor och ord, och det är just sälja dig själv du gör i en ansökan.

Du skriver hela tiden vad du har gjort (lite dubbelt och omständligt) men du kopplar inte detta till vad företaget du söker anställning hos söker, hur kan detta göra att du gör ett bra arbete?

Som skrivet ovan arbeta igenom språket, du särskriver fortfarande. Data kunskaper, är det datorkunskaperna som du då tänker på...? I den typen av tjänster som det låter som du söker är dylika saker fundamentala. Finns flera exempel i ditt brev på dylika brister.

Sätter du skriver om mjuk- och hårdvara antyder snarare en bristande datorförståelse och IT-kunskap än något annat enligt mig. Vilken mjukvara och vilken hårdvara kan du och vad har du gjort med denna?

Mina engelska? Vad? Och hur kan litteratur hållas på engelska? Vilka studier, dessa har inte nämnts?

Vilka resultat ger du till dina kollegor?

Sammanfattningsvis och återigen; arbeta igenom ansökan väl och framförallt anpassa den till varje enskild tjänst som söks.

Fan, det var svårt och jag rör till det känner jag.
Jag förstår vad du menar och kan se misstagen jag gjort när du påpekar dem.

Sökte just denna tjänst: http://annonsoversikt.monster.se/Talangfull-administrat%C3%B6r-jobb-Stockholm-Stockholms-l%C3%A4n-Sverige-124750932.aspx
Med detta brev: http://i.imgur.com/sZ0aorY.png

Någon förbättring eller är det katastrof?
Citera
2013-09-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saraung
Fan, det var svårt och jag rör till det känner jag.
Jag förstår vad du menar och kan se misstagen jag gjort när du påpekar dem.

Sökte just denna tjänst:
Med detta brev:

Någon förbättring eller är det katastrof?
Bättre, men det verkar som om att du missar att den som läser ansökan inte känner dig. Du hänvisar till en bred bakgrund som jag kan inte kan se i brevet? Du argumenterar hela tiden att du trivs och liknande, frågan är hur du förbättrar för arbetsgivaren, inte hur arbetsgivaren kan få dig att trivas. (I detta skede av processen.)

Skolomsorgen som du inledande hänvisar till är väldigt intetsägande för en läsare, har du varit kurator, administratör eller förskolelärare? På vilket sätt är det du gjorde på din tidigare arbetsplats relevant? Det är bra information men du måste koppla den till ansökan av tjänsten. (Dock vet jag inte om du bör inleda med det.) Ditt namn är inte heller relevant i inledningen, utan argumenten för att anställa dig måste prioriteras. Namn, ålder och kön framkommer oavsett vid kontaktuppgifterna, detta är egentligen ointressant som inledning.

Så här kan ett argument byggas upp, du missar konsekvent kopplingen till ansökan. Det behöver absolut inte vara så övertydligt som här, men poängen är densamma...
Citat:
Detta genom att jag gjort YY som stärkt min sociala sida, jag kan därför med lätthet uppfylla kravet ZZ som ni ställer. Jag har läst utbildning TT som gör att jag har goda kunskaper inom RR som ni efterfrågar.

Vidare så söker du den typen av tjänster som är absolut svårast att få, detta då det säkert är nära 1000 sökande till en liknande generell tjänst inom Stockholmsområdet. Så mitt tips är en optimal ansökan och gott om tur. Lycka till! =)
Citera
2013-09-10, 18:17
Medlem
Vad tror ni om att gå till butiker och ställen där jag kan tänka mig att arbeta, tejpa fast ett datautskrivet papper där det står att om det finns någon tjänst ledig att de kan ringa eller maila, lämna nummer och mail på pappret ofcourse. Sätta det på "personal " dörr eller liknande? Kan det vara nått, antingen kanske dom tycker det är lite trevligt och ovanligt gjort, eller så tänker dom att man är dum i huvet. Va tror ni?
Citera
2013-09-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Vad tror ni om att gå till butiker och ställen där jag kan tänka mig att arbeta, tejpa fast ett datautskrivet papper där det står att om det finns någon tjänst ledig att de kan ringa eller maila, lämna nummer och mail på pappret ofcourse. Sätta det på "personal " dörr eller liknande? Kan det vara nått, antingen kanske dom tycker det är lite trevligt och ovanligt gjort, eller så tänker dom att man är dum i huvet. Va tror ni?
Vad är syftet du tänker med detta istället för att lämna över det personligen? Är det endast för att väcka uppmärksamhet eller vad har du för tanke?
Citera
2013-09-10, 19:36
Medlem
Citat:
Det är enligt mig enkelt, visa att du lagt ned tid på ansökan och skrivit den just för den sökta tjänsten. Slarv och stavfel är sällan uppskattat och med många sökande är det svårt att komma undan med dem, så gå igenom språk och innehåll noga innan ansökan skickas iväg. Utgår helt och fullt från vad företaget söker i din ansökan, det är detta som de är intresserade av, allt övrigt är för dem ofta slöseri med tid. Okvalificerade tjänster har många sökande och dem är svåra att få och kräver som regel lite tur.

Alltså, jag har redan sett över språkbruket så att det är fritt från stavfel och grammatiska fel. Folk har fått läsa igenom både cv och personligt brev och fått komma med konstruktiv kritik. Sedan försöker jag alltid anpassa personligt brev efter vad företaget söker, så att jag inte skickar ut en standardmall varje gång jag söker ett jobb.

Eftersom flera företag har hört av sig och sagt att de vill att jag söker andra tjänster hos dem i framtiden, även om jag inte gick vidare den här gången, så tolkar jag det ändå som om det fanns något i mitt cv och personliga brev som de gillade. Men konkurrensen var för hård. Kanske det var min utbildning/arbetslivserfarenhet som inte var lika bra som övriga sökandes snarare än hur mitt cv/personliga brev ser ut?

Det hade varit skillnad om man får standardsvaret: ”Tack för din ansökan, men vi har gått vidare med andra sökanden”, vilket jag tolkar mer som ”tack, men nej tack” jämfört med de som hör av sig och meddelar att jag gärna får söka andra tjänster i framtiden.

Så tack för tipsen, men har redan tänkt på det. Finns det inget annat man kan göra för att kunna sticka ut ur mängden?
Citera
2013-09-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Alltså, jag har redan sett över språkbruket så att det är fritt från stavfel och grammatiska fel. Folk har fått läsa igenom både cv och personligt brev och fått komma med konstruktiv kritik. Sedan försöker jag alltid anpassa personligt brev efter vad företaget söker, så att jag inte skickar ut en standardmall varje gång jag söker ett jobb.

Eftersom flera företag har hört av sig och sagt att de vill att jag söker andra tjänster hos dem i framtiden, även om jag inte gick vidare den här gången, så tolkar jag det ändå som om det fanns något i mitt cv och personliga brev som de gillade. Men konkurrensen var för hård. Kanske det var min utbildning/arbetslivserfarenhet som inte var lika bra som övriga sökandes snarare än hur mitt cv/personliga brev ser ut?

Det hade varit skillnad om man får standardsvaret: ”Tack för din ansökan, men vi har gått vidare med andra sökanden”, vilket jag tolkar mer som ”tack, men nej tack” jämfört med de som hör av sig och meddelar att jag gärna får söka andra tjänster i framtiden.

Så tack för tipsen, men har redan tänkt på det. Finns det inget annat man kan göra för att kunna sticka ut ur mängden?
Eftersom flera företag har hört av sig och sagt att de vill att jag söker andra tjänster hos dem i framtiden, även om jag inte gick vidare den här gången, så tolkar jag det ändå som om det fanns något i mitt cv och personliga brev som de gillade. => Är inte det deras standardmall som du tänker på då? Så skriver nästan alla när man ej går vidare i rekryteringen, "sök gärna kommande tjänster" eller "vi spar gärna din ansökan inför framtiden".

Nej, det jag anser att de flesta brister i är att tydligt motivera varför de skall anställas och att utgå från företaget/annonsen och koppla detta till dig själv istället för att endast utgå från sig själv. Sedan krävs givetvis lite tur när många kvalificerade söker samma tjänst.
Citera
2013-09-10, 20:40
Medlem
Citat:
Vad är syftet du tänker med detta istället för att lämna över det personligen? Är det endast för att väcka uppmärksamhet eller vad har du för tanke?
Det är för att kunna åka till så många som möjligt istället för att bestämma tid och så vidare, kan ju tillägga att jag nyss läst om ovanliga sätt kan ge anställningar ...
Citera
2013-09-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Det är för att kunna åka till så många som möjligt istället för att bestämma tid och så vidare, kan ju tillägga att jag nyss läst om ovanliga sätt kan ge anställningar ...
Jo, dock skulle jag som mottagare bli väldigt fundersam om det var ett skämt eller vad som är syftet, varför du inte gav mig det i handen? Är du rätt, osäker och har problem med människor eller varför överlämnades inte ansökan direkt till någon i butiken om du ändå var där?

Någon skulle säkert fundera över påhittet, men jag tror att du behöver mycket bra kvalifikationer för att något dylikt skall fungera. Det är dock endast min syn, jag skulle inte rekommendera det, utan anser att just att du tar dig tid att visa ett seriöst intresse är attraktivt hos arbetsgivare. Vidare förespråkar jag alltid riktade ansökningar, vilket låter som raka motsatsen mot de "mängdansökningar" som det låter som att du planerar. Varför inte ge varje ansökan den tid som den förtjänar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in