2013-09-04, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Jag tycker att det ser mycket bra ut och är väl genomtänkt! Det enda jag funderar på är om din ålder är relevant och om det stärker eller försvagar din position? I övrigt ser det mycket bra ut! Jag skulle skriva "Utbildningen har inriktats... " istället för "Inriktning... " det blir mjukare, mer följsamt och ser inte ut som du tvingat in en punkt mitt i en mening på samma utsträckning.

Jag är lite osäker på om man ska ha med ålder eller inte. Jag är relativt ung, under 25, och det kanske en arbetsgivare ser som positivt. Om de ändå ska lära upp en ganska oerfaren person kan det väl vara en fördel om det är någon som kan arbeta länge i företaget? Eller är det bara onödigt? Är nog inte många nyutexaminerade +50-åringar som söker praktik/tillsvidare där. Du har rätt i att den meningen blev lite krystad så den ska jag ta och ändra. Tack för dina kommentarer!
Citera
2013-09-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Jag är lite osäker på om man ska ha med ålder eller inte. Jag är relativt ung, under 25, och det kanske en arbetsgivare ser som positivt. Om de ändå ska lära upp en ganska oerfaren person kan det väl vara en fördel om det är någon som kan arbeta länge i företaget? Eller är det bara onödigt? Är nog inte många nyutexaminerade +50-åringar som söker praktik/tillsvidare där. Du har rätt i att den meningen blev lite krystad så den ska jag ta och ändra. Tack för dina kommentarer!
Under 25 år är sällan postivt, 25 - 30 (35) brukar ofta ses som optimal ålder. Är du yngre så saknar du ofta "gratis erfarenheter" som man annars får, är du äldre är det som du säger en kortare tid kvar att få "avkastning" på sin upplärning (dock av mindre vikt idag då många ändå byter arbete). Lycka till!
Citera
2013-09-04, 16:36
Medlem
yoloswagetcs avatar
Jag har en fundering när det kommer till att söka jobb i andra städer. Jag har ingenting emot att flytta från min hemstad för ett jobb, och funderar på hur man ska lägga fram det i mitt personliga brev. Jag menar, den som öppnar det kommer att se att jag inte bor i staden, och kanske tänker att "ah, det blir krångligt". Ska man "tiga ihjäl" problemet eller ska man skriva några rader om att man bor i staden X men skulle inte ha något emot att flytta?
Citera
2013-09-04, 17:29
Avslutad
Någon som skulle kunna granska mitt CV som ska gå till ett valutaförsäljningsföretag?
Ska krafsa ihop ett hyfsat CV iallafall för det sista jag vill göra är att gå till arbetsförmedlingen.
Skriv på PM isåfall.

Tack på förhand!
Citera
2013-09-05, 07:28
Medlem
ViciousDeliciouss avatar
Jag hade tänkt att söka jobb på Arken Zoo här i stan och skulle behöva lite hjälp att formulera ett personligt brev. Tanken är att jag ska åka till butiken och träffa personalansvarig och presentera mig i person samt lämna CV och brev.

Varför vill jag nu då jobba på Arken Zoo?
Det är det som jag har så svårt att formulera, det känns liksom bara som att jag vill det. Känns som ett skönt jobb som skulle passa mig. Gillar djur och har haft djur i hela mitt liv, men är medveten om att det är väldigt lite djur i jobbet egentligen, utan mer service och kundkontakt, vilket jag inte har något emot heller. Är faktiskt i grund och botten väldigt serviceinriktad och det vet jag eftersom jag har jobbat med människor förut inom service och de har alltid varit nöjda med mina insatser. Det är kul att hjälpa folk och få lite uppskattning och tacksamhet för det.

Men sådär kan jag ju inte skriva i ett personligt brev.

Vill inte skriva ett typiskt brev heller utan vill verkligen att det ska sticka ut och verkligen visa att JAG passar för jobbet. Kanske någon har jobbat på AZ och kan ge mig lite tips? Eller någon inom liknande bransch? Eller någon som är en jäkel på att skriva?

MVH
Citera
2013-09-08, 15:10
Medlem
Vad tycker du om mitt personliga brev?

Hallå där, är en nybliven student som håller på o söka jobb. Har skrivit ett som jag tänkte skicka till Donken och tänkte kolla vad ni tycker om det?
Jag vet att man inte behöver vara ett geni för att få jobb där men ett bra brev måste man ju ändå ha, så vad tycker ni?

__________________________________________________ __________
Hej!
Behöver ni en glad och noggrann tjej till ert team på McDonald`s i XXX?
Då tror jag ni har rätt person här!

Vem är jag?
XX heter jag, 18 år och är för närvarande bosatt i XX. Jag skulle beskriva mig själv är jag en lugn, glad och noggrann person som alltid har nära till skratt och som gillar att ha ordning och reda runt mig. Jag är även väldigt omtänksam och pålitlig och vill att alla i min omgivning ska må så bra som möjligt.

Varför passar jag hos er?
Jag trivs i en miljö med mycket människor och gillar att samarbeta med andra i ett team. Under min gymnasietid har jag även vart ute på mycket praktik och insett att jag passar väldigt bra inom serviceyrket. Därifrån har jag också fått mycket erfarenhet av eget ansvar genom att stå själv i kassan och lärt mig bemöta kunder på ett bra sätt. Jag tror dessutom McDonald´s är en bra arbetsplats där man får lära sig ta mer ansvar och utvecklas mer som person, vilket jag verkligen ser fram emot! Jag tycker dessutom det ska bli jättekul och få lära mig något nytt!

Eftersom jag ofta är ledig, har körkort och tillgång till egen bil och kan därför jobba både vardag, kvällar och helger, eller vid behov.

Jag hoppas ni tycker jag låter intressant och jag ser fram emot att höra av er!

Med vänliga hälsningar,
XXX XXX
__________________________________________________ _________________
Citera
2013-09-08, 15:23
Medlem
Ha lite värdighet, jobba inte på den gyllene måsen.
Låt dina föräldrar ta hand om din ekonomi.
Men glöm icke detta: för att få jobb måste man suga lite kuk.
Citera
2013-09-08, 15:38
Bannlyst
Tror du får jobbet på Mcdonalds! lycka till
Citera
2013-09-08, 15:45
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartvitt1
Hallå där, är en nybliven student som håller på o söka jobb. Har skrivit ett som jag tänkte skicka till Donken och tänkte kolla vad ni tycker om det?
Jag vet att man inte behöver vara ett geni för att få jobb där men ett bra brev måste man ju ändå ha, så vad tycker ni?

__________________________________________________ __________
Till Från
Johan bredvigsson Ulla karlsson
McDonalds ostgatan 4
Burgervägen 18 167 67 Borås
167 67 Borås Telefon 033 338833

Hej!
Behöver ni en glad och noggrann tjej till ert team på McDonald`s i XXX?
Då tror jag ni har rätt person här!

Vem är jag?
XX heter jag, 18 år och är för närvarande bosatt i XX. Jag skulle beskriva mig själv som en lugn, glad och noggrann person som alltid har nära till skratt och som gillar att ha ordning och reda runt mig. Jag är även väldigt omtänksam och pålitlig och vill att alla i min omgivning ska må så bra som möjligt.

Varför passar jag hos er?
Jag trivs i en miljö med mycket människor och gillar att samarbeta med andra i ett team. Under min gymnasietid har jag även vart ute på mycket praktik och insett att jag passar väldigt bra inom serviceyrket. Därifrån har jag också fått mycket erfarenhet av eget ansvar genom att stå själv i kassan och lärt mig bemöta kunder på ett bra sätt. Jag tror dessutom McDonald´s är en bra arbetsplats där man får lära sig ta mer ansvar och utvecklas mer som person, vilket jag verkligen ser fram emot! Jag tycker dessutom det ska bli jättekul och få lära mig något nytt!

Eftersom jag ofta är ledig, har körkort och tillgång till egen bil, kan jag därför jobba både vardag, kvällar och helger, eller vid behov.

Jag hoppas ni tycker jag låter intressant och jag ser fram emot att höra av er!

Med vänliga hälsningar,
XXX XXX

Telefon 1010101010
adress bfbfbfbfbfbf
mail epepepatepe
__________________________________________________ _________________
Bra brev
Glöm inte att ringa tre dagar efter att du skickat det. Fråga om det kommit till rätt person, om rätt person läst igenom det, att du vill komma och äta en burgare som du betalar själv, men samtidigt få prata lite
Citera
2013-09-08, 15:51
Medlem
"Eftersom jag ofta är ledig, har körkort och tillgång till egen bil och kan därför jobba både vardag, kvällar och helger, eller vid behov."

Den meningen låter lite konstig i mina öron. Räcker nog om du skriver:

"Innehar körkort samt bil."

Att du kan jobba vid behov, vardagar, kvällar och helger = alltid, är ganska uppenbart då du är jobbsökande. Alltså inget du behöver ha med i ditt personliga brev. Försök hålla det kort och koncist. De vill inte läsa en bok.

Om du känner att du _måste_ ha med att du ofta är ledig så skriv det. Inget jag rekommenderar.
Citera
2013-09-08, 15:52
Medlem
a-has avatar
Citat:
Jag tror dessutom McDonald´s är en bra arbetsplats där man får lära sig ta mer ansvar och utvecklas mer som person, vilket jag verkligen ser fram emot! Jag tycker dessutom det ska bli jättekul och få lära mig något nytt!
och->att
Citera
2013-09-08, 16:53
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det är inget större fel på ditt brev även om du, vilket har nämnts, bör slipa till svenskan lite.

Problemet för C/McDonald´s (som kommer att läsa ditt brev) är att han/hon har läst 200 likadana brev. Ditt brev skulle dessutom, med några förändringar, kunna vara skrivet av Kikki Danielsson.

Du skriver bra men borde satsa mycket mer på det rent personliga tonfallet. Inte genom att bli för intim eller påträngande utan för att chefen skall inse att du är annorlunda.

Du bör med andra ord fokusera lite mer på din egen person, dina intressen, lite om din familj. Spelar du fotboll? Sjunger du i kör? Hjälper du gamla tanter?

Jag är själv arbetsgivare och när jag anställer personal så anställer jag inte bara en person som skall vistas på min arbetsplats, jag anställer en person som jag skall träffa 8 timmar om dygnet.

Det personliga anslaget väger därför tungt när inte dom formella meriterna är dom allra tyngsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in