Citat:
Ursprungligen postat av
svartvitt1
Hallå där, är en nybliven student som håller på o söka jobb. Har skrivit ett som jag tänkte skicka till Donken och tänkte kolla vad ni tycker om det?
Jag vet att man inte behöver vara ett geni för att få jobb där men ett bra brev måste man ju ändå ha, så vad tycker ni?
Det är inget större fel på ditt brev även om du, vilket har nämnts, bör slipa till svenskan lite.
Problemet för C/McDonald´s (som kommer att läsa ditt brev) är att han/hon har läst 200 likadana brev. Ditt brev skulle dessutom, med några förändringar, kunna vara skrivet av Kikki Danielsson.
Du skriver bra men borde satsa mycket mer på det rent personliga tonfallet. Inte genom att bli för intim eller påträngande utan för att chefen skall inse att du är annorlunda.
Du bör med andra ord fokusera lite mer på din egen person, dina intressen, lite om din familj. Spelar du fotboll? Sjunger du i kör? Hjälper du gamla tanter?
Jag är själv arbetsgivare och när jag anställer personal så anställer jag inte bara en person som skall vistas på min arbetsplats, jag anställer en person som jag skall träffa 8 timmar om dygnet.
Det personliga anslaget väger därför tungt när inte dom formella meriterna är dom allra tyngsta.